Ordonanţă de urgenţă nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate
din 30/06/1999
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 312 din 30/06/1999
Guvernul României
În temeiul dispoziţiilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,
Guvernul României emite următoarea ordonanţă de urgenţă:
Art. 1. – (1) Se înfiinţează Fondul naţional de solidaritate, fond special, administrat şi gestionat de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
(2) Scopul Fondului naţional de solidaritate este acela de a contribui, în baza principiului solidarităţii naţionale, la reducerea sărăciei în familiile aflate în situaţii de extremă dificultate.
Art. 2. – (1) Resursele financiare ale Fondului naţional de solidaritate se constituie din:
a) taxele de timbru social;
b) sponsorizări regăsite în cheltuielile firmei;
c) donaţii ale persoanelor fizice şi juridice din ţară şi din străinătate;
d) venituri financiare constând în dobânzi la conturi curente şi depozite ale fondului;
e) alte surse atrase.
(2) Disponibilităţile Fondului naţional de solidaritate se păstrează într-un cont deschis la o bancă comercială, cu care se încheie convenţie în acest sens, în condiţiile legii, pe seama direcţiilor generale de muncă şi protecţie socială teritoriale.
Art. 3. – Pentru constituirea Fondului naţional de solidaritate se instituie taxele de timbru social, după cum urmează:
a) timbrul social asupra jocurilor de noroc, definite şi reglementate de legislaţia în vigoare, aplicat asupra participărilor de orice fel la astfel de activităţi ale persoanelor fizice, în valoare de:
– 5% asupra preţului fiecărei participări la jocurile interactive TV;
– 10% asupra preţului fiecărei participări la celelalte jocuri, exclusiv jocurile cu câştiguri generate de elemente aleatorii, organizate folosind maşini, utilaje, montaje şi instalaţii manuale, mecanice, electrice, electromagnetice, electronice, videoautomate, videoelectronice şi altele ce se încadrează în această categorie, care se adaugă preţului de participare;
b) timbrul social de 1% asupra valorii automobilelor noi din import, cu capacitate cilindrică de minimum 2.000 cm3, achiziţionate de către persoane fizice sau juridice.
Art. 4. – (1) Sumele datorate, reprezentând valoarea timbrului social, se vor constitui şi se vor vira lunar, până la data de 5 a lunii următoare lunii expirate, de către persoanele juridice sau fizice care le încasează, în contul Fondului naţional de solidaritate.
(2) Virarea cu întârziere a sumelor reprezentând valoarea timbrului social atrage majorarea sumelor datorate cu 0,30% pentru fiecare zi de întârziere.
Art. 5. – (1) Sumele atrase la Fondul naţional de solidaritate vor fi utilizate pentru:
a) completarea fondurilor destinate plăţii alocaţiilor acordate beneficiarilor Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, ai Legii nr. 67/1995 privind ajutorul social, ai Legii nr. 119/1997 privind alocaţia suplimentară pentru familiile cu copii;
b) alocaţii de solidaritate acordate unor categorii de persoane ca majorare a cuantumurilor prevăzute la lit. a);
c) microcredite pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi pe cont propriu, aducătoare de venituri, în vederea întreţinerii materiale;
d) cheltuieli de întreţinere în instituţii de asistenţă socială;
e) alte prestaţii şi servicii sociale acordate prin acte normative de protecţie socială, în limita sumelor disponibile;
f) cheltuieli de administrare a Fondului naţional de solidaritate.
(2) Cuantumul sumelor acordate, precum şi criteriile de acordare a prestaţiilor şi serviciilor sociale prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(3) Sumele necesare, aprobate de la bugetul de stat, destinate plăţii prestaţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a), nu vor fi diminuate cu valoarea veniturilor realizate din Fondul naţional de solidaritate.
