Tag Archives: Ordonanta

Legea nr.265 din 2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului

Legea nr.265 din 2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului

Parlamentul României adoptă prezenta lege.

Art. I. – Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195 din 22 decembrie 2005 privind protecţia mediului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.196 din 30 decembrie 2005, cu următoarele modificări şi completări:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. – (1) Obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă îl constituie un ansamblu de reglementări juridice privind protecţia mediului, obiectiv de interes public major, pe baza principiilor şi elementelor strategice care conduc la dezvoltarea durabilă.
(2) Mediul reprezintă ansamblul de condiţii şi elemente naturale ale Terrei: aerul, apa, solul, subsolul, aspectele caracteristice ale peisajului, toate straturile atmosferice, toate materiile organice şi anorganice, precum şi fiinţele vii, sistemele naturale în interacţiune, cuprinzând elementele enumerate anterior, inclusiv unele valori materiale şi spirituale, calitatea vieţii şi condiţiile care pot influenţa bunăstarea şi sănătatea omului.” Continue reading

Ordonanta nr. 43 din 1997 privind regimul drumurilor – Actualizata

Ordonanta nr. 43 din 1997 privind regimul drumurilor – Actualizata

Text actualizat la data de 14.05.2007 avându-se în vedere republicarea din Monitorul Oficial, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998. Actul include modificarile din urmatoarele acte:
– O.G. nr. 79/2001
– Legea nr. 413/2002
– O.G. nr. 26/2003
– Legea nr. 227/2003
– O.U.G. nr. 84/2003
– Legea nr. 47/2004
– O.G. nr. 21/2005
– Legea nr. 98/2005
– O.G. nr. 38/2006
– Legea nr. 10/2007
– Legea nr. 130/2007.

– A se vedea O.G. nr. 21/2005 care prin art. II prevede ca termenul osie, utilizat în cuprinsul Ordonantei Guvernului nr. 43/1997, se înlocuieste cu termenul axa.

CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Sectiunea I
Domeniul drumurilor

Art. 1. – (1) Regimul drumurilor reglementeaza în mod unitar administrarea drumurilor publice si private, dobândirea si folosirea terenurilor, conducerea, coordonarea si controlul activitatilor în legatura cu drumurile publice. Administrarea drumurilor publice si private are ca obiect proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, întretinerea si exploatarea drumurilor.
(2) Prevederile prezentei ordonante se aplica integral tuturor drumurilor publice si, partial, drumurilor de utilitate privata.
__________
Alineatul (2) a fost modificat prin art. I pct. 1 din O.G. nr. 79/2001, astfel cum a fost modificat prin Legea de aprobare nr. 413/2002.

Art. 2. – (1) Drumurile fac parte din sistemul national de transport.
(2) Drumurile sunt cai de comunicatie terestra special amenajate pentru circulatia vehiculelor si a pietonilor.
(3) Fac parte integranta din drum: podurile, viaductele, pasajele denivelate, tunelurile, constructiile de aparare si consolidare, trotuarele, pistele pentru ciclisti, locurile de parcare, oprire si stationare, indicatoarele de semnalizare rutiera si alte dotari pentru siguranta circulatiei, terenurile si plantatiile care fac parte din zona drumului, mai putin zonele de protectie.
(4) De asemenea, se considera ca facând parte din drum cladirile de serviciu si orice alte constructii, amenajari sau instalatii destinate apararii sau exploatarii drumurilor, inclusiv terenurile necesare aferente.
(5) Fac parte din elementele infrastructurii autostrazilor si drumurilor nationale apartinând domeniului public al statului:
1. suprastructura si infrastructura drumului, situate în cadrul amprizei, si terenul aferent;
2. podurile, tunelurile, viaductele, pasajele denivelate si alte lucrari de arta, cu terenul aferent;
3. locurile de parcare, oprire si stationare, precum si terenurile aferente care apartin domeniului public al statului;
4. lucrarile de consolidare, de protectie si de aparare si terenul aferent;
5. plantatiile rutiere si terenul aferent;
6. suprafetele de teren situate de o parte si de cealalta a drumului, care formeaza zonele de siguranta, în limitele prevazute de prezenta ordonanta.
__________
Alineatul (5) a fost introdus prin art. 19 din O.U.G. nr. 84/2003, introdus prin Legea de aprobare nr. 47/2004.
Continue reading

Ordonanta de urgenta nr. 28 din 1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

Ordonanta de urgenta nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

Text actualizat la data de 17.11.2008 avându-se în vedere republicarea din Monitorul Oficial, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Actul include modificarile din urmatoarele acte:
– O.G. nr. 28/2006
– O.U.G. nr. 12/2006
– O.G. nr. 47/2007
– Legea nr. 264/2008 publicata în MOF nr. 767 din 14/11/2008.
– A se vedea art. V pct. 1 din O.G. nr. 47/2007, care prevede ca în titlul si în cuprinsul ordonantei de urgenta, sintagma “agenti economici” se înlocuieste cu sintagma “operatori economici”.

