Tag Archives: Turist

Certificat de asigurare privind rambursarea sumelor achitate de turist şi/sau a cheltuielilor de repatriere în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism

Certificat de asigurare privind rambursarea sumelor achitate de turist şi/sau a cheltuielilor de repatriere în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism

Prin prezentul certificat asigurătorul se obligă să ramburseze turistului sumele achitate şi/sau cheltuielile de repatriere în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism, în condiţiile menţionate mai jos.
Definiţii
1. Agenţia de turism – unitatea specializată înregistrată în România, care oferă şi vinde pachete de servicii turistice sau componente ale acestora.
2. Asigurătorul – societatea de asigurări care încheie cu asiguratul o poliţă de asigurare privind rambursarea sumelor achitate de turist şi/sau a cheltuielilor de repatriere în cazul insolvabilităţii sau al falimentului asiguratului şi care emite prezentul certificat.
3. Asiguratul – societatea comercială înregistrată în România, titulara licenţei de turism pentru agenţia de turism.
4. Beneficiarul – turistul.
5. Cheltuielile de repatriere – cheltuielile efectuate de turist după întreruperea de către asigurat a derulării contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, pentru ca turistul să se poată întoarce la punctul originar de plecare din România în condiţii de confort şi preţ similare celor contractate.
6. Contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice – acordul de voinţă dintre asigurat şi turist, care are ca obiect cumpărarea unui pachet de servicii turistice de către turist şi eliberarea documentelor de plată şi a documentelor de călătorie de către asigurat.
7. Despăgubire – suma datorată de asigurător beneficiarului în urma producerii evenimentului asigurat.
8. Falimentul – procedura judiciară de executare silită a bunurilor din averea asiguratului, în scopul acoperirii datoriilor comerciale ale acestuia.
9. Insolvabilitatea – situaţia în care asiguratul nu achită debitul în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la primirea de către acesta a documentelor justificative de la turist.
10. Pachetul de servicii turistice – combinaţia prestabilită a cel puţin două dintre următoarele trei grupe de servicii, cu condiţia ca durata neîntreruptă a acestora să depăşească 24 de ore sau să cuprindă o înnoptare, şi anume transport, cazare şi alte servicii fără legătură cu transportul sau cazarea ori care nu sunt accesorii ale acestora şi care reprezintă o parte semnificativă a pachetului de servicii turistice, cum ar fi alimentaţie, tratament balnear, agrement şi altele asemenea.
11. Sumele achitate – contravaloarea serviciilor turistice neprestate turistului, servicii plătite de acesta în conformitate cu contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice încheiat cu asiguratul.
12. Turistul – orice persoană care cumpără sau care se angajează să cumpere pachetul de servicii turistice – contractant principal – sau orice altă persoană în numele căreia contractantul principal se angajează să cumpere pachetul de servicii turistice – alţi beneficiari – sau orice persoană în favoarea căreia contractantul principal sau alţi beneficiari cedează pachetul de servicii turistice – cesionarul.
Obligaţiile turistului în caz de daună
1. În cazul în care asiguratul nu efectuează repatrierea turistului, turistul are obligaţia de a anunţa imediat asigurătorul prin telefon, fax sau e-mail. În această situaţie asigurătorul nu are obligaţia de a achita imediat contravaloarea cheltuielilor de repatriere, ci de a o rambursa după întoarcerea turistului în România.
