Tag Archives: Activitati care necesita avizare prealabila

Lista privind societăţile comerciale pentru a căror constituire şi/sau modificare a actelor constitutive ale acestora, legea prevede avize/autorizaţii prealabile

Societatile de pensii

Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative1:

„Art. 2 – (1) – În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

[…]

12. Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisia, reprezintă autoritatea administrativă autonomă, cu personalitate juridică, aflată sub controlul Parlamentului României, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări prin Legea nr. 313/2005;

„Art. 4 – (1) Societăţile de pensii necesită autorizare de către Comisie pentru constituire şi administrare.”

„Art. 12 – (1) Modificarea conţinutului documentelor care au stat la baza autorizaţiei de administrare trebuie aprobată în prealabil de Comisie, cu excepţia cazului în care modificarea este în afara controlului administratorului.”

Norma nr. 1/2006 privind autorizarea de constituire a societăţii de pensii, emisă de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private

„Art. 4 – Societatea de pensii, persoană juridică română, poate administra fonduri de pensii facultative numai în baza autorizaţiei de constituire şi a autorizaţiei de administrare, emise de Comisie.”

Societati specializate de paza si protectie

• H.G. nr. 1010 din 25 iunie 2004 pentru aprobarea normelor metodologice şi a documentelor prevăzute la art. 69 din Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor:

„Anexa nr. l
Art. 2 – (1) Pentru obţinerea licenţei de funcţionare, conducătorii societăţilor trebuie să depună la inspectoratul judeţean de poliţie sau la Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti, în a căror rază teritorială îşi are sediul social societatea, următoarele documente:
[…] b) aviz de principiu eliberat de inspectoratul judeţean de politie sau, după caz, de către Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti, în a cărei rază teritorială va funcţiona societatea, referitor la obiectul de activitate, denumirea societăţii, avizarea asociatului/asociaţilor şi personalului de conducere, obţinut înaintea înmatriculării acesteia la oficiul registrului comerţului, aviz care rămâne valabil pentru licenţiere.”
„Anexa nr. 2
Art. 6 –Societăţile cu obiect de activitate în domeniul sistemelor de alarmare împotriva efracţiei, înfiinţate după intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, vor solicita inspectoratului judeţean de poliţie ori Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, după caz, avizul de principiu pentru conducători, înaintea înregistrării la oficiul registrului comerţului, aviz care rămâne valabil pentru licenţiere.”

Societatile care desfasoară activitati de producere, import, export si comercializare a armelor de foc si munitiilor

Conform Legii 295/2004 privind regimul armelor şi muniţiilor, cu modificările ulterioare:

„Art. 105 – (3) Constituirea şi activitatea persoanelor juridice care au ca obiect de activitate importul sau exportul de arme şi muniţii sunt supuse controlului autorităţilor cu atribuţii în domeniul exporturilor strategice.”
„Art. 106 – (1) Societăţile comerciale prevăzute la art. 104 alin. (2) se pot constitui ca armurieri, cu avizul structurii specializate din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, prin includerea în obiectul de activitate a operaţiunilor cu arme şi muniţii.
(2) Avizul prevăzut la alin. (1) se solicită de către asociaţii societăţii comerciale, cu ocazia îndeplinirii procedurilor legale de înfiinţare sau, după caz, de schimbare a obiectului de activitate al societăţii.”

• H.G. nr. 130/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor şi muniţiilor:

„Art. 106 – Societăţile comerciale care doresc să includă în obiectul de activitate oricare dintre operaţiunile cu arme şi muniţii, prevăzute la art. 105 alin. (2) din Lege, trebuie să solicite în prealabil, cu ocazia constituirii sau, după caz, a modificării ori extinderii obiectului de activitate, avizul structurii specializate, centrală sau locală, a Inspectoratului General al Poliţiei Române.”

