Tag Archives: Turism

Certificat de asigurare privind rambursarea sumelor achitate de turist şi/sau a cheltuielilor de repatriere în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism

Certificat de asigurare privind rambursarea sumelor achitate de turist şi/sau a cheltuielilor de repatriere în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism

Prin prezentul certificat asigurătorul se obligă să ramburseze turistului sumele achitate şi/sau cheltuielile de repatriere în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism, în condiţiile menţionate mai jos.
Definiţii
1. Agenţia de turism – unitatea specializată înregistrată în România, care oferă şi vinde pachete de servicii turistice sau componente ale acestora.
2. Asigurătorul – societatea de asigurări care încheie cu asiguratul o poliţă de asigurare privind rambursarea sumelor achitate de turist şi/sau a cheltuielilor de repatriere în cazul insolvabilităţii sau al falimentului asiguratului şi care emite prezentul certificat.
3. Asiguratul – societatea comercială înregistrată în România, titulara licenţei de turism pentru agenţia de turism.
4. Beneficiarul – turistul.
5. Cheltuielile de repatriere – cheltuielile efectuate de turist după întreruperea de către asigurat a derulării contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, pentru ca turistul să se poată întoarce la punctul originar de plecare din România în condiţii de confort şi preţ similare celor contractate.
6. Contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice – acordul de voinţă dintre asigurat şi turist, care are ca obiect cumpărarea unui pachet de servicii turistice de către turist şi eliberarea documentelor de plată şi a documentelor de călătorie de către asigurat.
7. Despăgubire – suma datorată de asigurător beneficiarului în urma producerii evenimentului asigurat.
8. Falimentul – procedura judiciară de executare silită a bunurilor din averea asiguratului, în scopul acoperirii datoriilor comerciale ale acestuia.
9. Insolvabilitatea – situaţia în care asiguratul nu achită debitul în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la primirea de către acesta a documentelor justificative de la turist.
10. Pachetul de servicii turistice – combinaţia prestabilită a cel puţin două dintre următoarele trei grupe de servicii, cu condiţia ca durata neîntreruptă a acestora să depăşească 24 de ore sau să cuprindă o înnoptare, şi anume transport, cazare şi alte servicii fără legătură cu transportul sau cazarea ori care nu sunt accesorii ale acestora şi care reprezintă o parte semnificativă a pachetului de servicii turistice, cum ar fi alimentaţie, tratament balnear, agrement şi altele asemenea.
11. Sumele achitate – contravaloarea serviciilor turistice neprestate turistului, servicii plătite de acesta în conformitate cu contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice încheiat cu asiguratul.
12. Turistul – orice persoană care cumpără sau care se angajează să cumpere pachetul de servicii turistice – contractant principal – sau orice altă persoană în numele căreia contractantul principal se angajează să cumpere pachetul de servicii turistice – alţi beneficiari – sau orice persoană în favoarea căreia contractantul principal sau alţi beneficiari cedează pachetul de servicii turistice – cesionarul.
Obligaţiile turistului în caz de daună
1. În cazul în care asiguratul nu efectuează repatrierea turistului, turistul are obligaţia de a anunţa imediat asigurătorul prin telefon, fax sau e-mail. În această situaţie asigurătorul nu are obligaţia de a achita imediat contravaloarea cheltuielilor de repatriere, ci de a o rambursa după întoarcerea turistului în România.
2. În cazul în care turistul solicită de la asigurat rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, acesta trebuie să trimită documentele justificative către asigurat prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Turistul are obligaţia de a păstra fotocopii de pe respectivele documente justificative. Turistul poate solicita asiguratului rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data încheierii derulării pachetului de servicii turistice sau de la data repatrierii.
3. Turistul are obligaţia de a notifica asigurătorul prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire în legătură cu solicitarea adresată asiguratului privind rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data confirmării de primire prevăzută la pct. 2.
4. În cazul în care, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data confirmării de primire a documentelor justificative de către asigurat, turistul nu a primit sumele solicitate de la asigurat, are loc evenimentul asigurat.
5. În termen de 10 (zece) zile calendaristice de la data producerii evenimentului asigurat turistul are obligaţia de a transmite asigurătorului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, cererea de despăgubire, însoţită de documentele justificative.
6. Documentele justificative conţin, dar nu se limitează la:
– contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice;
– certificatul de asigurare;
– confirmările de primire precizate la pct. 2, 3 şi 5;
– fotocopiile de pe documentele de plată a avansului (chitanţe, ordine de plată etc.), în cazul cererilor de rambursare a sumelor achitate de turist;
– fotocopiile de pe documentele de transport şi cazare, în cazul cererilor de rambursare a cheltuielilor de repatriere.
Calcularea şi plata despăgubirilor
1. Despăgubirea nu poate depăşi preţul contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice.
2. Din despăgubire se scade o franşiză de 5% din preţul contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, sumă care rămâne în răspunderea turistului.
3. Despăgubirea va fi plătită în termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data primirii de către asigurător a documentelor justificative de la turist.
4. Despăgubirea va fi plătită în moneda contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice.
5. În cazul în care după plata despăgubirii asiguratul plăteşte debitul către turist, turistul are obligaţia de a restitui asigurătorului despăgubirea primită, în termen de 5 (cinci) zile lucrătoare de la primirea de la asigurat a sumelor reprezentând debitul.
Excluderi
Asigurătorul nu datorează despăgubiri pentru:
1. daune rezultate din alte cauze decât insolvabilitatea sau falimentul asiguratului;
2. alte sume solicitate de turist în afara celor privind cheltuielile de repatriere şi/sau a sumelor achitate de către acesta;
3. cheltuielile efectuate de turist înainte de începerea derulării contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, care nu sunt incluse în preţul pachetului de servicii turistice (taxă de viză, vaccinări, taxe de aeroport);
4. sumele achitate de turist pe care asiguratul nu este obligat să le restituie conform contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice;
5. daune generate de forţa majoră invocată de asigurat, dovedită cu documente emise de autorităţile publice competente. Prin caz de forţă majoră se înţelege împrejurările care au intervenit după încheierea contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, ca urmare a unor evenimente extraordinare, neprevăzute şi inevitabile pentru părţi;
6. fraudă, rea-intenţie sau rea-credinţă din partea turistului sau a reprezentanţilor acestuia;
7. daune rezultate din orice consecinţă a războiului, invaziei, actelor de agresiune străină (fie că războiul este declarat sau nu), război civil, rebeliune, revoluţie, insurecţie, lovitură de stat;
8. daune rezultate din vina turistului.