2. În cazul în care turistul solicită de la asigurat rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, acesta trebuie să trimită documentele justificative către asigurat prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Turistul are obligaţia de a păstra fotocopii de pe respectivele documente justificative. Turistul poate solicita asiguratului rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data încheierii derulării pachetului de servicii turistice sau de la data repatrierii.
3. Turistul are obligaţia de a notifica asigurătorul prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire în legătură cu solicitarea adresată asiguratului privind rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data confirmării de primire prevăzută la pct. 2.
4. În cazul în care, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data confirmării de primire a documentelor justificative de către asigurat, turistul nu a primit sumele solicitate de la asigurat, are loc evenimentul asigurat.
5. În termen de 10 (zece) zile calendaristice de la data producerii evenimentului asigurat turistul are obligaţia de a transmite asigurătorului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, cererea de despăgubire, însoţită de documentele justificative.
6. Documentele justificative conţin, dar nu se limitează la:
– contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice;
– certificatul de asigurare;
– confirmările de primire precizate la pct. 2, 3 şi 5;
– fotocopiile de pe documentele de plată a avansului (chitanţe, ordine de plată etc.), în cazul cererilor de rambursare a sumelor achitate de turist;
– fotocopiile de pe documentele de transport şi cazare, în cazul cererilor de rambursare a cheltuielilor de repatriere.
Calcularea şi plata despăgubirilor
1. Despăgubirea nu poate depăşi preţul contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice.
2. Din despăgubire se scade o franşiză de 5% din preţul contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, sumă care rămâne în răspunderea turistului.
3. Despăgubirea va fi plătită în termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data primirii de către asigurător a documentelor justificative de la turist.
4. Despăgubirea va fi plătită în moneda contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice.
5. În cazul în care după plata despăgubirii asiguratul plăteşte debitul către turist, turistul are obligaţia de a restitui asigurătorului despăgubirea primită, în termen de 5 (cinci) zile lucrătoare de la primirea de la asigurat a sumelor reprezentând debitul.
Excluderi
Asigurătorul nu datorează despăgubiri pentru:
1. daune rezultate din alte cauze decât insolvabilitatea sau falimentul asiguratului;
2. alte sume solicitate de turist în afara celor privind cheltuielile de repatriere şi/sau a sumelor achitate de către acesta;
3. cheltuielile efectuate de turist înainte de începerea derulării contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, care nu sunt incluse în preţul pachetului de servicii turistice (taxă de viză, vaccinări, taxe de aeroport);
4. sumele achitate de turist pe care asiguratul nu este obligat să le restituie conform contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice;
5. daune generate de forţa majoră invocată de asigurat, dovedită cu documente emise de autorităţile publice competente. Prin caz de forţă majoră se înţelege împrejurările care au intervenit după încheierea contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, ca urmare a unor evenimente extraordinare, neprevăzute şi inevitabile pentru părţi;
6. fraudă, rea-intenţie sau rea-credinţă din partea turistului sau a reprezentanţilor acestuia;
7. daune rezultate din orice consecinţă a războiului, invaziei, actelor de agresiune străină (fie că războiul este declarat sau nu), război civil, rebeliune, revoluţie, insurecţie, lovitură de stat;
8. daune rezultate din vina turistului.

