Tag Archives: Constructie

Avize care se obtin de la S.C. Electrica S.A.

Furnizarea energiei electrice se face numai pe bază de contract încheiat de furnizor cu consumatorul. Contractul reglementează raporturile dintre furnizor şi consumator privind furnizarea energiei electrice la locul de consum, condiţiile de consum, facturarea şi plata energiei electrice. Avizul de racordare stă la baza contractului şi constituie parte integrantă a acestuia.

ACTE NECESARE PENTRU OBŢINEREA AVIZELOR

Dacă doriţi să încheiaţi contractul de furnizare a energiei electrice, în cazul în care:

deţineţi o construcţie nouă, ce nu are alimentare cu energie electrică;

aţi închiriat sau aţi cumpărat un spaţiu;

doriţi să suplimentaţi puterea contractată iniţial;

sunteţi subconsumator şi doriţi să vă separaţi dintr-un mare consumator;

sunteţi consumator, titular al contractului de furnizare, şi doriţi să acceptaţi un subconsumator;

doriţi modificarea sau extinderea instalaţiei de utilizare existentă, este necesar să obţineţi avizul SUCURSALEI DE DISTRIBUŢIE (S.D.).

În vederea obţinerii avizului S.D. Bucureşti, pentru oricare din aceste cazuri, vă invităm să vă adresaţi BIROULUI ANALIZĂ DOCUMENTAŢII (BAD), situat în Calea Călăraşi, nr. 250, bl. S 18, sector 3.

– ADRESE UTILE –

BIROULUI ANALIZĂ DOCUMENTAŢII (BAD), situat în Calea Călăraşi, nr. 250, bl. S 18, sector 3 tel. 222.35.60, int. 3830, 3831

Program: luni – vineri, între orele 9.00 – 13.30

SERVICIUL ANALIZĂ REŢELE ELECTRICE (S.A.R.E.) Bd. Ion Mihalache, nr. 41 – 43, sector 1, tel. 222.35.60, int. 1103

Program: luni – vineri, între orele 7.00 – 15.00

SERVICIUL RELAŢII CONTRACTUALE, TEHNICE ŞI COMERCIALE CU CONSUMATORII Bd. Ion Mihalache, nr. 41-43, sector 1, tel. 222.64.75

Program: luni vineri, între orele 9.00 – 13.30

SERVICIUL MARKETING ŞI PROGNOZĂ Bd. Ion Mihalache, nr. 41-43, sector 1, tel. 222.43.25

Program: luni vineri, între orele 9.00 – 13.30

SERVICIUL RELAŢII PUBLICE ŞI COMUNICARE

Bd. Ion Mihalache nr. 41-43, sector 1, tel. 222.68.92, tel./fax.223.37.68

I. ETAPE CE TREBUIESC PARCURSE PÂNĂ LA CONTRACTARE

Pentru încheierea unui contract între furnizorul şi consumatorul de energie electrică, se vor parcurge următoarele etape:

Depunerea după completare a cererii tip şi a actelor necesare pentru avizul de amplasament (numai pentru construcţii noi sau existente la care se execută modificări, modernizări, extinderi etc.) – la BAD.

Obţinerea avizului de amplasament – de la BAD.

Depunerea cererii tip şi a actelor necesare pentru avizul de racordare – la BAD.

Obţinerea avizului de racordare, de la BAD, la termenul comunicat la momentul depunerii cererii tip pentru aviz.

Comandarea de către beneficiar, pe bază de comandă internă, a studiului de soluţie, dacă în avizul de racordare eliberat de S.D. Bucureşti este înscris “studiu de soluţie” – la S.A.R.E.

Autorizatia de construire si de demolare a constructiilor

Procedura privind obţinerea autorizării executării sau desfiinţării construcţiilor se găseşte reglementată în Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor, republicată în M.Of. 3 din 13.01.1997, astfel cum a fost modificată şi completată de Legea nr. 453/2001, şi în Normele met. de aplicare a Legii nr. 50/1991, aprobate prin Ordinul nr. 1943/2001.

Executarea lucrărilor de construcţii este permisă numai pe baza unei autorizaţii de construire sau de desfiinţare. Autorizaţia de construire sau de desfiinţare se emite la solicitarea deţinătorului titlului de proprietate asupra unui imobil – teren şi/sau construcţii – ori a altui act care conferă dreptul de construire sau de desfiinţare, în condiţiile legii nr. 50/1991.

Autorizaţia de construire/desfiinţare se emite pentru categoriile de lucrări precizate de solicitant în cererea de autorizare, stabilite în conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991 şi detaliate în Anexa la cererea pentru emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare – formularul-model F.9.

