Tag Archives: Licente

Ordin nr. 252 din 2007

Ordin nr. 252 din 2007 pentru aprobarea Metodologiei de atestare a persoanelor care proiecteaza, executa, verifica, întretin si/sau repara sisteme si instalatii de aparare împotriva incendiilor, efectueaza lucrari de termoprotectie si ignifugare, de verificare, întretinere si reparare a autospecialelor si/sau a altor mijloace tehnice destinate apararii împotriva incendiilor

Ministerul Internelor si Reformei Administrative

Având în vedere prevederile art. 51 alin. (2) din Legea nr. 307/2006 privind apararea împotriva incendiilor si ale art. 11 lit. v) din Regulamentul de organizare si functionare a Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, aprobat prin Hotarârea Guvernului nr. 1.490/2004, cu modificarile si completarile ulterioare,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative, Continue reading

Comertul electronic

Comertul electronic

Notiunea de serviciu al societatii informationale.

Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic defineste în art. 1 notiunea de serviciu al societatii informationale ca fiind orice activitate de prestari de servicii sau care presupune constituirea, modificarea, transferul ori stingerea unui drept real asupra unui bun corporal sau necorporal, activitate efectuata prin mijloace electronice si care prezinta mai multe trasaturi:
– destinatarul îi procura ofertantului un folos patrimonial; aceasta caracteristica are în vedere scopul urmarit de prestatorul de servicii, acela de a obtine profit si implicit natura comerciala a activitatii realizate.
– nu este necesar ca ofertantul si destinatarul sa fie fizic prezenti simultan în acelasi loc; aceasta dispozitie legislativa subliniaza unul dintre avantajele comertului electronic care se realizeaza prin mijloace specifice (echipamente electronice, retele de cablu, fibra optica, radio, satelit etc.).
Continue reading

Ordinul nr.265 din 2001 pentru aprobarea Normelor privind procedura de acordare, prelungire, suspendare sau anulare a autorizaţiei de colectare a deşeurilor industriale reciclabile de la persoane fizice şi a Normelor privind procedura de acordare, prelungire, suspendare sau anulare a autorizaţiei de valorificare a deşeurilor industriale reciclabile

Ministerul Industriei şi Resurselor

Ordin nr. 265/2001

din 20/08/2001
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 566 din 11/09/2001

pentru aprobarea Normelor privind procedura de acordare, prelungire, suspendare sau anulare a autorizaţiei de colectare a deşeurilor industriale reciclabile de la persoane fizice şi a Normelor privind procedura de acordare, prelungire, suspendare sau anulare a autorizaţiei de valorificare a deşeurilor industriale reciclabile

Continue reading

Eliberarea licentei de executie pentru traseu

Modul în care se poate elibera licenţa de execuţie pentru traseu, se găseşte reglementat în Normele de autorizare şi efectuare a transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora, aprobate prin Ordinul nr. 1842/2001.Eliberarea licentei de executie pentru traseu

Licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează:

a) în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, de către agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. în a cărei rază se află traseul respectiv;

b) în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean, inclusiv între două judeţe limitrofe (inclusiv între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov), de către:

– agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de plecare în cursă, dacă operatorul de transport rutier public are sediul în acel judeţ;

– agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de plecare în cursă, dacă operatorul de transport rutier public are deschis în acel judeţ un punct de lucru, o filială sau o sucursală pentru care a obţinut exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public şi nu îşi are sediul în unul dintre cele două judeţe în care se găsesc capetele de traseu. În cazul în care operatorul de transport rutier public deţine spaţiu necesar pentru parcarea autovehiculelor în localitatea cap de traseu de plecare în cursă şi are deschis un punct de lucru, o filială sau o sucursală pentru care a obţinut exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public în celălalt cap de traseu, licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează de agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române A.R.R. în a cărei rază se află punctul de lucru, filiala sau sucursala; Continue reading

Licentele de fabricatie in domeniul productiei de produse alimentare

Licentele de fabricatie in domeniul productiei de produse alimentare

Agenţii economici (Persoane juridice sau fizice) pot desfăşura activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare numai pe baza unor licenţe de fabricaţie.

Licenţele de fabricaţie a produselor alimentare se acordă următoarelor categorii de producători:

a) agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare, persoane juridice, indiferent de forma de organizare şi de tipul de proprietate;

b) asociaţiilor familiale sau persoanelor fizice autorizate să desfăşoare o activitate economică independentă în domeniul producţiei de produse alimentare.

Licenţele de fabricaţie se solicită de către agenţii economici la punerea în funcţiune a fiecărei unităţi în care aceştia vor desfăşura activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare şi se acordă de către direcţiile generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în funcţie de dotări, de pregătirea de specialitate a personalului, de condiţiile de igienă şi de posibilităţile de garantare a calităţii produselor fabricate.

Licenţele de fabricaţie acordate agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare atestă că aceştia au dreptul să efectueze astfel de activităţi în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la un nivel de siguranţă şi de calitate care să asigure protecţia consumatorilor şi a mediului.

Licenţele de fabricaţie se acordă pentru fiecare categorie de produse alimentare şi alte activităţi din domeniul producţiei de produse alimentare în conformitate cu anexa nr. 1 la Regulamentul cu privire la acordarea, suspendarea şi retragerea (anularea) licenţelor de fabricaţie agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare.

DOCUMENTAŢIE NECESARĂ

În vederea desfăşurării unei activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare, agentul economic înaintează direcţiei generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene sau a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială este amplasată unitatea pentru care solicită licenţa de fabricaţie cererea-tip pentru acordarea licenţei de fabricaţie, întocmită conform anexei nr. 2 la Regulamentul mai sus indicat, însoţită de documente justificative.