Anexa la Contract de comercializare a pachetului de servicii turistice

ANEXĂ la Contract de comercializare a pachetului de servicii turistice

CONDIŢII DE ASIGURARE

privind rambursarea cheltuielilor de repatriere

şi/sau a sumelor achitate de către turişti, în cazul insolvabilităţii

sau falimentului agenţiei de turism

1. Definiţii
1.1. Agenţia de turism – unitatea specializată care oferă şi vinde pachete de servicii turistice sau componente ale acestora.
1.2. Asiguratul – societatea comercială înregistrată în România, titulara licenţei de turism pentru agenţia de turism.
1.3. Beneficiarul – turistul.
1.4. Cheltuielile de repatriere – cheltuielile efectuate de turist după întreruperea de către asigurat a derulării contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, pentru ca turistul să se poată întoarce la punctul originar de plecare din România, în condiţii de confort şi preţ similare celor contractate.
1.5. Contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice – acordul de voinţă dintre asigurat şi turist, care are ca obiect cumpărarea unui pachet de servicii turistice de către turist şi eliberarea documentelor de plată şi a documentelor de călătorie de către asigurat.
1.6. Dauna – prejudiciul financiar suferit de turist.
1.7. Debitul – sumele achitate şi/sau cheltuielile de repatriere.
1.8. Despăgubirea – suma datorată de asigurător beneficiarului în urma producerii evenimentului asigurat.
1.9. Certificatul de asigurare – documentul emis de asigurător în favoarea fiecărui beneficiar, prin care se atestă valabilitatea asigurării.
1.10. Evenimentul asigurat – neplata debitului de către asigurat ca urmare a insolvabilităţii sau falimentului asiguratului.
1.11. Falimentul – procedura judiciară de executare silită a bunurilor din averea asiguratului, în scopul acoperirii datoriilor comerciale ale acestuia.
1.12. Insolvabilitatea – situaţia în care asiguratul nu achită debitul în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la primirea de către acesta a documentelor justificative de la turist sau întrerupe unilateral acordarea serviciilor.
1.13. Licenţa de turism – documentul prin care se atestă capacitatea asiguratului de a comercializa servicii turistice în condiţii de calitate şi siguranţă pentru turişti.
1.14. Pachetul de servicii turistice – combinaţia prestabilită a cel puţin două dintre următoarele trei grupe de servicii, cu condiţia ca durata neîntreruptă a acestora să depăşească 24 de ore sau să cuprindă o înnoptare, şi anume transport, cazare şi alte servicii, fără legătură cu transportul sau cazarea sau care nu sunt accesorii ale acestora şi care reprezintă o parte semnificativă a pachetului de servicii turistice, cum ar fi alimentaţie, tratament balnear, agrement şi altele asemenea.
1.15. Suma asigurată – valoarea pentru care se încheie asigurarea, înscrisă în formularul de avizare (anexa nr. 2 la poliţă).
1.16. Sumele achitate – contravaloarea serviciilor turistice neprestate turistului, servicii plătite de acesta în conformitate cu contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice încheiat cu asiguratul.
1.17. Turistul – orice persoană care cumpără sau care se angajează să cumpere pachetul de servicii turistice – contractant principal – sau orice altă persoană în numele căreia contractantul principal se angajează să cumpere pachetul de servicii turistice – alţi beneficiari – sau orice persoană în favoarea căreia contractantul principal sau alţi beneficiari cedează pachetul de servicii turistice – cesionarul.
2. Obiectul poliţei de asigurare
2.1. Obiectul prezentei poliţe de asigurare este acoperirea de către asigurător a riscului de neplată a debitului pe care îl are asiguratul faţă de turist (beneficiarul asigurării), în temeiul contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice încheiat cu acesta, în cazul insolvabilităţii sau falimentului asiguratului.
2.2. Asigurătorul acceptă ca, în schimbul primelor de asigurare încasate de la asigurat, să garanteze turistului – beneficiar al asigurării – plata debitului în cazul insolvabilităţii sau falimentului asiguratului.
3. Excluderi
3.1. Asigurătorul nu datorează despăgubiri pentru:
– daune rezultate din alte cauze decât insolvabilitatea sau falimentul asiguratului;
– alte sume solicitate de turist în afara celor privind cheltuielile de repatriere şi/sau a sumelor achitate de către acesta;
– cheltuielile efectuate de turist înainte de începerea derulării contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, care nu sunt incluse în preţul pachetului de servicii turistice (vaccinări, taxe de aeroport);
– sumele achitate de către turist, pe care asiguratul nu este obligat să le restituie conform contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice;
– daune generate de forţa majoră invocată de asigurat, dovedită cu documente emise de autorităţile publice competente. Prin caz de forţă majoră se înţelege împrejurările care au intervenit după încheierea contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, ca urmare a unor evenimente extraordinare, neprevăzute şi inevitabile pentru părţi;
