Tag Archives: Firme

Ordin nr. 252 din 2007

Ordin nr. 252 din 2007 pentru aprobarea Metodologiei de atestare a persoanelor care proiecteaza, executa, verifica, întretin si/sau repara sisteme si instalatii de aparare împotriva incendiilor, efectueaza lucrari de termoprotectie si ignifugare, de verificare, întretinere si reparare a autospecialelor si/sau a altor mijloace tehnice destinate apararii împotriva incendiilor

Ministerul Internelor si Reformei Administrative

Având în vedere prevederile art. 51 alin. (2) din Legea nr. 307/2006 privind apararea împotriva incendiilor si ale art. 11 lit. v) din Regulamentul de organizare si functionare a Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, aprobat prin Hotarârea Guvernului nr. 1.490/2004, cu modificarile si completarile ulterioare,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative, Continue reading

Infiintari firme – Constituirea unei Societati pe Actiuni

Autorizarea şi înmatricularea în registrul comerţului şi înregistrarea fiscală a societăţilor comerciale pe acţiuni şi în comandită pe acţiuni, constituite în temeiul Legii nr. 31/1990.Constituirea unei Societati pe Actiuni

Dosarul pentru autorizarea şi înmatricularea în registrul comerţului şi înregistrarea fiscală a societăţilor comerciale pe acţiuni şi în comandită pe acţiuni, constituite în temeiul Legii nr. 31/1990 se va depune la Oficiul Registrului Comerţului şi va conţine, în ordinea indicată mai jos, următoarele documente:

1. Cerere de autorizare şi/sau de înmatriculare – declaraţie de înregistrare (formular tip nr. 3), – într-un exemplar);

2. Dovada verificării disponibilităţii firmei şi/sau a emblemei (copie);

3. Actul constitutiv în formă autentică (original);

4. Dovada sediului social al societăţii (copie);

5. Dovezile privind efectuarea vărsămintelor aporturilor subscrise şi/sau vărsate de acţionari la capitalul social (copii); Continue reading

Licentele de fabricatie in domeniul productiei de produse alimentare

Licentele de fabricatie in domeniul productiei de produse alimentare

Agenţii economici (Persoane juridice sau fizice) pot desfăşura activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare numai pe baza unor licenţe de fabricaţie.

Licenţele de fabricaţie a produselor alimentare se acordă următoarelor categorii de producători:

a) agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare, persoane juridice, indiferent de forma de organizare şi de tipul de proprietate;

b) asociaţiilor familiale sau persoanelor fizice autorizate să desfăşoare o activitate economică independentă în domeniul producţiei de produse alimentare.

Licenţele de fabricaţie se solicită de către agenţii economici la punerea în funcţiune a fiecărei unităţi în care aceştia vor desfăşura activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare şi se acordă de către direcţiile generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în funcţie de dotări, de pregătirea de specialitate a personalului, de condiţiile de igienă şi de posibilităţile de garantare a calităţii produselor fabricate.

Licenţele de fabricaţie acordate agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare atestă că aceştia au dreptul să efectueze astfel de activităţi în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la un nivel de siguranţă şi de calitate care să asigure protecţia consumatorilor şi a mediului.

Licenţele de fabricaţie se acordă pentru fiecare categorie de produse alimentare şi alte activităţi din domeniul producţiei de produse alimentare în conformitate cu anexa nr. 1 la Regulamentul cu privire la acordarea, suspendarea şi retragerea (anularea) licenţelor de fabricaţie agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare.

DOCUMENTAŢIE NECESARĂ

În vederea desfăşurării unei activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare, agentul economic înaintează direcţiei generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene sau a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială este amplasată unitatea pentru care solicită licenţa de fabricaţie cererea-tip pentru acordarea licenţei de fabricaţie, întocmită conform anexei nr. 2 la Regulamentul mai sus indicat, însoţită de documente justificative.

Pentru agenţii economici care desfăşoară activităţi de producţie, documentaţia care însoţeşte cererea pentru acordarea licenţei de fabricaţie cuprinde:

a) statutul societăţii comerciale sau autorizaţia eliberată în conformitate cu reglementările în vigoare pentru asociaţiile familiale şi persoanele fizice autorizate să desfăşoare o activitate economică independentă, în copie xerox;

b) certificatul de înmatriculare a societăţii comerciale, emis de oficiul registrului comerţului, în copie xerox;

c) certificatul de înregistrare fiscală a societăţii comerciale sau a asociaţiei familiale şi persoanei fizice, în copie xerox;

d) autorizaţia sanitară de funcţionare a unităţii pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, eliberată de către direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială se află unitatea pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, în copie xerox, sau anexa la certificatul de înregistrare eliberat de Biroul unic, semnată şi ştampilată, în copie xerox, pentru unităţile care desfăşoară activităţi care sunt supuse înregistrării şi autorizării de funcţionare prin Biroul unic al camerei de comerţ şi industrie;

e) autorizaţia sanitară veterinară de funcţionare pentru unităţile care sunt supuse controlului sanitar veterinar, eliberată de către direcţia sanitară veterinară judeţeană sau a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială se află unitatea pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, în copie xerox, sau anexa la certificatul de înregistrare eliberat de Biroul unic, semnată şi ştampilată, în copie xerox, pentru unităţile care desfăşoară activităţi care sunt supuse înregistrării şi autorizării de funcţionare prin Biroul unic al camerei de comerţ şi industrie;

f) fişa unităţii pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, întocmită conform anexei nr. 3 la Regulamentul mai sus arătat;

g) fişa laboratorului uzinal, întocmită conform anexei nr. 4 la Regulamentul mai sus arătat;

h) specificaţia tehnică sau standardul de firmă, elaborată şi aprobată de agentul economic, care trebuie să cuprindă condiţiile de calitate ale produsului şi data durabilităţii minimale a acestuia, de respectarea cărora producătorul rămâne răspunzător, condiţiile specifice de manipulare, transport şi depozitare şi regulile de verificare a calităţii;

i) schema şi instrucţiunile tehnologice pentru fiecare categorie de produse pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, care trebuie să cuprindă toate fazele fluxului tehnologic, începând cu recepţia materiilor prime până la depozitarea produsului finit, şi modul în care sunt verificaţi şi controlaţi parametrii tehnologici, precum şi utilajele şi instalaţiile tehnologice;

j) fişa cu privire la pregătirea de specialitate a personalului, întocmită conform anexei nr. 5 la Regulamentul mai sus arătat, în care să se menţioneze:

personalul de conducere a procesului de fabricaţie, care trebuie să aibă, în funcţie de gradul de complexitate al unităţii, cel puţin pregătire profesională medie de specialitate, atestată;

personalul de laborator, care trebuie să aibă, în funcţie de gradul de complexitate al unităţii, cel puţin pregătire profesională de specialitate, atestată;

personalul de execuţie, care va cuprinde, preponderent, personal calificat cu pregătire profesională specifică la nivelul de complexitate al activităţilor pe care le desfăşoară.

Agenţii economici care desfăşoară activităţi în laboratoare de patiserie-cofetărie prezintă documentele prevăzute la lit. a)-f).

Agenţii economici care desfăşoară activităţi de ambalare şi/sau îmbuteliere de produse alimentare prezintă documentele prevăzute la lit. a)-f).

DEPUNEREA DOCUMENTAŢIEI

2. Cererea, completată cu datele necesare, se depune la direcţia generală pentru agricultură şi industrie alimentară judeţeană sau a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială se află unitatea pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, înregistrându-se în registrul de evidenţă a cererilor pentru acordarea licenţelor de fabricaţie, conform modelului prezentat în anexa nr. 6 Regulamentul cu privire la acordarea, suspendarea şi retragerea (anularea) licenţelor de fabricaţie agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul producţiei de produse alimentare, numai dacă este însoţită de documentaţia prevăzută mai sus, după caz.

ANALIZA DOCUMENTAŢIEI

Reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, numiţi prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor pentru acordarea licenţelor de fabricaţie, din cadrul direcţiilor generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, analizează dacă documentaţia depusă corespunde prevederilor regulamentului mai sus arătat şi comunică agentului economic dacă există documente necorespunzătoare, situaţie în care acesta va depune o nouă cerere însoţită de documentaţia completată conform observaţiilor făcute.

În situaţia în care se constată că documentaţia depusă corespunde prevederilor regulamentului mai sus arătat, reprezentanţii împuterniciţi verifică la faţa locului, la unitatea pentru care se solicită licenţa de fabricaţie, realitatea datelor înscrise în documentaţie.

Reprezentanţii împuterniciţi pot verifica realitatea faptică a datelor înscrise în documentaţie, împreună cu personalul de specialitate din cadrul asociaţiilor profesionale sau al institutelor de cercetare de profil, cu experienţă în domeniu. În acest sens, direcţiile generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene sau a municipiului Bucureşti vor solicita asociaţiilor profesionale ori institutelor de cercetare de profil să nominalizeze specialiştii care pot participa la aceste verificări.

Documentele care trebuie sa se afle la bordul autovehiculelor rutiere aflate in trafic international

Documentele care trebuie sa se afle la bordul autovehiculelor rutiere aflate in trafic internationalIn punctele de trecere a frontierei (PCTF) Ministerul Transporturilor exercită controlul asupra vehiculelor rutiere prin intermediul ARR (Autoritatea Rutieră Română) şi ANDR (Administraţia Naţională a Drumurilor din România).