Pentru agenţii economici care desfăşoară activităţi de producţie, documentaţia care însoţeşte cererea pentru acordarea licenţei de fabricaţie cuprinde:

a) statutul societăţii comerciale sau autorizaţia eliberată în conformitate cu reglementările în vigoare pentru asociaţiile familiale şi persoanele fizice autorizate să desfăşoare o activitate economică independentă, în copie xerox;

b) certificatul de înmatriculare a societăţii comerciale, emis de oficiul registrului comerţului, în copie xerox;

c) certificatul de înregistrare fiscală a societăţii comerciale sau a asociaţiei familiale şi persoanei fizice, în copie xerox;

d) autorizaţia sanitară de funcţionare a unităţii pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, eliberată de către direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială se află unitatea pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, în copie xerox, sau anexa la certificatul de înregistrare eliberat de Biroul unic, semnată şi ştampilată, în copie xerox, pentru unităţile care desfăşoară activităţi care sunt supuse înregistrării şi autorizării de funcţionare prin Biroul unic al camerei de comerţ şi industrie;

e) autorizaţia sanitară veterinară de funcţionare pentru unităţile care sunt supuse controlului sanitar veterinar, eliberată de către direcţia sanitară veterinară judeţeană sau a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială se află unitatea pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, în copie xerox, sau anexa la certificatul de înregistrare eliberat de Biroul unic, semnată şi ştampilată, în copie xerox, pentru unităţile care desfăşoară activităţi care sunt supuse înregistrării şi autorizării de funcţionare prin Biroul unic al camerei de comerţ şi industrie;

f) fişa unităţii pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, întocmită conform anexei nr. 3 la Regulamentul mai sus arătat;

g) fişa laboratorului uzinal, întocmită conform anexei nr. 4 la Regulamentul mai sus arătat;

h) specificaţia tehnică sau standardul de firmă, elaborată şi aprobată de agentul economic, care trebuie să cuprindă condiţiile de calitate ale produsului şi data durabilităţii minimale a acestuia, de respectarea cărora producătorul rămâne răspunzător, condiţiile specifice de manipulare, transport şi depozitare şi regulile de verificare a calităţii;

i) schema şi instrucţiunile tehnologice pentru fiecare categorie de produse pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, care trebuie să cuprindă toate fazele fluxului tehnologic, începând cu recepţia materiilor prime până la depozitarea produsului finit, şi modul în care sunt verificaţi şi controlaţi parametrii tehnologici, precum şi utilajele şi instalaţiile tehnologice;

j) fişa cu privire la pregătirea de specialitate a personalului, întocmită conform anexei nr. 5 la Regulamentul mai sus arătat, în care să se menţioneze:

personalul de conducere a procesului de fabricaţie, care trebuie să aibă, în funcţie de gradul de complexitate al unităţii, cel puţin pregătire profesională medie de specialitate, atestată;

personalul de laborator, care trebuie să aibă, în funcţie de gradul de complexitate al unităţii, cel puţin pregătire profesională de specialitate, atestată;

personalul de execuţie, care va cuprinde, preponderent, personal calificat cu pregătire profesională specifică la nivelul de complexitate al activităţilor pe care le desfăşoară.

Agenţii economici care desfăşoară activităţi în laboratoare de patiserie-cofetărie prezintă documentele prevăzute la lit. a)-f).

Agenţii economici care desfăşoară activităţi de ambalare şi/sau îmbuteliere de produse alimentare prezintă documentele prevăzute la lit. a)-f).

DEPUNEREA DOCUMENTAŢIEI

2. Cererea, completată cu datele necesare, se depune la direcţia generală pentru agricultură şi industrie alimentară judeţeană sau a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială se află unitatea pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, înregistrându-se în registrul de evidenţă a cererilor pentru acordarea licenţelor de fabricaţie, conform modelului prezentat în anexa nr. 6 Regulamentul cu privire la acordarea, suspendarea şi retragerea (anularea) licenţelor de fabricaţie agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare, numai dacă este însoţită de documentaţia prevăzută mai sus, după caz.

ANALIZA DOCUMENTAŢIEI

Reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, numiţi prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor pentru acordarea licenţelor de fabricaţie, din cadrul direcţiilor generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, analizează dacă documentaţia depusă corespunde prevederilor regulamentului mai sus arătat şi comunică agentului economic dacă există documente necorespunzătoare, situaţie în care acesta va depune o nouă cerere însoţită de documentaţia completată conform observaţiilor făcute.

În situaţia în care se constată că documentaţia depusă corespunde prevederilor regulamentului mai sus arătat, reprezentanţii împuterniciţi verifică la faţa locului, la unitatea pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, realitatea datelor înscrise în documentaţie.

Reprezentanţii împuterniciţi pot verifica realitatea faptică a datelor înscrise în documentaţie, împreună cu personalul de specialitate din cadrul asociaţiilor profesionale sau al institutelor de cercetare de profil, cu experienţă în domeniu. În acest sens, direcţiile generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene sau a municipiului Bucureşti vor solicita asociaţiilor profesionale ori institutelor de cercetare de profil să nominalizeze specialiştii care pot participa la aceste verificări.

Licenta de transport international

Atribuirea licenţei de execuţie pentru traseu pentru traseele

    în cazul transportului rutier de persoane prin servicii

    regulate în trafic internaţional

 

    Modul de atribuire a licenţei de execuţie pentru traseu, în trafic internaţional, se găseşte reglementat în Normele de autorizare şi efectuare a transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora, aprobate prin Ordinul nr. 1842/2001.

    Licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional, de către agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de pe teritoriul României şi în care operatorul de transport rutier public îşi are sediul ori are deschis un punct de lucru, o filială sau o sucursală pentru care a obţinut exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public.

 

    Pentru atribuirea licenţei de execuţie pentru traseu pentru traseele în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional se vor parcurge următoarele etape:

 

   1) se va depune dosarul;

    În vederea atribuirii licenţei de execuţie pentru traseu pentru traseele în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional, operatorul de transport rutier public depune la Direcţia licenţe, autorizări şi investiţii din cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. un dosar pentru fiecare licenţă de execuţie pentru traseu solicitată, care trebuie să cuprindă:

   – traseul şi graficul de circulaţie propus pentru parcursul intern;

   – numele operatorului de transport rutier public şi al partenerului străin;

   – lista cuprinzând autovehiculele, pe numere de înmatriculare, pentru care deţine licenţă de execuţie valabilă, cu care se vor efectua cursele pe acel traseu;

   – lista cuprinzând autovehiculele de rezervă, pe numere de înmatriculare, pentru care există licenţă de execuţie valabilă şi, dacă este cazul, contractul cu deţinătorul autovehiculelor.

    O licenţă de execuţie pentru traseu se poate solicita dacă operatorul de transport rutier public are în localitatea cap de traseu, din care este prevăzută plecarea curselor pe traseul respectiv, sediul sau o filială, sucursală ori un punct de lucru şi spaţiu suficient pentru parcarea autovehiculelor aflate în administrarea sa şi pentru autovehiculele partenerului străin.

 

    Documentele solicitate la eliberarea licenţei de transport rutier public, a licenţei de transport rutier în interes propriu sau a autorizaţiei de transport rutier în interes propriu, precum şi a licenţelor de execuţie se prezintă la sediul agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., în copie, ştampilate şi semnate de administratorul societăţii, fiecare copie având înscris în mod expres: «Subsemnatul …, declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale privind falsul în declaraţii, că prezentul act este conform cu originalul

 

   2) salariaţii Direcţiei licenţe, autorizări şi investiţii din cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. primesc şi înregistrează dosarul, verificând dacă este complet. Acesta se returnează operatorului de transport rutier public dacă nu conţine toate elementele necesare;

 

   3) după analiza dosarului depus se aprobă traseul şi graficul de circulaţie sau se transmit operatorului de transport rutier modificările care trebuie operate în vederea aprobării;

   4) dosarul aprobat de Direcţia licenţe, autorizări şi investiţii din cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. se depune la Direcţia generală de reglementări şi calitatea serviciilor în transporturile rutiere împreună cu documentele necesare;

    Documentele ce urmează să se depună la Direcţia generală de reglementări
şi calitatea serviciilor în transporturile rutiere împreună cu dosarul aprobat
sunt:

   – contractul autentificat perfectat cu un partener străin din ţara de destinaţie sau, în cazul asocierii, contractul de asociere dintre operatorul de transport român şi operatorul de transport străin pentru efectuarea în comun a curselor prevăzute în graficul de circulaţie, cel puţin la paritate pentru partea română;

   – abilitarea partenerului străin de către Ministerul Transporturilor din ţara de origine cu privire la efectuarea de către acesta a transportului de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional, în traducere autorizată;

   – schiţa traseului, cu evidenţierea punctelor de frontieră;

   – modelul legitimaţiilor de călătorie;

   – perioada de efectuare a transportului de persoane prin servicii regulate pe traseul respectiv.

 

   5) licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează după ce operatorul de transport rutier prezintă agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române A.R.R. avizul favorabil al Direcţiei generale de reglementări şi calitatea serviciilor în transporturile rutiere.

 

Licente de transport pentru trafic intrajudetean

Atribuirea licenţei de execuţie pentru traseu în cazul transportului

    de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean

 

    Modul de atribuire a licenţei de execuţie pentru traseu, în trafic interjudeţean, se găseşte reglementat în Normele de autorizare şi efectuare a transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora, aprobate prin Ordinul nr. 1842/2001.

 

    Licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează: în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean, inclusiv între două judeţe limitrofe (inclusiv între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov), de către:

   – agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de plecare în cursă, dacă operatorul de transport rutier public are sediul în acel judeţ;

   – agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de plecare în cursă, dacă operatorul de transport rutier public are deschis în acel judeţ un punct de lucru, o filială sau o sucursală pentru care a obţinut exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public şi nu îşi are sediul în unul dintre cele două judeţe în care se găsesc capetele de traseu. În cazul în care operatorul de transport rutier public deţine spaţiu necesar pentru parcarea autovehiculelor în localitatea cap de traseu de plecare în cursă şi are deschis un punct de lucru, o filială sau o sucursală pentru care a obţinut exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public în celălalt cap de traseu, licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează de agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române A.R.R. în a cărei rază se află punctul de lucru, filiala sau sucursala;

   – agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de plecare (tur) în cursă, dacă operatorul de transport rutier public deţine exemplare de serviciu ale licenţei de transport rutier public în ambele judeţe în care se găsesc capetele de traseu;

 

    Licenţele de execuţie pentru traseu se eliberează numai după prezentarea contractelor pentru utilizarea autogărilor sau a punctelor de îmbarcare/debarcare autorizate.