Pentru a cunoaşte mai multe aspecte, despre “Autorizarea executării sau desfiinţării construcţiilor”, trebuie parcurse următoarele etape:

A. AUTORITĂŢI EMITENTE

B. CONSTRUCŢII ŞI LUCRĂRI PENTRU CARE SUNT NECESARE AUTORIZAŢII

C. LUCRĂRI CARE SE POT FACE FĂRĂ AUTORIZAŢIE DE CONSTRUIRE

D. ZONE SUB REGIM DE PROTECŢIE

E. DOCUMENTELE NECESARE EMITERII AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE

F. SITUAŢII ÎN CARE SE POT EMITE AUTORIZAŢII DE CONSTRUIRE ÎN LIPSA DOCUMENTAŢIILOR DE URBANISM ŞI AMENAJARE

G. DEPUNEREA DOCUMENTAŢIEI

H. ELIBERAREA AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINŢARE

I. VALABILITATEA AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINŢARE

J. PRELUNGIREA VALABILITĂŢII AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINŢARE

K. PIERDEREA VALABILITĂŢII AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINŢARE. EMITEREA UNEI NOI AUTORIZAŢII

L. ANULAREA AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINŢARE

M. TAXE

N. PENTRU AUTORIZAREA DESFIINŢĂRII CONSTRUCŢIILOR SUNT NECESARE URMĂTOARELE DOCUMENTE:

A. AUTORITĂŢI EMITENTE

Autorizaţiile de construire sau de desfiinţare pentru executarea lucrărilor de construcţii, în funcţie de categoriile de construcţii şi lucrări, precum şi cu respectarea prevederilor documentaţiilor de urbanism şi a planurilor de amenajare a teritoriului, aprobate potrivit legii, se emit în conformitate cu prevederile art. 4 din Legea nr. 50/1991, după cum urmează:

a) de preşedinţii consiliilor judeţene, cu avizul primarilor unităţilor administrativ-teritoriale în a căror rază se amplasează investiţiile, pentru: investiţiile care se aprobă de Guvern; investiţiile care se realizează în extravilanul comunei, inclusiv anexele gospodăreşti ale exploataţiilor agricole; investiţiile care se amplasează pe terenuri care depăşesc limita unei unităţi administrativ-teritoriale; alte categorii de lucrări prevăzute de legislaţia în vigoare;

b) de primarii municipiilor sau ai oraşelor, pentru construcţiile şi lucrările de orice fel din intravilanul şi din extravilanul acestora, cu excepţia celor din competenţa de emitere a preşedinţilor consiliilor judeţene;

c) de primarul general al municipiului Bucureşti, cu avizul primarilor de sectoare, pentru:

investiţiile care se amplasează pe terenuri care depăşesc limita administrativ-teritorială a unui sector şi cele care se realizează în extravilan;

lucrări la construcţii reprezentând monumente istorice, cu avizul prealabil al Ministerului Culturii şi Cultelor;

d) de primarii sectoarelor municipiului Bucureşti, pentru toate categoriile de construcţii şi amenajări urbanistice din cadrul sectoarelor, cu excepţia celor prevăzute la lit. a) şi c);

e) de primarii comunelor, pentru locuinţe individuale şi anexele gospodăreşti ale acestora, precum şi cu avizul structurilor de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliului judeţean, pentru celelalte construcţii şi lucrări care se execută în intravilanul localităţilor, cu excepţia celor de la lit. a).

B. CONSTRUCŢII ŞI LUCRĂRI PENTRU CARE SUNT NECESARE AUTORIZAŢII

Autorizaţia de construire se eliberează pentru:

a) lucrări de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, schimbare de destinaţie sau de reparare a construcţiilor de orice fel, precum şi a instalaţiilor aferente acestora (cu excepţia reparaţiilor la instalaţiile interioare şi branşamentele exterioare, de orice fel, aferente clădirilor, fără implicaţii asupra structurii de rezistenţă sau aspectului arhitectural al acestora);

b) lucrări de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum şi orice alte lucrări, indiferent de valoarea lor, care urmează să fie efectuate la construcţii reprezentând monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protecţie, stabilite potrivit legii;

c) lucrări de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare, modernizare şi reabilitare, privind căi de comunicaţie, reţele şi dotări tehnico-edilitare, noi capacităţi de producere, de transport, de distribuţie a energiei electrice şi/sau termice, precum şi de reabilitare şi de retehnologizare a celor existente;

d) împrejmuiri şi mobilier urban, amenajări de spaţii verzi, parcuri, pieţe şi alte lucrări de amenajare a spaţiilor publice;