Anexa la Contract de comercializare a pachetului de servicii turistice

ANEXĂ la Contract de comercializare a pachetului de servicii turistice

CONDIŢII DE ASIGURARE

privind rambursarea cheltuielilor de repatriere

şi/sau a sumelor achitate de către turişti, în cazul insolvabilităţii

sau falimentului agenţiei de turism

1. Definiţii
1.1. Agenţia de turism – unitatea specializată care oferă şi vinde pachete de servicii turistice sau componente ale acestora.
1.2. Asiguratul – societatea comercială înregistrată în România, titulara licenţei de turism pentru agenţia de turism.
1.3. Beneficiarul – turistul.
1.4. Cheltuielile de repatriere – cheltuielile efectuate de turist după întreruperea de către asigurat a derulării contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, pentru ca turistul să se poată întoarce la punctul originar de plecare din România, în condiţii de confort şi preţ similare celor contractate.
1.5. Contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice – acordul de voinţă dintre asigurat şi turist, care are ca obiect cumpărarea unui pachet de servicii turistice de către turist şi eliberarea documentelor de plată şi a documentelor de călătorie de către asigurat.
1.6. Dauna – prejudiciul financiar suferit de turist.
1.7. Debitul – sumele achitate şi/sau cheltuielile de repatriere.
1.8. Despăgubirea – suma datorată de asigurător beneficiarului în urma producerii evenimentului asigurat.
1.9. Certificatul de asigurare – documentul emis de asigurător în favoarea fiecărui beneficiar, prin care se atestă valabilitatea asigurării.
1.10. Evenimentul asigurat – neplata debitului de către asigurat ca urmare a insolvabilităţii sau falimentului asiguratului.
1.11. Falimentul – procedura judiciară de executare silită a bunurilor din averea asiguratului, în scopul acoperirii datoriilor comerciale ale acestuia.
1.12. Insolvabilitatea – situaţia în care asiguratul nu achită debitul în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la primirea de către acesta a documentelor justificative de la turist sau întrerupe unilateral acordarea serviciilor.
1.13. Licenţa de turism – documentul prin care se atestă capacitatea asiguratului de a comercializa servicii turistice în condiţii de calitate şi siguranţă pentru turişti.
1.14. Pachetul de servicii turistice – combinaţia prestabilită a cel puţin două dintre următoarele trei grupe de servicii, cu condiţia ca durata neîntreruptă a acestora să depăşească 24 de ore sau să cuprindă o înnoptare, şi anume transport, cazare şi alte servicii, fără legătură cu transportul sau cazarea sau care nu sunt accesorii ale acestora şi care reprezintă o parte semnificativă a pachetului de servicii turistice, cum ar fi alimentaţie, tratament balnear, agrement şi altele asemenea.
1.15. Suma asigurată – valoarea pentru care se încheie asigurarea, înscrisă în formularul de avizare (anexa nr. 2 la poliţă).
1.16. Sumele achitate – contravaloarea serviciilor turistice neprestate turistului, servicii plătite de acesta în conformitate cu contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice încheiat cu asiguratul.
1.17. Turistul – orice persoană care cumpără sau care se angajează să cumpere pachetul de servicii turistice – contractant principal – sau orice altă persoană în numele căreia contractantul principal se angajează să cumpere pachetul de servicii turistice – alţi beneficiari – sau orice persoană în favoarea căreia contractantul principal sau alţi beneficiari cedează pachetul de servicii turistice – cesionarul.
2. Obiectul poliţei de asigurare
2.1. Obiectul prezentei poliţe de asigurare este acoperirea de către asigurător a riscului de neplată a debitului pe care îl are asiguratul faţă de turist (beneficiarul asigurării), în temeiul contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice încheiat cu acesta, în cazul insolvabilităţii sau falimentului asiguratului.
2.2. Asigurătorul acceptă ca, în schimbul primelor de asigurare încasate de la asigurat, să garanteze turistului – beneficiar al asigurării – plata debitului în cazul insolvabilităţii sau falimentului asiguratului.
3. Excluderi
3.1. Asigurătorul nu datorează despăgubiri pentru:
– daune rezultate din alte cauze decât insolvabilitatea sau falimentul asiguratului;
– alte sume solicitate de turist în afara celor privind cheltuielile de repatriere şi/sau a sumelor achitate de către acesta;
– cheltuielile efectuate de turist înainte de începerea derulării contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, care nu sunt incluse în preţul pachetului de servicii turistice (vaccinări, taxe de aeroport);
– sumele achitate de către turist, pe care asiguratul nu este obligat să le restituie conform contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice;
– daune generate de forţa majoră invocată de asigurat, dovedită cu documente emise de autorităţile publice competente. Prin caz de forţă majoră se înţelege împrejurările care au intervenit după încheierea contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, ca urmare a unor evenimente extraordinare, neprevăzute şi inevitabile pentru părţi;
– fraudă, rea-intenţie sau rea-credinţă din partea turistului sau a reprezentanţilor acestuia;
– daune rezultate din orice consecinţă a războiului, invaziei, actelor de agresiune străină (fie că războiul este declarat sau nu), război civil, rebeliune, revoluţie, insurecţie, lovitură de stat;
– daune rezultate din vina turistului.
4. Suma asigurată
4.1. Suma asigurată reprezintă limita răspunderii pe care asigurătorul o are pentru fiecare turist (beneficiar al prezentei asigurări) şi este egală cu preţul contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice.
4.2. Suma asigurată în cazul fiecărui contract de comercializare a pachetelor de servicii turistice este menţionată în formularul de avizare (anexa nr. 2 la poliţă).
4.3. Suma asigurată în cazul fiecărui contract de comercializare a pachetului de servicii turistice este exprimată în moneda respectivului contract (lei sau valută).
5. Perioada de asigurare şi perioada de răspundere
5.1. Perioada de asigurare este menţionată în poliţa de asigurare.
5.2. Perioada de răspundere în cazul fiecărui contract de comercializare a pachetului de servicii turistice începe la data semnării respectivului contract şi a primirii de către turist a certificatului de asigurare, conform formularului de avizare (anexa nr. 2 la poliţă).
5.3. Perioada de răspundere în cazul fiecărui contract de comercializare a pachetului de servicii turistice avizat către asigurător încetează în una dintre următoarele situaţii, indiferent care dintre acestea intervine mai întâi:
– finalizarea derulării pachetului de servicii turistice, conform contractului respectiv;
– rezilierea contractului respectiv;
– plata integrală a debitului de către asigurat sau de către un terţ; în cazul plăţii parţiale, răspunderea asigurătorului se diminuează în mod corespunzător;
– plata despăgubirii datorate de către asigurător.
6. Prima de asigurare
6.1. Cota de primă de asigurare este precizată în poliţa de asigurare şi se aplică la suma asigurată.
6.2. Prima de asigurare este plătită de către asigurat în aceeaşi zi în care a fost transmis formularul de avizare (anexa nr. 2 la poliţă).
6.3. Prima de asigurare este plătită în aceeaşi monedă în care este exprimată suma asigurată.
7. Franşiza
7.1. Franşiza este partea de risc rămasă în răspunderea turistului, exprimată ca procent din suma asigurată, şi se deduce din fiecare daună.
7.2. Franşiza este precizată în poliţa de asigurare şi în certificatul de asigurare.
8. Obligaţiile asiguratului
8.1. Asiguratul are obligaţia de a întocmi şi de a transmite asigurătorului cel puţin o dată pe săptămână formularele de avizare (anexa nr. 2 la poliţă) cuprinzând contractele de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiate în săptămâna precedentă.
8.2. Asiguratul are obligaţia de a întocmi corect şi complet fiecare formular de avizare transmis asigurătorului.
8.3. Asiguratul are obligaţia de a plăti prima de asigurare aferentă formularelor de avizare, în numerar sau prin virament bancar, în moneda contractelor de comercializare a pachetelor de servicii turistice (lei sau valută), cel mai târziu în ziua în care a fost transmis formularul de avizare.
8.4. Asiguratul are obligaţia de a informa turistul în legătură cu condiţiile de asigurare privind rambursarea sumelor achitate de către turist şi/sau a cheltuielilor de repatriere şi de a înmâna acestuia, în momentul semnării contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, un certificat de asigurare (anexa nr. 3 la poliţă) în care se menţionează drepturile şi obligaţiile turistului.
8.5. Asiguratul are obligaţia de a întocmi contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice în conformitate cu prevederile legilor româneşti în vigoare în acel moment.
8.6. Asiguratul are obligaţia de a menţiona în contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice numărul certificatului de asigurare care a fost înmânat turistului.
8.7. Asiguratul are obligaţia de a gestiona în mod corespunzător stocul de certificate de asigurare primite din partea asigurătorului şi de a justifica pe bază de documente stocul existent în orice moment în cazul în care asigurătorul va solicita în scris acest lucru.
8.8. Asiguratul are obligaţia de a informa asigurătorul în legătură cu orice modificare intervenită în unul dintre următoarele elemente: denumire, formă juridică, sediu, telefon, structura acţionariat, licenţa de turism, brevete de turism.
9. Obligaţiile asigurătorului
9.1. Asigurătorul are obligaţia de a aproviziona ritmic şi în cantităţi suficiente asiguratul cu certificate de asigurare care să fie înseriate şi care să cuprindă cel puţin drepturile şi obligaţiile turistului. Aprovizionarea cu certificate de asigurare se va face periodic, după primirea de către asigurător a formularelor de avizare, din care să rezulte certificatele de asigurare emise către turişti şi stocul de certificate de asigurare din gestiunea asiguratului. Numărul de certificate de asigurare care vor fi transmise asiguratului va fi în funcţie de numărul de certificate emise în săptămâna precedentă şi de numărul de certificate existente în stoc.
9.2. Asigurătorul are obligaţia de a plăti despăgubirea pe baza documentelor justificative menţionate la pct 10.6 şi pe certificatul de asigurare, în condiţiile prezentei poliţe de asigurare.
10. Constatarea daunelor şi plata despăgubirilor
10.1. În cazul în care asiguratul nu efectuează repatrierea turistului, turistul are obligaţia de a anunţa imediat asigurătorul prin telefon, fax sau e-mail. În această situaţie asigurătorul nu are obligaţia de a achita imediat contravaloarea cheltuielilor de repatriere, ci de a o rambursa după întoarcerea turistului în România, în condiţiile prezentei poliţe de asigurare.
10.2. În cazul în care turistul solicită de la asigurat rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, acesta trebuie să trimită documentele justificative către asigurat prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Turistul are obligaţia să păstreze fotocopii de pe respectivele documente justificative. Turistul poate solicita asiguratului rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data încheierii derulării pachetului de servicii turistice sau de la data repatrierii.
10.3. Turistul are obligaţia de a notifica asigurătorul prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în legătură cu solicitarea adresată asiguratului privind rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data confirmării de primire prevăzute la pct. 10.2.
10.4. În cazul în care, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data confirmării de primire a documentelor justificative de către asigurat, turistul nu a primit sumele solicitate de la asigurat, are loc evenimentul asigurat.
10.5. În termen de 10 (zece) zile calendaristice de la data producerii evenimentului asigurat, turistul are obligaţia de a transmite asigurătorului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, cererea de despăgubire însoţită de documentele justificative.
10.6. Documentele justificative conţin, dar nu se limitează la:
– contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice;
– certificatul de asigurare;
– confirmările de primire precizate la pct. 10.2, 10.3 şi 10.5;
– fotocopiile de pe documentele de plată a avansului (chitanţe, ordine de plată etc.), în cazul cererilor de rambursare a sumelor achitate de turist;
– fotocopiile de pe documentele de transport şi cazare, în cazul cererilor de rambursare a cheltuielilor de repatriere.
10.7. Despăgubirea nu poate depăşi suma asigurată conform fiecărui contract de comercializare a pachetului de servicii turistice.
10.8. Din despăgubire se scade franşiza menţionată pe poliţă.
10.9. Despăgubirea va fi plătită în termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data primirii de către asigurător a documentelor justificative de la turist.
10.10. Despăgubirea va fi plătită în aceeaşi monedă în care a fost plătită prima de asigurare.
10.11. În cazul în care după plata despăgubirii asiguratul plăteşte debitul către turist, turistul are obligaţia de a restitui asigurătorului despăgubirea primită, în termen de 5 (cinci) zile lucrătoare de la primirea de la asigurat a sumelor reprezentând debitul.
11. Dispoziţii finale
11.1. Prin plata despăgubirii şi în limita acesteia, asigurătorul se subrogă în toate drepturile turistului împotriva asiguratului şi este mandatat să folosească toate mijloace legale pentru executarea silită a asiguratului.
11.2. Asigurătorul are dreptul de a rezilia prezenta poliţă în oricare dintre următoarele cazuri:
– apariţia unui eveniment asigurat conform prezentei poliţe;
– plata de despăgubiri la unul sau mai multe contracte de comercializare a pachetelor de servicii turistice datorită insolvabilităţii sau falimentului asiguratului;
– ridicarea de către autoritatea competentă a licenţei de turism aferentă asiguratului.
Asigurătorul este răspunzător în continuare exclusiv pentru certificatele de asigurare eliberate turiştilor înainte de data rezilierii.
11.3. Asigurătorul are dreptul de a suspenda prezenta poliţă în oricare dintre următoarele cazuri:
– suspendarea de către autoritatea competentă a licenţei de turism aferentă asiguratului;
– nerespectarea obligaţiilor asumate de asigurat prin prezenta poliţă.
Asigurătorul este răspunzător în continuare exclusiv pentru certificatele de asigurare eliberate turiştilor înainte de data suspendării.
11.4. Dacă debitul este obiectul unui litigiu în justiţie între turist şi asigurat, sentinţa definitivă va fi respectată, cu condiţia îndeplinirii prevederilor prezentei poliţe.
11.5. Prezentele clauze contractuale sunt completate de legislaţia din România.
11.6 Orice litigiu rezultat din interpretarea şi/sau executarea prezentei poliţe se soluţionează pe cale amiabilă sau, dacă nu este posibil astfel, de către instanţele de judecată competente din România.