Art. 1. – (1) Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti în continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le predea clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura fiscala.
(3) Aparatele de marcat electronice fiscale sunt livrate prin distribuitori autorizati. În sensul prezentei ordonante de urgenta, prin distribuitor autorizat se întelege agentul economic pe numele caruia a fost eliberat avizul prevazut la art. 5 alin. (2). Distribuitorul autorizat are dreptul de a comercializa aparatele de marcat electronice fiscale, inclusiv produsele complementare acestora, pentru care a obtinut avizul, precum si obligatia sa asigure service la aceste aparate atât în mod direct, cât si prin alti operatori economici acreditati de catre acesta, denumiti în continuare unitati acreditate pentru comercializare si/sau service. Distribuitor autorizat nu poate fi decât producatorul sau importatorul aparatului respectiv. În situatia defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale utilizatorii sunt obligati ca în momentul constatarii defectiunii sa anunte distribuitorul autorizat care a livrat aparatul sau, dupa caz, unitatea de service acreditata a acestui distribuitor autorizat.
(4) Pâna la repunerea în functiune a aparatelor de marcat electronice fiscale, operatorii economici utilizatori sunt obligati sa înregistreze într-un registru, special întocmit în acest sens, toate operatiunile efectuate si sa emita facturi fiscale pentru respectivele operatiuni, la cererea clientului.
__________
Alineatul (3) a fost modificat prin art. IX pct. 1 din O.G. nr. 28/2006.

Art. 2. – Se excepteaza de la prevederile art. 1 alin. (1):
a) comertul ocazional cu produse agricole autohtone efectuat de catre producatorii agricoli individuali detinatori de autorizatie în piete, târguri, oboare sau în alte locuri publice autorizate, livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcari auto a caror contravaloare se încaseaza prin automate, precum si activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
b) serviciile de alimentatie publica efectuate în mijloace de transport public de calatori;
c) Abrogat;
d) vânzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
e) transportul public de calatori pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul; Continue reading

Ordonanţă nr. 37 din 2005 privind recunoaşterea şi funcţionarea grupurilor de producători, pentru comercializarea produselor agricole şi silvice

Ordonanţă nr. 37 din 2005 privind recunoaşterea şi funcţionarea grupurilor de producători, pentru comercializarea produselor agricole şi silvice

din 14/07/2005
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 652 din 22/07/2005
Guvernul României

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. IV.9 din Legea nr. 209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.

CAPITOLUL I
Dispoziţii generale

Art. 1. – (1) Producătorii agricoli şi silvici organizaţi în societăţi comerciale, societăţi agricole sau în alte forme de asociere în agricultură, conform Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, Legii nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare, Legii cooperaţiei agricole nr. 566/2004, sau în orice altă formă de asociere conform legislaţiei în vigoare pot fi recunoscuţi ca grupuri de producători, dacă au ca principal scop valorificarea producţiei membrilor asociaţi şi îndeplinesc condiţiile stabilite prin prezenta ordonanţă.
(2) Pot fi recunoscute ca grupuri de producători şi alte societăţi agricole sau organizaţii de producători decât cele prevăzute la alin. (1), dacă îndeplinesc şi respectă condiţiile de recunoaştere prevăzute de prezenta ordonanţă.
Continue reading

Ordonanţă de urgenţă nr. 50 din 2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule

Ordonanţă de urgenţă nr. 50 din 2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule

din 21/04/2008
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 327 din 25/04/2008
Guvernul României
În scopul asigurării protecţiei mediului prin realizarea unor programe şi proiecte pentru îmbunătăţirea calităţii aerului şi pentru încadrarea în valorile limită prevăzute de legislaţia comunitară în acest domeniu,
ţinând cont de necesitatea adoptării de măsuri pentru a asigura respectarea normelor de drept comunitar aplicabile, inclusiv a jurisprudenţei Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene,
având în vedere faptul că aceste măsuri trebuie adoptate în regim de urgenţă, pentru evitarea oricăror consecinţe juridice negative ale situaţiei actuale,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. 1. – (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul legal pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, denumită în continuare taxă, care constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu şi se gestionează de Administraţia Fondului pentru Mediu, în vederea finanţării programelor şi proiectelor pentru protecţia mediului.
(2) Din sumele colectate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă se finanţează programe şi proiecte pentru protecţia mediului, după cum urmează:
a) Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional;
b) Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi;
c) proiecte de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană;
d) proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile: eoliană, geotermală, solară, biomasă, microhidrocentrale;
e) proiecte privind împădurirea terenurilor degradate sau defrişate;
f) proiecte de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural;
g) proiecte de realizare a pistelor pentru biciclişti.
Art. 2. – În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, următoarele expresii semnifică:
a) autovehicul nou – orice autovehicul care nu a mai fost niciodată vândut anterior într-un alt scop decât al revânzării sau livrării sale şi care astfel nu a mai fost niciodată înmatriculat;
b) RNTR2 – Reglementările privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 din 18 aprilie 2003, cu modificările şi completările ulterioare;
c) scoatere din parcul auto naţional – exportul autovehiculelor în afara teritoriului comunitar, transferul şi înmatricularea pe teritoriul altui stat membru, predarea autovehiculelor în vederea dezmembrării, precum şi distrugerea accidentală a autovehiculelor şi predarea acestora în vederea dezmembrării;
d) autoritate fiscală competentă – autoritatea fiscală teritorială în a cărei evidenţă este înregistrat contribuabilul ca plătitor de impozite şi taxe.
Art. 3. – (1) Intră sub incidenţa taxei autovehiculele din categoriile M1-M3 şi N1-N3, astfel cum sunt acestea definite în RNTR2.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1):
a) autovehiculele aparţinând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi membrilor acestora, precum şi altor organizaţii şi persoane străine cu statut diplomatic, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
b) autoturismele echipate şi destinate conducerii de către persoanele cu handicap fizic grav şi accentuat, astfel cum aceste persoane sunt definite în Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările ulterioare, care posedă permis de conducere;
c) autovehiculele destinate a fi utilizate de forţele armate, forţele de securitate a statului, de poliţie, de jandarmerie, de poliţia de frontieră, de pompieri;
d) autovehiculele definite conform RNTR2 destinate serviciilor de ambulanţă şi medicină, autovehiculele speciale echipate corespunzător pentru acordarea ajutorului de urgenţă, precum şi autovehiculele speciale destinate serviciilor de descarcerare;
e) autovehiculele a căror caroserie sau al căror şasiu a fost înlocuită/înlocuit, cu condiţia ca aceste autovehicule să fi fost anterior înmatriculate pe teritoriul României.
(3) Excepţiile prevăzute la alin. (2) lit. b) se aplică numai pentru achiziţionarea unui singur autoturism în decurs de 5 ani şi atunci când autoturismul este în proprietatea persoanei cu handicap.
(4) Dovada echipării speciale a autovehiculelor o reprezintă menţionarea acestui fapt de Regia Autonomă “Registrul Auto Român” în cartea de identitate a vehiculului.
(5) Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu intră în categoria celor adaptate sau echipate special şi nu sunt exceptate de la plata taxei.
(6) În categoria autovehiculelor prevăzute la alin. (2) lit. d) se încadrează numai acele autovehicule dotate cu echipamente speciale necesare efectuării serviciilor de ambulanţă şi medicină şi care sunt înscrise în evidenţa staţiilor de ambulanţă, a serviciilor mobile de urgenţă şi de reanimare. În aceeaşi categorie intră şi autovehiculele dotate cu echipamente speciale necesare efectuării serviciilor de ambulanţă şi medicină, deţinute de operatorii economici.
Continue reading