e) lucrări de foraje şi excavări necesare în vederea efectuării studiilor geotehnice, prospecţiunilor geologice, exploatărilor de cariere, balastiere, sonde de gaze şi petrol, precum şi alte exploatări;

f) lucrări, amenajări şi construcţii cu caracter provizoriu necesare în vederea organizării execuţiei lucrărilor de bază, dacă nu au fost autorizate o dată cu acestea;

g) organizarea de tabere de corturi, căsuţe sau de rulote;

h) lucrări de construcţii cu caracter provizoriu: chioşcuri, tonete, cabine, spaţii de expunere situate pe căile şi spaţiile publice, corpuri şi panouri de afişaj, firme şi reclame, precum şi anexele gospodăreşti ale exploataţiilor agricole situate în extravilan;

i) cimitire – noi şi extinderi.

Desfiinţarea construcţiilor şi amenajărilor de mai sus, se face pe baza autorizaţiei de desfiinţare obţinută, în prealabil, eliberată de primari, de primarul general al municipiului Bucureşti sau de către delegaţiile permanente ale consiliilor judeţene, după caz.

C. LUCRĂRI CARE SE POT FACE FĂRĂ AUTORIZAŢIE DE CONSTRUIRE

Se pot executa fără autorizaţie de construire următoarele lucrări care nu modifică structura de rezistenţă, caracteristicile iniţiale ale construcţiilor şi ale instalaţiilor aferente sau aspectul arhitectural al acestora:

reparaţii la împrejmuiri, acoperişuri, învelitori sau terase, atunci când nu se schimbă forma acestora şi materialele din care sunt executate;

reparaţii şi înlocuiri de tâmplărie interioară şi exterioară, dacă se păstrează forma, dimensiunile golurilor şi tâmplăriei;

reparaţii şi înlocuiri de sobe de încălzit;

zugrăveli şi vopsitorii interioare;

zugrăveli şi vopsitorii exterioare, dacă nu se modifică elementele de faţadă şi culorile clădirilor situate pe arterele principale de circulaţie;

reparaţii la instalaţiile interioare, la branşamentele şi racordurile exterioare, de orice fel, aferente construcţiilor, în limitele proprietăţii, precum şi montarea aparatelor individuale de climatizare şi/sau de contorizare a consumurilor de utilităţi;

reparaţii şi înlocuiri la pardoseli;

reparaţii şi înlocuiri la finisaje interioare şi exterioare – tencuieli, placaje, altele asemenea -, la trotuare, la ziduri de sprijin şi la scări de acces, fără modificarea calităţii şi a aspectului elementelor constructive;

lucrări de întreţinere la căile de comunicaţie şi la instalaţiile aferente;

lucrări de foraje şi sondaje geotehnice pentru construcţii de importanţă normală sau redusă, situate în afara zonelor de protecţie instituite pentru zăcăminte acvifere;

lucrări de construcţii funerare subterane şi supraterane, cu avizul administraţiei cimitirului.

ATENŢIE! Dacă lucrările prezentate mai sus, se execută la: lucrări de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum şi orice alte lucrări, indiferent de valoarea lor, care urmează să fie efectuate la construcţii reprezentând monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protecţie, stabilite potrivit legii; este obligatorie emiterea autorizaţiei de construire (exceptând situaţia în care sunt lucrări de investigare, cercetare şi expertizare la construcţiile arătate).

D. ZONE SUB REGIM DE PROTECŢIE

Pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii în zonele asupra cărora s-a instituit, potrivit legii, un anumit regim de protecţie, prevăzut în documentaţiile de urbanism, în planurile urbanistice şi în planurile de amenajare a teritoriului aprobate, se va proceda după cum urmează:

a) în ansamblurile de arhitectură, în rezervaţiile de arhitectură şi de urbanism, în cazul siturilor arheologice, al parcurilor şi grădinilor monument istoric, cuprinse în listele aprobate potrivit legii, precum şi în cazul lucrărilor de orice natură în zonele de protecţie a monumentelor, solicitantul va obţine avizul comun al Ministerului Culturii şi Cultelor şi al Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, potrivit competenţelor specifice;

b) în cazul lucrărilor de intervenţii asupra construcţiilor monumente istorice, pe lângă avizul Ministerului Culturii şi Cultelor se vor obţine avizele specifice cerinţelor de calitate a construcţiilor, potrivit prevederilor legale;

c) în zonele naturale protejate, stabilite potrivit legii, în zonele de siguranţă şi protecţie ale amenajărilor hidrotehnice de interes public, precum şi în alte arii protejate solicitantul va obţine avizul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului şi al Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor;

d) în zonele de siguranţă şi de protecţie ale infrastructurilor de transport de interes public, precum şi în zonele aferente construirii căilor de comunicaţie, stabilite prin documentaţiile de amenajare a teritoriului şi/sau de urbanism, se va obţine şi autorizaţia Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, conform prevederilor legale;

e) în zonele unde s-a instituit alt tip de restricţie solicitantul va obţine avizul organismelor competente.

