Încadrarea asistentului personal al persoanei cu handicap

Procedura încadrării asistentului personal al persoanei cu handicap, se găseşte reglementată în Normele Metodologice privind condiţiile de încadrare, drepturile şi obligaţiile asistentului personal al persoanei cu handicap, aprobate prin H.G. nr. 427/2001.Încadrarea asistentului personal al persoanei cu handicap
Asistentul personal al persoanei cu handicap, denumit în continuare asistent personal, este persoana care supraveghează, acordă asistenţă şi îngrijire copilului sau adultului cu handicap grav, pe baza programului individual de recuperare şi integrare socială a persoanei cu handicap, elaborat de comisiile de expertiză medicală pentru adulţii cu handicap şi, respectiv, de comisiile de expertiză medicală a copilului cu handicap, potrivit prevederilor art. 2 alin. (3)-(5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specială şi încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare.

  • Condiţii de încadrare în muncă
  • Poate fi încadrată cu contract individual de muncă în funcţia de asistent personal persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
    – are vârsta minimă de 18 ani împliniţi;
    – nu a fost condamnată pentru săvârşirea unei infracţiuni care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei de asistent personal;
    – are capacitate deplină de exerciţiu;
    – are o stare de sănătate corespunzătoare, atestată de medicul de familie sau pe baza unui examen medical de specialitate;
    – a absolvit cel puţin cursurile învăţământului general obligatoriu, cu excepţia rudelor şi afinilor până la gradul al IV-lea inclusiv ale persoanei cu handicap grav, precum şi a soţului sau soţiei, după caz; în situaţii excepţionale, la propunerea asistentului social din cadrul aparatului propriu al consiliului local în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana care urmează să îndeplinească funcţia de asistent personal, secretarul de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap poate aproba derogarea de la îndeplinirea condiţiilor de studii şi în cazul altor persoane decât cele menţionate mai sus;
    – semnează un angajament, ca act adiţional la contractul individual de muncă, prin care îşi asumă răspunderea de a realiza integral programul individual de recuperare şi integrare socială a persoanei cu handicap grav, în cazul existenţei unui astfel de program.

  • Drepturile asistentului personal
  • Asistentul personal are dreptul, pentru activitatea desfăşurată pe baza contractului individual de muncă, la un salariu lunar, stabilit potrivit dispoziţiilor legale privind salarizarea asistentului social debutant cu studii medii din unităţile de asistenţă socială din sectorul bugetar, altele decât cele clinice, precum şi la transport gratuit, potrivit legii.
    Asistentul personal are dreptul la un program de lucru care să nu depăşească în medie 8 ore pe zi şi 40 de ore pe săptămână.
    Asistentul personal beneficiază de concediu anual de odihnă plătit, de asigurări sociale de stat şi de sănătate, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile personalului încadrat cu contract individual de muncă.

  • Obligaţiile asistentului personal
  • Conform art. 4 din Normele metodologice mai sus arătate, asistentul personal are următoarele obligaţii:
    – să participe la instructajul anual privind asistenţa specifică, organizat de primăria în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap grav, în colaborare cu personalul specializat din cadrul inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap;
    – să presteze pentru persoana cu handicap grav toate activităţile şi serviciile prevăzute în contractul individual de muncă, în fişa postului şi în programul individual de recuperare şi de integrare socială a persoanei cu handicap grav, în cazul existenţei unui astfel de program;
    – să trateze cu respect, bună-credinţă şi înţelegere persoana cu handicap grav şi să nu abuzeze fizic, psihic sau moral de starea de incapacitate în care se află aceasta;
    – să sesizeze angajatorul şi inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap despre orice modificare survenită în starea fizică, psihică sau socială a persoanei cu handicap grav, de natură să modifice acordarea drepturilor prevăzute de lege;
    – să întocmească semestrial un raport de activitate, avizat de asistentul social din cadrul aparatului propriu al consiliului local în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap grav sau, după caz, de persoana desemnată de angajator, care va cuprinde date privind evoluţia persoanei cu handicap grav în raport cu obiectivele programului individual de recuperare şi integrare socială, în cazul existenţei unui astfel de program. Raportul va fi adus la cunoştinţă persoanei cu handicap grav, sub semnătura acesteia sau, după caz, a reprezentantului legal.

  • Contractul individual de muncă
  • Contractul individual de muncă al asistentului personal se încheie cu primarul localităţii de domiciliu sau, după caz, de reşedinţă, stabilită potrivit legii, a persoanei cu handicap grav, pe baza hotărârii consiliului local.
    Contractul individual de muncă se întocmeşte în 3 exemplare, câte unul pentru fiecare parte contractantă, iar cel de-al treilea exemplar se transmite inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap, în termen de 5 zile de la încheierea acestuia.

    Dosarul de angajare va cuprinde:
    – cererea de angajare;
    – copie de pe actul de identitate al persoanei care solicită angajarea;
    – carnetul de muncă; dacă solicitantul nu a mai lucrat, va da o declaraţie pe propria răspundere în care să specifice această situaţie;
    – copie de pe actele de studii şi de pe actele de stare civilă;
    – talonul de control medical eliberat de medicul de familie sau de unitatea sanitară la care a efectuat examenele medicale de specialitate;
    – cazierul judiciar;
    – copie de pe certificatul de persoană cu handicap al persoanei cu handicap grav care necesită asistent personal, vizată de funcţionarul însărcinat cu primirea dosarului;
    – raportul de anchetă socială întocmit de asistentul social din cadrul aparatului propriu al consiliului local în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana care solicită angajarea sau de o altă persoană desemnată de angajator, care va cuprinde şi menţiuni cu privire la conduita morală a persoanei care solicită angajarea;
    – acordul scris al familiei sau al susţinătorilor legali, în cazul persoanelor cu handicap grav fără discernământ.

    Contractul individual de muncă se încheie pe durată determinată, în funcţie de valabilitatea certificatului de persoană cu handicap, dar nu mai mult de un an, cu posibilitatea prelungirii. Pentru asistenţii personali ai persoanelor cu handicap grav, al căror certificat de persoană cu handicap are valabilitate permanentă, contractul individual de muncă se încheie pe durată nedeterminată.
    Contractul individual de muncă se suspendă pe perioada în care asistentul personal nu are în îngrijire persoana cu handicap grav, precum şi în alte cazuri prevăzute de lege.
    Pe baza recomandărilor rezultate din ancheta socială angajatorul poate să angajeze un asistent personal care să presteze activitatea la două persoane cu handicap grav, când acestea fac parte din aceeaşi familie şi au acelaşi domiciliu sau reşedinţă, pe baza aceluiaşi contract individual de muncă, cu respectarea duratei normale a programului zilnic de lucru, stabilită potrivit legii.

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.