Contract de Distributie Exclusiva

CONTRACT DE DISTRIBUŢIE EXCLUSIVĂ

S.C. …………….. având sediul în …………………. înregistrată în Registrul comerţului sub nr. ………… reprezentată prin ……………….. denumită în cele ce urmează “Vânzător”, şi
S.C. …………….. având sediul în …………………. înregistrată în Registrul comerţului sub nr. ………… reprezentată prin ……………. denumită în cele ce urmează “Distribuitor”, unde:
Vânzătorul produce şi desface produsele stabilite în anexele acestui CONTRACT şi doreşte să acorde exclusivitate Distribuitorului în desfacerea produselor în Teritoriu în scopul creşterii constante a părţii de piaţă ocupate de respectivele produse, iar Distribuitorul doreşte să desfacă produsele Vânzătorului în condiţiile prezentului CONTRACT, au convenit cele ce urmează:

I. OBIECTUL CONTRACTULUI
Vânzătorul acordă Distribuitorului dreptul de desfacere exclusivă a Produselor Vânzătorului, în cadrul Teritoriului pe care l-am stabilit, şi anume …………. iar Distribuitorul acceptă acest drept în condiţiile stipulate mai jos.
Pe durata acestui CONTRACT, Vânzătorul îl va aproviziona pe Distribuitor în mod continuu.
Distribuitorul se obligă să facă toate eforturile pentru a vinde Produsele în Teritoriu.

II. PRODUSE
“Produse” înseamnă toate produsele enumerate în Anexa nr. 1. Preţurile lor sunt cele enumerate în Anexa nr. 2 şi sunt înţelese preţuri franco depozitul Vânzătorului (sau altă modalitate de determinare).
Vânzătorul are dreptul de a adăuga, înlocui sau şterge orice articol înscris în Anexa nr. 1, dacă prin aceasta nu prejudiciază pe Distribuitor şi dacă i-a notificat modificarea cu minimum ……… zile înainte de data, comunicată Distribuitorului, la care modificarea va avea loc.

III. TERITORIU
“Teritoriu” înseamnă următoarea arie geografică ……………………….. Vânzătorul nu va numi în Teritoriu alt distribuitor pentru produsele care fac obiectul acestui contract şi va transmite Distribuitorului orice comandă sau cerere de ofertă primită de la o terţă persoană aflată în Teritoriu. Comenzile/cererile de ofertă primite de Distribuitor de la terţe persoane aflate în afara Teritoriului vor fi comunicate imediat Vânzătorului.

IV. DURATA
Acest CONTRACT va fi în vigoare de la data de ……. până la data de ……. excepţie făcând cazurile ……………….
(Dacă părţile sunt de acord, se inserează şi o clauză de prorogare tacită a contractului)

V. PREŢUL
Preţul la care Vânzătorul livrează Produsele Distribuitorului va fi cel din Anexa nr. 2, minus un rabat de ……..% (după cum este cazul, se prevede că Distribuitorul va suporta cheltuielile de transport, asigurare a Produselor etc.). Orice modificare a preţurilor din Anexa nr. 2 va fi notificată Distribuitorului cu minimum …….. zile înainte de data la care modificarea va avea loc şi îşi va produce efectele numai dacă …………. (se trec elementele care sunt avute în vedere la recalcularea preţului, de exemplu numai creşterea anumitor costuri sau numai dacă rata inflaţiei în luna/anul precedent a depăşit un anumit procent).
Plata preţului se va face ……………….. (se trece data, locul şi modalitatea de plată, precum şi eventualele penalităţi pentru întârzieri în plata preţului. De regulă, în contractele de distribuţie vânzarea către Distribuitor se face pe credit).

VI. OBLIGAŢIILE DISTRIBUITORULUI
Distribuitorul va acţiona ca un comerciant independent, cumpărând produsele de la Vânzător şi revânzându-le în nume şi cont propriu. Distribuitorul va depune toate eforturile pentru a asigura o activitate promoţională adecvată şi pentru dezvoltarea vânzării Produselor în Teritoriu.
În baza acestui CONTRACT, Distribuitorul nu va acţiona ca agent al vânzătorului şi nu va avea nici un drept de a acţiona în numele sau de a crea obligaţii în sarcina Vânzătorului.
Acest contract nu creează un raport de muncă, de franchising ori de asociere între Vânzător şi Distribuitor.

VII. CANTITĂŢILE MINIME DE PRODUSE CUMPĂRATE DE DISTRIBUITOR
Anual, începând cu …………. şi până la sfârşitul anului (în general, se stabileşte un “prag” minim anual de produse cumpărate de către Distribuitor, care creşte în primii ani, pentru a se stabiliza după o anumită perioadă de la începerea executării contractului), Distribuitorul va cumpăra de la vânzător o cantitate de ………….. Produse (se trece fie cantitatea, fie valoarea), din care (se trece cantitatea/valoarea pe fiecare articol de Produs). Această cantitate poate fi modificată anual prin acordul părţilor. Dacă această cantitate nu este stabilită sau cantitatea valoarea prevăzută pentru anul precedent nu a fost cumpărată, Vânzătorul are dreptul să rezilieze prezentul CONTRACT, fără intervenţia instanţei judecătoreşti, în termen de …. luni de la expirarea anului precedent, cu o notificare prealabilă adresată cu minimum ….. luni înainte de data rezilierii.

