Category Archives: Imobiliare

Ordonanta nr. 15 din 1996 privind întarirea disciplinei financiar-valutare

Ordonanta nr. 15 din 1996 privind întarirea disciplinei financiar-valutare
Versiunea actualizata
Text actualizat la data de 22.11.2004 avându-se în vedere urmatoarele acte:
– Legea nr. 131/1996
– O.U.G. nr. 10/1997
– O.G. nr. 26/1997
– O.U.G. nr. 82/1999
– O.G. nr. 34/2003
– Legea nr. 237/2003
– O.G. nr. 94/2004
– Legea nr. 507/2004.

În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie, precum si ale art. 1 lit. b) din Legea nr. 130/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

Guvernul României emite urmatoarea ordonanta:

Art. 1. – (1) Agentii economici care detin valuta în cont si au datorii la intern neachitate de peste 60 de zile sunt obligati ca într-un termen de 5 zile lucratoare sa o schimbe în lei pentru achitarea datoriilor respective, cu exceptia cazurilor în care exista obligatii de plata la extern cu scadenta de pâna la 30 de zile, pentru importuri de productie si investitii, precum si pentru achitarea ratelor de credit si a dobânzilor aferente împrumuturilor externe angajate.
(2) Disponibilitatile în lei obtinute ca urmare a aplicarii prevederilor alin. 1 se vor utiliza pentru achitarea datoriilor restante, în urmatoarea ordine:
a) plati pentru salarii;
b) plata energiei electrice, termice si a gazelor naturale;
b) celelalte datorii, potrivit prevederilor Legii nr. 76/1992, republicata.
___________
Alineatul 2 a fost modificat prin articolul unic pct. 1 din Legea nr. 131/1996.

Art. 2. – (1) Agentii economici au obligatia de a prezenta societatilor bancare cu capital de stat si privat de la care solicita ridicarea drepturilor salariale, cu 3 zile lucratoare înainte de plata chenzinei a doua, o declaratie privind: situatia disponibilitatilor în lei si în valuta existente în toate conturile bancare proprii, a datoriilor mai vechi de 60 de zile catre furnizorii de energie electrica, termica si gaze naturale, precum si modul de utilizare a disponibilitatilor care exced necesarului de lichiditati pentru plata salariilor, în scopul achitarii obligatiilor de plata mai vechi de 60 de zile catre furnizorii de energie electrica, termica si gaze naturale.
(2) Declaratia se va prezenta sub semnatura persoanelor împuternicite sa angajeze agentul economic respectiv, care raspund de realitatea datelor prezentate. Continue reading

Vanzarea-cumpararea imobilelor

Prin contractul de vânzare-cumpărare una dintre părţi, numită vânzător, strămută proprietatea unui bun al său asupra celeilalte părţi, numită cumpărător, care se obligă în schimb a plăti vânzătorului preţul bunului vândut.

    Atât cumpărătorul cât şi vânzătorul trebuie să aibă capacitate de exerciţiu deplină (18 ani împliniţi), iar persoanele lipsite de capacitate sau cu capacitate de exerciţiu restrânsă (16-18 ani) trebuie să încheie contractul prin ocrotitor legal, respectiv cu încuviinţarea acestuia şi, în toate cazurile, cu autorizaţia autorităţii tutelare.

    Dacă îndeplinesc condiţiile de capacitate, persoanele care doresc să încheie un contract de vânzare-cumpărare a unui imobil (apartament, casă, teren), se vor prezenta la un Notariat public cu următoarele acte:

 

    VÂNZĂTORUL

 

   1. să aibă capacitatea de a încheia un contract de vânzare-cumpărare a unui imobil.

   2. să aibă asupra sa următoarele acte:

   – acte care să dovedească identitatea sa (Carte de identitate, Buletin de identitate, Adeverinţă de identitate); – în original

   – actele de proprietate asupra imobilului; – în original

   – adeverinţă de la Secţia financiară, care să dovedească că imobilul nu este supus vreunei sarcini (Gaj, Ipotecă etc.), şi că impozitele către stat sunt plătite la zi; – în original

   – adeverinţă de la tribunalul unde este înregistrat imobilul (unde s-a făcut transcrierea imobilului, după efectuarea cadastrului), care să dovedească că imobilul este proprietatea vânzătorului; – în original

    Adeverinţele de la Secţia Financiară şi de la Tribunal, sunt valabile 24 ore de la emiterea lor.