Sunt supuse controlului vehiculele rutiere care efectuează transport public de mărfuri şi de persoane şi vehiculele care efectuează transport în interes propriu, având masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone sau capacitatea de peste 9 locuri pe scaune, inclusiv conducătorul auto, sau care transportă mărfuri periculoase ori agabaritice.

Care sunt documentele care trebuie să se afle la bordul autovehiculelor rutiere aflate în trafic internaţional?

Tipurile de acte pe care şoferul trebuie să le aibă asupra sa se clasifică diferit, în funcţie de ţara de înmatriculare a autovehiculului. Anexa II a Ordinului nr. 598 emis de Ministerul Transporturilor în anul 1999 face această distincţie, enumerând mai întâi documentele necesare în general tuturor tipurilor de transport şi mai apoi cele pentru transportul de marfă.

DOCUMENTELE
care trebuie să se afle la bordul vehiculelor rutiere care efectuează transport internaţional

I. Vehicule înmatriculate în România

A. Pentru toate tipurile de transport:

1. licenţa de transport însoţită de caietul de sarcini (copie xerox), vizată pe anul în curs de reprezentanţa Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. care a emis-o;

2. licenţa de execuţie pentru transport internaţional (în original);

3. certificatul de înmatriculare a vehiculului, însoţit de talonul de inspecţie tehnică;

4. permisul de conducere al conducătorului auto;

5. diagrama tahograf pentru autovehiculele de marfă cu sarcina utilă mai mare de 3,5 tone, pentru microbuze (>9 locuri) şi autobuze;

6. asigurarea civilă şi cartea verde, efectuată de o societate de asigurări din România;

7. documentele specifice solicitate de Administraţia Naţională a Drumurilor din România în vederea îndeplinirii obiectivelor controlului efectuat de aceasta:

a) autorizaţia specială de transport (în original) pentru eventuale depăşiri de limite maxime admise (greutate şi/sau gabarit), eliberată de administratorul drumurilor pe care a circulat (la ieşirea din România);

b) documente specifice reglementate pentru transporturile umanitare cu destinaţia România (la intrare);

c) talonul din MTC (matcă + talon + chitanţă) eliberat la intrare (la ieşire) în cazul tranzitării teritoriului României;

d) alte documente impuse pe parcurs prin reglementări interne sau internaţionale.

B. Pentru transportul de mărfuri

Documentele precizate la cap. A, precum şi următoarele:

1. documente de însoţire a mărfii (facturi, avize etc.);

2. scrisoare de transport internaţional – CMR;

3. carnet TIR (dacă circulă sub convenţia TIR);

4. certificatul de agreere vamală (dacă circulă sub convenţia TIR);

5. autorizaţii emise de Ministerul Transporturilor (MT) din ţările de tranzit sau de destinaţie (dacă este cazul).

B1. Pentru transportul de mărfuri perisabile sau de animale vii

Documentele precizate la cap. A şi B, precum şi următoarele:

1. autorizaţie sanitar-veterinară pentru vehicul;

2. certificat sanitar-veterinar de transport pentru marfă.

B2. Pentru transportul de produse periculoase şi de materiale radioactive

Documentele precizate la cap. A şi B, precum şi următoarele:

1. certificatul de atestare profesională pentru şoferi, conform Acordului european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), pentru clasa produsului transportat;

2. certificatul de agreere al autovehiculului, emis de Registrul Auto Român (R.A.R.), dacă este cazul;

3. autorizaţia eliberată de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare şi agreerea autovehiculului, dacă este cazul;

4. prospectul produsului transportat, instrucţiunile de siguranţă şi intervenţie în caz de necesitate, în limba română şi cel puţin într-o limbă de circulaţie internaţională; pentru transportul coletelor mici (maximum 1.000 kg) nu sunt necesare instrucţiuni de siguranţă, rămânând valabile indicaţiile prevăzute în A.D.R., referitoare la ambalaj, etichetare etc.

C. Pentru transportul de persoane

C1. Prin serviciu regulat

Documentele precizate la cap. A, precum şi următoarele:

1. licenţa de execuţie pentru traseu, însoţită de caietul de sarcini al acesteia (graficul de circulaţie) – în original;

2. autorizaţia emisă de Ministerul Transporturilor din ţara de destinaţie, cu care se execută transportul în condiţii de reciprocitate – în original;

3. contractul de închiriere sau de prestări de servicii, încheiat cu firma posesoare de licenţă de execuţie pentru traseu, şi autorizaţia pentru serviciu regulat, dacă este cazul;

4. certificatul de clasificare a autovehiculului pe categorii sau stele, după caz, emis de Registrul Auto Român – în original;

5. asigurarea de persoane şi bagaje;

6. diagrama biletelor de călătorie şi lista cuprinzând pasagerii – în original.

C2. Prin serviciu ocazional sau turistic

Documentele precizate la cap. A, precum şi următoarele:

1. certificatul de clasificare a autovehiculului pe categorii sau stele, după caz, emis de Registrul Auto Român – în original;

2. foaia de parcurs tip ASOR (Acordul de la Dublin privind serviciile ocazionale internaţionale de călători, efectuate cu autocare sau autobuze), vizată de reprezentanţa Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. cu 24 de ore înainte de începerea efectuării transportului, pentru autocare, autobuze şi microbuze;

3. documente specifice care să ateste caracterul transportului (invitaţie, contract, respectiv voucher sau contract de asigurare a serviciilor turistice, încheiat cu o societate atestată prin licenţă de turism);

4. documentul de tarifare globală (scrisoare de trăsură, factură etc.);

5. autorizaţia eliberată de autorităţile competente din ţările de tranzit sau de destinaţie, dacă este cazul;

6. asigurarea de persoane şi bagaje.

II. Vehicule înmatriculate în alte ţări

A. Pentru toate tipurile de transport:

1. certificatul de înmatriculare a vehiculului, însoţit de talonul de inspecţie tehnică;

2. permisul de conducere al conducătorului auto;

3. diagrama tahograf pentru autovehiculele de marfă cu sarcina utilă mai mare de 3,5 tone, pentru microbuze (>9 locuri) şi autobuze;

4. asigurarea civilă şi cartea verde;

5. documentele specifice solicitate de Administraţia Naţională a Drumurilor din România în vederea îndeplinirii obiectivelor controlului efectuat de aceasta:

a) aviz prealabil pentru eventuala autorizare specială de transport pentru traseul de la intrarea până la ieşirea din România, în cazul traficului direct (la ieşire);

b) documente specifice reglementate pentru transporturi umanitare cu destinaţia România (la intrare);

c) talonul din MTC (matcă + talon + chitanţă) eliberat la intrarea în România (la ieşire);

d) alte eventuale documente preluate la intrarea în România cu corespondenţă la ieşire (eurovignete etc.).

B. Pentru transportul de mărfuri

Documentele precizate la cap. A, precum şi următoarele:

1. documente de însoţire a mărfii (facturi, avize etc.);

2. scrisoare de transport internaţional – CMR;

3. carnet TIR (dacă circulă sub convenţia TIR);

4. autorizaţii emise de Ministerul Transporturilor din România.

B1. Pentru transportul de mărfuri perisabile sau de animale vii

Documentele precizate la cap. A şi B, precum şi următoarele:

1. autorizaţie sanitar-veterinară pentru vehicul;

2. certificat sanitar-veterinar de transport pentru marfă.

B2. Pentru transportul de produse periculoase şi de materiale radioactive

Documentele precizate la cap. A şi B, precum şi următoarele:

1. certificatul de atestare profesională pentru şoferi, conform Acordului european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), pentru clasa produsului transportat;

2. prospectul produsului transportat, instrucţiunile de siguranţă şi intervenţie în caz de necesitate, în limba română şi cel puţin într-o limbă de circulaţie internaţională; pentru transportul coletelor mici (maximum 1.000 kg) nu sunt necesare instrucţiuni de siguranţă, rămânând valabile indicaţiile prevăzute în Acordul european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), referitoare la ambalaj, etichetare etc.

C. Pentru transportul de persoane

C1. Prin serviciu regulat

Documentele precizate la cap. A, precum şi următoarele:

1. autorizaţia emisă de Ministerul Transporturilor din România;

2. asigurarea de persoane şi bagaje;

3. diagrama biletelor de călătorie şi lista cuprinzând pasagerii – în original.

C2. Prin serviciu ocazional sau turistic

Documentele precizate la cap. A, precum şi următoarele:

1. documentele specifice care să ateste caracterul transportului (invitaţie, contract, respectiv voucher sau contract de asigurare a serviciilor turistice, încheiat cu o societate atestată prin licenţă de turism);

2. lista cuprinzând pasagerii – în original;

3. asigurarea de persoane şi bagaje;

4. autorizaţia eliberată de Ministerul Transporturilor din România în conformitate cu acordurile bilaterale în vigoare.

Avize si autorizaţii necesare funcţionării comercianţilor

Avize si autorizaţii necesare funcţionării comercianţilorPentru autorizarea şi funcţionarea comerciantului, sunt necesare, după caz, anumite avize şi autorizaţii care vor fi prezentate în continuare, împreună cu modul în care ele pot fi obţinute.

1. AUTORIZAREA FUNCŢIONĂRII COMERCIANŢILOR DIN PUNCT DE VEDERE AL

PREVENIRII ŞI STINGERII INCENDIILOR

Autorizaţia reprezintă actul care condiţionează funcţionarea comercianţilor de respectarea legislaţiei privind prevenirea şi stingerea incendiilor.

