Category Archives: Ordonante

Ordonante de Guvern, Ordonante de Urgenta

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 37 din 30 martie 2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 37 din 30 martie 2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT ÎN: Monitorul Oficial nr. 261 din 30 martie 2020

Data intrării în vigoare: 30 Martie 2020

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 37 din 30 martie 2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 37 din 30 martie 2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori

Având în vedere Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, prin care s-a instituit starea de urgenţă pe o perioadă de 30 de zile, în contextul evoluţiei situaţiei epidemiologice internaţionale determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 la nivelul a peste 150 de ţări, în care aproximativ 160.000 de persoane au fost infectate şi peste 5.800 au decedat, precum şi declararea „Pandemiei“ de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii, la data de 11 martie 2020,

Continue reading

OUG nr. 30 din 18.03.2020 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor masuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-COV-2

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 30 din 18 martie 2020
pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT ÎN: Monitorul Oficial nr. 231 din 21 martie 2020

Data intrării în vigoare: 21 Martie 2020

Continue reading

OUG nr.18 din 18 mai 2016 pentru modificarea si completarea Codului Penal si Codului de Procedura Penala

OUG nr.18 din 18 mai 2016 modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, precum şi pentru completarea art. 31 alin. (1) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară
Data intrării în vigoare: 23 Mai 2016

Având în vedere faptul că, de la intrarea în vigoare a noului Cod de procedură penală, denumit în continuare CPP, şi până în prezent a fost adoptat un număr semnificativ de decizii ale Curţii Constituţionale, care au produs un impact semnificativ asupra codului şi care necesită intervenţie legislativă asupra unor instituţii importante precum:
a) participarea procurorului sau a unor părţi în procesul penal la unele etape procedurale: Decizia Curţii Constituţionale nr. 76/2015 prin care s-a constatat că soluţia legislativă de excludere a procurorului de la dezbaterea contradictorie a probelor cuprinsă în art. 374 alin. (7) teza a doua din CPP este neconstituţională, Decizia Curţii Constituţionale nr. 166/2015 prin care s-au declarat neconstituţionale prevederile art. 549^1 potrivit cărora judecătorul de cameră preliminară se pronunţă “în camera de consiliu, fără participarea procurorului ori a persoanelor prevăzute la alin. (2)”, respectiv instanţa ierarhic superioară ori completul competent se pronunţă “fără participarea procurorului şi a persoanelor prevăzute la alin. (2)”, Decizia Curţii Constituţionale nr. 423/2015 prin care s-a constatat, cu privire la art. 488^4 alin. (5) din CPP, că soluţia legislativă potrivit căreia contestaţia privind durata procesului penal se soluţionează “fără participarea părţilor şi a procurorului” este neconstituţională, Decizia Curţii Constituţionale nr. 542/2015 cu privire la art. 431 alin. (1) din CPP prin care s-a constatat că admisibilitatea în principiu a contestaţiei în anulare se examinează de către instanţă “fără citarea părţilor” este neconstituţională, Decizia Curţii Constituţionale nr. 496/2015 prin care, cu referire la art. 335 alin. (4), s-a constatat că soluţia legislativă potrivit căreia judecătorul de cameră preliminară hotărăşte “fără participarea procurorului şi a suspectului sau, după caz, a inculpatului” este neconstituţională; Continue reading

OUG nr.43 din 4 aprilie 2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie

OUG nr.43 din 4 aprilie 2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie

Data intrării în vigoare: 11 Aprilie 2002

În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţa de urgenţă.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1  Avocat drept penal – OUG nr.43 din 4 aprilie 2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie
(1) Prin prezenta ordonanţa de urgenţă se înfiinţează Direcţia Naţională Anticorupţie, ca structura cu personalitate juridică, în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin reorganizarea Parchetului Naţional Anticorupţie.

Alin. (1) al art. 1 a fost modificat de pct. 1 al articolului unic din LEGEA nr. 54 din 9 martie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 226 din 13 martie 2006.

(2) Direcţia Naţională Anticorupţie are sediul în municipiul Bucureşti şi îşi exercită atribuţiile pe întregul teritoriu al României prin procurori specializaţi în combaterea corupţiei.

Alin. (2) al art. 1 a fost modificat de pct. 4 al articolului unic din LEGEA nr. 54 din 9 martie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 226 din 13 martie 2006, prin înlocuirea denumirii “Parchetul Naţional Anticorupţie” cu denumirea “Direcţia Naţională Anticorupţie”.
Nota:
Întrucât prin LEGEA nr. 54 din 9 martie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 226 din 13 martie 2006 se aproba ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 134 din 29 septembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 899 din 7 octombrie 2005, şi se modifica în totalitate art. II din aceasta ordonanţa de urgenţă, termenul înlocuit este “Parchetul Naţional Anticorupţie” şi nu “Departamentul Naţional Anticorupţie” cum figurează în ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 134 din 29 septembrie 2005.
Continue reading

ORDONANTA DE URGENTA nr. 44 din 16 aprilie 2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale

