Category Archives: Legi

Aici puteti viziona o serie de Legi interesante pentru dumneavoastra

Legea nr.241 din 15 iulie 2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale

Legea nr.241 din 15 iulie 2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale

EMITENT: PARLAMENTUL

Data intrării în vigoare: 26 August 2005

Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1 Legea nr.241 din 15 iulie 2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale
Prezenta lege instituie măsuri de prevenire şi combatere a infracţiunilor de evaziune fiscală şi a unor infracţiuni aflate în legătură cu acestea.
ART. 2 Legea nr.241 din 15 iulie 2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale
În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) buget general consolidat – ansamblul tuturor bugetelor publice, componente ale sistemului bugetar, agregate şi consolidate pentru a forma un întreg;
b) contribuabil – orice persoana fizica ori juridică sau orice alta entitate fără personalitate juridică care datorează impozite, taxe, contribuţii şi alte sume bugetului general consolidat;
c) documente legale – documentele prevăzute de Codul fiscal, Codul de procedura fiscală, Codul vamal, Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, şi de reglementările elaborate pentru punerea în aplicare a acestora;
d) formulare tipizate cu regim special utilizate în domeniul fiscal – documente legale ale căror tipărire, înseriere şi numerotare se realizează în condiţiile actelor normative în vigoare;
e) obligaţii fiscale – obligaţiile prevăzute de Codul fiscal şi de Codul de procedură fiscală;
f) operaţiune fictivă – disimularea realităţii prin crearea aparenţei existenţei unei operaţiuni care în fapt nu există;
g) organe competente – organele care au atribuţii de efectuare a verificărilor financiare, fiscale sau vamale, potrivit legii, precum şi organele de cercetare penală ale poliţiei judiciare.
————-
Lit. g) a art. 2 a fost modificată de pct. 1 al art. XIV din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 54 din 23 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 23 iunie 2010.
Continue reading

Legea nr. 72 din 28 martie 2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata

Legea nr. 72 din 28 martie 2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante

Legea nr. 72 din 28 martie 2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata

Legea nr. 72 din 28 martie 2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 182 din 2 aprilie 2013

Data intrarii in vigoare:
05 Aprilie 2013

În vederea promovării competitivităţii mediului de afaceri şi pentru consolidarea funcţionalităţii pieţei româneşti, ca parte integrantă a pieţei interne a Uniunii Europene, se impune crearea unor mecanisme eficiente pentru combaterea întârzierii în executarea obligaţiilor de plată rezultând din contractele încheiate între profesionişti şi între aceştia şi autorităţi contractante,
în scopul transpunerii Directivei 2011/7/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăţilor în tranzacţiile comerciale, denumită în continuare Directiva,
Parlamentul României adoptă prezenta lege. Continue reading

Legea nr. 175 din 16 iulie 2010 pentru modificarea Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari

Legea nr. 175 din 16 iulie 2010 pentru modificarea Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 502 din 20 iulie 2010

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 490 din 23 iulie 2007, se modificã dupã cum urmeazã:
– Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 13. – Veniturile obţinute din exploatarea proprietãţii comune aparţin asociaţiei de proprietari. Aceste venituri alimenteazã fondurile speciale ale asociaţiei de proprietari pentru reparaţii şi investiţii cu privire la proprietatea comunã şi nu se plãtesc proprietarilor. Lista acestor venituri, precum şi cheltuielile aferente lor sunt prezentate semestrial într-un raport afişat la avizierul asociaţiei de proprietari.” Continue reading

Legea nr. 169 din 14 iulie 2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei

Legea nr. 169 din 14 iulie 2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 505 din 21 iulie 2010