Ordonanţă de urgenţă nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale

Ordonanţă de urgenţă nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale

din 16/04/2008
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 328 din 25/04/2008
Având în vedere că Legea nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice şi a asociaţiilor familiale care desfăşoară activităţi economice în mod independent, cu modificările şi completările ulterioare, a condus la disfuncţionalităţi în activitatea de autorizare, prevederile sale fiind interpretate în mod diferit de autorităţile publice locale desemnate cu aplicarea lor, paşii care trebuie parcurşi de către solicitanţi diferind de la o primărie la alta,
luând în considerare că Legea nr. 300/2004, cu modificările şi completările ulterioare, prevede obligativitatea parcurgerii unei proceduri de înregistrare în registrul comerţului, în procedura emiterii autorizaţiei de către autorităţile publice locale, prezentul act normativ conduce la reducerea birocraţiei, combaterea corupţiei şi la scurtarea termenelor de eliberare a autorizaţiilor, întrucât cuprinde dispoziţii care conduc la simplificarea procesului de autorizare şi înregistrare a celor care doresc să desfăşoare o activitate economică în una dintre cele mai simple forme ale acesteia, fiind stabilite criterii care nu lasă loc interpretării arbitrare şi fiind mutată procedura de autorizare şi înregistrare în întregime la registrul comerţului, ceea ce scurtează etapele pe care trebuie să le parcurgă un solicitant şi vine în întâmpinarea acestuia cu personal calificat şi cu o procedură care deja şi-a dovedit eficienţa în cazul societăţilor comerciale.
În condiţiile în care absenţa unor măsuri active de stimulare a mediului de afaceri, inclusiv prin reducerea procedurilor administrative, şi de creare a noi locuri de muncă conduce la prejudicierea dezvoltării durabile şi sustenabile a României şi la încetinirea ritmului de creştere economică,
ţinând cont de faptul că autorizaţiile care intră în acest moment sub incidenţa dispoziţiilor Legii nr. 300/2004, cu modificările şi completările ulterioare, acoperă domenii de o deosebită importanţă socială şi economică, menţinerea dificultăţilor actuale de aplicare a procedurii de autorizare putând genera grave disfuncţionalităţi în desfăşurarea normală a respectivelor activităţi,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

CAPITOLUL I
Dispoziţii generale

Art. 1. – (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează accesul la activitatea economică, procedura de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionării şi regimul juridic al persoanelor fizice autorizate să desfăşoare activităţi economice, precum şi al întreprinderilor individuale şi familiale.
(2) Prezenta ordonanţă de urgenţă nu se aplică profesiilor liberale, precum şi acelor activităţi economice a căror desfăşurare este organizată şi reglementată prin legi speciale.
(3) Prezenta ordonanţă de urgenţă nu se aplică acelor activităţi economice pentru care legea a instituit un regim juridic special, anumite restricţii de desfăşurare sau alte interdicţii.
(4) Activităţile de formare profesională prin ucenicie la locul de muncă se autorizează în condiţiile legii speciale.
(5) Prezenta ordonanţă de urgenţă nu se aplică în cazul serviciilor prestate în contextul libertăţii de prestare transfrontalieră a serviciilor, astfel cum este ea prevăzută la art. 49 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene1).
Continue reading

Ordonanta de urgenta nr. 85/2008 privind stimularea investitiilor

Ordonanta de urgenta nr. 85/2008 privind stimularea investitiilor

Guvernul României
din 24/06/2008
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 474 din 27/06/2008
Având în vedere:
– interesul public major privind acordarea de masuri de sprijin pentru stimularea investitiilor, cu respectarea legislatiei comunitare în domeniul ajutorului de stat;
– importanta orientarii masurilor de sprijin pentru încurajarea dezvoltarii anumitor sectoare de activitate, în functie de prioritatile de dezvoltare ale României si pentru a asigura cele mai eficiente masuri economico-sociale;
– necesitatea de a orienta investitiile catre acele regiuni de dezvoltare care sunt mai putin vizate de investitii în aceasta perioada;
– necesitatea de a raspunde cât mai prompt în fata solicitarii mediului de afaceri de a reglementa acest cadru privind investitiile, ceea ce confera caracterul de urgenta al acestei ordonante,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicata,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

CAPITOLUL I
Dispozitii generale

ARTICOLUL 1
Scop

Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza cadrul juridic general privind masurile de sprijin din partea statului, pentru o dezvoltare durabila a României, prin stimularea unor categorii de investitii.

ARTICOLUL 2
Principii

Stimularea investitiilor, în conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta, se bazeaza pe urmatoarele principii:
a) tratament egal – aplicarea în mod nediscriminatoriu a criteriilor si mijloacelor de acordare de facilitati;
b) transparenta – aducerea la cunostinta tuturor celor interesati a informatiilor referitoare la procedura de acordare de facilitati pentru investitii;
c) eficienta utilizarii facilitatilor – aplicarea unor criterii de acordare de facilitati pentru investitii si de urmarire a realizarii lor, care sa reflecte avantajele de natura economica ale proiectelor de investitii, luându-se în considerare, dupa caz, efectele în domeniul social, în cel al protectiei mediului si promovarea unei dezvoltari economice durabile;
d) confidentialitatea – garantarea protejarii informatiilor referitoare la drepturile de proprietate intelectuala apartinând investitorilor, precum si a altor date care ar putea prejudicia interesele legitime ale acestora;
e) eligibilitatea în functie de provenienta fondurilor de finantare.