Societatile de pe piata de capital

Conform Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare:

„Art. 6 – Societăţile de servicii de investiţii financiare, denumite în continuare S.S.I.F., sunt persoane juridice, […] care funcţionează numai în baza autorizaţiei C.N.V.M.” „Art. 9 – S.S.I.F. are obligaţia să respecte condiţiile de autorizare, cerinţele prudenţiale şi de adecvare a capitalului stabilite prin prezenta lege şi prin reglementările C.N.V.M.,pe toată durata desfăşurării activităţii, şi va notifica sau va supune în prealabil autorizării, după caz, orice modificare în modul ei de organizare şi funcţionare, în conformitate cu prevederile reglementărilor C.N. V.M.”
„Art. 43 – Înfiinţarea de sucursale pe teritoriul României de către intermediarii din statele nemembre va fi supusă autorizării C.N. V.M. […]”
„Art. 44 – (1) Fondul de compensare a investitorilor, denumit în continuare Fond, este persoană juridică, […] în baza actului constitutiv, aprobat în prealabil de C.N.V.M.”
„Art. 53 – (1) Societatea de administrare a investiţiilor, denumită în continuare S.A.I., este persoană juridică, […] şi funcţionează numai în baza autorizaţiei C.N. V.M.”
„Art. 124 – (1) Pieţele reglementate de instrumente financiare se organizează şi se administrează de către o persoană juridică, […] autorizată şi supravegheată de C.N.V.M., denumită în continuare operator de piaţă.”
„Art. 146 – (1) Depozitarul central este acea persoană juridică, […], autorizată şi supravegheată de C.N.V.M., care efectuează operaţiunile de depozitare a valorilor mobiliare, precum şi orice operaţiuni în legătură cu acestea.”
„Art. 286 – (3) Prin derogare de la Legea nr. 31/1990, modificările ce vor fi efectuate la actele constitutive ale S.I.F.-urilor, pentru încadrarea acestora în prevederile prezentei legi, vor fi înregistrate la oficiul registrului comerţului, în baza hotărârii consiliului de administraţie sau a S.A.I., după caz, ulterior obţinerii autorizaţiei prealabile emise de C.N. V.M.”

Asiguratori reasiguratorii si brokerii de asigurare si reasigurare

Conform Legii nr. 32/2000 privind societăţile de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare:

Art. 5 – Comisia de Supraveghere a Asigurărilor are următoarele atribuţii principale:
„[…]
b) autorizează asigurătorii, reasigurătorii şi brokerii de asigurare şi/sau de reasigurare să desfăşoare activitate de asigurare, reasigurare, respectiv intermediere în asigurări şi/sau în reasigurări, după caz, şi aprobă orice modificare a documentelor sau condiţiilor pe baza cărora s-a acordat această autorizare; prin documente se înţelege statutul şi/sau actul constitutiv al societăţii, studiul de fezabilitate şi, numai în cazul persoanelor semnificative, organigrama şi/sau regulamentul de organizare şi funcţionare, precum şi orice alte acte stabilite prin normele de autorizare, emise în aplicarea prezentei legi.”
„Art. 11 – (1) Activitatea de asigurare în România poate fi exercitată numai de:
a) persoane juridice române, constituite ca societăţi pe acţiuni şi/sau societăţi mutuale, autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor […];
b) asigurători sau reasigurători autorizaţi în statele membre, care desfăşoară activitate de asigurare sau de reasigurare pe teritoriul României în conformitate cu dreptul de stabilire şi libertatea de a presta servicii;
c) sucursale aparţinând unor societăţi-mamă guvernate de legi dintr-un stat terţ, autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, potrivit procedurii prevăzute la art. 12 şi cu respectarea condiţiilor stabilite potrivit cap. III^2;
d) filiale ale unor asigurători sau reasigurători din state terţe, autorizaţi de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, potrivit procedurii reglementate la art. 12;
e) asigurători sau reasigurători care adoptă forma de companie europeană pe acţiuni (SE – Societas Europaea).
(2) Un asigurător nu poate fi înregistrat în registrul comerţului fără avizul prealabil în vederea înregistrării emis de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.”
”Art. 39 – […]
(2) Constituie contravenţii următoarele fapte:
q) efectuarea oricăror modificări ale documentelor şi/sau ale condiţiilor pe baza cărora s-a acordat autorizaţia de funcţionare, fără avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor;”