    Neprezentarea acestor contracte în termen de 15 zile de la atribuirea cursei sau a traseului duce la pierderea dreptului de execuţie a acelei curse sau a acelui traseu, în cazul în care operatorul de transport rutier se face vinovat. În acest caz cursa sau traseul se atribuie, în ordinea punctajului, următorului solicitant.

 

    În cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean, inclusiv între două judeţe limitrofe, licenţa de execuţie pentru traseu se atribuie pentru fiecare cursă.

 

    CONDIŢII PENTRU OBŢINEREA LICENŢEI DE EXECUŢIE PENTRU TRASEU

 

    În cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean între două judeţe limitrofe (inclusiv între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov), o licenţă de execuţie pentru traseu se poate solicita dacă:

   – operatorul de transport rutier public are sediul sau deţine exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public în una dintre localităţile cap de traseu şi prezintă documente din care să rezulte că deţine în proprietate sau cu orice alt titlu spaţiu necesar pentru parcarea autovehiculelor în cealaltă localitate cap de traseu;

   – unul dintre membrii asociaţi, în cazul asociaţiilor de operatori de transport rutier public, are sediul sau deţine exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public în una dintre localităţile cap de traseu şi prezintă documente din care să rezulte că deţine în proprietate sau cu orice alt titlu spaţiu necesar pentru parcarea autovehiculelor în cealaltă localitate cap de traseu.

    În cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean, o licenţă de execuţie pentru traseu se poate solicita dacă operatorul de transport rutier public are sediul sau deţine exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public în una dintre localităţile cap de traseu şi prezintă documente din care să rezulte că deţine în proprietate sau cu orice alt titlu spaţiu necesar pentru parcarea autovehiculelor în cealaltă localitate cap de traseu.

 

    ETAPELE ATRIBUIREA LICENŢEI DE EXECUŢIE PENTRU TRASEU

 

    Pentru atribuirea licenţei de execuţie pentru traseu în cazul transportului de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean se vor parcurge următoarele etape:

 

   1) se va depune dosarul;

    Documentele solicitate la eliberarea licenţei de transport rutier public, a licenţei de transport rutier în interes propriu sau a autorizaţiei de transport rutier în interes propriu, precum şi a licenţelor de execuţie se prezintă la sediul agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., în copie, ştampilate şi semnate de administratorul societăţii, fiecare copie având înscris în mod expres: «Subsemnatul …, declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale privind falsul în declaraţii, că prezentul act este conform cu originalul

 

    Metodologia de atribuire a licenţei de execuţie pentru traseu va fi stabilită de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. şi de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei şi va fi comunicată operatorilor de transport rutier prin afişare la sediul agenţiilor teritoriale ale Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. cu cel puţin 60 de zile înainte de şedinţa de atribuire a licenţelor de execuţie pentru traseu.

 

   2) salariaţii Direcţiei licenţe, autorizări şi investiţii din cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. primesc şi înregistrează dosarul, verificând dacă este complet. Acesta se returnează operatorului de transport rutier public dacă nu conţine toate elementele necesare;

 

   3) după analiza dosarului depus se aprobă traseul şi graficul de circulaţie sau se transmit operatorului de transport rutier modificările care trebuie operate în vederea aprobării;

 

   4) dosarul aprobat de Direcţia licenţe, autorizări şi investiţii din cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. se depune la Direcţia generală de reglementări şi calitatea serviciilor în transporturile rutiere împreună cu documentele ce sunt necesare;

 

   5) licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează după ce operatorul de transport rutier prezintă agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române A.R.R. avizul favorabil al Direcţiei generale de reglementări şi calitatea serviciilor în transporturile rutiere.

 

Licenta de transport judetean

Licenta de transport

ATRIBUIREA LICENŢEI DE EXECUŢIE PENTRU TRASEU ÎN CAZUL TRANSPORTULUI

RUTIER DE PERSOANE PRIN SERVICII REGULATE ÎN TRAFIC JUDEŢEAN

Modul de atribuire a licenţei de execuţie pentru traseu, în trafic judeţean, se găseşte reglementat în Normele de autorizare şi efectuare a transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora, aprobate prin Ordinul nr. 1842/2001.

Licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează, în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, de către agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. în a cărei rază se află traseul respectiv.

Licenţele de execuţie pentru traseu se eliberează numai după prezentarea contractelor pentru utilizarea autogărilor sau a punctelor de îmbarcare/debarcare autorizate.

Neprezentarea acestor contracte în termen de 15 zile de la atribuirea cursei sau a traseului duce la pierderea dreptului de execuţie a acelei curse sau a acelui traseu, în cazul în care operatorul de transport rutier se face vinovat. În acest caz cursa sau traseul se atribuie, în ordinea punctajului, următorului solicitant.

CONDIŢII PENTRU OBŢINEREA LICENŢEI DE EXECUŢIE PENTRU TRASEU

În cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, o licenţă de execuţie pentru traseu se poate solicita dacă:

operatorul de transport rutier public are, în localitatea cap de traseu din care este prevăzută plecarea curselor pe traseul respectiv sau, în cazul grupelor de trasee, pentru fiecare dintre traseele care compun grupa de trasee, sediul, o filială, o sucursală, un punct de lucru sau spaţiu necesar pentru parcarea autovehiculelor;

unul dintre membrii asociaţi, în cazul asociaţiilor de operatori de transport rutier public, are, în localitatea cap de traseu din care este prevăzută plecarea curselor pe traseul respectiv sau, în cazul grupelor de trasee, pentru fiecare dintre traseele care compun grupa de trasee, sediul, o filială, o sucursală, un punct de lucru sau spaţiu necesar pentru parcarea autovehiculelor.