ARTICOLUL 3
Definitii

În întelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. furnizori de ajutor de stat – autoritatile si institutiile publice centrale sau locale ori alte organisme care administreaza resurse ale statului sau ale colectivitatilor locale care acorda ajutoare de stat;
2. autoritatea responsabila – furnizorul sau initiatorul de ajutor de stat care asigura aplicarea procedurilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile nationale în domeniul ajutorului de stat, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 137/2007. În cazul în care pentru o schema/un ajutor individual exista mai multi furnizori sau initiatori de ajutor de stat, autoritatea responsabila este nominalizata în actul normativ/administrativ prin care se instituie schema/ajutorul individual;
3. facilitati – masuri de sprijin acordate de catre furnizorii de ajutor de stat investitorilor, în conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta;
4. investitie – utilizarea capitalului pentru:
a) achizitionarea de active corporale si necorporale, în legatura cu crearea unei noi unitati, extinderea unei unitati existente, diversificarea productiei unei unitati prin realizarea de produse noi, schimbarea fundamentala a procesului global de productie a unei unitati existente, precum si achizitia activelor fixe legate direct de o unitate, atunci când unitatea s-a închis sau s-ar fi închis fara aceasta achizitie, iar activele sunt cumparate de un investitor independent;
b) initierea unor proiecte de cercetare-dezvoltare si inovare;
c) crearea de noi locuri de munca si/sau formarea profesionala a angajatilor;
d) initierea unor proiecte legate de valorificarea resurselor de energie regenerabila, protectia mediului si dezvoltarea durabila;
5. acord de principiu – document emis de autoritatea responsabila, prin care aceasta îsi da acceptul ca proiectul de investitii si investitorul îndeplinesc în principiu conditiile de eligibilitate stabilite în cadrul schemei de ajutor de stat/ajutorului individual. În cazul unui ajutor supus obligatiei de notificare individuala la Comisia Europeana, confirmarea eligibilitatii trebuie sa fie conditionata de decizia de autorizare a forului comunitar;
6. investitor – orice persoana juridica ce realizeaza investitii în România conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta;
7. plan de investitii – document de planificare care cuprinde principalii indicatori tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii pe baza fundamentarilor facute prin studiul de prefezabilitate si/sau marketing asupra necesitatii si oportunitatii realizarii acestuia, precum si solutiile functionale, tehnologice, constructive si economice care urmeaza a fi realizate.

ARTICOLUL 4
Obiective urmarite în promovarea investitiilor. Sectoare de activitate

(1) Se acorda facilitati pentru investitiile care asigura dezvoltarea acelor domenii prioritare de activitate, în conformitate cu politicile economico-sociale guvernamentale, si contribuie la realizarea unuia dintre urmatoarele obiective, definite în baza legislatiei ajutorului de stat:
a) dezvoltare si coeziune regionala;
b) protectia si reabilitarea mediului înconjurator;
c) cresterea eficientei energetice si/sau producerea si utilizarea energiei din resurse regenerabile de energie;
d) dinamizarea procesului de cercetare-dezvoltare si inovare;
e) ocuparea si formarea fortei de munca.
(2) Pentru a asigura focalizarea resurselor disponibile în domenii de activitate cu impact major economico-social, corespunzator obiectivelor prevazute la alin. (1), facilitatile se acorda investitiilor realizate în urmatoarele domenii:
a) activitati de procesare agroindustriala;
b) domenii de vârf ale industriei prelucratoare;
c) productia si furnizarea de energie electrica si termica; productia de echipamente pentru cresterea eficientei energetice si a gradului de utilizare a resurselor regenerabile de energie; stimularea utilizarii resurselor regenerabile de energie pentru producerea de energie electrica si/sau termica;
d) protejarea si îmbunatatirea calitatii mediului;
e) distributia apei, salubritate, gestionarea deseurilor;
f) informatica si comunicatii;
g) activitati de cercetare, dezvoltare si inovare sau dezvoltarea de noi produse;
h) activitati de servicii privind forta de munca.