Art. 6. – Alocaţiile de solidaritate prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) se acordă la cerere, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, următoarelor categorii de persoane:
a) persoanelor neîncadrate în muncă, care nu îndeplinesc condiţiile de a beneficia de formele de protecţie socială acordate potrivit Legii nr. 1/1991 privind protecţia socială a şomerilor şi integrarea lor profesională, republicată, cu modificările ulterioare, sau potrivit Legii nr. 2/1995 privind pensionarea anticipată, cu vârsta de minimum 50 de ani femeile şi 55 de ani bărbaţii, care fac dovada că au solicitat agenţiei pentru ocupare şi formare profesională teritoriale încadrarea în muncă şi care au venituri nete pe persoană care nu depăşesc 50% din salariul minim brut pe ţară;
b) familiilor cu copii minori, atunci când susţinătorul sau susţinătorii legali nu îndeplinesc condiţiile pentru a beneficia de formele de protecţie socială prevăzute de Legea nr. 1/1991, republicată, cu modificările ulterioare, fără venituri, care dovedesc că au solicitat un loc de muncă şi nu au refuzat nejustificat oferta sau recomandarea agenţiei pentru ocupare şi formare profesională teritoriale;
c) copiilor minori, orfani de ambii părinţi sau abandonaţi, rămaşi în gospodăria familială sau aflaţi în instituţii de asistenţă socială;
d) persoanelor cu handicap gradul I sau II, al căror venit net pe persoană nu depăşeşte 50% din salariul minim brut pe ţară;
e) orfanilor proveniţi din instituţii de ocrotire, în vârstă de peste 18 ani, fără venituri din muncă, până în momentul încadrării în muncă;
f) pensionarilor ale căror pensii nu provin din contribuţii de asigurări sociale de stat, cu venituri medii lunare de persoană mai mici de 50% din salariul minim brut pe ţară;
g) minorilor de vârstă şcolară, proveniţi din familii ale căror venituri pe fiecare membru de familie nu depăşesc 50% din salariul minim brut pe ţară, pe toată perioada studiilor.
Art. 7. – Titularul alocaţiei de solidaritate are obligaţia, sub sancţiunea prevăzută de lege, să comunice, în scris, direcţiei generale de muncă şi protecţie socială teritoriale orice modificare cu privire la veniturile şi numărul membrilor familiei, în termen de 30 de zile de la apariţia acesteia.
Art. 8. – Acordarea alocaţiilor de solidaritate se face de către direcţiile generale de muncă şi protecţie socială teritoriale, pe baza cererii şi a anchetei sociale întocmite de oficiile de asistenţă socială.
Art. 9. – Modul de constituire, virare şi utilizare a sumelor provenite din taxa de timbru social se verifică de către organele de control în domeniul protecţiei sociale ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
Art. 10. – Din sumele constituite şi virate cu titlu de timbru social persoanele fizice sau juridice care constituie şi virează aceste sume reţin un comision de 1%.
Art. 11. – (1) Constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei, nerespectarea dispoziţiilor art. 7;
b) cu amendă de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei, nerespectarea dispoziţiilor art. 4 alin. (1).
(2) Sancţiunile prevăzute la alin. (1) se aplică persoanelor fizice şi juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către organele prevăzute la art. 8, precum şi de către alte organe care, potrivit legii, au dreptul să efectueze controlul.
(4) Prevederile prezentului articol se completează cu dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificările ulterioare.
Art. 12. – Refuzul persoanelor juridice sau fizice, care constituie şi virează taxele de timbru social, prevăzute la art. 3, de a pune la dispoziţie sau de a elibera corpului de control documentele şi datele necesare constituie infracţiune şi se pedepseşte cu amendă penală de la 20.000.000 lei la 30.000.000 lei sau cu închisoare de la 6 luni la un an.
Art. 13. – (1) Sumele încasate necuvenit cu titlu de alocaţie de solidaritate se recuperează prin decizia directorului general al direcţiei generale de muncă şi protecţie socială teritoriale de la titularul dreptului, în termen de 3 ani de la efectuarea plăţii.