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 3 punctul 1, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
“a) insolvenţa este prezumatã ca fiind vãditã atunci când debitorul, dupã 90 de zile de la scadenţã, nu a plãtit datoria sa faţã de creditor; prezumţia este relativã;”.
2. La articolul 3, punctele 6, 12, 25 şi 26 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
“6. prin creditor îndreptãţit sã solicite deschiderea procedurii insolvenţei se înţelege creditorul a cãrui creanţã împotriva patrimoniului debitorului este certã, lichidã şi exigibilã de mai mult de 90 de zile. Creditorii, inclusiv cei bugetari, vor putea solicita deschiderea procedurii insolvenţei doar în cazul în care, dupã compensarea datoriilor reciproce, de orice naturã, suma datoratã acestora va depãşi suma prevãzutã la pct. 12;
……………………………………………………………………………..
12. valoare-prag reprezintã cuantumul minim al creanţei, pentru a putea fi introdusã cererea creditorului. Acesta este de 45.000 lei, iar pentru salariaţi, de 6 salarii medii brute pe economie/pe salariat;
……………………………………………………………………………..
25. procedura simplificatã reprezintã procedura prevãzutã de prezenta lege, prin care debitorul care îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 1 alin. (2) intrã direct în procedura falimentului, fie odatã cu deschiderea procedurii insolvenţei, fie dupã o perioadã de observaţie de maximum 50 de zile, perioadã în care vor fi analizate elementele prevãzute la art. 1 alin. (2) lit. c) şi d);
26. administratorul special este reprezentantul desemnat de adunarea generalã a acţionarilor/asociaţilor debitorului, persoanã juridicã, împuternicit sã efectueze în numele şi pe contul acestuia actele de administrare necesare în perioadele de procedurã când debitorului i se permite sã îşi administreze activitatea şi sã le reprezinte interesele în procedurã pe perioada în care debitorului i s-a ridicat dreptul de administrare. Adunarea generalã a acţionarilor, asociaţilor sau membrilor persoanei juridice va fi convocatã de administratorul judiciar ori de lichidator pentru desemnarea administratorului special, în termen de maximum 10 zile de la deschiderea procedurii sau, dupã caz, de la ridicarea dreptului debitorului de a-şi administra averea. Adunarea generalã va fi prezidatã de administratorul judiciar sau de lichidator, dupã caz. Dacã adunarea asociaţilor/acţionarilor convocatã conform prezentului punct nu desemneazã un administrator special, debitorului i se va ridica dreptul de administrare, dacã acesta nu a fost ridicat, iar debitorul, respectiv asociaţii/acţionarii sunt decãzuţi din drepturile recunoscute de procedurã şi care sunt exercitate prin administrator special. Dacã un administrator special nu a fost desemnat, pentru soluţionarea acţiunilor prevãzute la art. 46 şi a celor reglementate de art. 79 şi 80, debitorul va fi reprezentat de un curator special desemnat dintre organele de conducere statutare aflate în exerciţiul funcţiunii la data deschiderii procedurii. Desemnarea se va face de cãtre judecãtorul-sindic în camera de consiliu şi fãrã citarea pãrţilor. În cazul în care ulterior adunarea asociaţilor/acţionarilor alege un administrator special, acesta va prelua procedura în stadiul în care se gãseşte la data desemnãrii;”. Continue reading

Legea nr. 140 din 7 iulie 2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici

Legea nr. 140 din 7 iulie 2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 471 din 8 iulie 2010

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 22 alineatul (1), litera j) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
“j) realizeazã recrutarea şi promovarea pentru funcţiile publice pentru care organizeazã concurs, monitorizeazã recrutarea şi promovarea pentru celelalte funcţii publice, în condiţiile prezentei legi;”.
2. La articolul 22 alineatul (1), dupã litera j) se introduc douã noi litere, literele j^1) şi j^2), cu urmãtorul cuprins:
“j^1) organizeazã concursuri sau examene pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere vacante, în condiţiile prevãzute la art. 58;
j^2) dispune suspendarea organizãrii şi desfãşurãrii concursurilor, în condiţiile legii;”.
3. Dupã articolul 22 se introduce un nou articol, articolul 22^1, cu urmãtorul cuprins:
“Art. 22^1. – Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici dispune suspendarea organizãrii şi desfãşurãrii concursului sau, dupã caz, a examenului, în urmãtoarele cazuri:
a) în situaţia în care este sesizatã şi se constatã cã nu sunt îndeplinite condiţiile legale privind organizarea şi desfãşurarea concursurilor de recrutare şi de promovare în funcţii publice din cadrul autoritãţilor şi instituţiilor publice; Continue reading

Legea nr. 135 din 1 iulie 2010 privind Codul de procedurã penalã

Legea nr. 135 din 1 iulie 2010 privind Codul de procedurã penalã

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 486 din 15 iulie 2010

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

PARTEA GENERALĂ

TITLUL I

Principiile şi limitele aplicãrii legii procesuale penale

ART. 1
Normele de procedurã penalã şi scopul acestora
(1) Normele de procedurã penalã reglementeazã desfãşurarea procesului penal şi a altor proceduri judiciare în legãturã cu o cauzã penalã.
(2) Normele de procedurã penalã urmãresc asigurarea exercitãrii eficiente a atribuţiilor organelor judiciare cu garantarea drepturilor pãrţilor şi a celorlalţi participanţi în procesul penal astfel încât sã fie respectate prevederile Constituţiei, ale tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, ale celorlalte reglementãri ale Uniunii Europene în materie procesual penalã, precum şi ale pactelor şi tratatelor privitoare la drepturile fundamentale ale omului la care România este parte. Continue reading

Legea nr.134 din 1 iulie 2010 privind Codul de procedurã civilã

Legea nr.134 din 1 iulie 2010 privind Codul de procedurã civilã

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 485 din 15 iulie 2010

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

TITLUL PRELIMINAR
Domeniul de reglementare al Codului de procedurã civilã şi principiile fundamentale ale procesului civil

CAP. I
Domeniul de reglementare al Codului de procedurã civilã

ART. 1
Obiectul şi scopul Codului de procedurã civilã
(1) Codul de procedurã civilã, denumit în continuare codul, stabileşte regulile de competenţã şi de judecare a cauzelor civile, precum şi cele de executare a hotãrârilor instanţelor şi a altor titluri executorii, în scopul înfãptuirii justiţiei în materie civilã.
(2) În înfãptuirea justiţiei, instanţele judecãtoreşti îndeplinesc un serviciu de interes public, asigurând respectarea ordinii de drept, a libertãţilor fundamentale, a drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice şi persoanelor juridice, aplicarea legii şi garantarea supremaţiei acesteia. Continue reading

Legea nr. 469 din 2002 privind unele masuri pentru întarirea disciplinei contractuale

Parlamentul României

Legea nr. 469 din 2002 privind unele masuri pentru întarirea disciplinei contractuale

din 09/07/2002
Versiune actualizata la data de 26/11/2006

privind unele masuri pentru întarirea disciplinei contractuale

Parlamentul României adopta prezenta lege.