Contract de comercializare a pachetului de servicii turistice

Contract de comercializare a pachetului de servicii turistice

Art. 1. Părţile contractante
S. C. …………………. S.R.L. cu sediul în ………………………., str. ………, nr. ……., înmatriculat la Registrul Comerţului sub nr. ….., cod fiscal ………….., cont nr. ………….. deschis la Banca ……….., reprezentată prin …………………, în calitate de Agenţie de turism
şi
Dl. /d-na ……………….. cu domiciliul în ……………………….., str. …………, nr. ……., identificat cu act de identitate seria ……… nr. ………….., în calitate de BENEFICIAR
Art. 2. OBIECTUL CONTRACTULUI
Prin prezentul contract AGENŢIA DE TURISM vinde BENEFICIARULUI un pachet de servicii turistice ce conţine: ……………….. în perioada …………….
Art. 3. PREŢUL ŞI MODALITATEA DE PLATĂ
Preţul pachetului de servicii turistice este de ……………… şi include transportul, cazarea, masa, taxa pentru obţinerea vizei etc.
Plata se va face în numerar, la data încheierii prezentului contract.
Art. 4. Agenţia de turism este obligată:
– să depună dosarul BENEFICIARULUI pentru obţinerea vizei;
– să asigure transportul BENEFICIARULUI cu …………………., respectând itinerariul propus prin pachetul de servicii turistice;
– să asigure condiţiile de cazare, masă, agrement etc. ce fac obiectul pachetului de servicii turistice.
Art. 5. Agenţia de turism garantează îndeplinirea tuturor obligaţiilor sale asumate prin contract cu poliţa de asigurare nr ……… anexată la prezentul.
Art. 6. BENEFICIARUL se obligă să îşi îndeplinească obligaţiile de plată.
Art. 7. În cazul în care, din motive temeinice, BENEFICIARUL nu va beneficia de pachetul de servicii achiziţionat, are la dispoziţie următoarele posibilităţi:
– să cesioneze drepturile şi obligaţiile ce-i revin din prezentul contract;
– să i se returneze preţul pachetului de servicii, cu excepţia taxei de viză;
Art. 8. FORŢA MAJORĂ
Situaţiile de forţă majoră (cutremur, inundaţii, calamităţi sau situaţii asimilate forţei majore, interdicţii legale sau situaţii ce nu depind nemijlocit de una dintre părţi) vor fi notificate de către partea care le invocă în termen de 5 zile de la data apariţiei. Forţa majoră exonerează de răspundere partea care o invocă. Încetarea cazului de forţă majoră determină reluarea obligaţiilor de către partea care l-a invocat.
Art. 9. LITIGII
Eventualele litigii ce decurg din derularea prezentului contract vor fi soluţionate pe cale amiabilă, iar în caz de nerezolvare a acestora, părţile se vor adresa instanţelor competente.
Art. 10. DISPOZIŢII FINALE
Prezentul contract s-a încheiat azi ……….., în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.