    În cazul în care imobilul este bun comun, la notariat se vor prezenta toţi coproprietarii pentru semnarea contractului de vânzare-cumpărare. Coproprietarul care nu se poate prezenta la Notariat, în acel moment, va trebui să fie reprezentat de o altă persoană în baza unei procuri speciale legalizată de notar.

    În cazul în care proprietarul unui teren agricol din extravilan intenţionează să-l vândă, legea conferă un drept prioritar la cumpărare (drept de preemţiune) coproprietarilor, proprietarilor vecini, arendaşului şi statului (art. 48-49 din Legea nr. 18/1991 şi art. 9 din Legea nr. 16/1994 a arendării).

    Dreptul de preemţiune are un domeniu de aplicare bine determinat, şi anume: trebuie să privească un teren agricol din extravilan, actul juridic proiectat să fie o vânzare-cumpărare şi să aibă ca obiect transmiterea dreptului de proprietate. Dacă aceste trei condiţii sunt îndeplinite, dreptul de preemţiune trebuie să fie recunoscut, indiferent de persoana proprietarului-vânzător, legea nefăcând nici o distincţie în această privinţă. Dreptul de preemţiune poate fi exercitat şi în cazul în care terenul agricol din extravilan face parte din domeniul privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, terenuri care se pot vinde.

    Titularii dreptului de preemţiune sunt, în ordinea stabilită de Legea nr. 18/1991; coproprietarii terenului agricol, proprietarii vecini, arendaşul şi, în final, statul.

    În cazul în care titularii dreptului de preemţiune nu vor sa cumpere terenul în cauză, la preţul stabilit de vânzător, acesta poate vinde terenul altei persoane care e dispusă să plătească acel preţ.

 

    CUMPĂRĂTORUL

 

   – să aibă, asupra sa, un act de identitate (Carte de identitate, Buletin de identitate, Adeverinţă de identitate); – în original.

   – să aibă, asupra sa, suma de bani hotărâtă de comun acord cu vânzătorul, sumă ce va constitui preţul imobilului. În cazul în care plata se face în rate, acestea se vor achita la datele şi locurile stabilite prin contractul de vânzare-cumpărare.

   – să aibă capacitatea de a încheia un contract de vânzare-cumpărare.

    Conform art. 1306 Codul civil, pot cumpăra toţi cărora nu le este oprit prin lege. Deci regula este capacitatea, iar incapacitatea, excepţia. De aceea, cazurile de incapacitate sunt expres şi limitativ prevăzute de lege.

    Pentru contractul de vânzare-cumpărare legea prevede anumite incapacităţi speciale. Aceste incapacităţi sunt interdicţii (prohibiţii) de a vinde şi cumpăra sau de a cumpăra.

 

    Incapacităţile speciale de vânzare-cumpărare sunt următoarele:

 

   1. Vânzarea între soţi este interzisă (art. 1307 Codul civil).

   2. Conform art. 1308 pct. 1 Codul civil, tutorii nu pot cumpăra bunurile persoanelor de sub tutela lor (cât timp socotelile definitive ale tutelei n-au fost date şi primite – art. 809 Codul civil).

   3. Mandatarii, atât convenţionali, cât şi legali, împuterniciţi a vinde un lucru nu pot să-l cumpere (art. 1308 pct. 2 Codul civil) întrucât – de regulă nu se poate admite ca o persoană să cumuleze şi rolul de vânzător şi cel de cumpărător. Legea a stabilit această prohibiţie (precum şi prohibiţia pentru funcţionari) pentru ca mandatarul (funcţionarul) să nu fie pus în situaţia de a alege între interesul său, care este de a cumpăra cât mai ieftin, şi interesul pe care trebuie să-l apere, obţinând preţul cel mai ridicat.

   4. Persoanele care administrează bunuri ce aparţin statului, comunelor, oraşelor, municipiilor sau judeţelor nu pot cumpăra bunurile aflate în administrarea lor (art. 1308 pct. 3 Codul civil).

