Înscrierea în registrul comerţului a menţiunii privind reducerea capitalului social al societăţilor comerciale
Documentele necesare pentru înregistrarea menţiunii privind reducerea capitalului social al societăţilor comerciale:
Etapa I
1. Cerere de depunere şi menţionare acte;
2. Hotărârea adunării generale a asociaţilor/acţionarilor/decizia asociatului unic (original);
3. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale:
– taxa judiciară de timbru, în original;
– timbre judiciare;
– taxa de registru;
– tariful de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
Etapa a-II-a
1. Cerere de înregistrare (original);
2. Actul modificator al actului constitutiv (original);
3. Actul constitutiv actualizat;
4. Situaţiile financiare sau, după caz, balanţa contabilă de verificare certificate de către persoanele autorizate, potrivit legii, din care să rezulte diminuarea capitalului social, iar în cazul SRL, SA şi SCA şi raportul administratorilor şi/sau al cenzorilor (original);
5. Dacă este cazul:
– avizele prealabile prevăzute de legile speciale (original);
– împuternicire specială sau avocaţială pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original).
6. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale:
– taxa judiciară de timbru, în original;
– timbre judiciare;
– taxa de registru.
NOTĂ:
Cererea de înregistrare se depune după trecerea a 2 luni de la data publicării hotărârii adunării generale a asociaţilor/acţionarilor/deciziei asociatului unic în Monitorul Oficial al României.
Copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate pentru conformitate cu originalele, sub semnătură, cu menţionarea în clar a numelui, de către persoanele care, potrivit legii, pot întocmi şi semna cererea.
În cazul persoanelor fizice/juridice nerezidente actele se vor depune în copii traduse şi legalizate.
Soluţionarea cererii revine în competenţa judecătorului delegat care poate dispune administrarea şi a altor acte doveditoare decât cele enumerate.
Redactarea actelor, obţinerea autentificării sau, după caz, darea de dată certă, acordarea de îndrumări pentru completarea corectă a cererii de înregistrare pot fi efectuate, contra cost, prin serviciile de asistenţă din cadrul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal.
Documentele se depun la ORC în raza căruia firma îşi stabileşte sediul social, la ghişeu sau prin corespondenţă.
1. Hotărârea AGA/decizia asociatului unic va conţine: antetul firmei, nr. şi data, semnăturile persoanelor abilitate; de asemenea, în preambul se va preciza modul de convocare AGA, precum şi îndeplinirea condiţiilor de validitate a hotărârii, conform dispoziţiilor legale sau statutare; în cazul în care actul modificator este un act adiţional în formă autentică, nu se va mai depune şi hotărârea adunării generale în baza căreia acesta a fost încheiat.
2. Actul modificator poate fi autentificat de notarul public/poate fi atestat de avocat în condiţiile Legii nr. 51/1995, modificată/poate conţine darea de dată certă a notarului public sau a serviciului de asistenţă din cadrul ORC/poate fi încheiat sub semnătură privată; forma autentică a actului modificator este obligatorie în cazul SNC, SCS, GIE şi GEIE.
3. Taxele legale pot fi achitate în numerar sau cu card bancar la casieriile ORC, precum şi cu mandat poştal, ordin de plată etc.;
4. Dacă s-a optat pentru transmiterea documentelor, care atestă înregistrarea în registrul comerţului, prin poştă, se percepe un tarif aprobat prin ordin al ministrului justiţiei. Prezentul fluturaş constituie un ghid general pentru informarea comercianţilor în legătură cu obligaţiile ce le revin pentru îndeplinirea formalităţilor legale, în vederea efectuării înregistrărilor în registrul comerţului şi/sau autorizarea funcţionării în baza declaraţiilor tip pe propria răspundere.
IMPORTANT!
1. Hotărârea AGA va fi dactilografiată şi va conţine: antetul firmei, nr. şi data, semnăturile persoanelor abilitate, precum şi ştampila; De asemenea, în preambul se vor prevedea modul de convocare AGA, precum şi îndeplinirea condiţiilor de validitate a hotărârii, conform dispoziţiilor legale sau statutare;
2. Copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate pentru conformitate cu originalele de către persoanele care, potrivit legii, pot întocmi şi semna cererile depuse la ORCMB;
3. Comercianţii înmatriculaţi la ORCMB care nu s-au înregistrat la organul fiscal competent potrivit procedurii de înregistrare în vigoare până la data de 20.03.2000, vor întreprinde demersurile de înregistrare fiscală pentru obţinerea codului fiscal direct la organele fiscale competente;
4. Taxa judiciară de timbru se achită la Trezoreria de pe raza sediului societăţii;
5. Taxa de publicare în Monitorul Oficial şi taxa de registru se achită la casieria Oficiului Registrului Comerţului;
6. Dosarul se depune la Oficiul Registrului Comerţului.