Art. 1. – (1) Prezenta lege se aplica tuturor contractelor încheiate pentru realizarea actelor de comert de catre agentii economici comercianti, persoane juridice, si comercianti, persoane fizice, denumite în continuare parti contractante, indiferent de forma de proprietate.
(2) Contractele încheiate în cadrul procesului de privatizare se vor supune normelor speciale emise în acest sens, prezenta lege constituind norma generala în aceasta materie.
Art. 2. – (1) Partile contractante enumerate la art. 1 alin. (1) vor întreprinde toate diligentele pentru stipularea de clauze care sa asigure realizarea obiectului contractului.
(2) Contractul trebuie sa cuprinda în mod obligatoriu, în functie de natura sa, clauze contractuale referitoare la: obligatiile ce revin partilor în derularea contractului, conditiile de livrare si de calitate a bunurilor si/sau serviciilor, termenele, modalitatile de plata si de garantare a platii pretului, instrumentele de plata si clauzele de consolidare a pretului în conditiile inflatiei si devalorizarii, riscul contractual, precum si modul de solutionare a eventualelor litigii aparute în legatura cu derularea si executarea contractului.
(3) Partile contractante pot depune diligentele necesare în scopul obtinerii de informatii privind credibilitatea financiara si seriozitatea persoanei juridice sau a persoanei fizice cu care intra în raporturi contractuale, în conformitate cu reglementarile Bancii Nationale a României privind organizarea si functionarea Centralei Incidentelor de Plati.
Art. 3. – (1) Partile contractante au obligatia efectuarii tuturor platilor la data scadentei, stabilita conform contractelor. Continue reading

Legea nr.138 din 2004 (r1) a îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004 – Republicata

Legea nr.138 din 2004 (r1) a îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004 – Republicata

CAPITOLUL I
Dispoziţii generale

Art. 1. – Îmbunătăţirile funciare au ca obiective:
a) asigurarea protecţiei terenurilor de orice fel şi a oricăror categorii de construcţii faţă de inundaţii, alunecări de teren şi eroziuni, precum şi protecţiei lacurilor de acumulare împotriva colmatării şi regularizarea cursurilor de apă;
b) asigurarea unui nivel corespunzător de umiditate a solului, care să permită sau să stimuleze creşterea plantelor, incluzând plantaţiile vitipomicole, culturile agricole şi silvice;
c) asigurarea ameliorării solurilor acide, sărăturate şi nisipoase, precum şi protecţia împotriva poluării.
Art. 2. – (1) Amenajările de îmbunătăţiri funciare ca lucrări hidrotehnice complexe şi agropedoameliorative se realizează în scopul prevenirii şi înlăturării acţiunii factorilor de risc – secetă, exces de apă, eroziunea solului şi inundaţii, precum şi poluare – pe terenurile cu orice destinaţie, indiferent de proprietar. Acestea contribuie la valorificarea capacităţii de producţie a terenurilor şi a plantelor, precum şi la introducerea în circuitul economic a terenurilor neproductive.
(2) Amenajările de îmbunătăţiri funciare cuprind următoarele categorii de lucrări:
a) îndiguiri şi regularizări ale cursurilor de apă prin care se asigură, în principal, protecţia terenurilor şi a oricăror categorii de construcţii împotriva inundaţiilor, surse locale de apă şi emisari pentru scurgerea apelor;
b) irigaţii şi orezării prin care se asigură aprovizionarea controlată a solului şi a plantelor cu cantităţile de apă necesare dezvoltării culturilor şi creşterii producţiei agricole. Aceste amenajări cuprind lucrări de captare, pompare, transport, distribuţie şi evacuare a apei şi, după caz, lucrări de nivelare a terenului; Continue reading

Legea nr.265 din 2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului

Legea nr.265 din 2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului

Parlamentul României adoptă prezenta lege.

Art. I. – Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195 din 22 decembrie 2005 privind protecţia mediului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.196 din 30 decembrie 2005, cu următoarele modificări şi completări:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. – (1) Obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă îl constituie un ansamblu de reglementări juridice privind protecţia mediului, obiectiv de interes public major, pe baza principiilor şi elementelor strategice care conduc la dezvoltarea durabilă.
(2) Mediul reprezintă ansamblul de condiţii şi elemente naturale ale Terrei: aerul, apa, solul, subsolul, aspectele caracteristice ale peisajului, toate straturile atmosferice, toate materiile organice şi anorganice, precum şi fiinţele vii, sistemele naturale în interacţiune, cuprinzând elementele enumerate anterior, inclusiv unele valori materiale şi spirituale, calitatea vieţii şi condiţiile care pot influenţa bunăstarea şi sănătatea omului.” Continue reading