AGENŢIA DE TURISM,                               BENEFICIAR,

Infiintare Firma Turism – Hotel si Restaurant

Infiintare Firma Turism – Hotel si restaurant

Cabinetul nostru de avocatura ofera posibilitatea de a va infiinta o firma noua in domeniul Turismului.

Aceasta poate fi de tip Societate Comerciala cu Raspundere Limitata sau Societate pe Actiuni.

Aspecte pe care trebuie sa le aveti in vedere la infiintarea unei societati comerciale care are ca obiect principal de activitate Turismul:

  • Denumirea societatii comerciale.
  • Numarul de asociati sau de actionari care participa la infiintarea firmei (functie de tipul de societate pe care il alegeti).
  • Alegerea sediului social al firmei.
  • Infiintarea unui punct de lucru la care sa desfasurati activitati (optional).
  • Continue reading

    Normă metodologică privind criteriile şi metodologia pentru eliberarea licenţelor şi brevetelor de turism

    Ministerul Turismului

    Normă metodologică privind criteriile şi metodologia pentru eliberarea licenţelor şi brevetelor de turism

    din 03/04/2001
    Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 225 din 03/05/2001
    CAPITOLUL I
    Dispoziţii generale

    1.1. Prezentele norme metodologice, elaborate în conformitate cu prevederile art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 238/2001 privind condiţiile de acordare a licenţei şi brevetului de turism, se aplică persoanelor juridice şi fizice care desfăşoară activitate de turism în România.
    1.2. În sensul prezentelor norme metodologice următorii termeni se definesc astfel:
     agentul economic din turism reprezintă societatea comercială sau persoana fizică autorizată, care prestează sau comercializează servicii turistice;
     filiala agenţiei de turism constituie un punct de lucru al societăţii comerciale, titular al licenţei de turism, situat în afara sediului agenţiei, în care se desfăşoară activităţi specifice agenţiei de turism.

    CAPITOLUL II
    Acordarea, vizarea, radierea, suspendarea şi retragerea
    licenţei de turism

    Continue reading

    Ordinul nr.170 din 2001 – pentru aprobarea Normelor metodologice privind criteriile şi metodologia pentru eliberarea licenţelor şi brevetelor de turism

    Ordinul nr.170 din 2001 – pentru aprobarea Normelor metodologice privind criteriile şi metodologia pentru eliberarea licenţelor şi brevetelor de turism

    Ministerul Turismului
    din 03/04/2001
    Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 225 din 03/05/2001

    În temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 24/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Turismului,
    în temeiul art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 238/2001 privind condiţiile de acordare a licenţei şi brevetului de turism, ministrul turismului emite următorul ordin:
    Continue reading

    Eliberarea licentei de executie pentru traseu

    Modul în care se poate elibera licenţa de execuţie pentru traseu, se găseşte reglementat în Normele de autorizare şi efectuare a transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora, aprobate prin Ordinul nr. 1842/2001.Eliberarea licentei de executie pentru traseu

    Licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează:

    a) în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, de către agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. în a cărei rază se află traseul respectiv;

    b) în cazul transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic interjudeţean, inclusiv între două judeţe limitrofe (inclusiv între municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov), de către:

    – agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de plecare în cursă, dacă operatorul de transport rutier public are sediul în acel judeţ;

    – agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. în a cărei rază se află localitatea cap de traseu de plecare în cursă, dacă operatorul de transport rutier public are deschis în acel judeţ un punct de lucru, o filială sau o sucursală pentru care a obţinut exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public şi nu îşi are sediul în unul dintre cele două judeţe în care se găsesc capetele de traseu. În cazul în care operatorul de transport rutier public deţine spaţiu necesar pentru parcarea autovehiculelor în localitatea cap de traseu de plecare în cursă şi are deschis un punct de lucru, o filială sau o sucursală pentru care a obţinut exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public în celălalt cap de traseu, licenţa de execuţie pentru traseu se eliberează de agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române A.R.R. în a cărei rază se află punctul de lucru, filiala sau sucursala; Continue reading

    Revizuirea autorizaţiei sanitare initiale

    Revizuirea autorizaţiei sanitare initialeAutorizaţia sanitară poate fi revizuită în următoarele cazuri:Revizuirea autorizaţiei sanitare initiale

    – schimbarea denumirii societăţii
    – schimbarea adresei sediului societăţii
    – în cazul expirării A.S.F. sau viza anuală cu mai mult de 30 de zile.

    Pentru revizuirea autorizaţiei în cazurile mai sus prezentate, sunt necesare următoarele acte:

    – Cerere tip;
    – Noile documente ale societăţii comerciale;
    – Documentele de deţinere a spaţiului pentru noua societate;
    – Autorizaţia iniţială în original.

    Autorizaţia mai poate fi revizuită în cazul în care se modifică structura unităţii sau condiţiile de igienă asigurate iniţial (din momentul autorizării iniţiale). Continue reading