– fraudă, rea-intenţie sau rea-credinţă din partea turistului sau a reprezentanţilor acestuia;
– daune rezultate din orice consecinţă a războiului, invaziei, actelor de agresiune străină (fie că războiul este declarat sau nu), război civil, rebeliune, revoluţie, insurecţie, lovitură de stat;
– daune rezultate din vina turistului.
4. Suma asigurată
4.1. Suma asigurată reprezintă limita răspunderii pe care asigurătorul o are pentru fiecare turist (beneficiar al prezentei asigurări) şi este egală cu preţul contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice.
4.2. Suma asigurată în cazul fiecărui contract de comercializare a pachetelor de servicii turistice este menţionată în formularul de avizare (anexa nr. 2 la poliţă).
4.3. Suma asigurată în cazul fiecărui contract de comercializare a pachetului de servicii turistice este exprimată în moneda respectivului contract (lei sau valută).
5. Perioada de asigurare şi perioada de răspundere
5.1. Perioada de asigurare este menţionată în poliţa de asigurare.
5.2. Perioada de răspundere în cazul fiecărui contract de comercializare a pachetului de servicii turistice începe la data semnării respectivului contract şi a primirii de către turist a certificatului de asigurare, conform formularului de avizare (anexa nr. 2 la poliţă).
5.3. Perioada de răspundere în cazul fiecărui contract de comercializare a pachetului de servicii turistice avizat către asigurător încetează în una dintre următoarele situaţii, indiferent care dintre acestea intervine mai întâi:
– finalizarea derulării pachetului de servicii turistice, conform contractului respectiv;
– rezilierea contractului respectiv;
– plata integrală a debitului de către asigurat sau de către un terţ; în cazul plăţii parţiale, răspunderea asigurătorului se diminuează în mod corespunzător;
– plata despăgubirii datorate de către asigurător.
6. Prima de asigurare
6.1. Cota de primă de asigurare este precizată în poliţa de asigurare şi se aplică la suma asigurată.
6.2. Prima de asigurare este plătită de către asigurat în aceeaşi zi în care a fost transmis formularul de avizare (anexa nr. 2 la poliţă).
6.3. Prima de asigurare este plătită în aceeaşi monedă în care este exprimată suma asigurată.
7. Franşiza
7.1. Franşiza este partea de risc rămasă în răspunderea turistului, exprimată ca procent din suma asigurată, şi se deduce din fiecare daună.
7.2. Franşiza este precizată în poliţa de asigurare şi în certificatul de asigurare.
8. Obligaţiile asiguratului
8.1. Asiguratul are obligaţia de a întocmi şi de a transmite asigurătorului cel puţin o dată pe săptămână formularele de avizare (anexa nr. 2 la poliţă) cuprinzând contractele de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiate în săptămâna precedentă.
8.2. Asiguratul are obligaţia de a întocmi corect şi complet fiecare formular de avizare transmis asigurătorului.
8.3. Asiguratul are obligaţia de a plăti prima de asigurare aferentă formularelor de avizare, în numerar sau prin virament bancar, în moneda contractelor de comercializare a pachetelor de servicii turistice (lei sau valută), cel mai târziu în ziua în care a fost transmis formularul de avizare.
8.4. Asiguratul are obligaţia de a informa turistul în legătură cu condiţiile de asigurare privind rambursarea sumelor achitate de către turist şi/sau a cheltuielilor de repatriere şi de a înmâna acestuia, în momentul semnării contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, un certificat de asigurare (anexa nr. 3 la poliţă) în care se menţionează drepturile şi obligaţiile turistului.
8.5. Asiguratul are obligaţia de a întocmi contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice în conformitate cu prevederile legilor româneşti în vigoare în acel moment.
8.6. Asiguratul are obligaţia de a menţiona în contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice numărul certificatului de asigurare care a fost înmânat turistului.
8.7. Asiguratul are obligaţia de a gestiona în mod corespunzător stocul de certificate de asigurare primite din partea asigurătorului şi de a justifica pe bază de documente stocul existent în orice moment în cazul în care asigurătorul va solicita în scris acest lucru.
8.8. Asiguratul are obligaţia de a informa asigurătorul în legătură cu orice modificare intervenită în unul dintre următoarele elemente: denumire, formă juridică, sediu, telefon, structura acţionariat, licenţa de turism, brevete de turism.
9. Obligaţiile asigurătorului
9.1. Asigurătorul are obligaţia de a aproviziona ritmic şi în cantităţi suficiente asiguratul cu certificate de asigurare care să fie înseriate şi care să cuprindă cel puţin drepturile şi obligaţiile turistului. Aprovizionarea cu certificate de asigurare se va face periodic, după primirea de către asigurător a formularelor de avizare, din care să rezulte certificatele de asigurare emise către turişti şi stocul de certificate de asigurare din gestiunea asiguratului. Numărul de certificate de asigurare care vor fi transmise asiguratului va fi în funcţie de numărul de certificate emise în săptămâna precedentă şi de numărul de certificate existente în stoc.