ETAPELE ATRIBUIREA LICENŢEI DE EXECUŢIE PENTRU TRASEU

Pentru atribuirea licenţei de execuţie pentru traseu în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean se vor parcurge următoarele etape:

1) se va depune dosarul;

Documentele solicitate la eliberarea licenţei de transport rutier public, a licenţei de transport rutier în interes propriu sau a autorizaţiei de transport rutier în interes propriu, precum şi a licenţelor de execuţie se prezintă la sediul agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., în copie, ştampilate şi semnate de administratorul societăţii, fiecare copie având înscris în mod expres: «Subsemnatul …, declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale privind falsul în declaraţii, că prezentul act este conform cu originalul

Metodologia de atribuire a licenţei de execuţie pentru traseu va fi stabilită de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. şi de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei şi va fi comunicată operatorilor de transport rutier prin afişare la sediul agenţiilor teritoriale ale Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. cu cel puţin 60 de zile înainte de şedinţa de atribuire a licenţelor de execuţie pentru traseu.

2) salariaţii Direcţiei licenţe, autorizări şi investiţii din cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. primesc şi înregistrează dosarul, verificând dacă este complet. Acesta se returnează operatorului de transport rutier public dacă nu conţine toate elementele necesare;

3) după analiza dosarului depus se aprobă traseul şi graficul de circulaţie sau se transmit operatorului de transport rutier modificările care trebuie operate în vederea aprobării;

4) dosarul aprobat de Direcţia licenţe, autorizări şi investiţii din cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. se depune la Direcţia generală de reglementări şi calitatea serviciilor în transporturile rutiere împreună cu documentele ce sunt necesare;

5) licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează după ce operatorul de transport rutier prezintă agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române A.R.R. avizul favorabil al Direcţiei generale de reglementări şi calitatea serviciilor în transporturile rutiere.

ANULAREA LICENŢEI DE EXECUŢIE PENTRU TRASEU

Licenţa de execuţie pentru traseu se anulează de către agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. care a emis-o, în următoarele cazuri:

a) operatorul de transport rutier renunţă din considerente proprii la executarea cursei sau a traseului, pentru lipsa bazei materiale şi/sau din considerente economice;

b) este suspendată sau anulată licenţa de transport rutier public;

c) constatarea neîndeplinirii condiţiilor care au stat la baza acordării licenţei de execuţie pentru traseu, inclusiv pierderea de către autovehiculul sau autovehiculele din administrare a dreptului de efectuare a cursei ori traseului în cauză;

d) încălcarea în mod repetat a prevederilor caietului de sarcini al licenţei de execuţie pentru traseu;

e) neutilizarea în mod repetat a punctelor de îmbarcare/debarcare amplasate în autogările cuprinse în caietul de sarcini;

f) suspendarea cursei în mod repetat, fără justificare, constatată la controalele în trafic şi/sau din analiza jurnalului de mişcare din autogările utilizate;

g) reclamaţii ale publicului călător, ale altor beneficiari sau ale altor instituţii ori organisme privind calitatea şi legalitatea prestaţiilor, confirmate de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. şi neremediate în termenul dispus;

h) rezilierea contractului de transport de persoane prin servicii regulate speciale;

i) în cazul liniilor internaţionale, pentru abateri de la legislaţia naţională a ţărilor de destinaţie sau de tranzit, săvârşite de operatorul de transport rutier român care execută un traseu internaţional, comunicate de ministerele partenere, precum şi, în cazul interdicţiei de a mai opera pe teritoriul unei ţări a operatorului respectiv, comunicate în scris de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei Autorităţii Rutiere Române – A.R.R.

RENUNŢAREA LA LICENŢA DE EXECUŢIE PENTRU TRASEU

În cazul renunţării la licenţa de execuţie pentru traseu, cu excepţia transportului rutier prin servicii regulate speciale, operatorul de transport rutier este obligat să notifice această intenţie agenţiei teritoriale a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., precum şi să anunţe publicul călător cu minimum 30 de zile înainte de oprirea efectivă a cursei.

În cazul transportului de persoane prin servicii regulate, Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. retrage dreptul de a mai efectua curse pe un anumit traseu unui autovehicul dacă, prin utilizarea necorespunzătoare a acestuia, operatorul de transport rutier care îl are în administrare a fost sancţionat contravenţional de mai mult de 5 ori în decursul unui an pentru încălcarea caietului de sarcini al licenţei de transport public sau al licenţei de execuţie pentru traseu.

Acordarea licentelor de turism

ACORDAREA LICENŢELOR DE TURISM

Procedura acordării licenţelor de turism se găseşte reglementată în Capitolul II al Normelor Metodologice privind criteriile şi metodologia pentru eliberarea licenţelor şi brevetelor de turism, aprobate prin Ordinul nr. 170/2001, şi elaborate în conformitate cu prevederile art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 238/2001 privind condiţiile de acordare a licenţei şi brevetului de turism.

Prezenta procedură se aplică atât persoanelor juridice cât şi persoanelor fizice care desfăşoară activitate de turism în România.

Licenţa de turism se eliberează de către Ministerul Turismului Direcţia generală de autorizare şi control, la cererea agenţilor economici.

Agentul economic din turism reprezintă societatea comercială sau persoana fizică autorizată, care prestează sau comercializează servicii turistice;

Filiala agenţiei de turism constituie un punct de lucru al societăţii comerciale, titular al licenţei de turism, situat în afara sediului agenţiei, în care se desfăşoară activităţi specifice agenţiei de turism.