E. DOCUMENTELE NECESARE EMITERII AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINŢARE

1. Dosarul (documentaţia) care se depune în vederea emiterii autorizaţiei de construire va cuprinde următoarele documente:

a) cerere pentru emiterea autorizaţiei de construire – inclusiv anexa (se utilizează formularul-model F.9, obţinut, contra cost, de la emitent), completată cu elementele de identificare şi datele tehnice conform P.A.C.;

b) actul doveditor al titlului asupra imobilului, care să îi confere solicitantului dreptul de execuţie a lucrărilor de construcţii (în copie legalizată);

c) certificatul de urbanism (în copie). În anumite situaţii enumerate la punctul F. din prezenta procedură (în conformitate cu art. 2 alin. 4 din Legea 50), nu este nevoie de certificat de urbanism;

d) proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de construire – P.A.C., întocmit în baza prevederilor art. 23 alin. (2) din Normele metodologice, inclusiv referatele de verificare şi, după caz, referatul de expertiză tehnică – semnate şi ştampilate în original (două exemplare);

e) fişele tehnice pentru obţinerea avizelor cerute prin certificatul de urbanism, necesare emiterii acordului unic, precum şi, după caz, documentaţiile tehnice necesare emiterii avizelor şi acordurilor care sunt în competenţa de obţinere a emitentului (două exemplare); vezi art. 20 din Norm. metodologice.

f) avizele şi acordurile obţinute de solicitant, altele decât cele din competenţa de obţinere a emitentului, stabilite prin certificatul de urbanism (în copie); vezi cap. II secţiunea II din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991.

g) declaraţie pe propria răspundere privind inexistenţa unor litigii asupra imobilului;

h) documentul de plată a taxei de emitere a autorizaţiei de construire (în copie);

i) documentele de plată a taxelor legale pentru avizele şi acordurile necesare emiterii acordului unic, conform listei avizelor şi acordurilor necesare, comunicate o dată cu certificatul de urbanism (în copie).

2. Dosarul (documentaţia) care se depune în vederea emiterii autorizaţiei de desfiinţare va cuprinde următoarele documente:

1) cerere tip pentru eliberarea autorizaţiei de construire şi anexele acesteia, completată de către proiectant sau de către proprietarul imobilului;

2) dovada privind achitarea taxelor legale, în original;

3) dovada (legalizată) titlului asupra terenului şi/sau construcţiilor;

4) certificatul de urbanism;

Certificatul de urbanism este documentul premergător obţinerii autorizaţiei de construire, emise de Primărie, prin care se informează solicitantul cu privire la principalele caracteristici ale construcţiilor care se pot executa pe un anumit teren.

Documentaţia pentru obţinerea certificatului de urbanism.

cerere tip (pentru eliberarea certificatului de urbanism);

actul de proprietate asupra terenului (actul de vânzare – cumpărare, sau certificatul de moştenitor, actul de partaj, hotărârea judecătorească, titlul de proprietate, etc.);

elemente de identificare ale terenului cu planurile topografice, scara 1:500 şi scara 1:2000 în dublu exemplar (se obţin de la Direcţia de Cadastru a Primăriei Municipiului Bucureşti, din strada Academiei, numărul 3 – 5, etaj 3, contra cost;

descrierea lucrărilor pentru care se solicită certificatul de urbanism şi eventual schiţa simplă;

chitanţa în original, cu achitarea taxei legale, în funcţie de suprafaţa totală a terenului.

TAXA PENTRU CERTIFICATUL DE URBANISM PE SUPRAFAŢĂ

 +--------------------+---------------------+

 |     SUPRAFATA      |        TAXA         |

 +--------------------+---------------------+

 | pana la 150 m2     |  14.500             |

 +--------------------+---------------------+

 | 150 - 250 m2       |  19.500             |

 +--------------------+---------------------+

 | 250 - 500 m2       |  24.500             |

 +--------------------+---------------------+

 | 500 - 750 m2       |  29.500             |

 +--------------------+---------------------+

 | 750 - 1.000 m2     |  35.000             |

 +--------------------+---------------------+

 | peste 1.000 m2     |  35.000 + 50 lei/m2 |

 +--------------------+---------------------+

 
 

ATENŢIE! Certificatul de urbanism nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii.