9.2. Asigurătorul are obligaţia de a plăti despăgubirea pe baza documentelor justificative menţionate la pct 10.6 şi pe certificatul de asigurare, în condiţiile prezentei poliţe de asigurare.
10. Constatarea daunelor şi plata despăgubirilor
10.1. În cazul în care asiguratul nu efectuează repatrierea turistului, turistul are obligaţia de a anunţa imediat asigurătorul prin telefon, fax sau e-mail. În această situaţie asigurătorul nu are obligaţia de a achita imediat contravaloarea cheltuielilor de repatriere, ci de a o rambursa după întoarcerea turistului în România, în condiţiile prezentei poliţe de asigurare.
10.2. În cazul în care turistul solicită de la asigurat rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, acesta trebuie să trimită documentele justificative către asigurat prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Turistul are obligaţia să păstreze fotocopii de pe respectivele documente justificative. Turistul poate solicita asiguratului rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data încheierii derulării pachetului de servicii turistice sau de la data repatrierii.
10.3. Turistul are obligaţia de a notifica asigurătorul prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în legătură cu solicitarea adresată asiguratului privind rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data confirmării de primire prevăzute la pct. 10.2.
10.4. În cazul în care, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data confirmării de primire a documentelor justificative de către asigurat, turistul nu a primit sumele solicitate de la asigurat, are loc evenimentul asigurat.
10.5. În termen de 10 (zece) zile calendaristice de la data producerii evenimentului asigurat, turistul are obligaţia de a transmite asigurătorului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, cererea de despăgubire însoţită de documentele justificative.
10.6. Documentele justificative conţin, dar nu se limitează la:
– contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice;
– certificatul de asigurare;
– confirmările de primire precizate la pct. 10.2, 10.3 şi 10.5;
– fotocopiile de pe documentele de plată a avansului (chitanţe, ordine de plată etc.), în cazul cererilor de rambursare a sumelor achitate de turist;
– fotocopiile de pe documentele de transport şi cazare, în cazul cererilor de rambursare a cheltuielilor de repatriere.
10.7. Despăgubirea nu poate depăşi suma asigurată conform fiecărui contract de comercializare a pachetului de servicii turistice.
10.8. Din despăgubire se scade franşiza menţionată pe poliţă.
10.9. Despăgubirea va fi plătită în termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data primirii de către asigurător a documentelor justificative de la turist.
10.10. Despăgubirea va fi plătită în aceeaşi monedă în care a fost plătită prima de asigurare.
10.11. În cazul în care după plata despăgubirii asiguratul plăteşte debitul către turist, turistul are obligaţia de a restitui asigurătorului despăgubirea primită, în termen de 5 (cinci) zile lucrătoare de la primirea de la asigurat a sumelor reprezentând debitul.
11. Dispoziţii finale
11.1. Prin plata despăgubirii şi în limita acesteia, asigurătorul se subrogă în toate drepturile turistului împotriva asiguratului şi este mandatat să folosească toate mijloace legale pentru executarea silită a asiguratului.
11.2. Asigurătorul are dreptul de a rezilia prezenta poliţă în oricare dintre următoarele cazuri:
– apariţia unui eveniment asigurat conform prezentei poliţe;
– plata de despăgubiri la unul sau mai multe contracte de comercializare a pachetelor de servicii turistice datorită insolvabilităţii sau falimentului asiguratului;
– ridicarea de către autoritatea competentă a licenţei de turism aferentă asiguratului.
Asigurătorul este răspunzător în continuare exclusiv pentru certificatele de asigurare eliberate turiştilor înainte de data rezilierii.
11.3. Asigurătorul are dreptul de a suspenda prezenta poliţă în oricare dintre următoarele cazuri:
– suspendarea de către autoritatea competentă a licenţei de turism aferentă asiguratului;
– nerespectarea obligaţiilor asumate de asigurat prin prezenta poliţă.
Asigurătorul este răspunzător în continuare exclusiv pentru certificatele de asigurare eliberate turiştilor înainte de data suspendării.
11.4. Dacă debitul este obiectul unui litigiu în justiţie între turist şi asigurat, sentinţa definitivă va fi respectată, cu condiţia îndeplinirii prevederilor prezentei poliţe.
11.5. Prezentele clauze contractuale sunt completate de legislaţia din România.
11.6 Orice litigiu rezultat din interpretarea şi/sau executarea prezentei poliţe se soluţionează pe cale amiabilă sau, dacă nu este posibil astfel, de către instanţele de judecată competente din România.