CAPITOLUL II
Facilitati

ARTICOLUL 5
Tipurile de facilitati

În vederea stimularii investitiilor, se pot acorda diferite tipuri de facilitati de natura ajutorului de stat, care sa asigure respectarea criteriilor de acordare în mod transparent si asigurarea compatibilitatii cu legislatia comunitara în domeniul ajutorului de stat:
a) acordarea de sume nerambursabile la achizitionarea de active corporale si necorporale;
b) acordarea de contributii financiare de la bugetul de stat pentru locurile de munca nou-create;
c) acordarea de bonificatii de dobânda la contractarea unor credite, precum si alte tipuri de facilitati prevazute de legislatia în vigoare.

ARTICOLUL 6
Acordarea facilitatilor

(1) Autoritatile responsabile initiaza acte normative/administrative prin care se instituie scheme de ajutor de stat/ajutoare individuale pentru fiecare obiectiv prevazut la art. 4, cu respectarea prevederilor comunitare si nationale în domeniul ajutorului de stat.
(2) Actele normative/administrative prevazute la alin. (1) reglementeaza: scopul, obiectivul, durata, formele de ajutor de stat, bugetul, furnizorii de ajutor de stat, costurile eligibile si criteriile de eligibilitate aplicate investitorilor specifice obiectivului pentru care se acorda ajutorul de stat, procedurile de implementare, supraveghere, control, stopare si recuperare a ajutoarelor de stat.
(3) Schemele de ajutor de stat initiate în aplicarea prezentei ordonante de urgenta se elaboreaza avându-se în vedere prevederile Hotarârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013.
(4) În vederea asigurarii transparentei decizionale, toate schemele de ajutor de stat se publica integral în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe pagina web oficiala a furnizorului de ajutor de stat si pe pagina web oficiala a Agentiei Române pentru Investitii, inclusiv ordinele ministrului de resort cu relevanta în aplicarea acestora.

ARTICOLUL 7
Conditii de eligibilitate a investitiilor si a investitorilor

(1) Actele normative/administrative initiate în baza prezentei ordonante de urgenta instituie masuri de sprijin destinate acelor investitii care:
a) sunt localizate în zone cu slaba dezvoltare economica, respectiv cu un PIB/locuitor sub media calculata la nivel national;
b) sunt localizate în judete cu o rata a somajului mai mare decât rata somajului înregistrata la nivel national;
c) contribuie la realizarea unor noi obiective de infrastructura sau la modernizarea celor existente;
d) cuprind în ansamblul lor activitati de cercetare-dezvoltare si inovare sau implica utilizarea de înalta tehnologie;
e) conduc la îmbunatatirea eficientei energetice, valorificarea resurselor regenerabile de energie;
f) asigura protectia si reabilitarea mediului înconjurator;
g) asigura dezvoltarea resurselor umane si promovarea incluziunii sociale prin derularea de programe de formare si perfectionare profesionala.
(2) În functie de obiectivele urmarite prin schemele de ajutor de stat se stabilesc:
a) sectoarele de activitate în care se realizeaza investitiile, definite conform Clasificarii activitatilor din economia nationala, corespunzator domeniilor stabilite la art. 4 alin. (2);
b) categoriile de investitii, valoarea acestora, tipurile de facilitati corespunzatoare, conditiile de mentinere a investitiei, precum si alte criterii de acordare;
c) categoriile de investitii care asigura crearea de locuri de munca; contributia financiara ce se poate acorda pe fiecare loc de munca, în functie de caracteristicile investitiei si ale zonei în care aceasta este localizata; definirea în functie de rata somajului a zonelor în care investitorii ce creeaza locuri de munca beneficiaza de diferite tipuri de facilitati.
(3) Beneficiaza de facilitati investitiile si investitorii care îndeplinesc urmatoarele conditii:
a) contribuie la realizarea a cel putin unuia dintre obiectivele prevazute la art. 4 alin. (1), cu respectarea prevederilor actelor normative/administrative stipulate la art. 6 alin. (1);
b) activitatile desfasurate se încadreaza în sectoarele stabilite conform art. 7 alin. (2) lit. a);
c) nu au datorii restante catre bugetele componente ale bugetului general consolidat;
d) nu au solicitat Ministerului Economiei si Finantelor efectuarea platilor scadente pentru credite interne/externe contractate cu garantia statului, precum si catre fondul de risc;
e) nu au fost împrumutati cu garantia statului;
f) nu se afla în procedura de executare silita sau insolventa, dizolvare sau alte situatii reglementate de ordonanta de urgenta;
g) nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care au fost emise, acestea au fost executate conform legii.
(4) Acordarea de facilitati pentru investitori este conditionata de obtinerea prealabila a acordului de principiu al autoritatii responsabile, anterior demararii investitiei. În cazul unui ajutor individual ce se intentioneaza a se acorda în afara unei scheme de ajutor de stat, supus obligatiei notificarii, autoritatea responsabila trebuie sa emita o scrisoare de intentie catre investitori, conditionata de autorizarea Comisiei Europene, privind acordarea ajutorului, înainte de demararea proiectelor.