Autorizaţia se emite de către autoritatea competentă în a cărei rază teritorială se află sediul social şi/sau sediile secundare ale comerciantului, respectiv brigada/grupul de pompieri militari, prin reprezentantul delegat la Biroul unic din cadrul camerei de comerţ şi industrie teritoriale.

Autorizarea funcţionării comercianţilor din punct de vedere al prevenirii şi stingerii incendiilor este obligatorie pentru construcţiile noi şi pentru amenajările, extinderile sau schimbările de destinaţie la construcţiile existente care se încadrează în cazurile prevăzute în anexa nr. 1.1 şi pentru care este obligatorie şi s-a obţinut în prealabil, în condiţiile legii, autorizaţia de construire.

Pentru situaţiile care nu se încadrează în cazurile prevăzute în anexa nr. 1.1 din Procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere al prevenirii şi stingerii incendiilor, în vederea obţinerii autorizaţiei solicitanţii vor depune numai o declaraţie pe propria răspundere că îndeplinesc condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică privind apărarea împotriva incendiilor.

DOCUMENTAŢIA NECESARĂ

În vederea obţinerii autorizaţiei solicitantul va depune la Biroul unic cererea de înregistrare, în care se vor înscrie atât datele de identificare a sediului social şi sediilor secundare, cât şi activităţile pe care urmează să le desfăşoare efectiv în aceste sedii, codificate în conformitate cu nomenclatorul CAEN.

Solicitantul este obligat să anexeze la cererea de înregistrare următoarele documente:

a) pentru cazurile încadrate în prevederile art. 3 alin. (1) respectiv anexa nr. 1.1 din Procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere al prevenirii şi stingerii incendiilor, piese scrise şi desenate ale documentaţiei tehnice de execuţie, respectiv:

scenariu de siguranţă la foc – elaborat conform metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului de interne nr. 84/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 570 din 12 septembrie 2001;

plan de situaţie şi planuri de arhitectură pentru fiecare nivel al construcţiei sau al spaţiilor supuse autorizării de P.S.I.

elaborate şi, după caz, verificate conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 24 ianuarie 1995, ale Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.943/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie 2002;

b) pentru cazurile care nu se încadrează în condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (1) respectiv anexa nr. 1.1 din Procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere al prevenirii şi stingerii incendiilor, declaraţie pe propria răspundere că îndeplineşte condiţiile de funcţionare prevăzute de lege, conform modelului prezentat în anexa nr. 1.2 pct. I din aceeaşi procedură;

c) dovada achitării tarifului aferent autorizării, după caz.

Pentru construcţiile existente la care se execută amenajări, extinderi sau schimbări de destinaţie documentele prevăzute la lit. a) vor fi însoţite, după caz, de avizul proiectantului iniţial sau raportul de expertiză tehnică, cu însuşirea soluţiilor cuprinse în proiect, conform legislaţiei specifice.

Solicitantul are obligaţia de a prezenta pe timpul verificării efectuate la faţa locului, la solicitarea reprezentantului brigăzii/grupului de pompieri militari, întreaga documentaţie tehnică de execuţie, elaborată în conformitate cu prevederile legislaţiei privind calitatea şi autorizarea în construcţii.

Documentele se depun îndosariate.

Pentru sediul social şi fiecare sediu secundar se va elibera câte o anexă la certificatul de înregistrare.

Pentru autorizarea funcţionării din punct de vedere al prevenirii şi stingerii incendiilor se percepe un tarif de 500.000 lei pentru fiecare sediu, în care se declară activităţile, indiferent de numărul activităţilor declarate.

Tarifele se achită la casieria Biroului unic din cadrul camerelor de comerţ şi industrie teritoriale, care vor efectua viramente către trezoreriile statului, în conturile brigăzilor/grupurilor de pompieri militari avizatoare, în termenele stabilite de reglementările legale în vigoare privind finanţele publice.

PERIOADA DE VALABILITATE ŞI REAUTORIZAREA

Autorizaţiile eliberate anterior, precum şi cele eliberate conform prezentei proceduri îşi păstrează valabilitatea pe toată durata menţinerii condiţiilor şi a păstrării documentelor vizate spre neschimbare, care au stat la baza emiterii acestora.

Comercianţii au obligaţia de a solicita o nouă autorizare dacă intervin modificări, extinderi sau schimbări de destinaţie, care impun obţinerea unei noi autorizaţii de construire în condiţiile legii, sau în cazul desfăşurării de noi activităţi în sediile autorizate, urmând a fi parcursă procedura de autorizare stabilită pentru fiecare situaţie conform prevederilor prezentei proceduri.

Comercianţii au obligaţia de a solicita o nouă autorizare dacă intervin modificări, extinderi sau schimbări de destinaţie, care impun obţinerea unei noi autorizaţii de construire în condiţiile legii, sau în cazul desfăşurării de noi activităţi în sediile autorizate, urmând a fi parcursă procedura de autorizare stabilită pentru fiecare situaţie conform prevederilor prezentei proceduri.

Comerciantul are obligaţia reluării, prin Biroul unic, a procedurilor de obţinere a autorizaţiilor care au fost anulate, după înlăturarea situaţiilor care au impus măsura anulării, cu plata tarifelor aferente.

Reautorizarea funcţionării se menţionează în rubricile corespunzătoare din anexa la certificatul de înregistrare.

2. AUTORIZAREA SANITARĂ A FUNCŢIONĂRII COMERCIANŢILOR

Autorizarea sanitară reprezintă procesul de analiză şi investigaţie sanitară care condiţionează, din punct de vedere tehnic şi juridic, punerea în funcţiune şi desfăşurarea activităţii comercianţilor de conformarea la normele de igienă şi de sănătate publică.

Autorizaţia reprezintă actul care condiţionează funcţionarea comercianţilor de respectarea legislaţiei sanitare şi se emite de către autoritatea competentă în a cărei rază teritorială se află sediul social şi/sau sediile secundare ale comerciantului, respectiv direcţia de sănătate publică judeţeană ori a municipiului Bucureşti sau ministerele cu reţea proprie de sănătate publică, prin reprezentantul delegat la Biroul unic din cadrul camerei de comerţ şi industrie teritoriale.

DOCUMENTAŢIE NECESARĂ

În vederea obţinerii autorizaţiei solicitantul va depune la Biroul unic cererea de înregistrare, în care se vor înscrie atât datele de identificare a sediului social şi sediilor secundare, cât şi activităţile pe care urmează să le desfăşoare efectiv în aceste sedii, codificate în conformitate cu nomenclatorul CAEN.

Solicitantul este obligat să anexeze la cererea de înregistrare următoarele documente:

a) o declaraţie pe propria răspundere referitoare la respectarea legislaţiei în domeniul igienico-sanitar, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.2 – pct. I din Procedura de autorizare sanitară a funcţionării comercianţilor, pentru activităţile codificate conform nomenclatorului CAEN, prevăzute la pct. I din anexa nr. 2.1 procedură;

b) documentaţia de prezentare a activităţii conform anexei nr. 2.3 din aceeaşi procedură, pentru activităţile codificate conform nomenclatorului CAEN, prevăzute la pct. II din anexa nr. 2.1 din aceeaşi procedură, şi care sunt supuse evaluării;

c) dovada achitării tarifului aferent autorizării, după caz, conform anexei nr. 2.4 din Procedura de autorizare sanitară a funcţionării comercianţilor.

Documentele se depun îndosariate.

În vederea autorizării sanitare de funcţionare comercianţii au obligaţia să desfăşoare activităţile cu respectarea prevederilor legislaţiei în domeniul igienico-sanitar.

În cazul în care, ulterior înregistrării şi autorizării funcţionării, la sediul social sau secundar se intenţionează începerea desfăşurării unor noi activităţi, comerciantul va solicita Biroului unic eliberarea de noi anexe cuprinzând autorizaţiile necesare.

Tarifele pentru serviciile prestate în vederea autorizării sanitare de funcţionare sunt prevăzute în anexa nr. 2.4 Procedura de autorizare sanitară a funcţionării comercianţilor.

Tarifele se achită la casieria Biroului unic din cadrul camerelor de comerţ şi industrie teritoriale, care vor efectua viramente către trezoreriile statului, în conturile autorităţii publice avizatoare, în termenele stabilite de reglementările legale în vigoare privind finanţele publice.

PERIOADA DE VALABILITATE ŞI REAUTORIZAREA

Autorizaţia este valabilă atâta timp cât nu s-au modificat condiţiile iniţiale pentru care aceasta a fost eliberată.

La modificarea condiţiilor iniţiale comerciantul va solicita prin Biroul unic reînnoirea autorizaţiei.

Autorizaţia se anulează de către direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti în următoarele cazuri:

a) când constată modificarea condiţiilor existente la data obţinerii acesteia, iar comerciantul nu a solicitat reînnoirea autorizaţiei;

b) când constată neîndeplinirea condiţiilor asumate prin declaraţia pe propria răspundere.

Anularea autorizaţiei se realizează prin completarea rubricii corespunzătoare din anexa la certificatul de înregistrare pe baza procesului-verbal întocmit de către direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti, cu motivarea temeinică privind neconformităţile constatate şi actele normative ale căror prevederi au fost încălcate. Originalul procesului-verbal se transmite comerciantului, iar câte o copie de pe acesta la Biroul unic.

Reînnoirea autorizaţiei sanitare se face în următoarele situaţii:

a) pentru diversificarea, extinderea sau restrângerea activităţilor consemnate în anexa la certificatul de înregistrare;

b) la modificarea structurii funcţionale a sediului în care se desfăşoară activităţile autorizate.