Contract de comercializare a pachetului de servicii turistice

Contract de comercializare a pachetului de servicii turistice

Art. 1. Părţile contractante
S. C. …………………. S.R.L. cu sediul în ………………………., str. ………, nr. ……., înmatriculat la Registrul Comerţului sub nr. ….., cod fiscal ………….., cont nr. ………….. deschis la Banca ……….., reprezentată prin …………………, în calitate de Agenţie de turism
şi
Dl. /d-na ……………….. cu domiciliul în ……………………….., str. …………, nr. ……., identificat cu act de identitate seria ……… nr. ………….., în calitate de BENEFICIAR
Art. 2. OBIECTUL CONTRACTULUI
Prin prezentul contract AGENŢIA DE TURISM vinde BENEFICIARULUI un pachet de servicii turistice ce conţine: ……………….. în perioada …………….
Art. 3. PREŢUL ŞI MODALITATEA DE PLATĂ
Preţul pachetului de servicii turistice este de ……………… şi include transportul, cazarea, masa, taxa pentru obţinerea vizei etc.
Plata se va face în numerar, la data încheierii prezentului contract.
Art. 4. Agenţia de turism este obligată:
– să depună dosarul BENEFICIARULUI pentru obţinerea vizei;
– să asigure transportul BENEFICIARULUI cu …………………., respectând itinerariul propus prin pachetul de servicii turistice;
– să asigure condiţiile de cazare, masă, agrement etc. ce fac obiectul pachetului de servicii turistice.
Art. 5. Agenţia de turism garantează îndeplinirea tuturor obligaţiilor sale asumate prin contract cu poliţa de asigurare nr ……… anexată la prezentul.
Art. 6. BENEFICIARUL se obligă să îşi îndeplinească obligaţiile de plată.
Art. 7. În cazul în care, din motive temeinice, BENEFICIARUL nu va beneficia de pachetul de servicii achiziţionat, are la dispoziţie următoarele posibilităţi:
– să cesioneze drepturile şi obligaţiile ce-i revin din prezentul contract;
– să i se returneze preţul pachetului de servicii, cu excepţia taxei de viză;
Art. 8. FORŢA MAJORĂ
Situaţiile de forţă majoră (cutremur, inundaţii, calamităţi sau situaţii asimilate forţei majore, interdicţii legale sau situaţii ce nu depind nemijlocit de una dintre părţi) vor fi notificate de către partea care le invocă în termen de 5 zile de la data apariţiei. Forţa majoră exonerează de răspundere partea care o invocă. Încetarea cazului de forţă majoră determină reluarea obligaţiilor de către partea care l-a invocat.
Art. 9. LITIGII
Eventualele litigii ce decurg din derularea prezentului contract vor fi soluţionate pe cale amiabilă, iar în caz de nerezolvare a acestora, părţile se vor adresa instanţelor competente.
Art. 10. DISPOZIŢII FINALE
Prezentul contract s-a încheiat azi ……….., în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.

AGENŢIA DE TURISM,                               BENEFICIAR,