    Obtinerea certificatului de clasificare a structurilor de primire turistice

    Obtinerea certificatului de clasificare a structurilor de primire turistice

    Obtinerea certificatului de clasificare a structurilor de primire turistice

    Obtinerea certificatului de clasificare a structurilor de primire turistice

    ART. 1
    Structurile de primire turistice, indiferent de forma de proprietate şi administrare, se clasificã în funcţie de caracteristicile constructive, de dotãri şi serviciile prestate.
    ART. 2
    Autoritatea administraţiei publice centrale responsabilã în domeniul turismului elibereazã certificatele de clasificare pentru structurile de primire turistice, pe baza declaraţiei standardizate date pe propria rãspundere de solicitant, însoţitã de documentaţia aferentã completã, prin care se atestã îndeplinirea condiţiilor şi criteriilor de autorizare.
    ART. 3
    În sensul prezentei hotãrâri, prin solicitant se înţelege operatorul economic proprietar şi/sau administrator al unei structuri de primire turistice.
    ART. 4
    (1) Pentru obţinerea certificatului de clasificare a structurilor de primire turistice, solicitantul depune pe propria rãspundere, la sediul autoritãţii publice centrale responsabile în domeniul turismului, declaraţia standardizatã însoţitã de documentaţia completã prevãzutã în normele metodologice care reglementeazã condiţiile şi criteriile de autorizare a structurilor de primire turistice, înainte de darea lor în folosinţã.
    (2) Cererea solicitantului este procesatã în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data depunerii declaraţiei standardizate însoţite de documentaţia completã. Termenul poate fi prelungit o singurã datã, pentru o perioadã de maximum 15 zile calendaristice. Valabilitatea documentelor depuse iniţial nu este afectatã de prelungirea dispusã de autoritatea competentã.
    (3) Prelungirea termenului de eliberare a certificatului de clasificare, precum şi durata acestei prelungiri trebuie motivate în mod corespunzãtor şi notificate solicitantului înainte de expirarea termenului iniţial.
    (4) Certificatul de clasificare pentru structurile de primire turistice se considerã eliberat în situaţia în care autoritatea emitentã nu a rãspuns în termenul prevãzut la alin. (2), cu excepţia cazului în care acest lucru este justificat de motive imperative de interes general, inclusiv de un interes legitim al unei terţe pãrţi.
    (5) În cazul unei documentaţii incomplete, solicitantul este informat în cel mai scurt timp, dar nu în mai mult de 5 zile lucrãtoare de la primirea ei, cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare, precum şi cu privire la consecinţele asupra termenului de procesare a documentaţiei prevãzut la alin. (2).
    (6) În situaţia în care solicitantul nu îndeplineşte condiţiile pentru eliberarea certificatului de clasificare, autoritatea emitentã comunicã în scris în termenul prevãzut la alin. (2) motivul neacordãrii acestuia.
    ART. 5
    (1) Certificatele de clasificare sunt valabile pânã la modificarea condiţiilor şi criteriilor pentru care au fost eliberate sau pânã la data menţionatã în acestea.
    (2) În situaţia în care au apãrut modificãri cu privire la îndeplinirea condiţiilor şi criteriilor care au stat la baza eliberãrii certificatului de clasificare, operatorul economic proprietar şi/sau administrator al unei structuri de primire turistice este obligat sã solicite o nouã clasificare a structurii de primire turistice în cauzã, în termen de 30 de zile de la apariţia modificãrilor.
    (3) Operatorul economic proprietar şi/sau administrator al unei structuri de primire turistice este obligat sã solicite eliberarea unui nou certificat de clasificare înainte de expirarea valabilitãţii menţionate în certificatul de clasificare.
    (4) În cazul încetãrii activitãţii structurii de primire turistice operatorul economic proprietar şi/sau administrator al structurii de primire turistice în cauzã are obligaţia sã solicite autoritãţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului radierea certificatului de clasificare şi sã restituie certificatul de clasificare şi fişa/fişele anexe în original, prin poştã cu confirmare de primire sau prin depunerea acestora la registratura autoritãţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului.
    ART. 6
    (1) Denumirea, tipul şi însemnele privind categoria de clasificare a structurii de primire turistice se expun la loc vizibil, în exteriorul clãdirii, iar certificatul de clasificare, numãrul de telefon al autoritãţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului se afişeazã vizibil şi în mod lizibil la recepţie, în holul structurilor de primire turistice care nu dispun de recepţie şi în spaţiul de la intrare în saloanele de servire a mesei, pentru a fi cunoscute de turişti.
    (2) Operatorul economic proprietar şi/sau administrator de structuri de primire turistice este obligat sã furnizeze informaţii reale cu privire la denumirea, tipul, categoria de clasificare şi serviciile prestate în toate materialele de promovare, conform certificatului de clasificare obţinut.
    (3) Certificatul de clasificare şi anexa/anexele la certificatul de clasificare se pãstreazã în permanenţã în original în structura de primire turisticã în cauzã.
    ART. 7
    Este interzisã funcţionarea structurilor de primire turistice fãrã certificate de clasificare, cu certificate de clasificare expirate sau cu o altã structurã a spaţiilor decât cea stabilitã prin anexa certificatului de clasificare.
    ART. 8
    (1) În scopul protecţiei turiştilor, operatorul economic proprietar şi/sau administrator al unei structuri de primire turistice are urmãtoarele obligaţii:
    a) sã asigure funcţionarea la categoria şi/sau tipul de structurã de primire turisticã menţionate în certificatul de clasificare;
    b) sã respecte reglementãrile legale în vigoare în ceea ce priveşte desfãşurarea activitãţii în structurile de primire turistice;
    c) sã respecte nivelul maxim de zgomot stabilit prin reglementãrile specifice privind organizarea programelor artistice, a audiţiilor muzicale, video, TV, organizate în aer liber, în construcţii deschise, cum sunt cele care nu au toate laturile şi acoperişul izolate fonic, precum şi în construcţii provizorii, cum sunt corturile, terasele acoperite şi altele asemenea.
    (2) Operatorii economici proprietari şi/sau administratori ai structurilor de primire turistice clasificate de pe litoralul românesc au obligaţia sã asigure funcţionarea acestora pe toatã perioada sezonului turistic estival, respectiv perioada 1 mai-30 septembrie a fiecãrui an.
    ART. 9
    (1) Certificatul de clasificare se retrage de cãtre personalul cu atribuţii de control din cadrul autoritãţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, în situaţia în care nu sunt respectate obligaţiile stabilite la art. 8 alin. (1).
    (2) În situaţia în care au fost remediate deficienţele pentru care certificatul de clasificare a fost retras, operatorul economic proprietar şi/sau administrator al unei structuri de primire turistice solicitã reluarea activitãţii turistice printr-o cerere scrisã adresatã administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului. Restituirea certificatului de clasificare retras se va face dupã ce personalul cu atribuţii de control din cadrul administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului constatã remedierea deficienţelor, în termen de 15 zile de la data înregistrãrii cererii scrise a solicitantului.
    (3) În situaţia în care nu au fost remediate deficienţele pentru care s-a retras certificatul de clasificare în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) lit. a), solicitantul va relua procedura de clasificare pentru tipul şi categoria de clasificare efectiv îndeplinite. Procedura de clasificare se reia conform prevederilor art. 4.
    (4) În situaţia în care nu au fost remediate deficienţele pentru care s-a retras certificatul de clasificare în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) lit. b), operatorul economic nu are dreptul de a solicita eliberarea unui nou certificat de clasificare pentru orice tip de structurã de primire turisticã şi categorie de clasificare pentru structura în cauzã, pânã la remedierea deficienţelor menţionate în actul de control prin care a fost retras certificatul de clasificare.
    (5) Autoritatea administraţiei publice centrale responsabilã în domeniul turismului va publica periodic pe site-ul propriu lista cuprinzând structurile de primire turistice cãrora le-au fost retrase certificatele de clasificare şi, respectiv, lista celor cãrora le-au fost restituite certificatele de clasificare.
    (6) În perioada în care certificatul de clasificare este retras, operatorul economic proprietar şi/sau administrator al unei structuri de primire turistice nu are dreptul sã desfãşoare activitãţi turistice şi sã încaseze venituri din exploatarea structurii de primire turistice respective.

    Cadrul legal se regaseste in Hotararea de Guvern nr. 1.267 din 8 decembrie 2010 privind eliberarea certificatelor de clasificare, a licentelor si brevetelor de turism

     

    Dispoziţii generale privind condiţiile şi criteriile pentru eliberarea certificatului de clasificare.