• Normele privind autorizarea brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare, aprobate prin Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor Nr. 3110/2004, cu modificările ulterioare:

„Art. 2 – În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare ca broker de asigurare şi/sau reasigurare, solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
[….]”.
„Art. 4 – După obţinerea autorizaţiei de funcţionare orice modificare a documentelor sau a condiţiilor pe baza cărora s-a acordat această autorizaţie se va face numai cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Orice modificare a actelor constitutive ale brokerului de asigurare şi/sau de reasigurare se va depune în mod obligatoriu la oficiul registrului comerţului numai însoţită de avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.”

Institutiile de credit

Conform  O.U.G. nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului aprobată prin Legea nr. 227/2007:

“Art. 3 – Instituţiile de credit, persoane juridice române, se pot constitui şi funcţiona, cu respectarea dispoziţiilor generale aplicabile instituţiilor de credit şi a cerinţelor specifice prevăzute în partea a II-a a prezentei ordonanţe de urgenţă, în una din următoarele categorii:
a) bănci;
b) organizaţii cooperatiste de credit
c) bănci de economisire şi creditare în domeniul locativ;
d) bănci de credit ipotecar;
e) instituţii emitente de monedă electronică.”
“Art. 4 – (1) Banca Naţională a României este autoritatea competentă cu privire la reglementarea, autorizarea şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit.”
“Art. 10 – (1) În vederea desfăşurării activităţii în România, fiecare instituţie de credit trebuie să dispună de o autorizaţie potrivit prezentei ordonanţă de urgenţă.”
“Art. 32 – (1) Instituţiile de credit, persoane juridice române, se pot constitui şi pot funcţiona numai pe baza autorizaţiei emise de Banca Naţională a României.”
“Art. 69 – (1) Cerinţele de autorizare şi cele privind desfăşurarea activităţii […] se aplică în mod corespunzător sucursalelor instituţiilor de credit din state terţe, […].”
Art. 150 – (2) […], modificările pentru care este necesară obţinerea aprobării prealabile a Băncii Naţionale a României, respectiv, cele pentru care notificarea ulterioară este suficientă se stabilesc prin reglementările emise în baza prezentei ordonanţe de urgenţă. Înregistrarea în registrul comerţului a menţiunilor corespunzătoare modificărilor supuse aprobării prealabile, se realizează numai după obţinerea acestei aprobări.”
“Art. 286 – (1) Dispoziţiile cu caracter general aplicabile instituţiilor de credit […] se aplică în totalitate băncilor.”
“Art. 294 – Băncile de economisire şi creditare în domeniul locativ sunt supuse condiţiilor de autorizare aplicabile instituţiilor de credit şi condiţiilor specifice stabilite prin reglementări de Banca Naţională a României […]”
“Art. 320 – Dispoziţiile cu caracter general aplicabile instituţiilor de credit potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică în mod corespunzător băncilor de credit ipotecar.”
“Art. 324 – (1) Dispoziţiile cu caracter general aplicabile instituţiilor de credit potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică în mod corespunzător instituţiilor emitente de monedă electronică, în măsura în care nu se dispune altfel potrivit dispoziţiilor cuprinse în prezentul titlu.”
“Art. 338 – (1) Autorizarea cooperativelor de credit, se realizează în condiţiile aplicabile instituţiilor de credit, […].”
“Art. 345 – (1) Casele centrale se autorizează, în mod colectiv, împreună cu toate cooperativele de credit din reţea propuse a se constitui, […].”