   5. Funcţionarii publici nu pot cumpăra bunurile statului sau unităţilor administrativ-teritoriale care se vând prin mijlocirea lor (art. 1308 pct. 4 Codul civil). În cazul bunurilor destinate vânzării şi pentru care există preţuri fixe, astfel încât aprecierile subiective sunt excluse, cumpărarea poate fi recunoscută valabilă, dacă nu intervin alte cauze de nulitate.

   6. Judecătorii, procurorii şi avocaţii nu pot deveni cesionari (cumpărători) de drepturi litigioase care sunt de competenţa Curţii de apel în a cărui circumscripţie îşi exercită funcţia sau profesia (art. 1309 Codul civil). În cazul judecătorilor de la Curtea Supremă de Justiţie şi a procurorilor de la Parchetul General (de pe lângă CSJ) interdicţia se întinde pe tot teritoriul ţării.

    Prin “drepturi litigioase” trebuie să se înţeleagă nu numai drepturile care formează obiectul unui proces început şi neterminat, dar şi cele în privinţa cărora se poate naşte o contestaţie serioasă şi viitoare şi indiferent de natura dreptului şi de intenţia cumpărătorului de a-l revinde.

    Întrucât această interdicţie este întemeiată pe un motiv de ordine publică (apărarea prestigiului justiţiei), încălcarea ei se sancţionează cu nulitatea absolută a actului şi cu suportarea cheltuielilor vânzării şi plata daunele-interese.

   7. O incapacitate specială de cumpărare (de dobândire prin acte între vii) este prevăzută de Legea nr. 18/1991 în privinţa terenurilor agricole. Potrivit art. 46 alin 2, proprietatea dobânditorului şi a familiei sale (soţ şi copii necăsătoriţi, dacă gospodăresc împreună cu părinţii lor – art. 8 alin. 3) nu poate depăşi 200 ha teren agricol în echivalent arabil, sub sancţiunea nulităţii absolute a actului de înstrăinare-dobândire.

    Fiind o derogare de la regula capacităţii (art. 1306 Codul civil), textul este de strictă interpretare; se aplică numai în privinţa terenurilor agricole (nu intră în calcul terenurile cu construcţii sau destinate construcţiilor), dar indiferent de locul situării lor (intravilan sau extravilan) şi numai în cazul dobândirii prin acte între vii (nu şi MORTIS CAUSA sau prin faptul posesiunii), dar indiferent de caracterul oneros sau gratuit al actului.

   8. Persoanele insolvabile nu pot cumpăra bunurile imobile care se vând prin licitaţie publică (art. 535 Codul de procedură civilă).

   9. Potrivit art. 41 alin. 2 din Constituţia din 1991, cetăţenii străini şi apatrizii nu pot dobândi dreptul de proprietate asupra terenurilor. În prezent, prin art. 44 alin. 2 din Constituţia republicată în 2003, cetăţenii străini şi apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate privată asupra terenurilor dar numai în condiţiile rezultate din aderarea României la Uniunea Europeană şi din alte tratate internaţionale la care România este parte, pe bază de reciprocitate, în condiţiile prevăzute prin lege organică, precum şi prin moştenire legală.

 

Acte necesare pentru intabularea dreptului de proprietate

Se depun la sediul ANCPI – Biroul de Carte Funciara de care apartineti si aveti nevoie de urmatoarele acte:

1. Cerere tip de la ANCPI;
2.  Documentaţie cadastrală recepţionată- în situaţia în care nu a fost deschisă o carte funciară pentru imobilul respectiv ori s-a modificat descrierea acestuia;
3.  Acte de proprietate* (în copie legalizată, cu excepţia hotărârilor judecătoreşti definitive şi irevocabile şi a actelor autentificate de notarii publici);
4.  Copia extrasului de carte funciara pentru autentificare, după caz;
5.  Dovada achitării integrale a  tarifului.

Actele se depun de catre proprietar sau de catre reprezentantul legal al acestuia, ori de catre mandatarul proprietarului, dupa caz.