Comerciantul are obligaţia reluării, prin Biroul unic, a procedurilor de obţinere a autorizaţiilor care au fost anulate, după înlăturarea situaţiilor care au impus măsura anulării, cu plata tarifelor aferente.

Reautorizarea funcţionării se menţionează în rubricile corespunzătoare din anexa la certificatul de înregistrare.

3. AUTORIZAREA FUNCŢIONĂRII COMERCIANŢILOR DIN PUNCT DE VEDERE

SANITAR VETERINAR

În vederea obţinerii autorizaţiei solicitantul va depune la Biroul unic cererea de înregistrare, în care menţionează datele de identificare a sediului social şi sediilor secundare, precum şi obiectivul şi activitatea pentru care solicită autorizaţia sanitară veterinară de funcţionare, codificate în conformitate cu nomenclatorul CAEN.

Autorizarea funcţionării comercianţilor din punct de vedere sanitar veterinar este obligatorie pentru obiectivele – sedii sociale/secundare – şi activităţile prevăzute în anexa nr. 3.1 din Procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere sanitar veterinar.

Pentru situaţiile care nu se încadrează în condiţiile arătate mai sus, în vederea obţinerii autorizaţiei solicitanţii vor depune numai o declaraţie pe propria răspundere că îndeplinesc condiţiile de funcţionare prevăzute de lege.

În vederea autorizării funcţionării din punct de vedere sanitar veterinar se disting următoarele situaţii:

a) pentru obiectivele şi activităţile prevăzute în anexa nr. 3.1 Procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere sanitar veterinar, autoritatea sanitară veterinară va efectua evaluarea condiţiilor minime la sediul social şi/sau sediile secundare ale comercianţilor;

b) pentru obiectivele şi activităţile care nu se încadrează în anexa nr. 3.1, anexa la certificatul de înregistrare se va semna şi ştampila cu înscrierea menţiunii “Funcţionează în baza declaraţiei pe propria răspundere conform art. 6 alin. (4) din O.U.G. nr. 76/2001, republicată”; în acest caz nu se percep taxe şi tarife;

c) în cazul în care în sediul social sau sediile secundare nu se desfăşoară încă activităţile ce constituie obiectul de activitate al comerciantului, prevăzute în anexa nr. 3.1, nu este necesară obţinerea autorizaţiei sanitare veterinare; în această situaţie, în baza declaraţiei pe propria răspundere a solicitantului date în acest sens, rubrica din anexa la certificatul de înregistrare se va semna şi ştampila cu înscrierea menţiunii “Nu este necesară în această etapă” conform art. 3 alin. (8) din O.U.G. nr. 76/2001, republicată, caz în care nu se percep taxe şi tarife, comerciantul fiind obligat să obţină autorizaţia înainte de începerea oricăreia dintre activităţile prevăzute în actul constitutiv, respectiv modificator;

d) în situaţia în care unul dintre sediile secundare nu poate fi autorizat la momentul solicitării înregistrării şi autorizării funcţionării comerciantului, certificatul de înregistrare se eliberează în mod obligatoriu cu menţionarea în anexa la acesta a obiectivelor/activităţilor autorizate în această etapă.

DOCUMENTAŢIE NECESARĂ

Solicitantul este obligat să anexeze la cererea de înregistrare următoarele documente:

a) o declaraţie pe propria răspundere că îndeplineşte condiţiile de funcţionare prevăzute de lege, conform modelului prezentat în anexa nr. 3.2 pct. I din Procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere sanitar veterinar, pentru obiectivele şi activităţile care nu se încadrează în anexa nr. 3.1 din aceeaşi procedură;

b) pentru obiectivele şi activităţile prevăzute în anexa nr. 3.1 din aceeaşi procedură:

cerere tip – dactilografiată;

un memoriu tehnic, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.3 din aceeaşi procedură;

o schiţă tehnică cu fluxul tehnologic al obiectivului;

o schiţă de amplasare şi proiectare pentru obiectivele nou-construite;

contractul încheiat cu direcţiile sanitare veterinare pentru plata tarifelor reprezentând activitatea de asistenţă, inspecţie şi control sanitar veterinar de stat desfăşurată de personalul sanitar veterinar de stat în unităţile de producere, prelucrare şi depozitare a produselor de origine animală, potrivit legislaţiei în vigoare;

statutul de societate – copie (dacă este cazul);

contractul de închiriere – copie sau actul de proprietate (dacă este cazul).

c) dovada achitării taxei de autorizare, după caz.

Taxele de autorizare sanitară veterinară sunt prevăzute în anexa nr. 3.1 din Procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere sanitar veterinar.

Taxele se achită la casieria Biroului unic din cadrul camerelor de comerţ şi industrie teritoriale, care vor efectua viramente către trezoreriile statului, în conturile autorităţii publice avizatoare, în termenele stabilite de reglementările legale în vigoare privind finanţele publice.

Actele prezentate în copie trebuie să fie perfect lizibile.

Toate actele vor fi depuse într-un dosar cu şină, în ordinea de mai sus.

Pentru obţinerea autorizaţiei sanitar-veterinare actele prezentate mai sus se depun, la Direcţia sanitar – veterinară a municipiului Bucureşti sau a judeţului în care se află unitatea de producţie pentru care se solicită, următoarele acte:

PERIOADA DE VALABILITATE ŞI REAUTORIZAREA

Autorizaţia sanitară veterinară de funcţionare îşi păstrează valabilitatea pe perioada în care sunt îndeplinite condiţiile sanitare veterinare legale pentru care comerciantul a fost autorizat.

Pentru orice modificare ulterioară a fluxului tehnologic, modernizare, extindere sau schimbare a profilului de activitate comercianţii sunt obligaţi să solicite prin Biroul unic autorizaţia sanitară veterinară de funcţionare conform prevederilor prezentei proceduri.

Autorizaţia sanitară veterinară de funcţionare se anulează de către autoritatea sanitară veterinară în cazul în care comerciantul nu mai îndeplineşte condiţiile de funcţionare pentru care a fost autorizat.

Anularea autorizaţiei se realizează prin completarea rubricii corespunzătoare din anexa la certificatul de înregistrare pe baza procesului-verbal întocmit de către autoritatea sanitară veterinară, cu motivarea temeinică privind neconformităţile constatate şi actele normative ale căror prevederi au fost încălcate. Originalul procesului-verbal se transmite comerciantului, iar câte o copie de pe acesta la Biroul unic.

Comerciantul are obligaţia reluării, prin Biroul unic, a procedurilor de obţinere a autorizaţiilor care au fost anulate, după înlăturarea situaţiilor care au impus măsura anulării, cu plata taxelor şi tarifelor aferente.

Reautorizarea funcţionării se menţionează în rubricile corespunzătoare din anexa la certificatul de înregistrare.

4. AUTORIZAREA FUNCŢIONĂRII COMERCIANŢILOR DIN PUNCT DE VEDERE AL

PROTECŢIEI MEDIULUI

Autorizaţia se emite de către autoritatea competentă în a cărei rază teritorială şi competenţă se află sediul social şi/sau sediile secundare ale comerciantului, respectiv autoritatea publică pentru protecţia mediului, în conformitate cu prevederile capitolului II secţiunea 1 din Legea protecţiei mediului nr. 137/1995, republicată, cu modificările ulterioare, prin reprezentantul delegat la Biroul unic din cadrul camerei de comerţ şi industrie teritoriale.

Obţinerea autorizaţiei de mediu este obligatorie la punerea în funcţiune a proiectelor de activităţi noi pentru care a fost emis acordul de mediu, precum şi pentru funcţionarea sau modificarea funcţionării activităţilor existente cu impact asupra mediului. În funcţie de impactul asupra mediului al activităţilor supuse autorizării autorităţile publice pentru protecţia mediului vor aplica proceduri diferenţiate de emitere a autorizaţiilor de mediu.

Activităţile noi care nu implică lucrări noi de investiţii se reglementează numai prin autorizaţie de mediu, cu excepţia celor de import-export aflate sub incidenţa unor convenţii internaţionale la care România este parte.

DOCUMENTAŢIE NECESARĂ

În vederea obţinerii autorizaţiei solicitantul va depune la Biroul unic cererea de înregistrare, în care se vor înscrie atât datele de identificare a sediului social şi a sediilor secundare, cât şi activităţile pe care urmează să le desfăşoare efectiv în aceste sedii, codificate în conformitate cu nomenclatorul CAEN.

Solicitantul este obligat să anexeze la cererea de înregistrare următoarele documente:

a) autorizaţia de mediu valabilă sau copie de pe adresa de solicitare a autorizaţiei de mediu la inspectoratul teritorial de protecţia mediului, dacă acestea există;

b) declaraţia pe propria răspundere, conform modelului prezentat în anexa nr. 4.3 – pct. I din Procedura de autorizare a activităţilor cu impact asupra mediului înconjurător, pentru activităţile cu impact nesemnificativ asupra mediului, astfel menţionate în anexa nr. 4.1 din Procedura arătată;

c) fişa de prezentare a activităţii, conform modelului prezentat în anexa nr. 4.4 din procedura menţionată, pentru activităţile cu impact redus sau semnificativ asupra mediului, astfel menţionate în anexa nr. 4.1;

d) planul de situaţie şi planul de încadrare în zonă al obiectivului;

e) dovada achitării tarifului şi taxei aferente analizei documentaţiei.

Documentele se depun îndosariate.

Taxele şi tarifele încasate pentru emiterea autorizaţiilor de mediu pentru comercianţi sunt prevăzute în anexa nr. 4.2 din Procedura de autorizare a activităţilor cu impact asupra mediului înconjurător.