ORDONANTA DE URGENTA nr. 44 din 16 aprilie 2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre

ORDONANTA DE URGENTA nr. 44 din 16 aprilie 2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale

ORDONANTA DE URGENTA nr. 44 din 16 aprilie 2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale

persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale
EMITENT: GUVERNUL
Data intrarii in vigoare: 25 Aprilie 2008
Prezenta forma actualizata este valabila incepand cu data de 19 Mai 2011
*) Textul initial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 328 din 25 aprilie 2008. Aceasta este forma actualizatã  cu modificãrile si completãrile aduse de:
– ORDONANTA DE URGENTA nr. 38 din 22 aprilie 2009;
– ORDONANTA DE URGENTA nr. 46 din 11 mai 2011.

Având în vedere cã Legea nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfãsoarã activitãti economice în mod independent, cu modificãrile si completãrile ulterioare, a condus la disfunctionalitãti în activitatea de autorizare, prevederile sale fiind interpretate în mod diferit de autoritãtile publice locale desemnate cu aplicarea lor, pasii care trebuie parcursi de cãtre solicitanti diferind de la o primãrie la alta,
luând în considerare cã Legea nr. 300/2004, cu modificãrile si completãrile ulterioare, prevede obligativitatea parcurgerii unei proceduri de înregistrare în registrul comertului, în procedura emiterii autorizatiei de cãtre autoritãtile publice locale, prezentul act normativ conduce la reducerea birocratiei, combaterea coruptiei si la scurtarea termenelor de eliberare a autorizatiilor, întrucât cuprinde dispozitii care conduc la simplificarea procesului de autorizare si înregistrare a celor care doresc sã desfãsoare o activitate economicã în una dintre cele mai simple forme ale acesteia, fiind stabilite criterii care nu lasã loc Continue reading

Ordonanta de Urgenta nr. 77 din 30 iunie 2010 privind unele mãsuri în domeniul tineretului şi sportului

Ordonanta de Urgenta nr. 77 din 30 iunie 2010 privind unele mãsuri în domeniul tineretului şi sportului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 446 din 1 iulie 2010

Având în vedere situaţia socioeconomicã actualã din România, precum şi prioritãţile Guvernului în ceea ce priveşte administraţia publicã, determinate de criza economicã, se impune creşterea posibilitãţii de valorificare a bazei materiale aparţinând direcţiilor judeţene pentru tineret şi a direcţiilor judeţene pentru sport, instituţii publice deconcentrate în subordinea Autoritãţii Naţionale pentru Sport şi Tineret, şi implicit reducerea cheltuielilor suportate de la bugetul de stat necesare desfãşurãrii activitãţii, reabilitãrii şi modernizãrii acesteia.
Oportunitatea promovãrii prezentului proiect de ordonanţã de urgenţã rezultã şi din necesitatea eliminãrii contradicţiilor semnalate între prevederile principalelor acte normative care reglementeazã în domeniile tineretului şi sportului, respectiv: Legea tinerilor nr. 350/2006 , cu modificãrile ulterioare, Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Promovarea prezentului act normativ este necesarã pentru a acorda posibilitatea de obţinere a veniturilor proprii atât unitãţilor din domeniul sportului, cât şi a celor din domeniul tineretului, prin valorificarea bazei materiale, creând astfel premisele pentru reducerea subvenţiilor de la bugetul de stat necesare activitãţilor de sport şi tineret, pentru atragerea fondurilor comunitare necesare modernizãrii şi aducerii acestora la standarde europene.
Având în vedere cã bunurile ce alcãtuiesc baza materialã a direcţiilor judeţene pentru sport şi a direcţiilor judeţene pentru tineret, respectiv a municipiului Bucureşti au o anumitã specificitate caracteristicã atât activitãţii de tineret, cât şi celei de sport şi pentru a se crea oportunitatea urgentãrii valorificãrii acestora, este necesarã derogarea de la dispoziţiile reglementãrii-cadru, respectiv Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publicã, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 22/2007 . Procedura generalã reprezintã o cale de valorificare care, în situaţia de faţã, îngreuneazã procesul de obţinere a veniturilor proprii necesare dezvoltãrii şi menţinerii unei stãri optime de folosinţã a respectivei baze materiale şi modernizãrii şi aducerii acestora la standardele europene.
Aceste elemente vizeazã interesul public şi constituie situaţii de urgenţã şi extraordinare.
În temeiul art. 115 alin (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
Continue reading

Ordonanta de Urgenta nr. 69 din 30 iunie 2010 privind reabilitarea termicã a clãdirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentalã

Ordonanta de Urgenta nr. 69 din 30 iunie 2010 privind reabilitarea termicã a clãdirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentalã

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 443 din 1 iulie 2010

Situaţia extraordinarã prevãzutã la art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã, constã în necesitatea reducerii consumului de energie în locuinţe, în condiţiile asigurãrii şi menţinerii condiţiilor de climat interior în cadrul acestora, prin promovarea de mãsuri incluse în Planul naţional de acţiune în domeniul eficienţei energetice,
având în vedere faptul cã Directiva 2006/32/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 aprilie 2006 privind eficienţa energeticã la utilizatorii finali şi serviciile energetice şi de abrogare a Directivei 93/76/CEE a Consiliului prevede planuri naţionale de eficienţã energeticã la utilizatorii finali, precum şi mãsuri instituţionale şi legislative pentru realizarea acestora,
luând în considerare prevederile Directivei 2010/31/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 mai 2010 privind performanţa energeticã a clãdirilor, pentru aplicarea unor mãsuri financiare în sprijinul reducerii consumurilor energetice şi a creşterii numãrului de clãdiri cu consum redus de energie din sursele clasice,
în scopul reducerii consumului de energie în clãdirile de locuit, ca mãsurã de protecţie socialã a populaţiei prin reducerea cheltuielilor cu întreţinerea locuinţelor ca urmare a eliminãrii subvenţiei la energia termicã şi a creşterii preţului combustibilului utilizat pentru încãlzire şi prepararea apei calde de consum,
având în vedere necesitatea diminuãrii efectelor schimbãrilor climatice, prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de serã, a creşterii independenţei energetice, prin reducerea consumului de combustibil utilizat la prepararea agentului termic pentru încãlzire şi a apei calde de consum, precum şi a ameliorãrii aspectului urbanistic al localitãţilor,
ţinând cont de faptul cã prin adoptarea de urgenţã a prezentului act normativ se vor realiza susţinerea creşterii economice şi contracararea efectelor negative pe care criza financiarã internaţionalã actualã le poate avea asupra sectorului energetic şi al construcţiilor, inclusiv prin utilizarea resurselor energetice naţionale,
în considerarea faptului cã executarea lucrãrilor de intervenţie pentru reabilitarea termicã a clãdirilor de locuit vizeazã susţinerea operatorilor economici din domeniul construcţiilor, al instalaţiilor pentru construcţii, precum şi crearea de noi locuri de muncã,
neadoptarea în regim de urgenţã a prezentului act normativ conduce la grevarea în continuare a bugetului statului cu cheltuieli de tipul celor efectuate în temeiul unor programe naţionale privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe în cazul blocurilor de locuinţe ale cãror asociaţii de proprietari pot susţine financiar executarea lucrãrilor de reabilitare termicã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Continue reading

Ordonanta de Urgenta nr. 59 din 30 iunie 2010 pentru modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal

Ordonanta de Urgenta nr. 59 din 30 iunie 2010 pentru modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010

Întrucât nivelul veniturilor bugetare a fost profund afectat de criza economicã şi financiarã,
pentru realizarea unui echilibru între nivelul veniturilor şi al cheltuielilor, corelat cu obiectivele macroeconomice,
datoritã necesitãţii implementãrii unor mãsuri de lãrgire a bazei de impozitare, precum şi de majorare a unor impozite în domeniul impozitelor şi taxelor locale,
ţinând seama de faptul cã nepromovarea prezentului act normativ ar avea drept consecinţã negativã imposibilitatea menţinerii deficitului bugetar în limitele stabilite,
în vederea îndeplinirii obligaţiilor asumate de România prin semnarea acordurilor de împrumut cu organismele internaţionale, absolut necesare pentru asigurarea finanţãrii cheltuielilor publice şi a menţinerii încrederii investitorilor în climatul socio-economic românesc,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 252 va avea urmãtorul cuprins: Continue reading

Ordonanta de Urgenta nr. 58 din 26 iunie 2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi alte mãsuri financiar-fiscale

Ordonanta de Urgenta nr. 58 din 26 iunie 2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi alte mãsuri financiar-fiscale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 431 din 28 iunie 2010

Întrucât nivelul veniturilor bugetare a fost profund afectat de criza economicã şi financiarã,
pentru realizarea unui echilibru între nivelul veniturilor şi cel al cheltuielilor, corelat cu obiectivele macro-economice,
datoritã necesitãţii implementãrii unor mãsuri de lãrgire a bazei de impozitare, precum şi de majorare a unor impozite în domeniul impozitelor directe şi în domeniul impozitelor şi taxelor locale,
având în vedere necesitatea eliminãrii, cât mai urgent posibil, a incompatibilitãţii legislaţiei naţionale privind recuperarea pierderilor realizate prin sediile permanente din strãinãtate ale persoanelor juridice române cu dispoziţiile art. 49 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, pentru evitarea declanşãrii procedurii de infringement,
ţinând seama de faptul cã nepromovarea prezentului act normativ ar avea drept consecinţe negative creşterea deficitului bugetar,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 7 alineatul (1) punctul 2 se introduc douã noi subpuncte, subpunctele 2.1 şi 2.2, cu urmãtorul cuprins:
“2.1. Orice activitate poate fi reconsideratã ca activitate dependentã dacã îndeplineşte cel puţin unul dintre urmãtoarele criterii: Continue reading