Tag Archives: Rezidenti

Autorizarea efectuarii operatiunilor valutare între rezidenti pe teritoriul Romaniei

Autorizarea deschiderii şi funcţionării conturilor în străinătate ale rezidenţilor se găseşte reglementată de Instrucţiunile privind autorizarea deschiderii şi funcţionării conturilor în străinătate ale rezidenţilor care fac parte din Regulamentul privind efectuarea operaţiunilor valutare.

 

    Autorizarea operaţiunilor valutare efectuate între rezidenţi pe teritoriul României se realizează prin autorizarea în acest sens de către Banca Naţională a României.

    Potrivit art. 8 alin. 2 din Regulamentul privind efectuarea operaţiunilor valutare, se consideră autorizate prin prezentul regulament următoarele categorii de rezidenţi, care pot efectua operaţiuni în valute convertibile în situaţiile mai jos prezentate:

   a) instituţiile de credit – pentru operaţiuni prevăzute în autorizaţia de funcţionare emisă de Banca Naţională a României în condiţiile respectării cerinţelor legale referitoare la operaţiunile efectuate;

   b) persoanele juridice care efectuează plăţi şi încasări nemijlocite decurgând din contracte de comerţ şi prestări de servicii externe (export-import de bunuri şi servicii) pe baza contractelor de comision între comisionar şi comitent şi între comisionarul unui nerezident şi beneficiarul rezident, precum şi a contractelor de comerţ exterior respective;

   c) persoanele juridice care efectuează nemijlocit plăţi şi încasări pe baza contractelor de subantrepriză decurgând din contracte de colaborare (cooperare) economică internaţională, contracte externe de export a unor obiective complexe şi a unor produse cu ciclu lung de fabricaţie;

   d) persoanele fizice şi juridice şi alte entităţi – pentru operaţiuni care decurg din acte de comerţ derulate în porturi, în zonele din aeroporturi şi punctele de control ale trecerii frontierei de stat asimilate zonelor libere*), ori din acte de comerţ derulate pe parcurs extern în trenuri internaţionale, la bordul aeronavelor şi navelor;

    __________

   *) Prin zone asimilate zonelor libere se înţelege zonele din aeroporturi şi punctele de trecere a frontierei de stat, pe sensul de intrare în ţară, în zona stabilită până la locurile unde se aplică viza de intrare, precum şi pe sensul de ieşire din ţară, după locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal.

 

   e) persoanele fizice şi juridice şi alte entităţi – pentru operaţiuni stipulate de prevederi legale exprese;

   f) persoanele fizice – pentru operaţiuni între ele cu caracter incidental;

   g) persoanele fizice şi juridice şi alte entităţi – pentru operaţiuni nemijlocite ce decurg din organizarea şi/sau prestarea de servicii externe, cum ar fi: transportul internaţional de mărfuri şi de persoane, turismul internaţional;

   h) persoanele fizice şi juridice şi alte entităţi – pentru operaţiuni reprezentând redistribuirea de ajutoare în scop umanitar;

   i) persoanele fizice şi juridice şi alte entităţi – pentru operaţiuni cu autoritatea de implementare, decurgând din finanţări ale instituţiilor financiare şi organismelor internaţionale (inclusiv finanţări PHARE, SAPARD, ISPA);

   j) persoanele fizice şi juridice şi alte entităţi – pentru operaţiuni nemijlocite decurgând din contracte externe de prelucrare în regim “lohn”, pe baza contractelor de colaborare, în măsura în care colaboratorii rezidenţi sunt nominalizaţi în autorizaţia de perfecţionare activă;

   k) persoanele fizice şi juridice şi alte entităţi – pentru operaţiuni efectuate în străinătate;

   l) asociaţii/acţionarii casei de schimb valutar – pentru operaţiuni ce decurg din acordarea, cu respectarea prevederilor legale aplicabile, de credite propriilor case de schimb valutar, organizate ca persoane juridice conform Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi având ca obiect unic de activitate schimbul valutar pentru persoane fizice.

 

    Rezidenţii pot efectua operaţiuni valutare pe teritoriul României, altele decât cele prevăzute la art. 8 alin. (2) din regulament, prezentate mai sus, numai în baza autorizaţiei emise de Banca Naţională a României.

    Cererile de autorizare trebuie să se refere exclusiv la operaţiuni punctuale.