ARTICOLUL 8
Solicitarea facilitatilor

(1) Agentia Româna pentru Investitii asigura activitatea de promovare a investitiilor îndeplinind rolul de punct de contact si de intermediar între investitori si autoritatile centrale si locale.
(2) Agentia Româna pentru Investitii acorda investitorilor, la cerere, asistenta tehnica/îndrumare cu privire la schemele existente în cadrul carora pot solicita finantare de la autoritatea responsabila.
(3) În cadrul procesului de asistenta tehnica/îndrumare, Agentia Româna pentru Investitii, la solicitarea investitorilor, încheie cu acestia un protocol care cuprinde mentiuni referitoare la masurile de sprijin de care poate beneficia proiectul respectiv, autoritatile responsabile, criteriile de eligibilitate, formele concrete ale masurilor de sprijin, precum si alte mentiuni necesare demararii proiectului de investitii.
(4) Pentru a beneficia de facilitatile prevazute la art. 5 investitorul depune la autoritatea responsabila cererea de acordare a facilitatilor si planul de investitii, precum si întreaga documentatie, conform mecanismului prevazut în schema de ajutor de stat.
(5) Autoritatea responsabila analizeaza documentatia prevazuta la alin. (4) si îndeplinirea conditiilor prevazute în actele normative/administrative prevazute la art. 6 alin. (1).
(6) În cazul în care autoritatea responsabila constata conformitatea documentatiei si îndeplinirea conditiilor de eligibilitate, emite acordul de principiu în termen de maximum 30 de zile lucratoare de la data la care documentatia este completa, cu informarea Agentiei Române pentru Investitii.
(7) Pentru proiectele de investitii care nu se încadreaza în schemele de ajutor de stat existente, autoritatea responsabila analizeaza si decide asupra proiectului de investitii si oportunitatii instituirii de ajutoare individuale, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta si a legislatiei în domeniul ajutorului de stat.

ARTICOLUL 9
Agentia Româna pentru Investitii

În termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Economiei si Finantelor supune adoptarii Guvernului un proiect de hotarâre a Guvernului, prin care se reglementeaza organizarea, statutul, organele de conducere, atributiile si competentele Agentiei Române pentru Investitii.

ARTICOLUL 10
Exceptii

(1) În cazul programelor cu finantare nerambursabila din partea Uniunii Europene sau din partea altor donatori, domeniile si regulile specifice de acordare a ajutorului de stat se stabilesc cu respectarea prevederilor respectivelor programe si a regulilor de implementare stabilite pentru acestea, precum si cu respectarea reglementarilor comunitare si nationale în vigoare.
(2) În cazul în care un proiect de investitii poate fi sustinut din fonduri nerambursabile provenite din partea Uniunii Europene sau din partea altor donatori, acesta nu este eligibil pentru a fi sustinut cu masuri de natura ajutorului de stat, acordate în baza schemelor elaborate conform prezentei ordonante de urgenta.

CAPITOLUL III
Dispozitii tranzitorii si finale

ARTICOLUL 11
Scheme functionale

(1) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgenta, autoritatile responsabile care administreaza scheme de ajutor de stat sau ajutoare individuale, aflate în derulare, vor transmite Ministerului Economiei si Finantelor si Agentiei Române pentru Investitii o lista cu acestea.
(2) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgenta, autoritatile responsabile care administreaza scheme de ajutor de stat sau ajutoare individuale, aflate în derulare, vor lua masuri pentru a asigura deplina compatibilitate a acestora cu legislatia specifica în domeniul ajutorului de stat.
(3) Autoritatile responsabile informeaza Ministerul Economiei si Finantelor si Agentia Româna pentru Investitii în legatura cu adoptarea unor acte normative/administrative prin care se instituie scheme de ajutor de stat în legatura cu modificarea schemelor existente, în termen de 15 zile de la adoptarea acestora.
(4) Agentia Româna pentru Investitii, pe baza informatiilor primite de la autoritatile responsabile, publica pe site-ul sau lista continând schemele de ajutor de stat si ajutoarele individuale aflate în derulare, lista care se actualizeaza în mod permanent.