5) proiectul pentru autorizaţia de construire, în dublu exemplar, conţinând:

* PIESE SCRISE:

lista semnăturilor;

memoriu pentru fiecare specialitate în parte;

avize legale, în copie şi în original, solicitate prin certificatul de urbanism;

* PIESE DESENATE:

planul de încadrare în zonă sau în teritoriu (1:2000, 1:500);

planul de situaţie, la scara 1:100 au 1:200;

parcela cadastrală;

amplasare construcţii existente şi propuse;

cotele construcţiilor şi distanţele;

denumirea şi destinaţia construcţiilor;

sistematizarea verticală a terenului;

zonele de acces în incintă;

zonele verzi conform R.G.U.;

racorduri şi branşament utilităţi;

planuri ale tuturor nivelelor;

utilizarea încăperilor;

suprafeţe cu cote generale;

elemente verticale obligate (coşuri de fum, ghene, coloane de instalaţii);

secţiuni;

cote de nivel;

cote de înălţime;

relaţiile cu clădirile alipite;

indicaţii de materiale şi finisaje;

planul învelitorii;

cote şi pante;

racordul cu clădirile alipite;

toate faţadele;

pentru construcţiile propuse;

pentru construcţiile învecinate;

indicarea materialelor şi culorilor;

nivelul terenului;

alte piese scrise şi desenate considerate necesare;

verificarea proiectelor conform Legii nr. 10/1995, şi rapoartele de verificare implicite.

ATENŢIE! Proiectele pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii, precum şi proiectele tehnice pe baza cărora se întocmesc acestea se elaborează de colective tehnice de specialitate, se însuşesc şi se semnează de cadre tehnice cu pregătire superioară numai în domeniul arhitecturii şi construcţiilor, astfel:

de arhitect cu diplomă recunoscută de statul român, pentru proiectarea părţii de arhitectură pentru obiective de investiţii cuprinse la toate categoriile de importanţă a construcţiilor supraterane şi a celor subterane;

de ingineri constructori şi de instalaţii, cu diplomă recunoscută de statul român, pentru părţile de inginerie în domeniile specifice, pentru obiective de investiţii cuprinse la toate categoriile de importanţă a construcţiilor şi la instalaţiile aferente acestora;

de conductor arhitect şi/sau de subinginer de construcţii, cu diplomă recunoscută de statul român, pentru clădiri de importanţă redusă şi aflate în afara zonelor protejate, stabilite conform legii.

6) avizele şi acordurile legale necesare, stabilite prin certificatul de urbanism;

Pentru a putea obţine autorizaţia de construire, investitorul trebuie să obţină în prealabil o serie de aprobări de la furnizorii de utilităţi ca:

Avizul RGAB de gospodărire a apelor;

Avizul RADET pentru energia termică;

Avizul CONEL pentru energia electrică;

Avizul PSI de apărare contra incendiilor;

Avizul sanitar;

Avizul DISTRIGAZ;

Avizul pentru apărarea civilă, unde e cazul;

Avizul pentru mediu;

Avizele experţilor, unde e cazul;

Alte avize necesare pentru situaţii specifice.

7) odată cu depunerea cererii de emitere a autorizaţiei de construire solicitantul are obligaţia să prezinte o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că imobilul – teren şi/sau construcţii – nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul unei instanţe judecătoreşti. În caz contrar documentaţia se restituie solicitantului, care o va depune spre autorizare numai după soluţionarea definitivă în instanţă a litigiului.

În situaţia depunerii unei documentaţii tehnice incomplete, aceasta se restituie solicitantului în termen de 5 zile de la data înregistrării, cu menţionarea în scris a elementelor necesare în vederea completării acesteia.

Pentru depunerea dosarului (documentaţiei) necesar autorizării se vor avea în vedere şi următoarele:

în situaţia în care, o dată cu autorizaţia de construire/desfiinţare se solicită şi autorizarea organizării executării lucrărilor, solicitantul va prezenta şi proiectul de organizare a execuţiei lucrărilor (P.O.E.) – piese scrise şi desenate -, precum şi avizele specifice (aviz circulaţie, aviz pentru ocuparea temporară a domeniului public, aviz sanitar, aviz/contract cu societatea de salubritate etc.) (două exemplare);

în situaţia în care, potrivit prevederilor art. 85 alin. (7) din Normele metodologice, emitentul asigură plata taxelor la o singură casierie, se admite prezentarea unui singur document de plată echivalent taxelor comasate (în copie);

se prezintă studiile cerute prin certificatul de urbanism, inclusiv avizele obţinute pentru acestea (două exemplare).