Taxele şi tarifele se achită la casieria Biroului unic din cadrul camerelor de comerţ şi industrie teritoriale, care vor vira sumele încasate ca tarife către trezoreriile statului, în conturile autorităţii publice avizatoare, iar pe cele încasate ca taxe în contul Fondului pentru mediu, în termenele stabilite de reglementările legale în vigoare privind finanţele publice.

În cazul activităţilor cu impact redus asupra mediului care se supun procedurii complete de autorizare ca urmare a constatării de către autorităţile pentru protecţia mediului a unei neconformări cu condiţiile legale de autorizare, solicitanţii care au achitat la casieria Biroului unic taxa şi tariful corespunzătoare etapei de evaluare a conformării achită tariful pentru continuarea procedurii direct la sediul autorităţii publice competente pentru protecţia mediului.

PERIOADA DE VALABILITATE ŞI REAUTORIZAREA

Autorizaţia de mediu se emite numai pe baza cererilor corect completate şi care conţin anexate toate documentele doveditoare prevăzute în opisul de documente.

În cazul în care pe parcursul evaluării informaţiilor şi amplasamentului intervin elemente care indică un impact potenţial semnificativ asupra mediului, datorat activităţii supuse autorizării, solicitarea va fi supusă unei proceduri complete, conform prevederilor prezentei secţiuni, iar autorităţile pentru protecţia mediului vor înştiinţa Biroul unic şi vor completa anexa la certificatul de înregistrare.

Durata de valabilitate a autorizaţiei de mediu este de 5 ani dacă în această perioadă nu intervin schimbări care să afecteze condiţiile stabilite prin autorizaţie. Autorităţile publice competente pentru protecţia mediului verifică şi vizează anual situaţia conformării.

Autorizaţia se anulează de către autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului în cazul în care comerciantul nu mai îndeplineşte condiţiile de funcţionare pentru care a fost autorizat.

Anularea autorizaţiei se realizează prin completarea rubricii corespunzătoare din anexa la certificatul de înregistrare, pe baza procesului-verbal întocmit de către autoritatea pentru protecţia mediului, cu motivarea temeinică privind neconformităţile constatate şi actele normative ale căror prevederi au fost încălcate. Originalul procesului-verbal se transmite comerciantului, iar o copie de pe acesta, la Biroul unic.

Comerciantul are obligaţia reluării, prin Biroul unic, a procedurilor de obţinere a autorizaţiilor care au fost anulate, după înlăturarea situaţiilor care au impus măsura anulării, cu plata taxelor şi tarifelor aferente.

Reautorizarea funcţionării se menţionează în rubricile corespunzătoare din anexa la certificatul de înregistrare.

5. AUTORIZAREA FUNCŢIONĂRII COMERCIANŢILOR DIN PUNCT DE VEDERE AL

PROTECŢIEI MUNCII

Autorizaţia se emite de către autoritatea competentă în a cărei rază teritorială se află sediul social şi/sau sediile secundare ale comerciantului, respectiv inspectoratul teritorial de muncă, prin reprezentantul delegat la Biroul unic din cadrul camerei de comerţ şi industrie teritoriale.

Autorizaţia reprezintă actul care condiţionează funcţionarea comercianţilor de respectarea legislaţiei de protecţie a muncii, în scopul prevenirii accidentelor de muncă şi bolilor profesionale.

DOCUMENTAŢIA NECESARĂ

În vederea obţinerii autorizaţiei solicitantul va depune la Biroul unic cererea de înregistrare, în care se vor înscrie atât datele de identificare a sediului social şi sediilor secundare, cât şi activităţile pe care urmează să le desfăşoare efectiv în aceste sedii, codificate în conformitate cu nomenclatorul CAEN.

Solicitantul este obligat să anexeze la cererea de înregistrare următoarele documente:

a) declaraţia pe propria răspundere privind respectarea legislaţiei de protecţie a muncii, obligatorie pentru toţi comercianţii, conform modelului prezentat în anexa nr. 5.2 – pct. I din Procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere al protecţiei muncii;

b) dovada achitării tarifului aferent autorizării, după caz, conform anexei nr. 5.3 din procedura arătată;

c) copii de pe avizele şi/sau autorizaţiile pentru desfăşurarea activităţilor care, după caz, intră sub incidenţa prevederilor următoarelor acte normative:

Decretul nr. 466/1979 privind regimul produselor şi substanţelor toxice, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 2 din 3 ianuarie 1980, cu modificările ulterioare;

Legea nr. 126/1995 privind regimul materiilor explozive, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 28 decembrie 1995, cu modificările şi completările ulterioare;

Ordonanţa Guvernului nr. 4/1995 privind fabricarea, comercializarea şi utilizarea produselor de uz fitosanitar pentru combaterea bolilor, dăunătorilor şi buruienilor în agricultură şi silvicultură, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 30 ianuarie 1995, aprobată cu modificări prin Legea nr. 85/1995.

Documentele se depun îndosariate.

Tarifele pentru serviciile prestate în vederea autorizării din punct de vedere al protecţiei muncii sunt prevăzute în anexa nr. 5.3 din Procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere al protecţiei muncii.

Tarifele se achită la casieria Biroului unic din cadrul camerelor de comerţ şi industrie teritoriale, care vor efectua viramente către trezoreriile statului, în conturile autorităţii publice avizatoare, în termenele stabilite de reglementările legale în vigoare privind finanţele publice.

RESPECTAREA LEGISLAŢIEI

În vederea autorizării funcţionării din punct de vedere al protecţiei muncii comercianţii au obligaţia să desfăşoare activităţile cu respectarea prevederilor legislaţiei privind protecţia muncii, după cum urmează:

a) Legea protecţiei muncii nr. 90/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 47 din 29 ianuarie 2001;

b) Normele generale de protecţie a muncii;

c) Normele specifice de securitate a muncii pentru activităţile desfăşurate;

d) Standardele de securitate;

e) ordinele ministrului muncii şi solidarităţii sociale, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PERIOADA DE VALABILITATE ŞI REAUTORIZAREA

În cazul în care, ulterior înregistrării şi autorizării funcţionării, la sediul social sau secundar se intenţionează începerea desfăşurării unor noi activităţi, comerciantul va solicita Biroului unic eliberarea de noi anexe cuprinzând autorizaţiile necesare.

Autorizaţia este valabilă atâta timp cât nu s-au modificat condiţiile iniţiale pentru care aceasta a fost eliberată.

La modificarea condiţiilor iniţiale comerciantul va solicita prin Biroul unic reînnoirea autorizaţiei.

Autorizaţia se anulează de către inspectoratul teritorial de muncă în următoarele cazuri:

a) când constată modificarea condiţiile existente la data obţinerii acesteia, iar comerciantul nu a solicitat reînnoirea autorizaţiei;

b) când constată neîndeplinirea condiţiilor asumate prin declaraţia pe propria răspundere.

Anularea autorizaţiei se realizează prin completarea rubricii corespunzătoare din anexa la certificatul de înregistrare pe baza procesului-verbal întocmit de către inspectoratul teritorial de muncă, cu motivarea temeinică privind neconformităţile constatate şi actele normative ale căror prevederi au fost încălcate. Originalul procesului-verbal se transmite comerciantului, iar câte o copie de pe acesta la Biroul unic şi la Inspecţia Muncii.

Comerciantul are obligaţia reluării, prin Biroul unic, a procedurilor de obţinere a autorizaţiilor care au fost anulate, după înlăturarea situaţiilor care au impus măsura anulării, cu plata taxelor şi tarifelor aferente.

Reautorizarea funcţionării se menţionează în rubricile corespunzătoare din anexa la certificatul de înregistrare.

Autorizatia necesara producerii, importarii sau comercializarii de alcool, bauturi alcoolice, produse ce contin alcool, tutun sau cafea

Autorizatia necesara producerii, importarii sau comercializarii de alcool, bauturi alcoolice, produse ce contin alcool, tutun sau cafeaProcedura “autorizaţiei” necesară producerii, importării sau comercializării de alcool, băuturi alcoolice, produse ce conţin alcool, tutun sau cafea, se găseşte reglementată în O.U.G. nr. 50/1998 modificată şi completată de Legea nr. 148/1999.

Agenţii economici: producători interni, importatori, comercianţi în sistem angro şi en detail, care realizează venituri din vânzările de alcool etilic alimentar, băuturi alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic alimentar, produse din tutun, cafea, cafea cu înlocuitori, cafea solubilă, inclusiv amestecuri cu cafea solubilă, îşi pot desfăşura activitatea numai în baza autorizaţiei de comercializare.

Nu intră sub incidenţa regimului de autorizare băuturile slab alcoolizate, cu o concentraţie alcoolică sub 0,5% în volum, precum şi aromele şi esenţele alimentare care nu pot fi consumate ca atare, fiind utilizate la prepararea produselor alimentare.

Autorizaţia este valabilă pe întreaga perioadă de desfăşurare a activităţilor prevăzute mai sus.

Autorizaţia de comercializare poate fi emisă numai de:

Ministerul Finanţelor, în cazul alcoolului;

direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, în cazul băuturilor alcoolice, al produselor din tutun şi al cafelei, precum şi în cazul alcoolului vândut de agenţii economici producători de băuturi alcoolice.

Modelul autorizaţiei emise de către Ministerul Finanţelor sau de către direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti este prevăzut în anexa nr. 17 la O.U.G. nr. 50/1998.