    ART. 3
    (1) Structurile de primire turistice cu funcţiuni de cazare se clasificã pe stele şi respectiv, flori în cazul pensiunilor agroturistice şi al pensiunilor turistice din mediul rural, în funcţie de caracteristicile constructive, dotãrile şi serviciile pe care le oferã, potrivit criteriilor cuprinse în anexele nr. 1,2,7 care fac parte integrantã din prezentele norme.
    (2) Clasificarea structurilor de primire turistice se realizeazã de cãtre autoritatea administraţiei publice centrale responsabilã în domeniul turismului, în scopul protecţiei turiştilor, constituind o formã codificatã de prezentare sinteticã a nivelului de confort şi a ofertei de servicii.
    ART. 4
    Pentru obţinerea certificatului de clasificare a structurilor de primire turistice, operatorii economici proprietari şi/sau administratori de structuri de primire turistice depun, înainte de darea lor în folosinţã, la sediul autoritãţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, declaraţia standardizatã datã pe proprie rãspundere, însoţitã de documentaţia completã, întocmitã potrivit prezentelor norme.
    ART. 5
    În vederea eliberãrii certificatului de clasificare, operatorii economici proprietari şi/sau administratori de structuri de primire turistice depun la sediul autoritãţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, o declaraţie standardizatã datã pe propria rãspundere, conform modelului prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme, însoţitã de documentaţia cu urmãtorul conţinut:
    a) certificat constatator, în original sau copie legalizatã, emis de Oficiul Registrului Comerţului în baza Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, din care sã rezulte informaţii privind datele complete de identificare ale operatorului economic, precum şi informaţii referitoare la durata de funcţionare declaratã, activitatea principalã, activitãţile secundare, capitalul social şi activitãţile autorizate;
    b) fişa privind încadrarea spaţiilor de cazare pe categorii, conform anexei nr. 4 la prezentele norme, dupã caz;
    c) fişa privind încadrarea spaţiilor cu funcţiuni de alimentaţie publicã conform anexei nr. 5 la prezentele norme, dupã caz.
    ART. 6
    În vederea preschimbãrii certificatului de clasificare operatorii economici proprietari şi/sau administratori de structuri de primire turistice depun la sediul autoritãţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, certificatul de clasificare şi fişele anexe în original, însoţite de documentele prevãzute la art. 5
    ART. 7
    În vederea eliberãrii certificatului de clasificare, în situaţia reclasificãrii unitãţii la un alt tip de structurã sau categorie de clasificare, operatorii economici proprietari şi/sau administratori de structuri de primire turistice depun la sediul autoritãţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, un memoriu justificativ, în situaţia solicitãrii unui alt tip de structurã şi categorie de clasificare, certificatul de clasificare însoţit de fişele anexe în original, precum şi documentele prevãzute la art. 5.
    ART. 8
    În vederea eliberãrii certificatului de clasificare, în situaţia schimbãrii operatorului economic proprietar şi/sau administrator de structuri de primire turistice, acesta depune la sediul autoritãţii administratiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, certificatul de clasificare şi fişele anexe în original, precum şi documentele prevãzute la art. 5.
    ART. 9
    În vederea eliberãrii certificatului de clasificare, în situaţia schimbãrii denumirii structurii de primire turistice, operatorul economic proprietar şi/sau administrator de structuri de primire turistice, depune la sediul autoritãţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, o documentaţie cu urmãtorul conţinut:
    a) cerere din care sã rezulte noua denumire a structurii de primire turistice;
    b) certificatul de clasificare şi fişele anexe în original.
    ART. 10
    În vederea eliberãrii unei noi fişe anexe a certificatului de clasificare, în situaţia în care au intervenit modificãri în structura spaţiilor cu funcţiuni de cazare şi/sau de alimentaţie publicã, operatorul economic proprietar şi/sau administrator de structuri de primire turistice depune la sediul autoritãţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului o documentaţie cu urmãtorul conţinut:
    a) cerere privind eliberarea unei noi fişe anexe a certificatului de clasificare conform modelului din anexa 4.1 şi/sau 5.1, la prezentele norme, dupã caz;
    b) copia certificatului de clasificare;
    c) fişa anexã a certificatului de clasificare în original însoţitã de fişa actualizatã conform anexei 4 şi/sau 5 la prezentele norme, dupã caz.
    ART. 11
    În vederea eliberãrii unui duplicat al certificatului de clasificare, în cazul pierderii sau deteriorãrii/distrugerii acestuia, operatorul economic proprietar şi/sau administrator de structuri de primire turistice depune la sediul autoritãţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, o documentaţie cu urmãtorul conţinut:
    a) cerere privind eliberarea unui duplicat al certificatului de clasificare;
    b) dovada publicãrii în presã a pierderii/distrugerii certificatului de clasificare.
    ART. 12
    În vederea radierii certificatului de clasificare, operatorul economic proprietar şi/sau administrator de structuri de primire turistice, depune la sediul autoritãţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului, o documentaţie cu urmãtorul conţinut:
    a) cerere privind radierea certificatului de clasificare;
    b) certificatul de clasificare însoţit de fişele anexe în original.
    ART. 13
    Cererea operatorului economic proprietar şi/sau administrator de structuri de primire turistice este procesatã în termenele şi condiţiile prevãzute în art. 4 din hotãrâre.
    ART. 14
    Dupã verificarea documentaţiei depuse de operatorul economic, autoritatea administraţiei publice centrale responsabilã în domeniul turismului întocmeşte certificatul de clasificare şi fişa/fişele privind încadrarea spaţiilor de cazare şi respectiv, fişa/fişele privind încadrarea spaţiilor cu funcţiuni de alimentaţie publicã, conform machetei prezentate în anexa nr. 9 a prezentelor norme.
    ART. 15
    Operatorul economic proprietar şi/sau administrator de structuri de primire turistice are urmãtoarele obligaţii:
    a) sã asigure buna întreţinere şi funcţionalitatea dotãrilor pe toatã perioada de funcţionare a structurilor de primire turistice;
    b) sã afişeze la recepţie tarifele stabilite pentru structura de primire turisticã în cauzã. În situaţia în care în aceeaşi structurã de primire turisticã existã spaţii de cazare clasificate la o altã categorie decât cea înscrisã în certificatul de clasificare, acestea se vor afişa distinct împreunã cu tarifele aferente;
    c) sã asigure în permanenţã apã caldã şi rece la grupurile sanitare din cadrul structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare şi alimentaţie publicã.
    d) sã asigure în spaţiile de cazare, de servire şi în cele comune, o temperaturã minimã de 21 grade C în sezonul rece, iar în sezonul cald, de maximum 25 grade C.;
    e) sã asigure personal calificat, conform specificaţiilor din anexa 7 la prezentele norme. Personalul de servire din structurile de primire turistice va purta îmbrãcãminte specificã stabilitã de operatorul economic în cauzã, diferenţiat în funcţie de condiţiile de desfãşurare a activitãţii şi ecuson cuprinzând numele şi prenumele, iar restul personalului va purta echipament de lucru specific activitãţii;