F. SITUAŢII ÎN CARE SE POT EMITE AUTORIZAŢII DE CONSTRUIRE ÎN LIPSA DOCUMENTAŢIILOR DE URBANISM ŞI AMENAJARE

Autorizaţia de construire se emite în temeiul şi cu respectarea prevederilor documentaţiilor de urbanism şi de amenajare a teritoriului, avizate şi aprobate potrivit legii.

Se pot emite autorizaţii de construire fără documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism aprobate, pentru:

lucrări de modificare, de reparare, de protejare, de restaurare şi de conservare a clădirilor de orice fel, cu condiţia menţinerii aceleiaşi funcţiuni, a suprafeţei construite la sol şi a volumetriei acestora;

lucrări de reparare privind căi de comunicaţie, dotări tehnico-edilitare şi altele asemenea, fără modificarea traseului şi, după caz, a funcţionalităţii acestora;

lucrări de reparare privind împrejmuiri, mobilier urban, amenajări de spaţii verzi, parcuri şi grădini publice, pieţe pietonale şi celelalte lucrări de amenajare a spaţiilor publice;

lucrări de cercetare şi de prospectare a terenurilor – foraje şi excavări -, necesare în vederea efectuării studiilor geotehnice, exploatărilor de cariere, balastierelor, sondelor de gaze şi petrol, precum şi altor exploatări;

organizarea de tabere de corturi.

G. DEPUNEREA DOCUMENTAŢIEI

În vederea obţinerii autorizaţiei de construire/desfiinţare solicitantul trebuie să se adreseze autorităţii administraţiei publice locale care a emis certificatul de urbanism şi să depună o documentaţie cuprinzând toate documentele prezentate mai sus şi specificate la art. 17 din Normele metodologice.

O dată cu depunerea cererii de eliberare a autorizaţiei de construire/desfiinţare, solicitantul, deţinător al unui titlu asupra imobilului, va prezenta o declaraţie pe propria răspundere, din care să rezulte că imobilul – teren şi/sau construcţii – nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul instanţei judecătoreşti. În lipsa acestei declaraţii documentaţia nu se acceptă la autorizare şi se restituie imediat solicitantului.

Documentaţia prezentată va fi preluată şi înregistrată la ghişeul emitentului care va comunica solicitantului şi cuantumul taxei de emitere a autorizaţiei, calculată potrivit prevederilor art. 69, 71 şi 72 din norme metodologice, acesta având obligaţia de a o achita de îndată.

H. ELIBERAREA AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINŢARE

Autorizaţia de construire/desfiinţare se eliberează solicitantului, direct sau prin poştă (cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire), în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentaţiei complete.

În situaţia în care autorizaţia de construire/desfiinţare este emisă de preşedintele consiliului judeţean sau de primarul general al municipiului Bucureşti, o copie de pe aceasta va fi transmisă spre ştiinţă primăriei interesate.

În situaţia în care autorizaţia de construire/desfiinţare este emisă de primar în baza avizului structurilor de specialitate ale consiliului judeţean, o copie de pe aceasta va fi transmisă spre ştiinţă consiliului judeţean.

În situaţia în care autorizaţia de construire/desfiinţare este emisă de primarul de sector al municipiului Bucureşti, o copie de pe aceasta va fi transmisă spre ştiinţă Primăriei Municipiului Bucureşti.

I. VALABILITATEA AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINŢARE

Prin autorizaţia de construire/desfiinţare emitentul stabileşte şi înscrie în formular:

valabilitatea autorizaţiei de construire/desfiinţare;

durata de execuţie a lucrărilor.

Valabilitatea autorizaţiei de construire/desfiinţare se constituie din – intervalul de timp de cel mult 12 luni de la data emiterii, în interiorul căruia solicitantul este obligat să înceapă lucrările autorizate; dacă solicitantul a început lucrările, de la data anunţată a începerii lucrărilor, valabilitatea autorizaţiei se extinde pe toată durata de execuţie a lucrărilor prevăzută prin autorizaţie.

În cazul schimbării investitorului pe parcursul executării lucrărilor, valabilitatea autorizaţiei de construire/desfiinţare se menţine, cu condiţia respectării în continuare a prevederilor acesteia, precum şi a transcrierii actelor care conferă dreptul de construire (titlul asupra imobilului) pe numele noului investitor. Celelalte acte, autorizaţia de construire/desfiinţare, avizele, acordurile, precum şi documentaţiile care au stat la baza eliberării autorizaţiei aparţin de drept noului investitor (proprietar) prin efectul transcrierii titlului asupra imobilului.