VIII. RAPOARTE LUNARE
Distribuitorul va transmite Vânzătorului, nu mai târziu de a 15-a zi a lunii următoare celei analizate, un raport având forma şi conţinutul prevăzute de Anexa nr. 4 la prezentul CONTRACT. În mod special, acest raport va cuprinde menţiuni privind stocul Produselor deţinut de Distribuitor şi volumul vânzărilor în luna analizată.

IX. RECLAMA ŞI PUBLICITATEA COMERCIALĂ
Distribuitorul este obligat, pe costul său, să promoveze publicitar produsele în Teritoriu. Vânzătorul va pune la dispoziţia Distribuitorului, gratuit, monstre de cataloage şi materiale publicitare folosite pentru promovarea în mod direct de Vânzător a acestor produse în …………… (se trece ţara, regiunea geografică, etc.).
Distribuitorul va participa, pe costul său, la târgurile şi expoziţiile pe care le consideră relevante pentru promovarea Produselor în Teritoriu.

X. SERVICE-UL PRODUSELOR
Distribuitorul va asigura cumpărătorilor sprijinul de specialitate necesar pentru instalarea şi service-ul Produselor, indiferent dacă produsul respectiv a fost vândut sau nu de Distribuitor, cu condiţia ca Produsul să fi fost manufacturat de către Vânzător.

XI. GARANŢIILE ACORDATE CUMPĂRĂTORILOR
Distribuitorul nu va acorda cumpărătorilor alte garanţii decât cele ce i-au fost acordate de către Vânzător cu ocazia cumpărării de la acesta a Produselor şi care sunt cuprinse în Anexa nr. 3 la CONTRACT.
Încălcarea acestei obligaţii atrage după sine răspunderea Distribuitorului pentru eventualele prejudicii suferite de către Vânzător.
În cazul în care un Produs manufacturat de Vânzător a fost cumpărat de la o altă persoană decât Distribuitorul, acesta din urmă nu va percepe nici un tarif cumpărătorului pentru service-ul prestat, dacă acest service este gratuit conform garanţiilor acordate de Vânzător cumpărătorului respectiv. Vânzătorul este însă obligat, în astfel de situaţii, să ramburseze Distribuitorului service-ul prestat.

XII. OBLIGAŢIA DE NECONCURENŢĂ A DISTRIBUITORULUI
Pe întreaga durată a prezentului CONTRACT şi ……. ani de la data expirării lui, Distribuitorul se obligă să nu reprezinte, manufactureze sau să vândă produse identice sau similare cu cele care fac obiectul acestui CONTRACT.
În mod excepţional, Distribuitorul poate acţiona în beneficiul unui producător competitor dacă a primit în acest sens autorizarea prealabilă scrisă a Vânzătorului.

XIII. OBLIGAŢIILE VÂNZĂTORULUI
Vânzătorul va accepta toate comenzile transmise de Distribuitor, în măsura în care le poate onora. El va confirma comenzile acceptate în termen de ….. zile. (săptămâni) de la data transmiterii lor.
Vânzătorul se obligă să execute integral şi la termen toate comenzile pe care le-a acceptat. (Se pot prevedea şi penalităţi de întârziere la livrare. De regulă, în contractele de franchising şi distribuţie francizorul/vânzătorul nu îşi asumă o obligaţie de executare fermă a comenzilor acceptate, ci va face toate eforturile pentru a onora comenzile dar dacă nu le va onora, nu îi incumbă nici o răspundere faţă de francizat/distribuitor).
De asemenea, vânzătorul se obligă să:
a) furnizeze Distribuitorului toate informaţiile tehnice, economice, etc. necesare pentru desfacerea Produselor, împreună cu documentaţia aferentă.
b) pună la dispoziţia Distribuitorului, pe cheltuiala acestuia din urmă, personalul tehnic necesar în vederea pregătirii personalului Distribuitorului în vânzarea şi service-ul Produselor;
c) furnizeze Distribuitorului o listă cu instrumentele necesare pentru verificarea, întreţinerea şi repararea Produselor şi o listă cu subansamblele, consumabilele, materialele necesare service-ului;
d) pună la dispoziţia Distribuitorului, la cererea şi pe cheltuiala acestuia din urmă, personal de specialitate pentru a asigura service-ul, dacă Distribuitorul nu dispune de personal specializat în acest sens. (După acest articol, poate fi introdus un articol care să reglementeze obligaţiile Vânzătorului în cazul în care Distribuitorul respinge Produsele datorită viciilor aparente.

XIV. DREPTUL DISTRIBUITORULUI DE A FOLOSI MĂRCILE DE FABRICĂ ŞI DE COMERŢ ALE VÂNZĂTORULUI
Vânzătorul transmite Distribuitorului dreptul de folosinţă asupra următoarele mărci de fabrică şi/sau de comerţ. Aceste mărci sunt şi rămân proprietatea exclusivă a vânzătorului.
Distribuitorul va folosi aceste mărci pentru Produsele care fac obiectul acestui CONTRACT şi numai cu privire la materialele tipărite, expoziţii şi reclamă comercială legate de aceste Produse.
La terminarea acestui CONTRACT, dreptul de folosinţă asupra mărcilor cesionate va înceta imediat.

Încheiat astăzi ………….. în ……. exemplare.

VÂNZĂTOR
. ……….
DISTRIBUITOR
…………

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.