    f) sã asigure condiţiile necesare astfel încât turiştii sã nu fie deranjaţi de zgomotele produse de instalaţiile tehnice ale clãdirii sau de alţi factori de poluare;
    g) sã asigure spaţii de cazare cu luminã naturalã directã şi aerisire;
    h) sã nu amplaseze spaţii de cazare la subsolul clãdirilor;
    i) sã expunã la loc vizibil, în exteriorul clãdirii: denumirea, tipul şi însemnele privind categoria de clasificare a structurii de primire turistice;
    j) sã expunã vizibil şi în mod lizibil în recepţie, în holul structurilor de primire turistice care nu dispun de recepţie şi în spaţiul de la intrare în saloanele de servire a mesei, certificatul de clasificare, numãrul de telefon – tel verde – al autoritãţii administraţiei publice centrale responsabilã în domeniul turismului pentru a fi cunoscute de turişti;
    k) sã furnizeze informaţii reale cu privire la denumirea, tipul, categoria de clasificare şi serviciile prestate în toate materialele de promovare, conform certificatului de clasificare obţinut;
    l) sã pãstreze în permanenţã , în original, în structura de primire turisticã în cauzã, certificatul de clasificare şi anexa/anexele acestuia;
    m) sã asigure o gamã diversificatã de servicii suplimentare, cuprinse în tariful de cazare sau cu platã separat, conform listei orientative prezentate în anexa nr 1.1.1 astfel:
    1. la unitãţile de 4 şi 5 stele – cel puţin 15 servicii;
    2. la unitãţile de 3 stele – cel puţin 12 servicii;
    3. la unitãţile de 2 stele – cel puţin 8 servicii;
    4. la unitãţile de 1 stea – cel puţin 5 servicii;
    n) sã asigure în spaţiile de cazare materiale scrise, realizate estetic şi tipãrite în limba românã şi în cel puţin douã limbi de circulaţie internaţionalã, cuprinzând informaţii utile pentru turişti cu privire la:
    – instrucţiuni de folosire a telefonului, dupã caz;
    – tarifele interne şi internaţionale pentru convorbiri telefonice;
    – lista cuprinzând serviciile suplimentare oferite şi tarifele pentru cele cu platã, cu indicarea modalitãţilor de solicitare a serviciului în camerã;
    – lista de preţuri cu preparatele room-service;
    – lista cuprinzând preţurile produselor din minibar, dupã caz;
    – instrucţiuni de folosire TV, instalaţie aer condiţionat, dupã caz;
    – informaţii turistice privind zona sau localitatea;
    – orice alte informaţii ce ar putea face agreabil sejurul turistului;
    La hotelurile de 4 şi 5 stele, materialele vor fi prezentate în mape personalizate, în fiecare spaţiu de cazare.
    o) sã asigure pãstrarea ordinii, liniştii publice, moralitãţii şi sã respecte normele legale în vigoare privind siguranţa şi securitatea turiştilor din structurile de primire turistice;
    p) sã asigure conectarea la sistemul integrat de evidenţã a turiştilor, în termen de 60 zile de la implementarea şi operaţionalizarea acestuia;
    q) sã afişeze vizibil în camerele de baie, în cel puţin douã limbi de circulaţie internaţionalã, mesajul “Pro Natura” referitor la opţiunea fiecãrui oaspete asupra duratei de utilizare a aceloraşi lenjerii şi prosoape.
    ART. 16
    (1) Conform prezentelor norme metodologice, în România pot funcţiona urmãtoarele tipuri de structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare, clasificate astfel:
    1. hoteluri de 5, 4, 3, 2, 1 stele;
    2. hoteluri-apartament de 5, 4, 3, 2 stele;
    3. moteluri de 3, 2, 1 stele;
    4. hosteluri de 3, 2, 1 stele
    5. vile turistice de 5, 4, 3, 2, 1 stele;
    7. bungalowuri de 3, 2, 1 stele;
    8. cabane turistice de 3, 2, 1 stele;
    9. sate de vacanţã de 5, 4, 3, 2, 1 stele,
    9. campinguri, popasuri turistice, cãsuţe tip camping, de 3, 2, 1 stele;
    10. pensiuni turistice şi pensiuni agroturistice de 5, 4, 3, 2, 1 stele/flori;
    11. apartamente sau camere de închiriat de 3, 2, 1 stele;
    12. structuri de primire cu funcţiuni de cazare pe pontoane plutitoare, nave fluviale şi maritime de 5, 4, 3, 2, 1 stele.
    (2) În cadrul tipurilor de structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare prevãzute la alin. (1), poate exista urmãtoarea structurã a spaţiilor de cazare:
    1. camerã cu pat individual, reprezentând spaţiul destinat folosirii de cãtre o singurã persoanã. Lãţimea patului individual este de minimum 90 cm. Lungimea patului va fi de minimum 200 cm în cazul structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare de 3, 4 şi 5 stele şi de minimum 190 cm în cazul structurilor de 1 şi 2 stele;
    2. camerã cu pat matrimonial, reprezentând spaţiul destinat folosirii de cãtre una sau douã persoane. Lãţimea patului matrimonial este de minimum 140 cm;
    3. camerã cu douã paturi individuale;
    4. camerã cu trei paturi individuale,
    5. camerã cu patru paturi individuale;
    6. camere comune – cu mai mult de patru paturi individuale;
    7. camerã cu priciuri, reprezentând spaţiul destinat utilizãrii de cãtre mai multe persoane. Priciul reprezintã o platformã din lemn sau din alte materiale pe care se asigurã un spaţiu de 100 cm lãţime pentru fiecare turist;
    8. garsonierã, reprezentând spaţiul compus din dormitor pentru douã persoane, salon şi grup sanitar propriu. Dormitorul poate fi despãrţit de salon şi printr-un glasvand sau alte mijloace care permit o delimitare esteticã;
    9. apartament, reprezentând spaţiul compus din unul sau mai multe dormitoare (maximum 5 dormitoare), salon (camerã de zi), vestibul şi echipare sanitarã proprie. La categoria de clasificare 5 stele existã un grup sanitar pentru fiecare douã locuri, iar la categoria de clasificare 4 stele, precum şi la restul categoriilor, existã minimum un grup sanitar la 4 locuri.
    10. suita – ansamblu alcãtuit din douã camere, care pot funcţiona împreunã sau separat, deservite de un grup sanitar comun;
    11. duplex, reprezentând ansamblul alcãtuit din douã spaţii distincte legate printr-o scarã interioarã, unul cu destinaţia de camerã de zi, având în componenţã şi grup sanitar, precum şi un spaţiu de dormit, situat la etaj.
    ART. 17
    Activitãţile desfãşurate în cadrul structurilor de primire turistice (cazare, alimentaţie, agrement, tratament, comerţ etc.) constituie un tot unitar, fiind pãrţi componente ale produsului turistic, care impune asigurarea corelaţiei dintre categoria structurii de primire şi calitatea celorlalte servicii.
    ART. 18
    Structurile de primire turistice cu funcţiuni de cazare pot avea în componenţã camere clasificate la cel mult douã categorii, cu condiţia ca diferenţa dintre aceste categorii sã fie de cel mult o stea /floare. Categoria de clasificare a structurii de primire turistice este datã de cea la care sunt încadrate majoritatea spaţiilor de cazare din incinta acesteia, dar nu mai puţin de 80% totalul spaţiilor de cazare. În situaţia în care nu este întrunit acest procent minim de 80%, structura de primire turisticã va fi clasificatã la categoria inferioarã.
    ART. 19
    Nu se admite organizarea altor activitãţi în holurile de recepţie a structurilor de primire turistice.
    ART. 20
    Pentru structurile de primire turistice clasificate la categoriile de 4 şi 5 stele se utilizeazã lenjerie din materiale de calitate superioarã.
    ART. 21
    Pentru toate tipurile şi categoriile de structuri de primire turistice se utilizeazã lenjerii de pat, prosoape de culoare albã, rezistente la procesele termice/chimice de spãlare şi sterilizare, care se schimbã la eliberarea camerei, iar pentru sejururile mai lungi, ori de câte ori este nevoie, conform art. 15 lit. (q), dar nu mai târziu de:
    *T*