ACTE NECESARE AUTORIZĂRII

Autorizaţia de comercializare se emite cu percepere de taxe, în baza unei cereri-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 15 Ordonanţa de urgenţă nr. 50/1998, şi a următoarelor documente:

a) certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului;

b) certificatul de înregistrare fiscală;

c) adeverinţa eliberată de organul fiscal teritorial, din care să rezulte că solicitanţii de autorizaţii nu au obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat. Nu se consideră obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat, în înţelesul acestei prevederi:

sumele pentru care agenţii economici au obţinut de la Ministerul Finanţelor înlesniri la plata acestora;

sumele stabilite în urma controalelor efectuate de organele fiscale de specialitate şi care se află în diferite stadii de contestare sau în judecată;

sumele care fac obiectul hotărârilor de suspendare a executării, date de instanţele judecătoreşti;

d) declaraţia solicitantului, pe propria răspundere, privind sediul social, filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, staţiile de depozitare, magazinele şi orice alte locuri unde îşi desfăşoară activitatea, precum şi adresele acestora;

e) licenţa de fabricaţie emisă de către Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în cazul agenţilor economici producători interni care obţin venituri din vânzarea produselor supuse autorizării, provenite din producţia proprie, însoţită, în cazul agenţilor economici producători de alcool, de o declaraţie privind dotarea cu mijloace de măsurare a producţiei, vizată de supraveghetorul fiscal;

f) contractele de import încheiate cu partenerii externi sau comenzile de import, după caz, în situaţia agenţilor economici importatori care obţin venituri din vânzarea produselor supuse autorizării, provenite din operaţiuni proprii de import;

g) adeverinţă eliberată de organul fiscal teritorial, din care să rezulte deţinerea în patrimoniu a capacităţilor de producţie proprii, în cazul producătorilor interni de alcool şi de băuturi alcoolice, altele decât vinurile, ţuica şi rachiurile naturale.

TERMENE DE ELIBERARE A AUTORIZAŢIEI

În vederea eliberării autorizaţiei de comercializare a băuturilor alcoolice, care are o perioadă de valabilitate de 1 an, fiecare agent economic este obligat să depună cerere de autorizare, însoţită de documentaţia necesară, începând cu data de 10 decembrie a fiecărui an, până cel mai târziu la 10 ianuarie al anului următor (Pentru agenţii economici nou-înfiinţaţi, termenul de depunere a documentaţiei este de 10 zile de la data eliberării certificatului de înregistrare fiscală).

Autorizaţia se eliberează în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete.

Dacă un agent economic posedă o autorizaţie de comercializare pentru un produs sau altul din cele supuse autorizării şi doreşte autorizarea şi pentru alte produse, termenul de eliberare a autorizaţiei este de maximum 10 zile.

Pentru agenţii economici nou-înfiinţaţi sau pentru agenţii economici care îşi completează obiectul de activitate pe linia comercializării de produse supuse autorizării termenul de depunere a documentaţiei este de minimum 30 de zile înainte de data începerii activităţii pentru care se solicită autorizarea.

TAXE DE AUTORIZARE

Taxele de autorizare sunt menţionate în anexa nr. 16 la O.U.G. nr. 50/1998.

Taxele se plătesc în două tranşe egale, astfel:

prima tranşă, în cuantum de 50% din valoarea totală prevăzută în anexa nr. 16 la O.U.G. nr. 50/1998 înainte de emiterea autorizaţiei;

a doua tranşă, în termen de 6 luni de la data emiterii autorizaţiei.

În situaţia în care un agent economic a achitat prima tranşă a taxei de autorizare şi a primit autorizaţia de comercializare, dar până la încheierea termenului de achitare a celei de-a doua tranşe, din anumite cauze, acesta nu mai poate sau nu mai doreşte să desfăşoare activitatea de comercializare a produselor supuse autorizării, agentul economic respectiv, pe propria răspundere, printr-o declaraţie scrisă, face cunoscută această situaţie organului fiscal care i-a eliberat autorizaţia şi nu mai plăteşte cea de-a doua tranşă.

Taxele de autorizare se fac venit la bugetul de stat şi se varsă în acelaşi cont în care se colectează accizele.

AVIZ DE ÎNSOŢIRE A MĂRFII

Transferul produselor supuse autorizării dintr-un depozit al societăţii comerciale într-un alt depozit al acesteia, fără a schimba dreptul de proprietate asupra mărfii, se va face pe baza unui aviz de însoţire a mărfii, cu aceleaşi caracteristici ca şi documentele fiscale speciale. Pe lungimea în diagonală a fiecărui aviz se va inscripţiona, după caz, “Alcool – transfer”, “Băuturi alcoolice – transfer”, “Produse din tutun – transfer”, “Cafea transfer”. Aceste avize se tipăresc de către Regia Autonomă “Imprimeria Naţională”.

Necesarul de astfel de documente se stabileşte de fiecare agent economic autorizat, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, iar distribuirea lor către utilizatori se va face în aceleaşi condiţii ca şi în cazul distribuirii facturilor şi avizelor de însoţire speciale.

În cazul în care agentul economic comercializează băuturile alcoolice în sistem en gros, pentru desfăşurarea activităţii sale este obligat să completeze facturi fiscale şi avize de însoţire a mărfii pentru fiecare livrare de băuturi alcoolice. Aceste documente fiscale au un regim special şi poartă serii şi numere special alocate de RA Imprimeria Naţională agentului economic în cauză.

Fiecare livrare de băuturi alcoolice se poate realiza numai către agenţi economici care comercializează băuturi alcoolice en detail şi numai pe baza încheierii unor contracte de vânzare-cumpărare, care trebuie vizate şi înregistrate într-un registru special de către organele fiscale teritoriale în raza cărora îşi au sediul părţile semnatare. Facturile fiscale şi avizele de însoţire a transportului de băuturi alcoolice se întocmesc în momentul livrării.

Autorizatia necesara producerii, importarii sau comercializarii de alcool, bauturi alcoolice, produse ce contin alcool, tutun sau cafea

PERSOANE CARE NU POT FI AUTORIZATE

Nu vor fi autorizaţi de către Ministerul Finanţelor agenţii economici producători interni de alcool şi de băuturi alcoolice, altele decât vinurile, ţuica şi rachiurile naturale, care obţin venituri din comercializarea acestor produse şi care:

înregistrează obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat;

nu deţin în patrimoniu capacităţi de producţie proprii;

nu au în dotare mijloace de măsurare a producţiei realizate, în cazurile în care legea prevede aceasta.

Autorizatia de gospodarire a apelor

Autorizatia de gospodarire a apelorAutorizaţia de gospodărire a apelor reprezintă actul care condiţionează din punct de vedere tehnic şi juridic funcţionarea sau exploatarea obiectivelor noi, construite pe ape sau care au legătură cu apele de suprafaţă, subterane, cu zona costieră, faleza, litoralul şi plaja mării, cu apele maritime interioare, marea teritorială, zona economică exclusivă şi platoul continental, precum şi funcţionarea şi exploatarea în continuare a celor existente şi după caz, desfăşurarea activităţii de depozitare, manevrare, şi/sau transport prin conducte a substanţelor periculoase, sau alte activităţi pe sol sau în subsol care pot conduce la evacuarea indirectă de substanţe periculoase în apele subterane sau de suprafaţă.

Prin autorizaţia de gospodărire a apelor utilizatorul de apă are următoarele drepturi:

a) de funcţionare a folosinţei de apă, în cadrul căreia apele de suprafaţă se utilizează pentru alimentări cu apă potabilă sau industrială, irigaţii, producerea de energie electrică, navigaţie, piscicultură, flotaj, agrement sau ca receptor pentru apele evacuate de către alţi utilizatori din intravilanul sau extravilanul localităţilor, precum şi în alte scopuri neexceptate prin Legea nr. 107/1996, cu modificările ulterioare, ca şi pentru utilizarea apelor subterane, inclusiv a celor arteziene, pentru alimentări cu apă;

Continue reading

Autorizatii de transport naval

Autorizaţia este documentul care atestă capacitatea agentului economic de a desfăşura activitatea înscrisă în aceasta şi dă dreptul acestuia de a funcţiona în limitele porturilor şi/sau pe căile navigabile sau, după caz, în apele internaţionale, cu respectarea condiţiilor prevăzute în prezentele norme metodologice şi a legislaţiei în vigoare.

Prin agenţi economici se va înţelege: persoanele juridice, persoanele fizice sau asociaţiile familiale autorizate să desfăşoare activităţi economice (de transport naval).

Autorizarea agenţilor economici se face în numele Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei de către Autoritatea Navală Română, cu respectarea Normelor Metodologice de autorizare a agenţilor economici care desfăşoară activităţi de transport naval în porturi şi pe căi navigabile.

SOLICITAREA AUTORIZAŢIEI

Pentru obţinerea unei autorizaţii agentul economic trebuie să prezinte o cerere scrisă, însoţită de documentele prevăzute de prezentele norme metodologice. În cazul persoanelor juridice cererea va fi semnată de unul dintre reprezentanţii legali ai acestora. În cazul asociaţiei familiale cererea va fi semnată de reprezentantul acesteia.

Modelul cererii este prezentat în anexa nr. 2 la Normelor Metodologice de autorizare a agenţilor economici care desfăşoară activităţi de transport naval în porturi şi pe căi navigabile.