J. PRELUNGIREA VALABILITĂŢII AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINŢARE

În cazul în care lucrările de construcţii nu au fost începute ori nu au fost executate integral în termenele stabilite prin autorizaţia de construire/desfiinţare, investitorul poate solicita autorităţii emitente prelungirea valabilităţii autorizaţiei.

Prelungirea valabilităţii autorizaţiei de construire/desfiinţare se va solicita cu cel puţin 15 zile înaintea datei expirării termenului de valabilitate şi se poate acorda, potrivit Legii nr. 50/1991, o singură dată pentru cel mult 12 luni.

Prelungirea valabilităţii autorizaţiei de construire/desfiinţare se înscrie în originalul autorizaţiei iniţial emise, fără a fi necesară prezentarea unei alte documentaţii. În această situaţie emitentul autorizaţiei are obligaţia de a comunica decizia sa solicitantului, în termen de maximum 15 zile de la depunerea cererii.

Prelungirea valabilităţii autorizaţiei de construire/desfiinţare reprezintă ultimul termen pentru executarea integrală a lucrărilor.

K. PIERDEREA VALABILITĂŢII AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINŢARE. EMITEREA UNEI NOI AUTORIZAŢII

Autorizaţia de construire/desfiinţare îşi pierde valabilitatea prin:

neînceperea lucrărilor în termenul de valabilitate stabilit prin autorizaţia de construire/desfiinţare ori nefinalizarea acestora conform duratei de execuţie stabilite prin autorizaţie, dacă nu a fost solicitată prelungirea valabilităţii autorizaţiei;

nefinalizarea lucrărilor în termenul acordat ca prelungire a valabilităţii autorizaţiei;

modificarea condiţiilor, datelor sau conţinutului documentaţiei care a stat la baza emiterii autorizaţiei.

În situaţiile prezentate mai sus, este necesară emiterea unei noi autorizaţii de construire/desfiinţare.

În cazul nefinalizării lucrărilor în termenul acordat prin prelungirea valabilităţii autorizaţiei de construire/desfiinţare, continuarea lucrărilor rămase de executat se va putea face numai după emiterea, în condiţiile legii, a unei noi autorizaţii de construire/desfiinţare, corespunzător stadiului fizic al realizării lucrărilor autorizate la data solicitării, pentru lucrările de construcţii rămase de executat în raport cu proiectul şi avizele care au stat la baza emiterii autorizaţiei iniţiale. În această situaţie taxele de autorizare se vor calcula corespunzător valorii lucrărilor rămase de executat.

În situaţia în care valabilitatea autorizaţiei de construire (inclusiv prelungirea acesteia) a expirat, pentru emiterea unei noi autorizaţii de construire (în vederea finalizării lucrărilor rămase de executat), valabilitatea certificatului de urbanism, precum şi a avizelor şi acordurilor emise la prima autorizaţie se menţine, cu condiţia realizării construcţiei în conformitate cu prevederile autorizaţiei iniţiale.

În cazul întreruperii execuţiei pe o perioadă îndelungată (peste limita de valabilitate a autorizaţiei de construire/desfiinţare), fără luarea măsurilor de conservare, potrivit prevederilor legale în vigoare, continuarea lucrărilor rămase de executat se va putea face numai după emiterea unei noi autorizaţii de construire/desfiinţare, care va avea la bază o documentaţie tehnică întocmită în conformitate cu concluziile Referatului de expertizare tehnică a lucrărilor executate, potrivit prevederilor legale în vigoare privind calitatea în construcţii.

L. ANULAREA AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINŢARE

Potrivit legii, anularea autorizaţiei de construire/desfiinţare emise cu încălcarea prevederilor legale poate fi făcută de către instanţele de contencios administrativ. Anularea autorizaţiei de construire/desfiinţare poate fi cerută, în condiţiile legii, de partea vătămată, de prefect şi de Inspectoratul de Stat în Construcţii.

Prin introducerea acţiunii în anulare autorizaţia de construire/desfiinţare se suspendă, urmând ca instanţa să dispună oprirea lucrărilor până la soluţionarea pe fond a cauzei.

În situaţia în care suspendarea autorizaţiei de construire/desfiinţare nu a fost întemeiată, titularul acesteia este îndreptăţit să primească valoarea prejudiciului adus şi a daunelor-interese. În această situaţie durata de execuţie ori valabilitatea autorizaţiei de construire/desfiinţare se prelungeşte, de drept, cu perioada în care aceasta a fost suspendată.