 

    DOCUMENTAŢIE NECESARĂ OBŢINERII AUTORIZAŢIEI

 

    În vederea obţinerii autorizaţiei pentru efectuarea operaţiunilor valutare între rezidenţi pe teritoriul României, solicitantul va depune la registratura Băncii Naţionale a României sau va transmite prin corespondenţă o cerere de autorizare tip, conform anexei nr. 5.A, semnată de persoane împuternicite prin actul constitutiv să reprezinte societatea sau de persoane care pot dovedi cu acte că au fost mandatate în mod expres să reprezinte societatea în relaţia cu Banca Naţională a României, însoţită de nota de fundamentare privind necesitatea efectuării operaţiunii valutare între rezidenţi şi de următoarele documente (original sau în copie, după caz):

   a) certificatul de înregistrare emis de către oficiul registrului comerţului ori certificatul emis de către Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial – asociaţii, fundaţii şi federaţii sau orice alt act de înregistrare la autorităţile abilitate, după caz; pentru persoane fizice: documentul de identitate;

   b) extrasul emis de oficiul registrului comerţului sau de altă autoritate abilitată de lege, în urma căruia nu au mai intervenit modificări, cuprinzând cel puţin următoarele menţiuni: denumirea firmei/entităţii, durata de funcţionare a persoanei juridice/entităţii, sediul social, obiectul de activitate (detaliat), identitatea acţionarilor/asociaţilor, componenţa consiliului de administraţie potrivit prevederilor actului constitutiv şi actelor adiţionale la acesta;

   c) autorizaţia de funcţionare emisă de autorităţile abilitate, după caz;

   d) documentele care stau la baza efectuării acestor operaţiuni (contracte, convenţii, protocoale, programe etc.);

   e) orice alte acte sau documente justificative ale operaţiunii solicitate de Banca Naţională a României – Direcţia reglementare şi autorizare, ulterior depunerii ori remiterii documentaţiei.

 

    În termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentaţiei complete, Banca Naţională a României – Direcţia reglementare şi autorizare va remite solicitantului autorizaţia sau va comunica în scris respingerea cererii de autorizare respective, în funcţie de decizia conducerii executive, cu menţionarea motivelor care au stat la baza respingerii cererii.

 

    CINE POATE SOLICITA AUTORIZAREA ŞI CAND NU ESTE NECESARĂ ACEASTA

 

    Solicitarea autorizării efectuării operaţiunilor valutare între rezidenţi pe teritoriul României poate fi făcută fie de către rezidentul plătitor (care iniţiază operaţiunea valutară prin efectuarea unei plăţi), fie de către rezidentul încasator.

    Nu este necesară autorizarea Băncii Naţionale a României – Direcţia reglementare şi autorizare pentru rezidenţii care efectuează operaţiuni valutare cu rezidenţii autorizaţi direct prin regulament ori autorizaţi în mod expres de Banca Naţională a României – Direcţia reglementare şi autorizare pentru astfel de operaţiuni şi, după caz, prevăzuţi în autorizaţia respectivă.

 

    CONŢINUTUL ŞI TERMENUL AUTORIZAŢIEI

 

    În funcţie de specificul operaţiunii valutare între rezidenţi, în prevederile autorizaţiei se va înscrie perioada de valabilitate a acesteia.

 

    SUNT CONSIDERAŢI REZIDENŢI:

 

   a) persoanele fizice, cetăţeni români, cetăţeni străini şi apatrizi, cu domiciliul în România, atestat cu documente de identitate emise conform legii;

   b) persoanele juridice şi orice alte entităţi, cu sediul în România, precum şi persoanele fizice, cetăţeni români, cetăţeni străini şi apatrizi, cu domiciliul/reşedinţa în România, care sunt autorizate să desfăşoare activităţi economice pe teritoriul României, în mod independent, în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare;

   c) sucursalele, agenţiile, reprezentanţele, birourile persoanelor juridice, precum şi ale oricăror alte entităţi străine, înregistrate şi/sau autorizate să funcţioneze în România;

   d) sucursalele, agenţiile, reprezentanţele, birourile persoanelor juridice, precum şi ale oricăror alte entităţi române, înregistrate şi/sau autorizate să funcţioneze în străinătate;

   e) ambasadele, consulatele şi alte reprezentanţe şi misiuni permanente ale României în străinătate.

