Tag Archives: Hoteluri

Crearea, dezvoltarea, modernizarea infrastructurii de turism pentru valorificarea resurselor naturale si cresterea calitatii serviciilor turistice

Cu sprijinul colaboratorilor nostri aveti posibilitatea de a accesa fonduri europene. Firma de consultanta cu care lucram in prezent ofera sprijin in intocmirea dosarului de finantare, precum si ghidarea necesara in vederea finalizarii proiectului, ca si urmarirea dosarului pana la primirea ultimei transe de plati de la UE.
Totodata oferim servicii de consultanta pentru afaceri si management, intocmire de planuri de afaceri, studiu de fezabilitate, dosarele de finantari pentru urmatoarele activitati:

Activităţi privind infrastructura de turism de utilitate publică

– Reabilitarea/ modernizarea infrastructurii rutiere, inclusiv utilitãtile din corpul drumului;

– Construirea/ modernizare puncte (foisoare) de observare / filmare / fotografiere;

– Reabilitarea strãzilor în statiuni balneare, climatice si balneo – climatice;

– Reabilitarea/ modernizarea retelei de utilitãti din corpul strãzii;

– Construirea/ modernizarea cãilor de acces la principalele obiective turistice naturale;

– Construire/ modernizare refugii montane;

– Marcarea traseelor montane;

Continue reading

Acordarea licentelor de turism

ACORDAREA LICENŢELOR DE TURISM

Procedura acordării licenţelor de turism se găseşte reglementată în Capitolul II al Normelor Metodologice privind criteriile şi metodologia pentru eliberarea licenţelor şi brevetelor de turism, aprobate prin Ordinul nr. 170/2001, şi elaborate în conformitate cu prevederile art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 238/2001 privind condiţiile de acordare a licenţei şi brevetului de turism.

Prezenta procedură se aplică atât persoanelor juridice cât şi persoanelor fizice care desfăşoară activitate de turism în România.

Licenţa de turism se eliberează de către Ministerul Turismului Direcţia generală de autorizare şi control, la cererea agenţilor economici.

Agentul economic din turism reprezintă societatea comercială sau persoana fizică autorizată, care prestează sau comercializează servicii turistice;

Filiala agenţiei de turism constituie un punct de lucru al societăţii comerciale, titular al licenţei de turism, situat în afara sediului agenţiei, în care se desfăşoară activităţi specifice agenţiei de turism.

Agenţiile de turism sunt unităţi operative care organizează, oferă şi vând servicii turistice asigurate de prestatorii direcţi – hoteluri, restaurante, unităţi de transport, de tratament etc. Acestea vând, de regulă, pachete de servicii care grupează în cadrul aceluiaşi program turistic servicii asigurate de mai mulţi prestatori şi se ocupă de publicitatea şi promovarea acestora, în scopul realizării unui profit.

Agenţiile de turism îşi pot desfăşura activitatea de oferire, comercializare şi vânzare a serviciilor şi a pachetelor de servicii turistice pe teritoriul României numai în baza licenţei de turism emise de Ministerul Turismului.

Persoana care asigură conducerea operativă a unei agenţii de turism, a unei filiale a acesteia din altă localitate sau a unei structuri de primire turistică va deţine brevet de turism, prin care se atestă pregătirea profesională în domeniul turismului.

Licenţa şi brevetul de turism sunt netransmisibile şi se afişează în copie autentificată la loc vizibil în incinta agenţiei de turism şi a filialelor acesteia, pentru a da posibilitatea turiştilor să cunoască dacă agenţia în cauză funcţionează legal. Macheta (modelul) licenţei de turism este prezentată în anexa nr. 3 la Normele metodologice arătate mai sus, pentru agenţii de turism şi, respectiv, în anexa nr. 3 bis pentru filiale.

Licenţa de turism este documentul prin care se atestă capacitatea titularului de a comercializa servicii turistice în condiţii de calitate şi siguranţă pentru turişti şi posibilitatea de a înfiinţa o agenţie de turism.

Pentru a i se putea elibera licenţă de turism, solicitantul trebuie să se încadreze în criteriile minime de acordare a licenţei prevăzute în anexa nr. 1 a Normelor metodologice mai sus arătate.