Acte necesare pentru inscrierea unei constructii finalizate şi intabularea dreptului de proprietate asupra acesteia

Se depun la sediul ANCPI – Biroul de Carte Funciara de care apartineti si aveti nevoie de urmatoarele acte:

1. Cerere tip de la ANCPI;
2. Documentaţie cadastrală recepţionată, în situaţia în care nu a fost deschisă o carte funciară pentru imobilul respectiv ori s-a modificat descrierea imobilului;
3. Certificat eliberat de primăria în circumscripţia căreia se află situat imobilul, prin care să se ateste finalizarea construcţiei;
4. Certificat fiscal cu valoarea de impozitare;
5. Act de constituire a dreptului de superficie, în cazul în care proprietarul construcţiei nu este şi proprietarul terenului;
6. Dovada achitării integrale a tarifului.

Actele se depun de catre proprietar sau de catre reprezentantul legal al acestuia, ori de catre mandatarul proprietarului, dupa caz.

Acte necesare pentru intabularea dreptului de proprietate dobandit prin mostenire

Se depun la sediul ANCPI – Biroul de Carte Funciara de care apartineti si aveti nevoie de urmatoarele acte:

1. Cerere tip de la ANCPI;
2.  Certificatul de moştenitor *;
3.  Dovada achitării integrale a tarifului.
* Dreptul de proprietate al autorilor fiind întabulat în cartea funciară!

Actele se depun de catre mostenitor sau de catre reprezentantul legal al acestuia, ori de catre mandatarul mostenitorului, dupa caz.

Actele necesare pentru inscrierea hotararilor judecatoresti

Se depun la sediul ANCPI – Biroul de Carte Funciara de care apartineti si aveti nevoie de urmatoarele acte:

1. Cerere tip de la ANCPI;
2. Hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă şi expertiza care face parte integrantă din hotărârea judecătorească, după caz. In situaţia în care au fost exercitate căile de atac, se vor anexa toate hotărârile judecătoreşti pronunţate în cauza respectivă, după caz (fond, apel, recurs);
3. Dovada achitării integrale a tarifului.

Actele se depun de catre cel interesat sau de catre reprezentantul legal al acestuia, dupa caz.

Acte necesare pentru întabularea dreptului de proprietate în baza Legii nr. 112/1995 şi a Legii nr. 10/2001

Se depun la sediul ANCPI – Biroul de Carte Funciara de care apartineti si aveti nevoie de urmatoarele acte:

1.  Cerere tip de la ANCPI;
2.  Dispoziţia de restituire emisă de primărie;
3.  Dovada achitării integrale a tarifului.

Actele se depun de catre cel interesat sau de catre reprezentantul legal al acestuia, dupa caz.

Acte necesare pentru înscrierea actelor de adjudecare

Se depun la sediul ANCPI – Biroul de Carte Funciara de care apartineti si aveti nevoie de urmatoarele acte:

1.  Cerere tip de la ANCPI;
2.  Actul de adjudecare care să identifice imobilul prin numărul topografic/cadastral şi numărul de carte funciară/localitate;
3.  Certificat fiscal cu valoarea de impozitare;
4.  Dovada achitării integrale a tarifului.

Actele se depun de catre cel interesat si care face si dovada faptului ca a castigat imobilul la licitatie, sau de catre reprezentantul legal al acestuia, dupa caz.

Acte necesare pentru schimbarea/notarea adresei administrative în cartea funciară

Se depun la sediul ANCPI – Biroul de Carte Funciara de care apartineti si aveti nevoie de urmatoarele acte:

1.  Cerere tip de la ANCPI;
2.  Adeverinţa de la primărie din care să rezulte corelarea între nr. cad. şi adresa administrativă;
3.  Dovada achitării integrale a tarifului.

Actele se depun de catre proprietar sau de catre reprezentantul legal al acestuia, ori de catre mandatarul proprietarului, dupa caz.

Acte necesare pentru radierea dezmembrămintelor dreptului de proprietate (uz, uzufruct*, habitaţie, servitute, superficie)

Se depun la sediul ANCPI – Biroul de Carte Funciara de care apartineti si aveti nevoie de urmatoarele acte:

1.  Cerere tip de la ANCPI;
2.  Actul prin care se justifică radierea – copie legalizată;
3.  Dovada achitării integrale a tarifului.
* Certificatul de deces se prezintă în copie legalizată!

Actele se depun de catre proprietar sau de catre reprezentantul legal al acestuia, ori de catre mandatarul proprietarului, dupa caz.