(2) În cazul în care sumele plătite necuvenit cu acest titlu nu se pot recupera, integral sau parţial, potrivit alin. (1), acestea vor fi recuperate, conform prevederilor Codului muncii, prin decizie de imputare sau prin angajament de plată, de la persoanele vinovate de producerea pagubei, pe o perioadă de cel mult 3 ani.
(3) Decizia de recuperare sau, după caz, angajamentul de plată asumat constituie titlu executoriu de la data comunicării deciziei, respectiv de la data semnării angajamentului de plată.
(4) Sumele încasate sau plătite necuvenit ca urmare a săvârşirii unei infracţiuni se recuperează de la autorii acesteia în condiţiile legii.
(5) Sumele rămase nerecuperate de la beneficiarii de alocaţie de solidaritate decedaţi nu se mai urmăresc.
Art. 14. – În aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă Guvernul va emite norme metodologice, la propunerea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, în termen de 30 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
───────────────
Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remeş
Bucureşti, 30 iunie 1999.
Nr. 118.
din 29/06/1999
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 310 din 30/06/1999
Guvernul României
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,
Guvernul României emite următoarea ordonanţă de urgenţă:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. – (1) Persoanele cu handicap, în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt acele persoane care au un dezavantaj datorat unor deficienţe fizice, senzoriale, psihice sau mentale, care le împiedică sau le limitează accesul normal şi în condiţii de egalitate la viaţa socială, potrivit vârstei, sexului, factorilor sociali, materiali şi culturali, necesitând măsuri de protecţie specială în vederea integrării lor sociale.
(2) Protecţia specială cuprinde măsurile ce urmează a fi luate în temeiul acestei ordonanţe de urgenţă, pentru exercitarea dreptului persoanelor cu handicap la un regim special de prevenire, de tratament, de readaptare, de învăţământ, de instruire şi de integrare socială a acestei categorii de persoane.
(3) Măsurile de protecţie specială se aplică pe baza încadrării în categorii de persoane cu handicap, în raport cu gradul de handicap stabilit în urma evaluării efectuate de către comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap, potrivit criteriilor prevăzute în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 2. – (1) Încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap care necesită protecţie specială în raport cu gradul de handicap se atestă, atât pentru adulţi, cât şi pentru copii, potrivit criteriilor de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacităţii de muncă, care stabilesc gradul de handicap – uşor, mediu, accentuat şi grav -, prin certificat emis de comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap pentru adulţi şi, respectiv, pentru copii, prevăzute la cap. V.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă prin copil se înţelege persoana care nu a împlinit vârsta de 18 ani şi care nu are capacitate deplină de exerciţiu.
(3) O dată cu eliberarea certificatelor de încadrare în grade de handicap, comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap au obligaţia de a elabora un program individual de recuperare şi integrare socială, care prevede acţiunile medicale, educative, profesionale şi sociale necesare pentru recuperarea, readaptarea, instruirea şi integrarea sau reintegrarea socială a persoanei cu handicap.
(4) Pentru elaborarea programului individual de recuperare şi integrare socială comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap se vor consulta în mod obligatoriu cu persoana cu handicap şi, după caz, cu reprezentanţii legali ai acesteia, precum şi cu specialişti din diferite domenii, în funcţie de specificul fiecărui caz.
(5) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate şi ale administraţiei publice locale au obligaţia de a asigura, pe baza dispoziţiilor legale în vigoare şi în limita resurselor pe care le au la dispoziţie, condiţiile necesare pentru realizarea programului individual de recuperare şi integrare socială pentru fiecare persoană cu handicap.
Art. 3. – (1) Realizarea măsurilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap, prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, este organizată, coordonată şi controlată de către Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, organ al administraţiei publice centrale de specialitate din subordinea Guvernului României.
(2) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap colaborează cu ministere şi cu alte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap.
Art. 4. – Protecţia specială a persoanelor cu handicap se realizează prin acordarea drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă la domiciliu sau, după caz, în instituţii de protecţie specială a persoanelor cu handicap.