 

    NU SUNT CONSIDERAŢI REZIDENŢI:

 

   a) persoanele fizice, cetăţeni români, străini şi apatrizi, cu domiciliul în străinătate, atestat cu documente de identitate emise conform legii;

   b) persoanele juridice şi orice alte entităţi, cu sediul în străinătate, precum şi persoanele fizice, cetăţeni români, cetăţeni străini şi apatrizi, cu domiciliul în străinătate, care sunt autorizate/înregistrate să desfăşoare activităţi economice în străinătate, în mod independent, în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare;

   c) ambasadele, consulatele şi alte reprezentanţe şi misiuni permanente ale altor state în România, precum şi organizaţiile internaţionale sau reprezentanţele unor astfel de organizaţii care funcţionează în România.

 

   ANEXA Nr. 5.A

 

    Referinţa solicitantului

    Nr. ………. data ………………..

 

    CERERE DE AUTORIZARE

    pentru operaţiuni valutare efectuate

    între rezidenţi pe teritoriul României

   

   Denumirea/Numele si prenumele ............................................. .

   Sediul/Adresa: judetul .............., localitatea .........., sectorul ....,

str. ........................ nr. ....., bl. ......, sc. ....., ap. ....., codul

postal ................, telefon ..........., fax ............... .

   Codul unic de inregistrare/Codul numeric personal ......................... .

   Nr. de inregistrare la autoritatile abilitate ............................. .

   Justificarea cererii de efectuare a operatiunilor valutare, precizarea

categoriei de activitate si a operatiunii valutare .............................

................................................................................

................................................................................

.............................................................................. .

   Locul prestatiei ............................................................

.............................................................................. .

   Categoria de rezidenti care participa la efectuarea operatiunii valutare ....

................................................................................

.............................................................................. .

                                                       Numele si prenumele

                                                       Semnatura autorizata

                                                               L.S.

 

  

  
 

Autorizarea deschiderii şi functionarii conturilor in strainatate ale rezidentilor

    Autorizarea deschiderii şi funcţionării conturilor în străinătate ale rezidenţilor se găseşte reglementată de Instrucţiunile privind autorizarea deschiderii şi funcţionării conturilor în străinătate ale rezidenţilor care fac parte din Regulamentul privind efectuarea operaţiunilor valutare.

    Potrivit prevederilor art. 14 din regulament, rezidenţii pot deschide şi menţine conturi în valută şi/sau în monedă naţională (leu) în străinătate, numai cu autorizarea prealabilă a Băncii Naţionale a României. Fac excepţie de la obligaţia de autorizare conturile în moneda naţională (leu) deschise în ţări cu care România are aranjamente de convertibilitate regională.

 

    Rezidenţii sunt obligaţi să încaseze şi să repatrieze în valută şi/sau monedă naţională (leu) toate activele financiare dobândite din operaţiunile cu nerezidenţii, mai puţin taxele, comisioanele şi alte cheltuieli aferente.

    Fac excepţie de la obligaţia de repatriere:

   a) instituţiile de credit, pentru activităţile desfăşurate în baza autorizaţiei de funcţionare;

   b) ambasadele, consulatele sau alte reprezentanţe şi misiuni permanente ale României în străinătate, pentru sumele necesare desfăşurării activităţii specifice;

   c) persoanele fizice, pentru veniturile realizate pe perioada şederii în străinătate;

   d) rezidenţii ce deţin proprietăţi imobiliare, pentru veniturile aferente acestor proprietăţi/sumele transferate care sunt necesare acoperirii taxelor şi cheltuielilor pentru întreţinerea şi administrarea proprietăţii pe perioada deţinerii de drept;

   e) persoanele juridice, pentru sumele ce reprezintă cheltuieli curente de desfăşurare a activităţii reprezentanţelor, agenţiilor, birourilor care nu sunt înregistrate ca persoane juridice în străinătate;

   f) rezidenţii, pentru sumele a căror repatriere este obstrucţionată temporar în baza unor prevederi legale în vigoare în ţara respectivă.