CRITERII MINIME PENTRU ELIBERAREA LICENŢEI DE TURISM

Conform anexei nr. 1 la Normele metodologice mai sus arătate, criteriile minime sunt următoarele:

                                                       CRITERIILE MINIME
                                              pentru eliberarea licentei de turism
-------------------------------------------------------------------------------------
Nr.                                                                         Agentia       Agentia        Filiala        Filiala
crt.                             Criteriile                                de turism     de turism   touroperatoare5)  detailista
                                                                         touroperatoare  detailista
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 0                                    1                                        2             3              4              5
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1. Agentul economic trebuie sa aiba prevazute in obiectul de activitate
    servicii turistice                                                         x             x
 2. Agentul economic trebuie sa fie inregistrat in registrul comertului        x             x
 3. Starea si aspectul cladirii in care functioneaza agentia:
    - foarte buna si salubra                                                                 x                             x
    - buna si salubra                                                          x                            x
 4. Amplasarea agentiei in cladire la demisol, parter, mezanin sau la
    etajul I, usor accesibila1)                                                x             x              x              x
 5. Suprafata comerciala a agentiei:
    - peste 16 m2                                                              x                            x
    - peste 10 m2                                                                            x                             x
 6. Suprafata comerciala sa fie folosita in exclusivitate pentru turism2)      x             x              x              x
 7. Grup sanitar propriu pentru personal sau cu acces facil                    x             x              x              x
 8. Persoana care conduce activitatea agentiei de turism trebuie sa fie
    posesoare a brevetului de turism3),4)                                      x             x              x              x
 9. Asigurarea cu personal calificat ca agent de turism si cu ghizi,
    posesori ai atestatului de ghid de turism, corespunzator serviciilor
    turistice comercializate                                                   x             x              x              x
10. Polita de asigurare pentru riscul de insolvabilitate sau faliment
    al agentiei6)                                                              x             x
11. Utilizarea de autocare clasificate                                         x             x              x              x
12. Asigurarea serviciilor de cazare si masa numai in structuri de
    primire turistice clasificate                                              x             x              x              x
13. Firma                                                                      x             x              x              x
14. Mobilier adecvat activitatii desfasurate                                   x             x              x              x
15. Mijloace de telecomunicatii:
    - telefon si fax                                                           x             x              x              x
16. Placheta cu numarul de telefon al Ministerului Turismului,
    precum si al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
    conform anexei nr. 5 la normele metodologice, amplasata in
    spatiul comercial                                                          x             x              x              x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Pot fi acceptate şi alte amplasamente, dacă sunt situate în clădiri cu destinaţie publică. Agenţia de turism touroperatoare care nu are activitate de vânzare directă către turişti poate funcţiona şi la alte niveluri ale clădiri.

2) Pot fi acceptate, în măsura în care spaţiul permite, şi alte activităţi, cum sunt: schimb valutar, xerox, vânzări de suveniruri, ilustrate, cărţi de turism, ghiduri, hărţi.

3) În situaţia în care încetează contractul de muncă încheiat între persoana brevetată şi agentul economic, înlocuirea acesteia se va face în termen de 30 de zile.

4) În cazul filialei situate în aceeaşi localitate cu agenţia de turism persoana care conduce filiala trebuie să fie calificată ca agent de turism.

Persoana calificată trebuie să posede un document care să certifice absolvirea uneia dintre următoarele forme de învăţământ:

facultate de turism;

şcoală postliceală de turism;

liceu sau clasă cu profil de turism;

curs de calificare în meseria de agent de turism, organizat de instituţii autorizate.

5) Doar agentul economic care deţine agenţie de turism touroperatoare poate înfiinţa filială touroperatoare.

6) Cuantumul sumelor asigurate pe tip de agenţie de turism şi procedura de asigurare se stabilesc periodic de Ministerul Turismului, prin ordin al ministrului turismului.

DOCUMENTAŢIA NECESARĂ PENTRU ELIBERAREA LICENŢEI DE TURISM

Firma, chiar dacă are alt obiect de activitate, poate deveni agenţie de turism prin adaugarea în statut: agenţie de turism. De asemenea Firma se poate denumi într-un fel, iar agenţia poate avea alt nume cu condiţia ca acest nume să nu existe deja.

În vederea obţinerii licenţei de turism agentul economic întocmeşte un dosar plic care să cuprindă următoarele acte:

a) cerere de eliberare a licenţei de turism. Un astfel de model de cerere este prezentat în anexa la prezenta procedură.

b) fişa de prezentare a agenţiei de turism.

c) copie de pe hotărârea judecătorească de înfiinţare a agentului economic.

d) copie de pe certificatul de înmatriculare în registrul comerţului.

e) copie după statut.

f) copie de pe contractul de muncă al persoanei care deţine brevetul de turism, înregistrat la Direcţia de muncă şi protecţie socială – Camera de muncă.

g) copie de pe brevetul de turism al persoanei care conduce agenţia.

h) copie de pe actul de deţinere a spaţiului pentru agenţia de turism (proprietar sau contract de închiriere de spaţiu).

i) formularul biletului de turism pentru asigurarea serviciilor (voucher/model).

j) poliţa de asigurare cu agenţia de asigurări medicale (ex:RAI +).

k) dovada achitării contravalorii prestaţiei efectuate pentru eliberarea licenţei;

Documentaţia astfel întocmită se transmite reprezentantului zonal al Ministerului Turismului – Direcţia generală de autorizare şi control, care verifică documentaţia primită, solicitând eventuale completări. Termenul de soluţionare a cererii este de 30 de zile şi curge de la data înregistrării documentaţiei complete.