Agenţiile de turism sunt unităţi operative care organizează, oferă şi vând servicii turistice asigurate de prestatorii direcţi – hoteluri, restaurante, unităţi de transport, de tratament etc. Acestea vând, de regulă, pachete de servicii care grupează în cadrul aceluiaşi program turistic servicii asigurate de mai mulţi prestatori şi se ocupă de publicitatea şi promovarea acestora, în scopul realizării unui profit.

Agenţiile de turism îşi pot desfăşura activitatea de oferire, comercializare şi vânzare a serviciilor şi a pachetelor de servicii turistice pe teritoriul României numai în baza licenţei de turism emise de Ministerul Turismului.

Persoana care asigură conducerea operativă a unei agenţii de turism, a unei filiale a acesteia din altă localitate sau a unei structuri de primire turistică va deţine brevet de turism, prin care se atestă pregătirea profesională în domeniul turismului.

Licenţa şi brevetul de turism sunt netransmisibile şi se afişează în copie autentificată la loc vizibil în incinta agenţiei de turism şi a filialelor acesteia, pentru a da posibilitatea turiştilor să cunoască dacă agenţia în cauză funcţionează legal. Macheta (modelul) licenţei de turism este prezentată în anexa nr. 3 la Normele metodologice arătate mai sus, pentru agenţii de turism şi, respectiv, în anexa nr. 3 bis pentru filiale.

Licenţa de turism este documentul prin care se atestă capacitatea titularului de a comercializa servicii turistice în condiţii de calitate şi siguranţă pentru turişti şi posibilitatea de a înfiinţa o agenţie de turism.

Pentru a i se putea elibera licenţă de turism, solicitantul trebuie să se încadreze în criteriile minime de acordare a licenţei prevăzute în anexa nr. 1 a Normelor metodologice mai sus arătate.

CRITERII MINIME PENTRU ELIBERAREA LICENŢEI DE TURISM

Conform anexei nr. 1 la Normele metodologice mai sus arătate, criteriile minime sunt următoarele:

                                                       CRITERIILE MINIME
                                              pentru eliberarea licentei de turism
-------------------------------------------------------------------------------------
Nr.                                                                         Agentia       Agentia        Filiala        Filiala
crt.                             Criteriile                                de turism     de turism   touroperatoare5)  detailista
                                                                         touroperatoare  detailista
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 0                                    1                                        2             3              4              5
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 1. Agentul economic trebuie sa aiba prevazute in obiectul de activitate
    servicii turistice                                                         x             x
 2. Agentul economic trebuie sa fie inregistrat in registrul comertului        x             x
 3. Starea si aspectul cladirii in care functioneaza agentia:
    - foarte buna si salubra                                                                 x                             x
    - buna si salubra                                                          x                            x
 4. Amplasarea agentiei in cladire la demisol, parter, mezanin sau la
    etajul I, usor accesibila1)                                                x             x              x              x
 5. Suprafata comerciala a agentiei:
    - peste 16 m2                                                              x                            x
    - peste 10 m2                                                                            x                             x
 6. Suprafata comerciala sa fie folosita in exclusivitate pentru turism2)      x             x              x              x
 7. Grup sanitar propriu pentru personal sau cu acces facil                    x             x              x              x
 8. Persoana care conduce activitatea agentiei de turism trebuie sa fie
    posesoare a brevetului de turism3),4)                                      x             x              x              x
 9. Asigurarea cu personal calificat ca agent de turism si cu ghizi,
    posesori ai atestatului de ghid de turism, corespunzator serviciilor
    turistice comercializate                                                   x             x              x              x
10. Polita de asigurare pentru riscul de insolvabilitate sau faliment
    al agentiei6)                                                              x             x
11. Utilizarea de autocare clasificate                                         x             x              x              x
12. Asigurarea serviciilor de cazare si masa numai in structuri de
    primire turistice clasificate                                              x             x              x              x
13. Firma                                                                      x             x              x              x
14. Mobilier adecvat activitatii desfasurate                                   x             x              x              x
15. Mijloace de telecomunicatii:
    - telefon si fax                                                           x             x              x              x
16. Placheta cu numarul de telefon al Ministerului Turismului,
    precum si al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
    conform anexei nr. 5 la normele metodologice, amplasata in
    spatiul comercial                                                          x             x              x              x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Pot fi acceptate şi alte amplasamente, dacă sunt situate în clădiri cu destinaţie publică. Agenţia de turism touroperatoare care nu are activitate de vânzare directă către turişti poate funcţiona şi la alte niveluri ale clădiri.

2) Pot fi acceptate, în măsura în care spaţiul permite, şi alte activităţi, cum sunt: schimb valutar, xerox, vânzări de suveniruri, ilustrate, cărţi de turism, ghiduri, hărţi.

3) În situaţia în care încetează contractul de muncă încheiat între persoana brevetată şi agentul economic, înlocuirea acesteia se va face în termen de 30 de zile.

4) În cazul filialei situate în aceeaşi localitate cu agenţia de turism persoana care conduce filiala trebuie să fie calificată ca agent de turism.

Persoana calificată trebuie să posede un document care să certifice absolvirea uneia dintre următoarele forme de învăţământ:

facultate de turism;

şcoală postliceală de turism;

liceu sau clasă cu profil de turism;

curs de calificare în meseria de agent de turism, organizat de instituţii autorizate.

5) Doar agentul economic care deţine agenţie de turism touroperatoare poate înfiinţa filială touroperatoare.