 

    DOCUMENTAŢIE NECESARĂ OBŢINERII AUTORIZAŢIEI

 

    În vederea obţinerii autorizaţiei, precum şi în cazul reînnoirii acesteia, rezidenţii completează şi depun la registratura Băncii Naţionale a României sau transmit prin corespondenţă o cerere de autorizare tip, conform anexei nr. 4.A, semnată de persoane împuternicite prin actul constitutiv să reprezinte societatea sau de persoane care pot dovedi cu acte că au fost mandatate în mod expres să reprezinte societatea în relaţia cu Banca Naţională a României, însoţită de documentele care justifică necesitatea deschiderii contului în străinătate şi de următoarele documente (în original sau în copie, după caz):

   a) extrasul din registrul comerţului, în urma căruia nu au mai intervenit modificări, şi certificatul de înregistrare emis de către oficiul registrului comerţului ori certificatul emis de către Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial – asociaţii, fundaţii şi federaţii sau orice alt act de înregistrare la autorităţile abilitate, după caz; pentru persoanele fizice: documentul de identitate;

   b) actul de înregistrare a sucursalelor sau altor sedii secundare înfiinţate ulterior în străinătate, în baza legislaţiei române, după caz;

   c) aprobarea de contingent necesară pentru trimiterea de personal român în străinătate, eliberată de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, după caz;

   d) actul doveditor al înregistrării sucursalelor sau altor sedii secundare din străinătate, din care să rezulte statutul juridic al celorlalte sedii secundare ale firmei româneşti în străinătate; în lipsa actului doveditor al înregistrării celorlalte sedii secundare în străinătate, declaraţia pe propria răspundere a solicitantului că sediul secundar respectiv nu este persoană juridică străină;

   e) contracte sau alte înţelegeri externe semnate bilateral;

   f) declaraţia pe propria răspundere a solicitantului privind totalitatea conturilor deţinute de acesta în străinătate;

   g) orice acte sau documente justificative ale operaţiunii sau stipulate de alte prevederi legale ori solicitate în mod expres de Banca Naţională a României – Direcţia reglementare şi autorizare ulterior depunerii ori remiterii documentaţiei.

   (3) În termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentaţiei complete, Banca Naţională a României – Direcţia reglementare şi autorizare va remite solicitantului autorizaţia sau va comunica în scris respingerea autorizării operaţiunii respective, cu menţionarea motivelor care au stat la baza respingerii cererii.

 

    SITUAŢII PENTRU CARE SE ELIBEREAZĂ AUTORIZAŢIA

 

    Deschiderea şi/sau funcţionarea conturilor în străinătate pot fi autorizate pentru următoarele situaţii şi activităţi desfăşurate în străinătate:

   a) organizarea şi funcţionarea de şantiere de construcţii – montaj şi instalaţii sau executarea de lucrări şi prestări de servicii;

   b) înfiinţarea şi funcţionarea, cu respectarea cerinţelor legislaţiei române, de sucursale sau alte sedii secundare în străinătate ale rezidenţilor, care nu sunt constituite ca persoane juridice în străinătate;

   c) solicitarea de garanţii de către nerezidenţi, constituirea ori menţinerea de garanţii de bună execuţie;

   d) deţinerea şi utilizarea de disponibilităţi în valută în străinătate, precum şi operaţiuni în valută cu nerezidenţii, pentru care solicitantul aduce dovezi că operaţiunile respective nu pot fi efectuate în conformitate cu prevederile legale în vigoare privitoare la efectuarea operaţiunilor prin conturi deschise în România;

   e) operaţiuni valutare de capital;

   f) litigii între rezidenţi şi nerezidenţi, aflate în curs de soluţionare sau soluţionate, precum şi regularizări cu autorităţile financiare/judiciare din ţările respective.

 

    Fac excepţie de la obligaţia de obţinere a autorizaţiei Băncii Naţionale a României pentru deschiderea conturilor în străinătate rezidenţii exceptaţi de la obligaţia de repatriere.

 

    CONŢINUTUL ŞI TERMENUL AUTORIZAŢIEI

 

    Autorizaţia de deschidere şi funcţionare de conturi în străinătate cuprinde condiţiile de funcţionare a contului respectiv, obligatorii pe toată durata valabilităţii acesteia, precum şi prevederi privind repatrierea, după caz.

    Rezidenţii autorizaţi au obligaţia să comunice Băncii Naţionale a României – Direcţia reglementare şi autorizare orice situaţie de natură să modifice prevederile autorizaţiei, în scopul actualizării corespunzătoare a acesteia.

    Autorizaţiile de deschidere şi funcţionare de conturi în străinătate vor stipula o perioadă de valabilitate, perioadă determinată de durata şi specificul operaţiunii care face obiectul deschiderii contului în străinătate.