Eliberarea licenţei se face după consultarea cu reprezentanţii din teritoriu ai asociaţiei profesionale de profil şi verificarea la faţa locului a îndeplinirii criteriilor minime prezentate mai sus.

SCHIMBAREA SEDIULUI AGENŢIEI

La schimbarea sediului agenţiei de turism sau a titularului licenţei agentul economic în cauză este obligat să solicite eliberarea unei noi licenţe, întocmind în acest sens următoarea documentaţie:

a) cerere;

b) certificat constatator de la oficiul registrului comerţului privind noul sediu;

Agentul economic poate furniza informaţiile respective şi prin prezentarea copiilor de pe actele oficiale ale societăţii, din care rezultă informaţiile sus-menţionate.

c) licenţa de turism eliberată anterior, în original;

d) dovada achitării contravalorii prestaţiei efectuate.

Documentaţia astfel întocmită se transmite reprezentantului zonal al Ministerului Turismului – Direcţia generală de autorizare şi control, care verifică documentaţia primită, solicitând eventuale completări. Termenul de soluţionare a cererii este de 30 de zile şi curge de la data înregistrării documentaţiei complete.

Eliberarea licenţei se face după consultarea cu reprezentanţii din teritoriu ai asociaţiei profesionale de profil şi verificarea la faţa locului a îndeplinirii criteriilor minime prezentate mai sus.

ÎNSCRIEREA FILIALEI UNEI AGENŢII DE TURISM

Pentru înscrierea filialei unei agenţii de turism se va întocmi următoarea documentaţie:

a) cerere;

b) certificat constatator de la oficiul registrului comerţului privind sediul filialei;

Agentul economic poate furniza informaţiile respective şi prin prezentarea copiilor de pe actele oficiale ale societăţii, din care rezultă informaţiile sus-menţionate.

c) licenţa de turism a agenţiei de turism, în copie;

d) brevetul de turism şi contractul de muncă, în copie, al persoanei care conduce filiala din altă localitate decât agenţia de turism sau copie de pe documentul de calificare ca agent de turism şi contractul de muncă al persoanei care conduce filiala din aceeaşi localitate cu agenţia de turism;

e) dovada achitării contravalorii prestaţiei efectuate.

Documentaţia astfel întocmită se transmite reprezentantului zonal al Ministerului Turismului – Direcţia generală de autorizare şi control, care verifică documentaţia primită, solicitând eventuale completări. Termenul de soluţionare a cererii este de 30 de zile şi curge de la data înregistrării documentaţiei complete.

Eliberarea licenţei se face după consultarea cu reprezentanţii din teritoriu ai asociaţiei profesionale de profil şi verificarea la faţa locului a îndeplinirii criteriilor minime prezentate mai sus.

VIZAREA SAU RADIEREA LICENŢEI DE TURISM

1. Vizarea licenţei de turism.

Pentru vizarea, din 3 în 3 ani a licenţei pentru agenţia de turism şi filiala acesteia se va întocmi următoarea documentaţie:

a) cerere;

b) licenţa de turism, în original, pentru agenţie şi, respectiv, anexa licenţei pentru filială;

c) brevetul de turism al persoanei care conduce agenţia, în copie;

d) contractul de muncă al persoanei care deţine brevetul de turism, în copie;

e) dovada achitării contravalorii prestaţiei efectuate.

2. Radierea licenţei de turism.

Pentru radierea agenţiei de turism şi, respectiv, a filialei acesteia se va prezenta următoarea documentaţie:

a) cerere;

b) licenţa de turism şi, respectiv, anexa licenţei de turism, în original.

Documentaţia (pentru vizare sau radiere) astfel întocmită se transmite reprezentantului zonal al Ministerului Turismului – Direcţia generală de autorizare şi control, care verifică documentaţia primită, solicitând eventuale completări. Termenul de soluţionare a cererii este de 30 de zile şi curge de la data înregistrării documentaţiei complete.

Eliberarea licenţei se face după consultarea cu reprezentanţii din teritoriu ai asociaţiei profesionale de profil şi verificarea la faţa locului a îndeplinirii criteriilor minime prezentate mai sus.

SUSPENDAREA LICENŢEI DE TURISM

Licenţa de turism se suspendă de către Ministerul Turismului în cazul în care se constată nerespectarea uneia dintre situaţiile prevăzute la art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 238/2001. Suspendarea se face pentru o perioadă de până la un an.