6) Cuantumul sumelor asigurate pe tip de agenţie de turism şi procedura de asigurare se stabilesc periodic de Ministerul Turismului, prin ordin al ministrului turismului.

DOCUMENTAŢIA NECESARĂ PENTRU ELIBERAREA LICENŢEI DE TURISM

Firma, chiar dacă are alt obiect de activitate, poate deveni agenţie de turism prin adaugarea în statut: agenţie de turism. De asemenea Firma se poate denumi într-un fel, iar agenţia poate avea alt nume cu condiţia ca acest nume să nu existe deja.

În vederea obţinerii licenţei de turism agentul economic întocmeşte un dosar plic care să cuprindă următoarele acte:

a) cerere de eliberare a licenţei de turism. Un astfel de model de cerere este prezentat în anexa la prezenta procedură.

b) fişa de prezentare a agenţiei de turism.

c) copie de pe hotărârea judecătorească de înfiinţare a agentului economic.

d) copie de pe certificatul de înmatriculare în registrul comerţului.

e) copie după statut.

f) copie de pe contractul de muncă al persoanei care deţine brevetul de turism, înregistrat la Direcţia de muncă şi protecţie socială – Camera de muncă.

g) copie de pe brevetul de turism al persoanei care conduce agenţia.

h) copie de pe actul de deţinere a spaţiului pentru agenţia de turism (proprietar sau contract de închiriere de spaţiu).

i) formularul biletului de turism pentru asigurarea serviciilor (voucher/model).

j) poliţa de asigurare cu agenţia de asigurări medicale (ex:RAI +).

k) dovada achitării contravalorii prestaţiei efectuate pentru eliberarea licenţei;

Documentaţia astfel întocmită se transmite reprezentantului zonal al Ministerului Turismului – Direcţia generală de autorizare şi control, care verifică documentaţia primită, solicitând eventuale completări. Termenul de soluţionare a cererii este de 30 de zile şi curge de la data înregistrării documentaţiei complete.

Eliberarea licenţei se face după consultarea cu reprezentanţii din teritoriu ai asociaţiei profesionale de profil şi verificarea la faţa locului a îndeplinirii criteriilor minime prezentate mai sus.

SCHIMBAREA SEDIULUI AGENŢIEI

La schimbarea sediului agenţiei de turism sau a titularului licenţei agentul economic în cauză este obligat să solicite eliberarea unei noi licenţe, întocmind în acest sens următoarea documentaţie:

a) cerere;

b) certificat constatator de la oficiul registrului comerţului privind noul sediu;

Agentul economic poate furniza informaţiile respective şi prin prezentarea copiilor de pe actele oficiale ale societăţii, din care rezultă informaţiile sus-menţionate.

c) licenţa de turism eliberată anterior, în original;

d) dovada achitării contravalorii prestaţiei efectuate.

Documentaţia astfel întocmită se transmite reprezentantului zonal al Ministerului Turismului – Direcţia generală de autorizare şi control, care verifică documentaţia primită, solicitând eventuale completări. Termenul de soluţionare a cererii este de 30 de zile şi curge de la data înregistrării documentaţiei complete.

Eliberarea licenţei se face după consultarea cu reprezentanţii din teritoriu ai asociaţiei profesionale de profil şi verificarea la faţa locului a îndeplinirii criteriilor minime prezentate mai sus.

ÎNSCRIEREA FILIALEI UNEI AGENŢII DE TURISM

Pentru înscrierea filialei unei agenţii de turism se va întocmi următoarea documentaţie:

a) cerere;

b) certificat constatator de la oficiul registrului comerţului privind sediul filialei;

Agentul economic poate furniza informaţiile respective şi prin prezentarea copiilor de pe actele oficiale ale societăţii, din care rezultă informaţiile sus-menţionate.

c) licenţa de turism a agenţiei de turism, în copie;

d) brevetul de turism şi contractul de muncă, în copie, al persoanei care conduce filiala din altă localitate decât agenţia de turism sau copie de pe documentul de calificare ca agent de turism şi contractul de muncă al persoanei care conduce filiala din aceeaşi localitate cu agenţia de turism;

e) dovada achitării contravalorii prestaţiei efectuate.

Documentaţia astfel întocmită se transmite reprezentantului zonal al Ministerului Turismului – Direcţia generală de autorizare şi control, care verifică documentaţia primită, solicitând eventuale completări. Termenul de soluţionare a cererii este de 30 de zile şi curge de la data înregistrării documentaţiei complete.

Eliberarea licenţei se face după consultarea cu reprezentanţii din teritoriu ai asociaţiei profesionale de profil şi verificarea la faţa locului a îndeplinirii criteriilor minime prezentate mai sus.

VIZAREA SAU RADIEREA LICENŢEI DE TURISM

1. Vizarea licenţei de turism.

Pentru vizarea, din 3 în 3 ani a licenţei pentru agenţia de turism şi filiala acesteia se va întocmi următoarea documentaţie:

a) cerere;

b) licenţa de turism, în original, pentru agenţie şi, respectiv, anexa licenţei pentru filială;

c) brevetul de turism al persoanei care conduce agenţia, în copie;

d) contractul de muncă al persoanei care deţine brevetul de turism, în copie;

e) dovada achitării contravalorii prestaţiei efectuate.

2. Radierea licenţei de turism.

Pentru radierea agenţiei de turism şi, respectiv, a filialei acesteia se va prezenta următoarea documentaţie:

a) cerere;

b) licenţa de turism şi, respectiv, anexa licenţei de turism, în original.