    În situaţia în care se justifică prelungirea valabilităţii autorizaţiei, solicitantul va depune la registratura Băncii Naţionale a României sau va transmite prin corespondenţă, cu 30 de zile calendaristice înainte de data expirării autorizaţiei, o cerere în acest sens, însoţită de documentaţia corespunzătoare. Documentaţia ce se depune în vederea reînnoirii autorizaţiei nu va mai cuprinde documentele depuse la autorizarea precedentă şi care nu au suferit modificări.

 

    SUNT CONSIDERAŢI REZIDENŢI:

 

   a) persoanele fizice, cetăţeni români, cetăţeni străini şi apatrizi, cu domiciliul în România, atestat cu documente de identitate emise conform legii;

   b) persoanele juridice şi orice alte entităţi, cu sediul în România, precum şi persoanele fizice, cetăţeni români, cetăţeni străini şi apatrizi, cu domiciliul/reşedinţa în România, care sunt autorizate să desfăşoare activităţi economice pe teritoriul României, în mod independent, în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare;

   c) sucursalele, agenţiile, reprezentanţele, birourile persoanelor juridice, precum şi ale oricăror alte entităţi străine, înregistrate şi/sau autorizate să funcţioneze în România;

   d) sucursalele, agenţiile, reprezentanţele, birourile persoanelor juridice, precum şi ale oricăror alte entităţi române, înregistrate şi/sau autorizate să funcţioneze în străinătate;

   e) ambasadele, consulatele şi alte reprezentanţe şi misiuni permanente ale României în străinătate.

 

    NU SUNT CONSIDERAŢI REZIDENŢI:

 

   a) persoanele fizice, cetăţeni români, străini şi apatrizi, cu domiciliul în străinătate, atestat cu documente de identitate emise conform legii;

   b) persoanele juridice şi orice alte entităţi, cu sediul în străinătate, precum şi persoanele fizice, cetăţeni români, cetăţeni străini şi apatrizi, cu domiciliul în străinătate, care sunt autorizate/înregistrate să desfăşoare activităţi economice în străinătate, în mod independent, în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare;

   c) ambasadele, consulatele şi alte reprezentanţe şi misiuni permanente ale altor state în România, precum şi organizaţiile internaţionale sau reprezentanţele unor astfel de organizaţii care funcţionează în România.

 

   ANEXA Nr. 4.A

 

    Referinţa solicitantului ……………………..

    Nr. ………. data ………………………….

 

    CERERE DE AUTORIZARE

    pentru deschiderea şi funcţionarea unui cont în străinătate

   

   Denumirea/Numele si prenumele ............................................................ .

   Sediul/Adresa: judetul .............., localitatea ..................., sectorul ..........,

str. .................... nr. ......, bl. ....., sc. ....., ap. ...., codul postal ...........,

telefon .................., fax ................... .

   Codul unic de inregistrare/Codul numeric personal ........................................ .

   Nr. de inregistrare la autoritatile abilitate ............................................ .

   Codul CAEN ............................................................................... .

   Conturi deschise in strainatate: DA/NU

   Felul activitatii derulate prin cont .......................................................

............................................................................................. .

   Tara ..................................................................................... .

   Banca din strainatate .................................................................... .

   Nr. contului*) ........................................................................... .

   Tipul contului*) ......................................................................... .

   Valuta ................................................................................... .

   Justificarea cererii de deschidere a contului**) ...........................................

   ............................................................................................

   ............................................................................................

   ............................................................................................

   .......................................................................................... .

   Alimentarea contului se va face cu .........................................................

   ............................................................................................

   ............................................................................................

   ............................................................................................

   .......................................................................................... .

   Platile din cont reprezinta ................................................................

...............................................................................................

...............................................................................................

...............................................................................................

............................................................................................. .

                                                                   Numele si prenumele

                                                                   Semnatura autorizata

                                                                           L.S.

 
 

    ___________

   *) În situaţia în care instituţia de credit străină nu pune la dispoziţie solicitantului informaţiile respective înainte de deschiderea contului în străinătate, acestea vor fi comunicate Băncii Naţionale a României – Direcţia reglementare şi autorizare, în termen de 15 zile calendaristice de la data deschiderii contului.

   **) Justificarea trebuie să conţină cel puţin plafonul maxim şi termenul până la care va fi deschis contul în străinătate.