Autoritatea Navală Română va afişa la centrele de primire a cererilor de autorizare lista documentelor care atestă îndeplinirea criteriilor de autorizare, ce trebuie depuse de agentul economic o dată cu cererea, pentru fiecare activitate pentru care se eliberează autorizaţii, precum şi, dacă este cazul, vechimea admisă pentru fiecare document.

La fiecare centru de primire a cererilor de autorizare Autoritatea Navală Română va desemna o persoană care va analiza dacă cererea este corect completată şi dacă sunt depuse toate documentele necesare.

Copiile neautentificate ale documentelor depuse vor fi însoţite de originale pentru confruntare şi vor fi vizate, la prezentarea acestora, pentru conformitate cu originalul, de către personalul Autorităţii Navale Române.

ACORDAREA AUTORIZAŢIEI, VALABILITATEA, RETRAGEREA ŞI SUSPENDAREA

În termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de autorizare şi a documentaţiei complete, Autoritatea Navală Română va elibera autorizaţia solicitată sau va comunica în scris motivele refuzului de a se acorda autorizaţia.

La primirea autorizaţiei persoana fizică autorizată să desfăşoare activităţi economice în mod independent sau, în cazul persoanelor juridice, reprezentantul legal al acestora ori împuternicitul acestuia sau, în cazul asociaţiei familiale, reprezentantul acesteia semnează în registrul autorizaţiilor pentru confirmarea primirii, înscriindu-se şi numele în clar al persoanei.

În cazul în care autorizaţia se eliberează unei persoane împuternicite, documentul de împuternicire se păstrează de Autoritatea Navală Română la dosarul cu documentele care au fost depuse împreună cu cererea.

Cu cel puţin 30 de zile înainte de data expirării vizei anuale a autorizaţiei agentul economic este obligat să solicite în scris Autorităţii Navale Române reconfirmarea autorizaţiei.

Cererea de reconfirmare a autorizaţiei va fi însoţită de documentele care atestă eventualele modificări în raport cu documentele aflate deja la dosarul de autorizare, precum şi, după caz, de dovada prelungirii termenelor de valabilitate a contractelor de închiriere şi/sau a poliţelor de asigurare prin care au fost constituite garanţiile băneşti.

Autoritatea Navală Română va acorda viza anuală în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii şi a documentelor însoţitoare complete sau va comunica în scris agentului economic motivele refuzului de a se acorda viza anuală.

În cazul în care agentul economic nu a depus cererea pentru obţinerea vizei anuale, în termenul arătat, autorizaţia se consideră retrasă din oficiu de la data expirării vizei anuale şi Autoritatea Navală Română va înştiinţa agentul economic, administraţia portuară şi/sau de căi navigabile pe teritoriul căreia îşi desfăşoară acesta activitatea, precum şi căpităniile de port interesate.

Autorizaţia emisă de Autoritatea Navală Română are valabilitate de 5 ani de la data eliberării, cu condiţia reconfirmării anuale.

Reconfirmarea autorizaţiei se face prin aplicarea vizei anuale.

În situaţia în care nu se efectuează reconfirmarea anuală, autorizaţia se retrage din oficiu.

Autorizaţia poate fi suspendată pentru cel mult 30 de zile în cazurile în care se constată că agentul economic nu mai îndeplineşte criteriile în baza cărora aceasta i-a fost acordată şi/sau nu au fost respectate reglementările legale privind desfăşurarea activităţilor pentru care a fost autorizat.

Autorizaţia poate fi retrasă dacă după 30 de zile nu a încetat suspendarea.

Modelul autorizaţiei este prevăzut în anexa nr. 1 la norme metodologice mai sus arătate.

CAZURI SPECIALE

Activităţile de transport naval cu simbolurile PMMP şi FPM pot fi desfăşurate numai de persoane juridice care îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 2 şi 3 din Criteriile de autorizare a agenţilor economici care desfăşoară activităţi de transport naval în porturi şi pe căi navigabile, care fac parte din Ordinul privind autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de transport naval.

Autorizatia sanitar – veterinara

    În vederea obţinerii autorizaţiei solicitantul va depune la Biroul unic cererea de înregistrare, în care menţionează datele de identificare a sediului social şi sediilor secundare, precum şi obiectivul şi activitatea pentru care solicită autorizaţia sanitară veterinară de funcţionare, codificate în conformitate cu nomenclatorul CAEN.

    Autorizarea funcţionării comercianţilor din punct de vedere sanitar veterinar este obligatorie pentru obiectivele – sedii sociale/secundare – şi activităţile prevăzute în anexa nr. 3.1.

    Pentru situaţiile care nu se încadrează în condiţiile arătate mai sus, în vederea obţinerii autorizaţiei solicitanţii vor depune numai o declaraţie pe propria răspundere că îndeplinesc condiţiile de funcţionare prevăzute de lege.

 

    În vederea autorizării funcţionării din punct de vedere sanitar veterinar se disting următoarele situaţii:

   a) pentru obiectivele şi activităţile prevăzute în anexa nr. 3.1, autoritatea sanitară veterinară va efectua evaluarea condiţiilor minime la sediul social şi/sau sediile secundare ale comercianţilor;

   b) pentru obiectivele şi activităţile care nu se încadrează în anexa nr. 3.1, anexa la certificatul de înregistrare se va semna şi ştampila cu înscrierea menţiunii “Funcţionează în baza declaraţiei pe propria răspundere conform art. 6 alin. (4) din O.U.G. nr. 76/2001, republicată”; în acest caz nu se percep taxe şi tarife;

   c) în cazul în care în sediul social sau sediile secundare nu se desfăşoară încă activităţile ce constituie obiectul de activitate al comerciantului, prevăzute în anexa nr. 3.1, nu este necesară obţinerea autorizaţiei sanitare veterinare; în această situaţie, în baza declaraţiei pe propria răspundere a solicitantului date în acest sens, rubrica din anexa la certificatul de înregistrare se va semna şi ştampila cu înscrierea menţiunii “Nu este necesară în această etapă” conform art. 3 alin. (8) din O.U.G. nr. 76/2001, republicată, caz în care nu se percep taxe şi tarife, comerciantul fiind obligat să obţină autorizaţia înainte de începerea oricăreia dintre activităţile prevăzute în actul constitutiv, respectiv modificator;

   d) în situaţia în care unul dintre sediile secundare nu poate fi autorizat la momentul solicitării înregistrării şi autorizării funcţionării comerciantului, certificatul de înregistrare se eliberează în mod obligatoriu cu menţionarea în anexa la acesta a obiectivelor/activităţilor autorizate în această etapă.

 

    DOCUMENTAŢIE NECESARĂ

 

    Solicitantul este obligat să anexeze la cererea de înregistrare următoarele documente:

   a) o declaraţie pe propria răspundere că îndeplineşte condiţiile de funcţionare prevăzute de lege, conform modelului prezentat în anexa nr. 3.2 pct. I, pentru obiectivele şi activităţile care nu se încadrează în anexa nr. 3.1;

   b) pentru obiectivele şi activităţile prevăzute în anexa nr. 3.1:

   – cerere tip – dactilografiată;

   – un memoriu tehnic, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.3;

   – o schiţă tehnică cu fluxul tehnologic al obiectivului;

   – o schiţă de amplasare şi proiectare pentru obiectivele nou-construite;

   – contractul încheiat cu direcţiile sanitare veterinare pentru plata tarifelor reprezentând activitatea de asistenţă, inspecţie şi control sanitar veterinar de stat desfăşurată de personalul sanitar veterinar de stat în unităţile de producere, prelucrare şi depozitare a produselor de origine animală, potrivit legislaţiei în vigoare;

   – statutul de societate – copie (dacă este cazul);

   – contractul de închiriere – copie sau actul de proprietate (dacă este cazul).

   c) dovada achitării taxei de autorizare, după caz.

 

    Actele prezentate în copie trebuie să fie perfect lizibile.

    Toate actele vor fi depuse într-un dosar cu şină, în ordinea de mai sus.

    Pentru obţinerea autorizaţiei sanitar-veterinare actele prezentate mai sus se depun, la Direcţia sanitar – veterinară a municipiului Bucureşti sau a judeţului în care se află unitatea de producţie pentru care se solicită, următoarele acte:

 

    VERIFICAREA DOCUMENTAŢIEI

 

    Autoritatea sanitară veterinară, prin personalul său de specialitate, verifică condiţiile sanitare veterinare de funcţionare a obiectivelor şi pentru activităţile solicitate, în conformitate cu prevederile legislaţiei sanitare veterinare în vigoare, cu referire la:

   – amplasarea obiectivului, vecinătăţi, noxe;

   – caracteristicile constructive: materiale de construcţie, sisteme de aprovizionare cu apă, canalizare;

   – condiţiile de microclimat: ventilaţie, temperatură, umiditate, luminozitate şi altele asemenea;

   – fluxul tehnologic: dotarea tehnică cu utilaje, circulaţia materiilor prime, a produselor finite şi a personalului, spaţii de producţie, spaţii de depozitare pentru materii prime, produse finite, produse necomestibile, confiscate, spaţii pentru Venena şi Separanda pentru unităţile de profil;

   – capacităţile de producţie, depozitare şi desfacere a produselor, asigurarea lanţului frigorific;

   – dotarea cu aparatură de măsură şi control şi sisteme de înregistrare a temperaturii, umidităţii etc.;

   – funcţionarea vestiarelor filtru şi a grupurilor sanitare;

   – spaţii de depozitare pentru ambalaje, containere pentru produse sechestrate şi confiscate, spaţii pentru substanţe toxice în cazul produselor farmaceutice cu acest regim;

   – sisteme de evacuare a produselor confiscate, deşeurilor, ambalajelor şi altor materiale nefolosibile;

   – contractul cu o unitate specializată pentru colectarea în vederea prelucrării a deşeurilor, confiscatelor, altor produse necomestibile;

   – dotarea cu echipamente, substanţe şi materiale pentru operaţiunile de dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare în unitate, spaţii pentru păstrarea substanţelor necesare;

   – starea tehnică şi igienică a mijloacelor pentru transport animale, produse de origine animală, produse de uz veterinar, asigurarea lanţului frigorific, amenajarea spaţiilor pentru spălare şi dezinfecţie;

   – organizarea şi funcţionarea laboratorului uzinal, dotarea şi încadrarea cu personal, atestarea acestuia;

   – implementarea în unitate a procedurilor operaţionale standard de sanitaţie (SSOP), a planului pentru analiza riscului (HACCP), a programului de autocontrol şi a regulilor de bună practică (GMP);

   – igiena personalului, echipamente de protecţie, utilităţi pentru igiena personală;

   – încadrarea cu personal, pregătirea, instruirea sau atestarea acestuia, controlul stării de sănătate;

   – supravegherea sanitară veterinară a unităţii conform prevederilor legale.