Documentaţia (pentru vizare sau radiere) astfel întocmită se transmite reprezentantului zonal al Ministerului Turismului – Direcţia generală de autorizare şi control, care verifică documentaţia primită, solicitând eventuale completări. Termenul de soluţionare a cererii este de 30 de zile şi curge de la data înregistrării documentaţiei complete.

Eliberarea licenţei se face după consultarea cu reprezentanţii din teritoriu ai asociaţiei profesionale de profil şi verificarea la faţa locului a îndeplinirii criteriilor minime prezentate mai sus.

SUSPENDAREA LICENŢEI DE TURISM

Licenţa de turism se suspendă de către Ministerul Turismului în cazul în care se constată nerespectarea uneia dintre situaţiile prevăzute la art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 238/2001. Suspendarea se face pentru o perioadă de până la un an.

Conform art. 8, licenţa de turism se suspendă pentru o perioadă de până la un an de către Ministerul Turismului, în una dintre următoarele situaţii:

a) comercializarea pachetelor de servicii turistice se realizează fără respectarea reglementărilor legale în vigoare;

b) neasigurarea de ghizi atestaţi pentru derularea în bune condiţii a programelor turistice, conform reglementărilor în vigoare;

c) utilizarea de autocare neclasificate;

d) asigurarea de servicii de cazare şi alimentaţie în structuri de primire turistice care nu deţin certificate de clasificare;

e) funcţionarea agenţiei de turism sau a filialei acesteia din altă localitate decât cea în care este situat sediul agenţiei fără ca persoana care asigură conducerea să deţină brevet de turism;

f) prestarea de servicii turistice prin filiale ale agenţiei turistice care nu au obţinut licenţa de turism.

În cazul în care cu ocazia verificărilor efectuate în vederea vizării licenţei de turism se constată că nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza acordării acesteia, licenţa se suspendă până la remedierea deficienţelor.

Licenţa de turism este suspendată din oficiu pe perioada în care agentul economic nu are încheiată poliţa de asigurare pentru riscul de insolvabilitate sau faliment al agenţiei.

RETRAGEREA LICENŢEI DE TURISM

Retragerea licenţei de turism de către Ministerul Turismului Direcţia generală de autorizare şi control se face în situaţiile prevăzute la art. 9 din Hotărârea Guvernului nr. 238/2001.

Conform art. 9, licenţa de turism se retrage de către Ministerul Turismului în următoarele situaţii:

a) când se repetă una dintre situaţiile de suspendare prevăzute la art. 8 din aceeaşi hotărâre;

b) când agentul economic comunică Ministerului Turismului, din proprie iniţiativă, renunţarea la desfăşurarea activităţii de turism;

c) când licenţa de turism este transmisă în scopul utilizării de către alt agent economic care nu a obţinut licenţa;

d) când agentul economic nu mai îndeplineşte criteriile care au stat la baza eliberării licenţei.

Titularul unei licenţe de turism retrase în condiţiile arătate la lit. a) şi c) nu mai are dreptul să solicite eliberarea unei noi licenţe de turism timp de 2 ani de la data retragerii.

În situaţia în care, la verificarea efectuată de reprezentanţii Ministerului Turismului – Direcţia generală de autorizare şi control se constată că agenţia de turism nu mai funcţionează la sediul înscris în licenţa de turism, aceasta se retrage din oficiu, în termen de 15 zile de la notificarea agentului economic, titular al licenţei în cauză, prin scrisoare recomandată.

ANEXĂ

..............................
(Denumirea agentului economic)

                    CERERE DE ELIBERARE A LICENTEI DE TURISM

                               Domnule ministru,

   ............................................................................,
                         (denumirea agentului economic)
cu sediul in localitatea ........., str. ............... nr. ...., sectorul
                                                                   judetul
reprezentat prin ......, in calitate de ........................................
                                       (administrator, presedinte, director)
va rog sa aprobati eliberarea licentei de turism, categoria.....................
pentru ............................. amplasata in localitatea ..................
       (denumirea agentiei de turism)
str. ................... nr. ......, sectorul ............. judetul ...........,
in vederea desfasurarii urmatoarelor activitati turistice(1)
................................................................................
................................................................................
   Declar ca sunt indeplinite in totalitate criteriile de licentiere stabilite
de Ministerul Turismului, pe care le vor respecta pe toata perioada desfasurarii
activitatii de turism.
   Anexam urmatoarele documente(2):

                                                    Semnatura,

      Data ..............                              L.S.
---------
   1) Se vor indica serviciile turistice care constituie obiectul de activitate
al agentiei de turism.
   2) Se vor enumera, dupa caz, documentele prevazute mai jos si anume:

                              FISA DE PREZENTARE
                             a agentiei de turism
                          ..........................

    1. Denumirea agentului economic ...........................................
    2. Sediul agentului economic ..............................................
    3. Nr. certificatului de inmatriculare la Registrul comertului ............
    4. Capitalul social .......................................................
    5. Sediul agentiei ........................................................
    6. Activitatea desfasurata de agentie .....................................
    7. Personal total ................. din care, calificat(1) ................
    8. Personal cunoscator de limbi straine de circulatie internationala (se
       vor anexa atestatele) ...................................................
    9. Starea cladirii (foarte buna, buna) ....................................
   10. Amplasarea in cladire a spatiului agentiei (parter, mezanin sau etajul I
       etaje superioare) .......................................................
   11. Starea spatiului comercial.
   12. Suprafata spatiului comercial (mp) .....................................
   13. Echipamente din dotare .................................................
   14. Telefon ................................................................
   15. Telex/Fax ..............................................................
--------
   1) Se vor anexa in copie actele de calificare.

                                                  Semnatura autorizata
                                                .........................