Autorizaţia sanitară se emite în baza Legii nr. 100/1998 privind asistenţa de sănătate publică, cu respectarea atribuţiilor ce sunt de competenţa direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, a direcţiilor de specialitate din cadrul ministerelor cu reţea sanitară proprie, stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii şi familiei.
Autorizarea sanitară reprezintă procesul de analiză şi investigaţie sanitară care condiţionează, din punct de vedere tehnic şi juridic, punerea în funcţiune şi desfăşurarea activităţii în obiective de interes public de conformarea la normele de igienă şi de sănătate publică.
Autorizaţia sanitară reprezintă un act tehnic şi juridic eliberat în scris de către autoritatea locală de sănătate publică, prin care sunt stabilite condiţiile şi/sau parametrii de funcţionare ai unei activităţi existente ori de punere în funcţiune a unei activităţi în obiective de interes public.
Activitatea de avizare-autorizare sanitară se desfăşoară în cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, al direcţiilor de specialitate din cadrul ministerelor cu reţea sanitară proprie, de către personalul biroului pentru avize şi autorizaţii sanitare.
Biroul pentru avize şi autorizaţii sanitare este compus din şef de birou şi referenţi. Funcţia de şef de birou va fi ocupată prin concurs de un medic având specialitatea igienă, medicina muncii, epidemiologie sau sănătate publică.
Obiectivele şi activităţile economice şi social-culturale de interes public, supuse prevederilor Ordinului nr. 117/2002, sunt prevăzute în anexa nr. 1 din Procedura de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, construcţie, amenajare şi reglementare sanitară a funcţionării obiectivelor şi a activităţilor desfăşurate în acestea, altele decât cele supuse înregistrării în registrul comerţului.
DOCUMENTAŢIA NECESARĂ
Documentele necesare pentru solicitarea autorizaţiei sanitare sunt:
a) cerere;
b) dosar tehnic, care va cuprinde: avizul sanitar, dacă este cazul, planul dimensionat cu structura interioară, dotările necesare desfăşurării activităţii supuse autorizării, prezentarea circuitelor funcţionale, modul de asigurare a iluminatului, ventilaţiei, temperaturii ambientale, schiţa reţelelor de utilităţi sau modul de asigurare a acestora (apă potabilă, apă caldă menajeră, evacuarea apelor uzate menajere şi tehnologice, evacuarea deşeurilor solide şi, în cazul unităţilor medicale, a deşeurilor periculoase rezultate din activitatea desfăşurată);
c) dovada de achitare a tarifului de autorizare sanitară.
După caz, vor fi solicitate următoarele:
a) declaraţia pe propria răspundere referitoare la asigurarea conformării la condiţiile igienico-sanitare, conform modelului prezentat în anexa nr. 3;
b) declaraţia de deţinere şi manipulare de substanţe toxice, conform Decretului nr. 466/1979 privind regimul produselor şi al substanţelor toxice, cu modificările şi completările ulterioare.
În situaţia în care obiectivului supus autorizării i-a fost eliberat aviz sanitar, dosarul de aviz sanitar se asimilează dosarului tehnic.
Cererea de autorizare şi dosarul cuprinzând documentele pentru obiectivele şi activităţile prevăzute în anexa nr. 1 se depun la biroul pentru avize şi autorizaţii sanitare, unde sunt verificate şi, în cazul în care documentaţia este completă, cererea se înregistrează şi se reţine spre soluţionare.
ANALIZAREA DOCUMENTAŢIEI
După primirea dosarului înregistrat şi repartizat se nominalizează personalul de specialitate pentru analiza şi investigarea proiectului.
Referatul de evaluare cuprinde, după caz, aprecierile privind conformarea sau programul de conformare şi calendarul de conformare, precum şi concluzia cu privire la autorizarea sanitară în una dintre variantele:
a) sunt îndeplinite condiţiile pentru eliberarea autorizaţiei sanitare şi se eliberează autorizaţie sanitară;
b) pot fi îndeplinite condiţiile pentru eliberarea autorizaţiei sanitare, cu realizarea programului şi calendarului de conformare stabilit în autorizaţie, şi se eliberează autorizaţie sanitară;
c) nu sunt îndeplinite condiţiile pentru eliberarea autorizaţiei sanitare, precizându-se neconformitatea faţă de actele legale care prevăd aceste cerinţe, comunicându-se aceasta solicitantului;
d) referatul de evaluare în vederea eliberării autorizaţiei sanitare se completează conform modelului prezentat în anexa nr. 2.
Documentaţia de autorizare se va păstra la dosarul obiectivului, în cadrul biroului pentru avize şi autorizaţii.
Rezolvarea solicitării se va face în termen de 20 de zile de la data înregistrării cererii.
În cazul în care sunt necesare prestaţii de specialitate pentru analiză şi investigaţie sanitară, contravaloarea acestora se achită de către solicitant la direcţiile de sănătate publică, pe bază de deviz, înainte de eliberarea autorizaţiei sanitare.
CONŢINUTUL AUTORIZAŢIEI SANITARE
Autorizaţia sanitară va cuprinde următoarele:
a) numărul de înregistrare din registrul unic de autorizaţii al direcţiei de sănătate publică;
b) obiectul de activitate publică;
c) datele de identificare a obiectivului;
d) structura funcţională prezentată succint;
e) programul de conformare;
f) semnătura directorului direcţiei de sănătate publică, a şefului biroului pentru avize şi autorizaţii sanitare şi ştampila direcţiei de sănătate publică.
Autorizaţia sanitară de funcţionare se emite strict pentru obiectivul şi activitatea/activităţile pentru care a fost solicitată.
Autorizaţia sanitară de funcţionare se păstrează la obiectivul pentru care a fost eliberată şi trebuie pusă în mod obligatoriu la dispoziţie oricărui organ de control, dacă acesta o solicită.
Autorizaţia sanitară are valabilitate atât timp cât sunt respectate condiţiile igienico-sanitare şi sunt menţinute condiţiile de structură funcţională şi cele care se referă la obiectul de activitate din solicitarea iniţială, pentru care a fost emisă autorizaţia.
Autorizaţia sanitară se vizează anual în cazul obiectivelor cuprinse în lista prevăzută în anexa nr. 1.
__________
Anexele despre care se vorbeşte în prezenta procedură, fac parte din Procedura de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, construcţie, amenajare şi reglementare sanitară a funcţionării obiectivelor şi a activităţilor desfăşurate în acestea, altele decât cele supuse înregistrării în registrul comerţului, aprobată prin Ordinul nr. 117/2002.