Conform art. 8, licenţa de turism se suspendă pentru o perioadă de până la un an de către Ministerul Turismului, în una dintre următoarele situaţii:

a) comercializarea pachetelor de servicii turistice se realizează fără respectarea reglementărilor legale în vigoare;

b) neasigurarea de ghizi atestaţi pentru derularea în bune condiţii a programelor turistice, conform reglementărilor în vigoare;

c) utilizarea de autocare neclasificate;

d) asigurarea de servicii de cazare şi alimentaţie în structuri de primire turistice care nu deţin certificate de clasificare;

e) funcţionarea agenţiei de turism sau a filialei acesteia din altă localitate decât cea în care este situat sediul agenţiei fără ca persoana care asigură conducerea să deţină brevet de turism;

f) prestarea de servicii turistice prin filiale ale agenţiei turistice care nu au obţinut licenţa de turism.

În cazul în care cu ocazia verificărilor efectuate în vederea vizării licenţei de turism se constată că nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza acordării acesteia, licenţa se suspendă până la remedierea deficienţelor.

Licenţa de turism este suspendată din oficiu pe perioada în care agentul economic nu are încheiată poliţa de asigurare pentru riscul de insolvabilitate sau faliment al agenţiei.

RETRAGEREA LICENŢEI DE TURISM

Retragerea licenţei de turism de către Ministerul Turismului Direcţia generală de autorizare şi control se face în situaţiile prevăzute la art. 9 din Hotărârea Guvernului nr. 238/2001.

Conform art. 9, licenţa de turism se retrage de către Ministerul Turismului în următoarele situaţii:

a) când se repetă una dintre situaţiile de suspendare prevăzute la art. 8 din aceeaşi hotărâre;

b) când agentul economic comunică Ministerului Turismului, din proprie iniţiativă, renunţarea la desfăşurarea activităţii de turism;

c) când licenţa de turism este transmisă în scopul utilizării de către alt agent economic care nu a obţinut licenţa;

d) când agentul economic nu mai îndeplineşte criteriile care au stat la baza eliberării licenţei.

Titularul unei licenţe de turism retrase în condiţiile arătate la lit. a) şi c) nu mai are dreptul să solicite eliberarea unei noi licenţe de turism timp de 2 ani de la data retragerii.

În situaţia în care, la verificarea efectuată de reprezentanţii Ministerului Turismului – Direcţia generală de autorizare şi control se constată că agenţia de turism nu mai funcţionează la sediul înscris în licenţa de turism, aceasta se retrage din oficiu, în termen de 15 zile de la notificarea agentului economic, titular al licenţei în cauză, prin scrisoare recomandată.

ANEXĂ

..............................
(Denumirea agentului economic)

                    CERERE DE ELIBERARE A LICENTEI DE TURISM

                               Domnule ministru,

   ............................................................................,
                         (denumirea agentului economic)
cu sediul in localitatea ........., str. ............... nr. ...., sectorul
                                                                   judetul
reprezentat prin ......, in calitate de ........................................
                                       (administrator, presedinte, director)
va rog sa aprobati eliberarea licentei de turism, categoria.....................
pentru ............................. amplasata in localitatea ..................
       (denumirea agentiei de turism)
str. ................... nr. ......, sectorul ............. judetul ...........,
in vederea desfasurarii urmatoarelor activitati turistice(1)
................................................................................
................................................................................
   Declar ca sunt indeplinite in totalitate criteriile de licentiere stabilite
de Ministerul Turismului, pe care le vor respecta pe toata perioada desfasurarii
activitatii de turism.
   Anexam urmatoarele documente(2):

                                                    Semnatura,

      Data ..............                              L.S.
---------
   1) Se vor indica serviciile turistice care constituie obiectul de activitate
al agentiei de turism.
   2) Se vor enumera, dupa caz, documentele prevazute mai jos si anume:

                              FISA DE PREZENTARE
                             a agentiei de turism
                          ..........................

    1. Denumirea agentului economic ...........................................
    2. Sediul agentului economic ..............................................
    3. Nr. certificatului de inmatriculare la Registrul comertului ............
    4. Capitalul social .......................................................
    5. Sediul agentiei ........................................................
    6. Activitatea desfasurata de agentie .....................................
    7. Personal total ................. din care, calificat(1) ................
    8. Personal cunoscator de limbi straine de circulatie internationala (se
       vor anexa atestatele) ...................................................
    9. Starea cladirii (foarte buna, buna) ....................................
   10. Amplasarea in cladire a spatiului agentiei (parter, mezanin sau etajul I
       etaje superioare) .......................................................
   11. Starea spatiului comercial.
   12. Suprafata spatiului comercial (mp) .....................................
   13. Echipamente din dotare .................................................
   14. Telefon ................................................................
   15. Telex/Fax ..............................................................
--------
   1) Se vor anexa in copie actele de calificare.

                                                  Semnatura autorizata
                                                .........................