    __________

    Anexele despre care se vorbeşte în prezenta procedură, fac parte din Procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere sanitar veterinar, aprobată prin H.G. nr. 573/2002.

 

Autorizatia necesara producerii, importarii sau comercializarii de alcool, bauturi alcoolice, produse ce contin alcool, tutun sau cafea

Procedura “autorizaţiei” necesară producerii, importării sau comercializării de alcool, băuturi alcoolice, produse ce conţin alcool, tutun sau cafea, se găseşte reglementată în O.U.G. nr. 50/1998 modificată şi completată de Legea nr. 148/1999.

    Agenţii economici: producători interni, importatori, comercianţi în sistem angro şi en detail, care realizează venituri din vânzările de alcool etilic alimentar, băuturi alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic alimentar, produse din tutun, cafea, cafea cu înlocuitori, cafea solubilă, inclusiv amestecuri cu cafea solubilă, îşi pot desfăşura activitatea numai în baza autorizaţiei de comercializare.

    Nu intră sub incidenţa regimului de autorizare băuturile slab alcoolizate, cu o concentraţie alcoolică sub 0,5% în volum, precum şi aromele şi esenţele alimentare care nu pot fi consumate ca atare, fiind utilizate la prepararea produselor alimentare.

    Autorizaţia este valabilă pe întreaga perioadă de desfăşurare a activităţilor prevăzute mai sus.

    Autorizaţia de comercializare poate fi emisă numai de:

   – Ministerul Finanţelor, în cazul alcoolului;

   – direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, în cazul băuturilor alcoolice, al produselor din tutun şi al cafelei, precum şi în cazul alcoolului vândut de agenţii economici producători de băuturi alcoolice.

    Modelul autorizaţiei emise de către Ministerul Finanţelor sau de către direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti este prevăzut în anexa nr. 17 la O.U.G. nr. 50/1998.

 

    ACTE NECESARE AUTORIZĂRII

 

    Autorizaţia de comercializare se emite cu percepere de taxe, în baza unei cereri-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 15 Ordonanţa de urgenţă nr. 50/1998, şi a următoarelor documente:

   a) certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului;

   b) certificatul de înregistrare fiscală;

   c) adeverinţa eliberată de organul fiscal teritorial, din care să rezulte că solicitanţii de autorizaţii nu au obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat. Nu se consideră obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat, în înţelesul acestei prevederi:

   – sumele pentru care agenţii economici au obţinut de la Ministerul Finanţelor înlesniri la plata acestora;

   – sumele stabilite în urma controalelor efectuate de organele fiscale de specialitate şi care se află în diferite stadii de contestare sau în judecată;

   – sumele care fac obiectul hotărârilor de suspendare a executării, date de instanţele judecătoreşti;

   d) declaraţia solicitantului, pe propria răspundere, privind sediul social, filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, staţiile de depozitare, magazinele şi orice alte locuri unde îşi desfăşoară activitatea, precum şi adresele acestora;

   e) licenţa de fabricaţie emisă de către Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în cazul agenţilor economici producători interni care obţin venituri din vânzarea produselor supuse autorizării, provenite din producţia proprie, însoţită, în cazul agenţilor economici producători de alcool, de o declaraţie privind dotarea cu mijloace de măsurare a producţiei, vizată de supraveghetorul fiscal;

   f) contractele de import încheiate cu partenerii externi sau comenzile de import, după caz, în situaţia agenţilor economici importatori care obţin venituri din vânzarea produselor supuse autorizării, provenite din operaţiuni proprii de import;

   g) adeverinţă eliberată de organul fiscal teritorial, din care să rezulte deţinerea în patrimoniu a capacităţilor de producţie proprii, în cazul producătorilor interni de alcool şi de băuturi alcoolice, altele decât vinurile, ţuica şi rachiurile naturale.

 

    TERMENE DE ELIBERARE A AUTORIZAŢIEI

 

    În vederea eliberării autorizaţiei de comercializare a băuturilor alcoolice, care are o perioadă de valabilitate de 1 an, fiecare agent economic este obligat să depună cerere de autorizare, însoţită de documentaţia necesară, începând cu data de 10 decembrie a fiecărui an, până cel mai târziu la 10 ianuarie al anului următor (Pentru agenţii economici nou-înfiinţaţi, termenul de depunere a documentaţiei este de 10 zile de la data eliberării certificatului de înregistrare fiscală).

    Autorizaţia se eliberează în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete.

    Dacă un agent economic posedă o autorizaţie de comercializare pentru un produs sau altul din cele supuse autorizării şi doreşte autorizarea şi pentru alte produse, termenul de eliberare a autorizaţiei este de maximum 10 zile.

    Pentru agenţii economici nou-înfiinţaţi sau pentru agenţii economici care îşi completează obiectul de activitate pe linia comercializării de produse supuse autorizării termenul de depunere a documentaţiei este de minimum 30 de zile înainte de data începerii activităţii pentru care se solicită autorizarea.

 

    TAXE DE AUTORIZARE

 

    Taxele de autorizare sunt menţionate în anexa nr. 16 la O.U.G. nr. 50/1998.

    Taxele se plătesc în două tranşe egale, astfel:

   – prima tranşă, în cuantum de 50% din valoarea totală prevăzută în anexa nr. 16 la O.U.G. nr. 50/1998 înainte de emiterea autorizaţiei;

   – a doua tranşă, în termen de 6 luni de la data emiterii autorizaţiei.

    În situaţia în care un agent economic a achitat prima tranşă a taxei de autorizare şi a primit autorizaţia de comercializare, dar până la încheierea termenului de achitare a celei de-a doua tranşe, din anumite cauze, acesta nu mai poate sau nu mai doreşte să desfăşoare activitatea de comercializare a produselor supuse autorizării, agentul economic respectiv, pe propria răspundere, printr-o declaraţie scrisă, face cunoscută această situaţie organului fiscal care i-a eliberat autorizaţia şi nu mai plăteşte cea de-a doua tranşă.

    Taxele de autorizare se fac venit la bugetul de stat şi se varsă în acelaşi cont în care se colectează accizele.

 

    AVIZ DE ÎNSOŢIRE A MĂRFII

 

    Transferul produselor supuse autorizării dintr-un depozit al societăţii comerciale într-un alt depozit al acesteia, fără a schimba dreptul de proprietate asupra mărfii, se va face pe baza unui aviz de însoţire a mărfii, cu aceleaşi caracteristici ca şi documentele fiscale speciale. Pe lungimea în diagonală a fiecărui aviz se va inscripţiona, după caz, “Alcool – transfer”, “Băuturi alcoolice – transfer”, “Produse din tutun – transfer”, “Cafea transfer”. Aceste avize se tipăresc de către Regia Autonomă “Imprimeria Naţională”.

    Necesarul de astfel de documente se stabileşte de fiecare agent economic autorizat, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, iar distribuirea lor către utilizatori se va face în aceleaşi condiţii ca şi în cazul distribuirii facturilor şi avizelor de însoţire speciale.

    În cazul în care agentul economic comercializează băuturile alcoolice în sistem en gros, pentru desfăşurarea activităţii sale este obligat să completeze facturi fiscale şi avize de însoţire a mărfii pentru fiecare livrare de băuturi alcoolice. Aceste documente fiscale au un regim special şi poartă serii şi numere special alocate de RA Imprimeria Naţională agentului economic în cauză.

    Fiecare livrare de băuturi alcoolice se poate realiza numai către agenţi economici care comercializează băuturi alcoolice en detail şi numai pe baza încheierii unor contracte de vânzare-cumpărare, care trebuie vizate şi înregistrate într-un registru special de către organele fiscale teritoriale în raza cărora îşi au sediul părţile semnatare. Facturile fiscale şi avizele de însoţire a transportului de băuturi alcoolice se întocmesc în momentul livrării.

 

    PERSOANE CARE NU POT FI AUTORIZATE

 

    Nu vor fi autorizaţi de către Ministerul Finanţelor agenţii economici producători interni de alcool şi de băuturi alcoolice, altele decât vinurile, ţuica şi rachiurile naturale, care obţin venituri din comercializarea acestor produse şi care:

   – înregistrează obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat;

   – nu deţin în patrimoniu capacităţi de producţie proprii;

   – nu au în dotare mijloace de măsurare a producţiei realizate, în cazurile în care legea prevede aceasta.