ARTICOLUL 12
Noi scheme de ajutor de stat

(1) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgenta, autoritatile responsabile prezinta Ministerului Economiei si Finantelor o lista de propuneri de acte normative/administrative prin care se instituie scheme de ajutor de stat, corespunzator atributiilor specifice, în conformitate cu obiectivele si domeniile stabilite la art. 4.
(2) Ministerul Economiei si Finantelor va supune aprobarii Guvernului un memorandum cuprinzând propuneri de scheme de ajutor de stat si termene de emitere a acestora, elaborat pe baza documentatiei primite de la autoritatile responsabile si în functie de resursele bugetare.

ARTICOLUL 13
Abrogari

(1) Pe data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga Legea nr. 332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ în economie, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 3 iulie 2001, cu modificarile ulterioare, cu exceptia art. 18.
(2) Pe data intrarii în vigoare a hotarârii Guvernului prevazute la art. 9, prin care se reglementeaza organizarea, statutul, organele de conducere, atributiile si competentele Agentiei Române pentru Investitii, se abroga Legea nr. 390/2002 privind înfiintarea si functionarea Agentiei Române pentru Investitii Straine, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 24 iunie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneaza:
—————
p. Ministrul economiei si finantelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat
p. Ministrul pentru întreprinderi mici si mijlocii,
comert, turism si profesii liberale,
Stefan Imre,
secretar de stat
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Marian Marius Dorin
p. Secretarul de stat al Departamentului pentru Afaceri
Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea

Bucuresti, 24 iunie 2008.
Nr. 85.

Ordonanţă de urgenţă nr. 170/1999 privind acordarea, în mod gratuit, a asistenţei medicale, medicamentelor şi protezelor pentru unele categorii de persoane prevăzute în legi speciale

Ordonanţă de urgenţă nr. 170/1999 privind acordarea, în mod gratuit, a asistenţei medicale, medicamentelor şi protezelor pentru unele categorii de persoane prevăzute în legi speciale

din 04/11/1999
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 541 din 05/11/1999
Guvernul României
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite următoarea ordonanţă de urgenţă:

Art. 1. – Persoanele ale căror drepturi sunt stabilite prin acte normative speciale beneficiază de drepturile acordate asiguraţilor în condiţiile prevăzute de Legea asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997, cu modificările ulterioare, de actele normative prin care au fost instituţionalizate şi în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.
Continue reading

Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului

Ordonanţă de urgenţă nr. 23/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului

din 15/04/2004
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 359 din 23/04/2004
Guvernul României
Având în vedere termenul până la care trebuie realizată reorganizarea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului, conform art. 3 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, care justifică caracterul de urgenţă şi excepţional,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. 1. – (1) La data de 1 mai 2004 Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare îşi schimbă denumirea în Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi se reorganizează prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului, instituţie care se desfiinţează.
Continue reading

Ordonanţă de urgenţă nr. 271/2000 privind regimul activităţilor de transport, comercializare şi recuperare a ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid

Ordonanţă de urgenţă nr. 271/2000 privind regimul activităţilor de transport, comercializare şi recuperare a ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid

din 07/12/2000
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 663 din 15/12/2000
Guvernul României
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. 1. – (1) Transportul rutier şi pe calea ferată, comercializarea şi recuperarea produselor: ţiţei, gazolină, condensat şi etan lichid se fac potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Prin recuperare se înţelege executarea de operaţiuni destinate extragerii acumulărilor întâmplătoare de ţiţei, gazolină, condensat şi etan lichid, datorate accidentelor tehnice de pe traseele de transport.
Art. 2. – Sunt autorizaţi să comercializeze ţiţei, gazolină, condensat sau etan lichid titularii acordurilor petroliere de exploatare, astfel cum sunt definiţi în Legea petrolului nr. 134/1995, precum şi agenţii economici care desfăşoară efectiv activităţi de import al produselor prevăzute la art. 1 alin. (1) ori cei care desfăşoară efectiv activităţi de prelucrare a acestor produse, abilitaţi în condiţiile legii.
Continue reading