Autorizatia necesara producerii, importarii sau comercializarii de alcool, bauturi alcoolice, produse ce contin alcool, tutun sau cafea

Autorizatia necesara producerii, importarii sau comercializarii de alcool, bauturi alcoolice, produse ce contin alcool, tutun sau cafeaProcedura “autorizaţiei” necesară producerii, importării sau comercializării de alcool, băuturi alcoolice, produse ce conţin alcool, tutun sau cafea, se găseşte reglementată în O.U.G. nr. 50/1998 modificată şi completată de Legea nr. 148/1999.

Agenţii economici: producători interni, importatori, comercianţi în sistem angro şi en detail, care realizează venituri din vânzările de alcool etilic alimentar, băuturi alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic alimentar, produse din tutun, cafea, cafea cu înlocuitori, cafea solubilă, inclusiv amestecuri cu cafea solubilă, îşi pot desfăşura activitatea numai în baza autorizaţiei de comercializare.

Nu intră sub incidenţa regimului de autorizare băuturile slab alcoolizate, cu o concentraţie alcoolică sub 0,5% în volum, precum şi aromele şi esenţele alimentare care nu pot fi consumate ca atare, fiind utilizate la prepararea produselor alimentare.

Autorizaţia este valabilă pe întreaga perioadă de desfăşurare a activităţilor prevăzute mai sus.

Autorizaţia de comercializare poate fi emisă numai de:

Ministerul Finanţelor, în cazul alcoolului;

direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, în cazul băuturilor alcoolice, al produselor din tutun şi al cafelei, precum şi în cazul alcoolului vândut de agenţii economici producători de băuturi alcoolice.

Modelul autorizaţiei emise de către Ministerul Finanţelor sau de către direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti este prevăzut în anexa nr. 17 la O.U.G. nr. 50/1998.

ACTE NECESARE AUTORIZĂRII

Autorizaţia de comercializare se emite cu percepere de taxe, în baza unei cereri-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 15 Ordonanţa de urgenţă nr. 50/1998, şi a următoarelor documente:

a) certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului;

b) certificatul de înregistrare fiscală;

c) adeverinţa eliberată de organul fiscal teritorial, din care să rezulte că solicitanţii de autorizaţii nu au obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat. Nu se consideră obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat, în înţelesul acestei prevederi:

sumele pentru care agenţii economici au obţinut de la Ministerul Finanţelor înlesniri la plata acestora;

sumele stabilite în urma controalelor efectuate de organele fiscale de specialitate şi care se află în diferite stadii de contestare sau în judecată;

sumele care fac obiectul hotărârilor de suspendare a executării, date de instanţele judecătoreşti;

d) declaraţia solicitantului, pe propria răspundere, privind sediul social, filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, staţiile de depozitare, magazinele şi orice alte locuri unde îşi desfăşoară activitatea, precum şi adresele acestora;

e) licenţa de fabricaţie emisă de către Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în cazul agenţilor economici producători interni care obţin venituri din vânzarea produselor supuse autorizării, provenite din producţia proprie, însoţită, în cazul agenţilor economici producători de alcool, de o declaraţie privind dotarea cu mijloace de măsurare a producţiei, vizată de supraveghetorul fiscal;

f) contractele de import încheiate cu partenerii externi sau comenzile de import, după caz, în situaţia agenţilor economici importatori care obţin venituri din vânzarea produselor supuse autorizării, provenite din operaţiuni proprii de import;

g) adeverinţă eliberată de organul fiscal teritorial, din care să rezulte deţinerea în patrimoniu a capacităţilor de producţie proprii, în cazul producătorilor interni de alcool şi de băuturi alcoolice, altele decât vinurile, ţuica şi rachiurile naturale.

TERMENE DE ELIBERARE A AUTORIZAŢIEI

În vederea eliberării autorizaţiei de comercializare a băuturilor alcoolice, care are o perioadă de valabilitate de 1 an, fiecare agent economic este obligat să depună cerere de autorizare, însoţită de documentaţia necesară, începând cu data de 10 decembrie a fiecărui an, până cel mai târziu la 10 ianuarie al anului următor (Pentru agenţii economici nou-înfiinţaţi, termenul de depunere a documentaţiei este de 10 zile de la data eliberării certificatului de înregistrare fiscală).

Autorizaţia se eliberează în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete.

Dacă un agent economic posedă o autorizaţie de comercializare pentru un produs sau altul din cele supuse autorizării şi doreşte autorizarea şi pentru alte produse, termenul de eliberare a autorizaţiei este de maximum 10 zile.

Pentru agenţii economici nou-înfiinţaţi sau pentru agenţii economici care îşi completează obiectul de activitate pe linia comercializării de produse supuse autorizării termenul de depunere a documentaţiei este de minimum 30 de zile înainte de data începerii activităţii pentru care se solicită autorizarea.

TAXE DE AUTORIZARE

Taxele de autorizare sunt menţionate în anexa nr. 16 la O.U.G. nr. 50/1998.

Taxele se plătesc în două tranşe egale, astfel:

prima tranşă, în cuantum de 50% din valoarea totală prevăzută în anexa nr. 16 la O.U.G. nr. 50/1998 înainte de emiterea autorizaţiei;

a doua tranşă, în termen de 6 luni de la data emiterii autorizaţiei.

În situaţia în care un agent economic a achitat prima tranşă a taxei de autorizare şi a primit autorizaţia de comercializare, dar până la încheierea termenului de achitare a celei de-a doua tranşe, din anumite cauze, acesta nu mai poate sau nu mai doreşte să desfăşoare activitatea de comercializare a produselor supuse autorizării, agentul economic respectiv, pe propria răspundere, printr-o declaraţie scrisă, face cunoscută această situaţie organului fiscal care i-a eliberat autorizaţia şi nu mai plăteşte cea de-a doua tranşă.