M. TAXE

1) Informaţii privind modul de calculare pentru:

taxa pentru emiterea autorizaţiei de construire;

regularizarea taxei de autorizare;

alte taxe pentru autorizarea executării lucrărilor;

taxa pentru emiterea autorizaţiei de desfiinţare;

taxe pentru emiterea avizelor/acordurilor necesare acordului unic; şi

cote ulterioare autorizării,

2) Exceptări privind plata taxei pentru emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare

Potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, taxele de autorizare nu se datorează în cazul eliberării de autorizaţii pentru lăcaşuri de cult, inclusiv pentru construcţiile anexe ale acestora, pentru lucrări de dezvoltare, de modernizare sau de reabilitare a infrastructurilor din transporturi care aparţin domeniului public al statului, pentru lucrări de interes public judeţean sau local, precum şi pentru construcţiile ai căror beneficiari sunt instituţiile publice.

Potrivit prevederilor art. 44 din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, proprietarii de monumente istorice sunt scutiţi de plata taxei pentru emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare pentru intervenţiile executate asupra monumentelor istorice deţinute, în cazul în care aceştia utilizează bunul imobil numai pentru activităţi necomerciale sau, în mod direct, numai pentru locuit.

Potrivit prevederilor art. 45 din Legea nr. 422/2001, proprietarii imobilelor din zona de protecţie a monumentelor istorice beneficiază de reducere cu 50% a taxelor de autorizare pentru lucrările pe care le finanţează şi care sunt necesare pentru păstrarea integrităţii fizice şi a cadrului construit sau natural al monumentelor istorice, astfel cum sunt ele reglementate prin documentaţia de urbanism sau de amenajare a teritoriului, aprobată pentru zona de protecţie respectivă, sau prin avizul direcţiei pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.

N. PENTRU AUTORIZAREA DESFIINŢĂRII CONSTRUCŢIILOR SUNT NECESARE URMĂTOARELE DOCUMENTE:

1) cerere tip pentru eliberarea autorizaţiei de desfiinţare şi anexele acesteia, completată de către proiectant sau de către proprietarul imobilului;

2) dovada, în copie legalizată la notariat, a cazului de proprietate;

3) dovada de achitare a taxei legale, în original;

4) certificatul de urbanism (în termen de valabilitate);

5) proiectul pentru autorizaţia de construire, în dublu exemplar, conţinând:

* PIESE SCRISE:

lista semnăturilor;

memoriu asupra construcţiei care trebuie desfiinţată (scurt istoric, menţionarea şi descrierea elementelor patrimoniale care au fost preluate, fotografii format 9 cm – 12 cm, fotografie perspectivă, şi altele);

avize conform reglementărilor în vigoare şi conform certificatului de urbanism;

* PIESE DESENATE:

încadrarea în teritoriu a imobilelor;

planul de situaţie a imobilelor, care trebuie să precizeze:

parcela cadastrală pentru care a fost eliberat certificatul de urbanism;

amplasarea tuturor construcţiilor care se menţin sau se desfiinţează;

modul de amenajare al terenului după desfiinţarea construcţiilor;

sistematizarea verticală a terenului rezultat;

modul de scurgere al apelor pluviale;

plantaţiile existente şi care se menţin pe teren pe teren după desfiinţare.

planurile tuturor nivelelor construcţiilor care urmează a fi desfiinţate cu indicarea tuturor elementelor precizate în documentaţia necesară autorizării;

secţiuni;

faţade;

proiectul de organizare a lucrărilor de desfiinţare a construcţiei – POD (în situaţiile în care desfiinţarea necesită operaţiuni tehnice complexe);

Acte necesare pentru inscrierea unei constructii finalizate şi intabularea dreptului de proprietate asupra acesteia

Se depun la sediul ANCPI – Biroul de Carte Funciara de care apartineti si aveti nevoie de urmatoarele acte:

1. Cerere tip de la ANCPI;
2. Documentaţie cadastrală recepţionată, în situaţia în care nu a fost deschisă o carte funciară pentru imobilul respectiv ori s-a modificat descrierea imobilului;
3. Certificat eliberat de primăria în circumscripţia căreia se află situat imobilul, prin care să se ateste finalizarea construcţiei;
4. Certificat fiscal cu valoarea de impozitare;
5. Act de constituire a dreptului de superficie, în cazul în care proprietarul construcţiei nu este şi proprietarul terenului;
6. Dovada achitării integrale a tarifului.

Actele se depun de catre proprietar sau de catre reprezentantul legal al acestuia, ori de catre mandatarul proprietarului, dupa caz.