    ┌──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬──────────────────┐
    │Categoria unitãţii│      Lenjeria    │     Prosoapele    │     Halatele     │
    ├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
    │   5 şi 4 stele   │       2 zile     │       2 zile      │      3 zile      │
    ├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
    │     3 stele      │       3 zile     │       2 zile      │         –        │
    ├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
    │ 2 stele şi 1 stea│       4 zile     │       3 zile      │         –        │
    └──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴──────────────────┘

    *ST*

    ART. 22
    (1) Conform prezentelor norme metodologice, în România pot funcţiona urmãtoarele tipuri de structuri de primire turistice cu funcţiuni de alimentaţie:
    a) Restaurant;
    b) Bar;
    c) Fast food
    (2) Structurile menţionalte la alin. (1) se clasificã astfel:
    – restaurant 5, 4, 3, 2, 1 stele;
    – bar 5, 4, 3, 2, 1 stele;
    – fast-food 3, 2, 1 stele;
    Cadrul legal se regaseste in ORDIN nr. 899 din 28 ianuarie 2011
    pentru aprobarea Normelor metodologice privind eliberarea certificatelor de clasificare, a licentelor si brevetelor de turism

    EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI TURISMULUI

    Avizul Ministerului Turismului

    Avizul Ministerului TurismuluiProcedura avizului Ministerului Turismului pentru eliberarea autorizaţiei de constituire/desfiinţare pentru obiectivele din domeniul turismului, se găseşte reglementată în Metodologia Guvernului de avizare a documentaţiilor de urbanism privind zone şi staţiuni turistice şi a documentaţiilor tehnice privind construcţii din domeniul turismului, aprobată prin H.G. nr. 31/1996.

    Avizul de specialitate al Ministerului Turismului precede şi constituie o condiţie a eliberării autorizaţiei de constituire/desfiinţare pentru obiectivele din domeniul turismului.

    Avizul emis menţionează categoria în care poate fi încadrat obiectivul, cu condiţia respectării şi a celorlalte criterii privind clasificarea pe stele şi categorii a structurilor de primire turistice, şi constituie premisa acordării ulterioare a categoriei.

    OBIECTUL AVIZĂRII

    Avizul de specialitate al Ministerului Turismului se emite pentru:

    1. documentaţii de urbanism şi amenajare a teritoriului privind zone şi staţiuni turistice, cu regulamentele de urbanism aferente;

    2. documentaţii tehnice privind amplasamentul, conformarea şi funcţionalitatea construcţiilor noi cu destinaţie turistică de tipul:

    a) structuri de primire turistice:

    hotel, hotel-apartament, motel, vilă, bungalou, cabană, sat de vacanţă, camping, pensiune cu o capacitate mai mare de 3 camere, indiferent de categoria de confort a acestora;

    b) structuri de servire a mesei:

    restaurant clasic, restaurant specializat, restaurant cu specific naţional sau local, braserie, berărie, grădină de vară, baruri de orice tip, unităţi de tip fast food-restaurant cu autoservire, bufet tip “expres”, pizzerie, snack-bar-cofetărie, patiserie, organizate în:

    unităţi amenajate în spaţii speciale destinate, cuprinse în structuri de primire turistice;

    structuri independente, amplasate în cadrul staţiunii turistice;

    c) structuri de agrement turistic:

    cluburi, cazinouri, săli polivalente, instalaţii şi dotări specifice agrementului turistic – transport turistic pe cablu, părţii amenajate pentru practicarea schiului şi altele asemenea;

    d) structuri de tratament balnear:

    complexe de turism balnear;

    3. documentaţii privind funcţionalitatea specifică a construcţiilor existente din domeniul turismului, supuse lucrărilor de modernizare, reamenajare, extinderi sau altor lucrări care modifică funcţia turistică a acestora;

    4. documentaţii privind construcţiile ce urmează a fi modificate structural şi funcţional în scopul primirii unei funcţionalităţi cu profil turistic.

    DOCUMENTAŢIE NECESARĂ PENTRU OBŢINEREA AVIZULUI

    În vederea emiterii avizului Ministerului Turismului asupra documentaţiilor privind construcţii şi amenajări din domeniul turismului, în conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991, se vor prezenta:

    a) cererea de solicitare a avizului din partea beneficiarului;

    b) certificatul de urbanism;

    c) documentaţia tehnică de execuţie-proiect în faza pentru autorizare de construire, care va cuprinde:

    d) 1. piese scrise:

    memoriu succint pentru fiecare specialitate în parte;

    date şi indicii care caracterizează construcţia proiectată;

    2. piese desenate:

    planul cuprinzând încadrarea în teritoriu la una dintre scările: 1:10.000; 1:2.000; 1:1.000;

    planul de situaţie al imobilelor care fac obiectul avizării, la scara: 1:2.000 sau 1:1.000; 1:500; 1:200; 1:100, după caz, care va preciza:

    parcela cadastrală pentru care a fost eliberat certificatul de urbanism;

    amplasarea tuturor construcţiilor care se vor construi sau care se vor desfiinţa;

    accesele în incintă şi în construcţie;

    plantaţii, spaţii verzi;

    trasee de alimentare cu apă şi canalizare;

    planurile tuturor nivelurilor;

    secţiuni care să cuprindă cota zero, cotele tuturor nivelurilor, înălţimea acoperişului şi pantele acestuia;

    toate faţadele care să cuprindă şi clădirile învecinate, după caz, pentru construcţiile alipite unor imobile existente.

    Piesele desenate sus-menţionate se vor prezenta la una dintre scările: 1:100; 1:50 şi, în mod excepţional, 1:20 pentru unele detalii de finisaje băi şi de mobilare, specifice funcţiunii hoteliere a camerelor, pentru unităţi de categoria de confort de 4 şi 5 stele.

    Avizul se emite în termen de 30 de zile de la data înregistrării documentaţiei complete la Ministerul Turismului.

    În cazul unor lucrări având un înalt grad de complexitate, termenul de emitere a avizului se prelungeşte cu 15 zile.

    În situaţia depunerii unei documentaţii incomplete, aceasta se restituie solicitantului în termen de 15 zile de la data înregistrării, în vederea completării.

    Contestaţiile la aviz se depun în scris la Ministerul Turismului, în termen de 15 zile de la data primirii avizului de către beneficiar, urmând ca în termen de 15 zile să se transmită răspunsul la contestaţie.

    REFUZUL AVIZĂRII

    Comisia de avizare de specialitate a Ministerului Turismului poate refuza acordarea avizului atunci când:

    prin arhitectura practicată, dimensiuni, aspect exterior, finisaje, se modifică natura şi caracterul zonei în care se vor amplasa viitoarele construcţii ori nu se respectă prescripţiile stabilite prin actele normative;

    prin amplasament, structura capacităţilor sau profilul funcţional, noile construcţii sau instalaţii pot compromite sau pot aduce prejudicii cadrului natural existent, mediului ambiant, peisajului caracteristic, resurselor naturale, salubrităţii şi/sau securităţii publice;

    terenurile pentru amplasamente sunt inundabile, erodate sau alunecă;

    construcţiile noi, prin amplasament, au accese care nu asigură funcţionalitatea normală sau sunt inaccesibile mijloacelor de stingere a incendiilor;

    construcţiile noi nu se încadrează în parametrii funcţionali şi de valorificare raţională a resurselor naturale;

    interese majore de ordin edilitar de perspectivă impun anumite restricţii de care nu s-a ţinut seama;

    documentaţia supusă avizării nu reflectă clar funcţionalitatea tehnologică specifică profilului structurilor turistice, după caz, de primire turistice, de servire a mesei, de tratament balnear, de agrement turistic, ale obiectivului analizat.