Taxele de autorizare se fac venit la bugetul de stat şi se varsă în acelaşi cont în care se colectează accizele.

AVIZ DE ÎNSOŢIRE A MĂRFII

Transferul produselor supuse autorizării dintr-un depozit al societăţii comerciale într-un alt depozit al acesteia, fără a schimba dreptul de proprietate asupra mărfii, se va face pe baza unui aviz de însoţire a mărfii, cu aceleaşi caracteristici ca şi documentele fiscale speciale. Pe lungimea în diagonală a fiecărui aviz se va inscripţiona, după caz, “Alcool – transfer”, “Băuturi alcoolice – transfer”, “Produse din tutun – transfer”, “Cafea transfer”. Aceste avize se tipăresc de către Regia Autonomă “Imprimeria Naţională”.

Necesarul de astfel de documente se stabileşte de fiecare agent economic autorizat, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, iar distribuirea lor către utilizatori se va face în aceleaşi condiţii ca şi în cazul distribuirii facturilor şi avizelor de însoţire speciale.

În cazul în care agentul economic comercializează băuturile alcoolice în sistem en gros, pentru desfăşurarea activităţii sale este obligat să completeze facturi fiscale şi avize de însoţire a mărfii pentru fiecare livrare de băuturi alcoolice. Aceste documente fiscale au un regim special şi poartă serii şi numere special alocate de RA Imprimeria Naţională agentului economic în cauză.

Fiecare livrare de băuturi alcoolice se poate realiza numai către agenţi economici care comercializează băuturi alcoolice en detail şi numai pe baza încheierii unor contracte de vânzare-cumpărare, care trebuie vizate şi înregistrate într-un registru special de către organele fiscale teritoriale în raza cărora îşi au sediul părţile semnatare. Facturile fiscale şi avizele de însoţire a transportului de băuturi alcoolice se întocmesc în momentul livrării.

Autorizatia necesara producerii, importarii sau comercializarii de alcool, bauturi alcoolice, produse ce contin alcool, tutun sau cafea

PERSOANE CARE NU POT FI AUTORIZATE

Nu vor fi autorizaţi de către Ministerul Finanţelor agenţii economici producători interni de alcool şi de băuturi alcoolice, altele decât vinurile, ţuica şi rachiurile naturale, care obţin venituri din comercializarea acestor produse şi care:

înregistrează obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat;

nu deţin în patrimoniu capacităţi de producţie proprii;

nu au în dotare mijloace de măsurare a producţiei realizate, în cazurile în care legea prevede aceasta.

14 thoughts on “Autorizatia necesara producerii, importarii sau comercializarii de alcool, bauturi alcoolice, produse ce contin alcool, tutun sau cafea

  1. Radu

    Buna ziua, as dori sa stiu, daca eu nu import si nici nu sunt producator, adica voi cumpara marfa din romania si o voi revinde tot in romania, imi trebuie un astfel de certificat ?

    Multumesc, O zi buna!

  2. Avocat - Tudor Dobrescu Post author

    Autorizatia necesara producerii, importarii sau comercializarii de alcool, bauturi alcoolice, produse ce contin alcool, tutun sau cafea. Cadrul legal il regasiti in OUG 50/1998. Aveti link in cadrul postului.

  3. zaharie lucian

    Bună ziua,de ce acte am nevoie pt a scoate pe piaţa spre vânzare,ţuică de prune şi să fac un brand asemenea celor de la Zetea.
    Vă multumesc

  4. Stefania

    Buna ziua,
    As dori sa stiu ce cantitate de tigarete poate fi importata in spatiul European din America de sud de catre o fabrica de tigarete?

  5. Alexandra Istudor

    Buna ziua, daca societatea doreste sa achizitioneze vin de la producatorii romani spre al exporta exclusiv pe piata din SUA, are nevoie de aceasta autorizatie? Multumesc 🙂

  6. eliana

    se poate vinde online tuica de pruna pe internet. Pot sa infiintez un magazin online? Ce documente si autorizatii am nevoie

  7. Ovidiu Gherle

    Buna ziua
    As vrea sa stiu pentru producerea inbutelierea si vinzarea de palinca cara sint taxele si de ce aprobari as avea nevoie
    Va multumesc
    O zi buna

  8. Adrian

    Iti trebuie o autorizatie de la vama pentru vanzarea de baituri alcoolice….altfel vine antifrauda si iti da amenda…..eu am patit-o…m-au “premiat” cu 40000 ron si m-au linistit…plus ca iti poate confisca marfa….deci ai grija….

  9. Stoica Ionela

    Buna Ziua,
    Aveti idee ce autorizatie imi trebuie sa vand vin la pahar intr-un bar de cartier. Poate sa fie bar sau trebuie sa fie crama.
    Ca sa vand pentru acasa vrac stiu ca trebuie sa am autorizatie de la directia agricola.
    Pe mine ma intereseaza foarte tare sa stiu daca imi trebuie autorizatie de la cineva ca sa vand la pahar.
    Multumesc!

  10. Laurentiu

    Buna ziua, daca vreau sa export alcool natural de fructe in afara tarii ce documente am nevoie, daca il cumpar de la persoane fizice si il imbuteliez ce documente imi trebuie?? Astept raspuns si o idee de afaceri. Multumesc respectuos.

  11. Cernat Vlad

    Am si eu o intrebare.As vrea sa import din Franta niste tuburi de alcool gen shoot in miniatura.Se numesc Tipsy Penguin,imi puteti spune cum pot face asta?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.