Lege nr. 158/2008 privind publicitatea înselatoare si publicitatea comparativa
Parlamentul României
din 18/07/2008
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 559 din 24/07/2008
Parlamentul României adopta prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – Prezenta lege are drept scop protectia comerciantilor împotriva publicitatii înselatoare si a consecintelor defavorabile ale acesteia, precum si stabilirea conditiilor în care publicitatea comparativa este permisa.
Art. 2. – (1) Dispozitiile prezentei legi se aplica continutului materialelor publicitare si mesajelor publicitare, oricare ar fi mijlocul de comunicare ce face posibil transferul informatiei.
(2) Comunicatiilor audiovizuale comerciale difuzate în cadrul serviciilor de programe audiovizuale le sunt aplicabile prevederile prezentei legi, ale Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si normele de reglementare emise în aplicarea acesteia.
Art. 3. – În sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:
a) publicitate – orice forma de prezentare a unei activitati comerciale, industriale, artizanale sau liberale, în scopul promovarii vânzarii de bunuri ori servicii, inclusiv bunuri imobile, drepturi si obligatii;
b) publicitate înselatoare – publicitatea care, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele carora i se adreseaza ori care iau contact cu aceasta si care, din cauza caracterului înselator, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciaza ori poate prejudicia un concurent;
c) publicitate comparativa – publicitatea care identifica în mod explicit sau implicit un concurent ori bunuri sau servicii oferite de acesta;
d) comerciant – persoana fizica sau juridica ce actioneaza în scopuri care se încadreaza în activitatea sa comerciala, industriala, artizanala ori liberala si orice persoana care actioneaza în numele si pe seama comerciantului;
e) responsabil de cod – orice entitate, inclusiv un comerciant sau un grup de comercianti, responsabila cu formularea si revizuirea unui cod de conduita si/sau cu monitorizarea conformitatii cu codul de catre cei care si-au luat angajamentul de a-l respecta;
f) cod de conduita – acordul sau ansamblul de reguli care nu este impus prin legislatie ori dispozitii administrative si care defineste comportamentul comerciantilor care se angajeaza sa îl respecte cu privire la una sau mai multe practici comerciale ori la unul sau mai multe sectoare de activitate;
g) comunicatie comerciala audiovizuala – imaginea, cu sau fara sunet, care este destinata sa promoveze, direct sau indirect, bunurile, serviciile ori imaginile unei persoane fizice sau juridice care desfasoara o activitate economica. Imaginile respective însotesc sau sunt incluse într-un program în schimbul unei plati ori retributii similare sau în scopul autopromovarii. Formele de comunicatii comerciale audiovizuale includ, printre altele, publicitatea televizata, sponsorizarea, teleshoppingul si pozitionarea de produse prin servicii de programe audiovizuale.
Continue reading